si
door sieke Sep 1, 2019 om 19:00
Huishouden & energie

Zonnepanelen

L.S.
Heb een groententuin in het buitengebied waar geen electriciteit is.Kan ik daar ook een zonnepaneel plaatsen?
In het binnenland van Spanje zijn er woningen zonder electriciteit die hun stroom toch van zonnepannelen betrekken, is dat in mijn situatie dus ook mogelijk?
Bij voorbaat mijn dank voor eventuele reacties.
Sieke.

3934 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 1, 2019 om 19:12
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Je hebt er toch minimaal een stekker voor nodig (waar moet je die dan in steken)? Of heb je de serie Polopos gezien? Daar werd een trafo gebruikt, voorlopig.

gerbera
door gerbera Sep 1, 2019 om 21:51
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe bedoel u, om zonnepanelen te plaatsen heb je geen stekker nodig, Die steek je in een stopcontact waar de installatie van de panelen op is aangesloten om bv gras te kunnen maaien, koffie te zetten (belangrijk) of een waterpomp te gebruiken enz, enz,enz.☺

tenormin
door tenormin Sep 1, 2019 om 22:11
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Hûh @gerbera? Geen stekker nodig? Ik schrijf een stekker. Omdat de TS het over Spanje had, in een programma daar werden generators gebruikt, wat ik als trafo omschrijf.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zonnepanelen sluit men niet met een stekker aan op een generator.

Een generator maakt zelf stroom en daar kan je een apparaat met een stekker op aansluiten. Maar men kan geen apparaat met een stekker op zonnepanelen aansluiten.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2019 om 01:09
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, alsof ik dat niet weet. Heb jarenlang op een niet aangesloten op elektra en riolering camping gestaan voor er iets veranderde. En dus die generator hadden. Maar de TS heeft dat niet. En ze refereerde aan Spanje, waar ik dat wel weer zag.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2019 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook in Spanje kan je geen zonnepanelen op een generator aansluiten.

tdmduc
door tdmduc Sep 2, 2019 om 17:32
704 Antwoorden / 2 Vragen

GEEN STEKKER NODIG!!!

Zonnepanelen zijn autonoom

jo
door jorisw Sep 6, 2019 om 20:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt wel een stekker nodig om die zonnepanelen op de inverter aan te sluiten. Of wil je alles hardwired gaan maken? Lijkt me ook niet handig.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2019 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kunt u daar zonnepanelen gebruiken, moet u wel een accu hebben waar u de stroom in kunt opslaan en de eventueel apparatuur die u wilt gebruiken  op 12 volt, of een omvormer om van 12 volt 230 volt te maken.

dobby
door dobby - Sep 1, 2019 om 19:48
749 Antwoorden / 1 Vragen

Plaatsen kan natuurlijk altijd (gegeven geen last qua vergunningen enzo).. koppeling met reguliere net is niet aan de orde..  Maar een compleet "losstaande" installatie is niet de standaard.. geeft op zich niet, maar wel even opletten..

Ook zal je flinke accu's of andere manieren van energie-opslag moeten hebben, want je kan niet terugvallen op het normale net.. even globaal voor het idee: een donkere wolk voor de zon en je zou zonder buffer opeens geen stroom meer hebben..

Zou dus moeten kunnen, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan qua kosten en keuze en faciliteiten..

gerbera
door gerbera Sep 1, 2019 om 22:05
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Maar een compleet "losstaande" installatie is niet de standaard.

Hoe bedoel u, is heel normaal kom maar ff op ons volkstuincomplex kijken.

gompy2
door gompy2 - Sep 1, 2019 om 20:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja natuurlijk kun je daar zonnepanelen plaatsen, maar dat gaat niet zomaar.

Daar heb je nog wel meer voor nodig, regelapparatuur, accu's enz, maar dat kun je zo lezen op de link die ik onderaan geef als je daar op klikt.

Maar waar wil je de opgewekte stroom voor gebruiken, voor 240v apparatuur, dan heb je nog een omvormer nodig.
Of wil je de reguliere spanning van de accu(s) gebruiken, 12 of 24 volt, dan heb je apparatuur nodig voor die voltage, maar alles is mogelijk

Is dat buitengebied veilig? Ik weet van kennissen dat er raak ingebroken wordt in huisjes die op volkstuinen staan, en mogelijke zonnepanelen op je dak is roepen van verre: ""Halllooo, hier is wat te halen..." , en dan ben je alles kwijt, zowel zonnepanelen, maar ook alles wat daar onder hangt, maar dat is je eigen pakkie an..
De link, klik hier-> Zonnepanelen op accu aansluiten

Is het om alleen stroom te kunnen gebruiken als je zelf op de tuin bent?
Is misschien een "fluisteraggregaat" niet handiger? De capaciteit ligt meestal tussen de 2000 en 6500 watt van deze aggregaten en daar kun je héél véél mee doen in een tuinhuisje.
Als je weer weg gaat kun je die zo weer meenemen, echt zwaar zijn ze niet.

me
door mein33 - Sep 1, 2019 om 20:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uiteraard kan dat,maarben bang dat het paneel en aanverwante delen in de kortste keren ergens anders zijn bestemming zal vinden en dat zonder dat u daarmee heeft ingestemd !

gerbera
door gerbera - Sep 1, 2019 om 21:45
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Op ons volkstuincomplex zijn diverse tuinders en ikzelf ook die dit hebben. Wat u nodig heeft is een paneel met daarbij behorende regelaar en omvormer naar 220 volt. En wat over het opslaan verteld wordt heeft u echt geen batterij aan accu's nodig, is de accu vol geladen wordt door de regelaar het panneel uitgeschakeld. Belangrijk is voor uzelf na te gaan wat u aan apparatuur, bv grasmaaier, waterpomp, koffiezet aparaat e.d.,  wilt gaan gebruiken en daar de installatie op afstemmen. Voordeel is ook dat er een alarminstallatie op kan worden aangesloten. Bij ons op het complex is er nog niet een gejat terwijl inmiddels ruim 5 jaar tuinders ze hebben en de vereniging zelf 22 stuks op het (lage)dak heeft liggen. Er zijn zaken die complete installaties voor dergelijke doeleinde leveren.

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2019 om 22:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u deze vraag al eens voorgelegd aan zonnepaneelboeren ter plaatse?
En waarom zou u licht willen hebben in een groetentuin?
Bereikt u niet hetzelfde voordeliger met bijv. een solar campinglicht of een paar daarvan?

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elektrische grasmaaier? Koelbox? Waterpomp?

aurora1
door aurora1 Sep 2, 2019 om 00:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Groententuin met grasmat? Electrische koelbox? Waterpomp ipv kraan met tuinslang? Is een groententuin in een buitengebied in Spanje te vergelijken met een tuincomplex in Nederland waar zo ongeveer woonhuizen op staan? Wel/niet zonnepanelen daar zal ook beter daar door paneelboeren beoordeeld kunnen worden en/of bewoners daar.

gerbera
door gerbera Sep 2, 2019 om 15:19
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Ja ook ik heb een electrische waterpomp, de enige waterkraan bevindt zich in het clubhuis, 70 meter van mijn tuin, en mag daar niet voor gebruikt worden dus pomp ik het uit de sloot. Gaat makkelijker dan met gieters lopen sjouwen. Een maaier voor het gras, electrisch want ik heb toch 220 volt, en om mijn huisje te schilderen hoef ik niet met de hand te schuren. Sommige "groentetuinen" kunnen best wel groot zijn, die van mij bv 370 mtr2 en een grasveldje voor je huisje met wat bloemenperkjes staat best wel leuk en dan hou ik nog 270 mtr2 over voor groente en staat er ook nog een kas van 15 mtr2 voor de tomaten. En van de hoeveelheid groente die daar van af komt kun je héél lang van eten, gerbera komt de winter wel door. En komt er bezoek kan ik ook nog een lekker bakkie koffie zetten. En nee ik mag daar niet overnachten dus licht heb ik niet nodig.☺

me
door mein33 Sep 2, 2019 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR TIJGER1 1 SEP. 2019 OM 23:51
38641 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN

Elektrische grasmaaier?

Met de grasmaaier door de groente tuin, dat is wel een hele bijzondere manier van oogsten, zo van het land, zo de pan in, daar komt gen mens en mes meer tussen !!
Daar moet in de supermarkt toch behoorlijk extra voor worden betaald !  ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2019 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft hij er nog wel een gazonnetje bij. En anders is de spinazie meteen gehakt.:-))

aurora1
door aurora1 Sep 2, 2019 om 19:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom wordt er steeds vergeleken met de situaties in Nederland? Net zoals het nmm wonderlijk is om deze vraag op een Nederlands forum te stellen ipv waar het i.c om gaat: een groentetuin in een Spaans buitengebied en het al dan niet aanschaffen van zonnepanelen in Spanje in een groententuintje in een buitengebied?

gerbera
door gerbera Sep 2, 2019 om 21:50
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij haalt de TS Spanje als voorbeeld aan en heeft die zijn tuin gewoon in Nederland.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2019 om 09:37
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Dit keert kort: ja natuurlijk kan dat. Ik zie in Nederland als situatie op markten en 'foodtrucks'waar men zelf via zonnepanelen energie opwekt. Denk daarbij ook aan de e-auto die bij TU Eindhoven is ontwikkeld. Wat u er bij nodig heeft wordt is al gemeld.
Ongetwijfels zijn er leveranciers die u goed nog nader / meer expliciet kunnen adviseren in deze.

ro
door ron503 - Sep 2, 2019 om 15:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn complete zonnepaneel sets inclusief accu en laadregelaar voor een tuinhuis verkrijgbaar. Ik zou zelf voor de 24 volt variant gaan en er een sinusomvormer voor 230 volt wisselspanning bij plaatsen omdat veel elektrische tuinapparatuur niet met gelijkspanning overweg kan. Het voordeel van de 24 volt variant is dat de accu minder snel ontladen wordt als u apparatuur in schakelt en qua meerprijs scheelt het weinig. Het is even een uitgave maar een compleet systeem inclusief omvormer is ruim onder de 1000 euro leverbaar.

si
door sieke - Sep 2, 2019 om 17:27
10 Antwoorden / 44 Vragen

L.S.
Allemaal nogmaals bedant voor Uw reacties, het een en ander is mij nu een stuk duidelijker>
Groetend,
Sieke.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2019 om 19:55
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de reactie. Succes ermee!

aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2019 om 19:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zit hier misschien iets voor u bij (of een vergelijkbare website)?

https://www.solarpowersupply.nl/productgroepen/zonnepanelen

De
door Deborah123 - Sep 5, 2019 om 10:54
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb laatst op deze site gekeken https://www.zonnepaneelprijzen.nl/kosten/ en heb daar goede tips en een goed overzicht van de kosten gekregen. Misschien een idee om ook daar een kijkje te nemen! mvg Deborah