Justamember
door Justamember Jun 21, 2023 om 20:52
Huishouden & energie

Zonnepanelen, hoe jaarlijks salderen bij meerdere variabele energieleveraciers

Aangezien de terugleververgoedingen constant wijzigen stap ik bijna maandelijks over naar de energieleverancier met hoogste vergoeding (variabel contract). Aangezien ik bij de ene leverancier verbruik en de volgende teruglever hoe (en wie) zorgt voor juiste jaarlijkse saldering en voor welk tarief krijg ik mijn overschot (ik lever namelijk meer dan ik verbruik) ?
Mvg Robin

2801 9 Rapporteer
Thijs12
door Thijs12 - Jun 21, 2023 om 23:15
546 Antwoorden / Vragen

Als je elke maand overstapt, saldeer je natuurlijk ook alleen maar over de contractperiode.
Wel spannend. Ik heb al genoeg te doen met een keer per jaar over te stappen om de beste jaarlijkse bonus te krijgen.
Ze zullen blij met je zijn.

JMA2
door JMA2 - Jun 22, 2023 om 00:44
117 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is vragen om administratieve problemen. U kijkt erg naar de teruglevering maar wint u ook iets bij de gewone tarieven? Als de teruglevering 4 cent hoger is maar de normale tarieven 6 cent..... precies u verdient niets.

Op die teruglevering valt sowieso niets te verdienen. Als u 1000kWh meer opwekt als verbruikt krijgt u daar gemiddeld 90 euro voor. Als de teruglevering 15 cent is dan ontvangt u 150 euro. Dus voor 5 euro in de maand gaat u al deze moeite aan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 22, 2023 om 13:48
2074 Antwoorden / Vragen

In mijn logica kan een leverancier enkel salderen over een contractperiode omdat ze simpelweg geen weet en verantwoordelijkheid hebben voor de periode dat u niet bij hen onder contract stond. Het antwoord is dus volgens mij niemand, u sluit het oude contract af als u overstapt en dan wordt er gesaldeerd wat er te salderen valt over de contractperiode.

mo
door mof - Jun 23, 2023 om 10:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat moeten de energieleveranciers bijhouden.

hereistom
door hereistom - Jun 23, 2023 om 10:43
736 Antwoorden / 1 Vragen

Elke keer als u overstapt wordt er direct over die periode gesaldeerd, dat betekent dat u niet van uw overshot in de zomer in de winter gebruik kan maken.
Beter is een vast contract bij een leverancier met hoge teruglever vergoeding, die staat dan 1, 2 of 3 jaar vast.

tj
door tjal2 - Jun 23, 2023 om 11:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt gesaldeerd per periode. In de zomermaanden wanneer u meer teruglevert dan verbruikt bent u slecht af, dan krijgt u alleen de terugleververgoeding voor die kwh's en niet het gewone tarief.

Be
door Bemoei_Al - Jun 23, 2023 om 12:04
18 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje dom, In de zomer krijg je dan een beetje vergoed en in de winter, als er weinig te salderen valt, betaal je de hoofdprijs.

Er wordt per contract periode (bij u dus maandelijks) gesaldeerd. Beter is 1 jaar bij 1 leverancier te blijven (al dan niet met vast of variabel contract)