wokkie1
door wokkie1 Jul 24, 2013 om 11:54
Vakantie & reizen

Aanbetaling vakantie

Ik heb een vraag in het algemeen.
Waarom moet je bij het boeken van een vakantie eigenlijk een aanbetaling doen? De reisorganisatie maakt immers nog geen kosten, behalve dan wat boekingskosten, en betalen vervoerders en accommodatie toch ook achteraf.
Als je een reis boekt en daarvoor tekent is er toch sprake van een koopcontract en borgstelling door een aanbetaling is niet meer van deze tijd.

24713 9 Rapporteer

door 14peter - Jul 24, 2013 om 12:14
567 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat als u dit leest, u zelf toch wel zult begrijpen dat het juist van deze tijd is om mensen eerst een deel of alles vooraf te laten betalen.

wokkie1
door wokkie1 - Jul 24, 2013 om 13:19
15 Antwoorden / 2 Vragen

Beste 14peter,
Ik denk dat uw verwijzing naar een artikel over schuldhulpverlening niet erg opportuun is omdat a: de (meeste) mensen met een dergelijk probleem geen vakantie boeken maar juist hun vakantiegeld aanwenden om schulden te betalen. Dit percentage neemt jaarlijks toe, kun je ook in de krant lezen. b: De kleine groep die wel zo dom is om ondanks dat men in de schulden zit een vakantie te boeken uiteindelijk de laatste termijn (het grootste deel van de reissom) dan ook niet kunnen voldoen en c: mensen die op voorhand nog niet wisten in een dergelijke financiële situatie terecht te komen altijd nog gebruik kunnen maken van de annuleringsverzekering die dergelijke zaken dekt. Daar komt nog bij dat de groep die genoemd is in dit artikel maar een fractie is van de mensen die een vakantie boeken.

edrick3
door edrick3 - Jul 24, 2013 om 14:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wokkie1,

Lees hier wat Consuwijzer er over schrijft.

Ben ik verplicht een aanbetaling te doen wanneer ik een reis boek?

In de wet zijn voor wat betreft aanbetalingen bij reizen geen specifieke regels opgenomen. Het antwoord op deze vraag hangt dan ook af van wat partijen hierover afspreken. Reisorganisaties die bij de ANVR zijn aangesloten, kunnen bij het boeken van de reis om een aanbetaling van 15% vragen. In het geval u een cruise boekt, een lijndienst- of rondreis, of een reis buiten het Middellandse Zeegebied dan kan hiervan worden afgeweken mits u hierover duidelijk bent geïnformeerd. Boekt u een eigen-vervoerreis (dat wil zeggen: alleen verblijf) dan bedraagt de aanbetaling 20% van de reissom. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek (bij reizen met eigen vervoer voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) ontvangen zijn door het boekingskantoor. Indien de reisovereenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand komt, moet bij boeking de gehele reissom worden voldaan.
(Bron: DAS)

Met vr.gr.

wokkie1
door wokkie1 - Jul 24, 2013 om 14:45
15 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Edrick3,

Bedankt voor de reactie en je relaas. In je eerste zin "In de wet zijn voor wat betreft aanbetalingen bij reizen geen specifieke regels opgenomen" geef je eigenlijk al direct het antwoord. Ik vraag mij dus af waarom wij het dan wél allemaal doen of ertoe verplicht worden. Hoewel het wat ver gaat geldt dat overigens ook voor andere aankopen als auto's, keukens etc. Eigenlijk wordt het naar mijn mening eens tijd dat consumenten en organisaties een halt toeroepen aan deze achterhaalde handelswijze en verkapte inkomsten. Immers, als je nog niets geleverd hebt gekregen waarom zou je er dan alvast een deel van betalen? Je hebt toch een koopcontract getekend waarin beide partijen verplichtingen naar elkaar hebben.

door 14peter - Jul 24, 2013 om 14:49
567 Antwoorden / 2 Vragen

@wokkie1; Als iedereen anno 2013 zijn/haar verplichting zomaar zonder slag of stoot na zou komen, zou u helemaal gelijk hebben gehad...

edrick3
door edrick3 - Jul 24, 2013 om 14:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@wokkie1,

Ben het met je eens, maar zoals Consuwijzer aangeeft: Wilt u niet aanbetalen? Dan kan de ondernemer beslissen dat hij geen zaken met u doet.
Het is dus helaas vaak een kwestie van slikken of stikken.
Er zijn ook organisaties die geen aanbetaling verlangen. Zou je dus daar zaken mee moeten doen.
Bij D-reizen:
U hoeft uw vakantie niet aan te betalen. Dit geldt voor alle vakanties die u in een jaar bij D-reizen boekt.Niet aanbetalen geldt voor pakketreizen (met en zonder autohuur) en autovakanties tot 6 weken voor vertrek.
Maar .... dat geldt alleen als je een Flexpakket hebt afgesloten en daar moet je € 30 per jaar voor betalen!!! Of dat opweegt tegen het renteverlies bij aanbetaling?

Met vr.gr.

dearagain
door dearagain - Jul 24, 2013 om 19:30
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik vind het volstrekt normaal dat er een deel wordt aanbetaald

*het is gewoon een stukje bescherming voor de ondernemer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 24, 2013 om 19:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is juist iets van deze tijd waar bepaalde mensen maar doen ,maar als het eenmaal zover is net doen of er niets aan de hand is. Er moet dus echt wel kosten gemaat worden n.l er wordt voor u gereseveert, en daardoor is er de mogelijkheid dat zij bij volboeking geen reiziger meer aan kunnen nemen. Plus dat er alleen al via de resevering loonkosten zijn,En de vastelling dat de vacantie reis door voldoende bezetting door gaat.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2013 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wokkie1

Bij alle nieuwe auto's, 6 stuks, die ik in mijn leven heb gekocht, heb ik nog geen dubbeltje hoeven aanbetalen.