Betalen?
Wíj hebben begin juni een huisje gehuurd in Spanje via tripadvisor.
Voor 28 april moeten we de restsom voor de huur voldoen van onze villa. Ik heb contact met de eigenaar van de villa en hij zegt dat er in zijn dorp geen corona is maar daar gaat het niet om.
Moet ik de restsom betalen als niet duidelijk is of Transavia vliegt of dat de grenzen open zijn? En krijg ik mijn geld terug van de verzekering als ik heb betaald en alsnog blijkt dat het niet door kan gaan?
Topantwoord
Ik ga zeker wachten tijger, maar tripadvisor zit al te pushen. Ik ga zeker niet voor de 27e betalen. Hoop dat er op tijd duidelijkheid is
Ga er maar gerust van uit dat Transavia niet vliegt en, ik denk nog meer voor zeker, dat er geen vliegveld in Spanje vliegtuigen laat landen. Daar zijn er teveel mensen door getroffen. Dat het Corona virus daar niet is, wil niet zeggen dat u daar rustig kan rond kan wandelen. Ook de 27ste (en later) niet. Mijn dochter (Andalusië) mag, net als wij, alleen naar de winkel om eten te kopen - en reken maar dat men daar strikter is dan hier. Zelfs je hond uitlaten mag alleen als je met paspoort van hond op straat mag.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat mijn vakantie in juni niet doorgaat. Ik lees al dat Spanje geen buitenlandse toeristen toe gaat laten komende zomer.
Maar is het mijn goed recht om de restsom niet te betalen op 28 april en de aanbetaling terug te vorderen?
Of moet ik eerst betalen en het daarna declareren bij mijn verzekering?
Nee, men moet u een voucher aanbieden voor een (veel latere) datum, of u dit nu wilt of niet. Terugbetalen gaat het dit keer echt niet worden. Geen idee of de eigenaar van het huisje u tegemoet wil komen. Iedere gedupeerde wil natuurlijk geld zien, en ik weet niet of ik u een goed advies geef, maar ik zou persoonlijk niet betalen. Hoewel Tripadvisor meer kaarten in handen heeft dan de eigenlijke verhuurder. U huurt bij een tussenpersoon, dus donker lezen in die tussen persoon visie.
Waarom een voucher? Als de accommodatie-eigenaar niet gedwongen wordt te melden dat hij zijn verplichtingen niet kan nakomen (omdat overheid een verbod zou uitvaardigen bijvoorbeeld), zit je volgens mij gewoon vast aan je boeking, die je wellicht kunt annuleren, tegen kosten. En wellicht kun je dan de boel claimen bij je annuleringsverzekering. Maar voor niks er onderuit zal niet gaan. Logisch ook.
Ik hoop inderdaad dat ik er uitkom met de eigenaar. Een voucher is waarschijnlijk niet mogelijk bij particulier verhuur.
Maar als Spanje inderdaad op slot gaat voor buitenlandse toeristen, dan is híj toch verplicht te annuleren?
En ja, ik kan voor 8 mei zelf annuleren en dan krijg ik 50% terug van de reissom die ik dan eerst moet betalen. Maar dan moet ik weer zeker weten dat transavia niet vliegt, want anders ben ik dát geld weer kwijt. Ik verwacht er niet zonder er geld op te verliezen uit te komen, maar hoop wel op een goede oplossing.
Nou, eerst maar even afwachten. Dank voor het meedenken.
'Maar als Spanje inderdaad op slot gaat voor buitenlandse toeristen, dan is híj toch verplicht te annuleren?'.
Niet zonder meer.
Als de Spaanse overheid hem expliciet verbiedt aan u die accommodatie te verhuren, dan mogelijk wel.
Als de Spaanse overheid zegt: 'er komt hier geen buitenlander de grens over', dan is het in principe uw probleem. Het ligt binnen uw risicosfeer.
Ik zou met de kosten van de reis als premie in cash niet eens daar op vakantie willen gaan. Het risico van een besmetting lijkt mij zéér hoog.
Juist omdat daar ter plaatste (nog) geen corona is, denk ik dat u daar wat betreft de autoriteiten helemaal niet welkom bent.
U bent voor hen de risicofactor in dit geval.
Hopelijk heeft u een goede (annulerings)verzekering. Het lijkt mij niet dat mogelijke (betalings)verplichtingen aan intermediair of accommodatie-eigenaar vervallen omdat Transavia niet zou vliegen.
De premie voor het huisje staat inderdaad los van de vlucht. Je mag sie premie alleen opschorten als nu een reeel risico is dat de verhuurder het huisje niet kan leveren. Daar is kennelijk geen sprake van en dus moet er betaald worden.
U heeft, helaas en hoe u het ook wendt of keert wel een betaalverlichting op dit moment. Verder is het afwachten of er alsdan inderdaad sprake is van het geen gebruik kunnen maken van de villa. Daarbij komt ook nog het grote probleem voor u dat u mogelijk de villa ook kunt benutten als Transavia niet zou vliegen en er wel andere reismogelijkheden zijn. Als de grensen nog gesloten zijn wordt het een andere kwestie en is het dan een zaak van welke regelingen er zijn.
Hoe dan ook, wacht met de betaling tot bijv. 25 april a.s.
wat staat er in het huurkontrakt?
Wat gaat de staat spanje doen?
Wat gaat de vliegbranche doen?
Als er in kontrakt staat betalen voor die datum dan moet u in principe betalen, wel zou ik als ik u was met de eigenaar in overleg gaan om deze datum op te schuiven tot u weet of er gevlogen kan worden en of Spanje toeristen toelaat...
Gaat Spanje het land toe houden, dan is er sprake van overmacht voor u beidden maar heeft u recht op retour van de reeds betaalde som....
In het kort, wacht af wat er gebeurt en betaal nog niets verder, overleg dit met de verhuurder...
Als Spanje de grenzen dicht houd kunt u er niet komen en zal de vlucht er niet zijn, als er gewoon gevlogen mag worden tegen die tijd bent u gewoon de huur verschuldigd...
'Gaat Spanje het land toe houden, dan is er sprake van overmacht voor u beidden maar heeft u recht op retour van de reeds betaalde som....'
Waarom denkt u dat? Het lijkt mij uitermate dubieus.
'Als Spanje de grenzen dicht houd kunt u er niet komen en zal de vlucht er niet zijn, als er gewoon gevlogen mag worden tegen die tijd bent u gewoon de huur verschuldigd...'
Geen vlucht en/of grenzen dicht, betekent niet automatisch recht op geld terug.
trostomaat als ik je was zou ik de wet er maar eens op na slaan, dan kom je tot een geheel ander in zicht, als de geen waar je zaken mee doet niet kan leveren, door welke oorzaak ook, heb je simpelweg recht op geld terug, dan is de overeenkomst ontbonden volgens de wet....
Als de Spaanse overheid verbiedt dat ik als buitenlander Spaans grondgebied betreedt, doet dat niets af aan de mogelijkheid voor de accommodatie-eigenaar om zijn verplichtingen na te komen: hij kan leveren. Voor zgn. negatieve reisadviezen geldt hetzelfde en ook niet-vliegende vliegtuigen beletten de accommodatie-eigenaar niet te leveren. Als er voor mij als huurder geen enkele vervoersmogelijkheid is om ter plaatse te geraken, ook dan kan de accommodatie-eigenaar nog steeds leveren.
Wat u schreeft klopte niet. Het staat u vanzelfsprekend vrij anderen van uw opvatting te overtuigen, maar daarvoor moet u wel met argumenten komen in plaats van met gratuite opmerkingen dat 'anderen er maar eens de wet op na moeten slaan'. Doet u dat zelfs eens en laat zien dat u het bij het rechte eind had (of niet natuurlijk).
als de grenzen gesloten zijn door het land zelf kan de eigenaar niet leveren, weliswaar door omstandigheden buiten zijn schuld maar toch...
als de eigenaar niet levert dan word de overeenkomst als niet gesloten beschouwd...
Natuurlijk kan de eigenaar dan wel leveren. De accommodatie is gewoon beschikbaar. De eigenaar is er niet verantwoordelijk voor dat de huurder de locatie kan bereiken. De eigenaar komt gewoon zijn verplichtingen na. De huurder kan zijn verplichtingen ook gewoon nakomen.
Topantwoord
U begin heel bescheiden met "een huisje" twee regels verderop is het al een "villa" .
Nu maar hopen dat deze in het echt net zo mooi is als online, tenminste als u de villa al krijgt te zien dit jaar.
Ik ken het gebied waar ik naartoe ga en waar het huisje (tripadvisor noemt het villa) staat. Dus ik ben totaal niet bang dat het tegen gaat vallen.
Het hangt van zeer veel factoren af of de vakantie doorgaat. Maar afwachten tot 27 april en dan hopen op duidelijkheid, is wel wat het wijste is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)
Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
DPD levert product beschadigd af en laat het verder afweten
Een verzending van mij via DPD is beschadigd aangekomen. Heb dat bij DPD gemeld op een daarvoor bedoeld formulier op hun website. Kreeg direct een casenummer en 2 dagen later het bericht dat ik voor een claim bij Sendcloud moest zijn die voor DPD onderzoek doet. Op de website van Sendcloud moest je echter inloggen met een (bedrijfs)account, ander contact was niet mogelijk en kwam ik dus geen met ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer