globetrotter
door globetrotter Apr 23, 2011 om 19:39
Vakantie & reizen

Bevroren vlees bevroren houden?

Wij gaan van de zomer op vakantie naar het buitenland en voor de hond nemen we bevroren vlees mee. Ik zie dat Camping Gaz koelers verkoopt voor in de auto en op electriciteit die16 graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Naar mijn mening moet dat voldoende zijn om het vlees gedurende 6 uur bevroren te houden.
Wie heeft er ervaring mee? Koelen ze inderdaad 16 graden onder de omgevingstemperatuur of zelfs nog beter?
Wat voor extra maatregelen kan ik nemen om het vlees bevroren te houden?
Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming gaat het in een "echte" vriezer.

21822 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

16 graden onder de omgevings temperatuur dus als het 30 graden is dan blijt er 14 graden over.
U zou eerst eenseen proef moeten doen hoelang het bij 25 graden het vlees bevroren blijf. Als u dus dit in huis doet heeft u een goede vergelijking. Dus vries iets in op -23 graden en kijk 6 uur later wat er van de temperatuur over is gebleven.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ts
Er zijn tempex verpakkingen in de handel die gedurende 6 uren de boel bevroren houden.
Dit zijn afsluitbare dozen.
Kosten een fraktie van wat u van plan bent om aan te schaffen.

T

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet een dag voor je weggaat de vriezer op de invriesstand , deze vriest ongeveer naar -30 graden , pak voor je weggaat de handel in krantenpapier eventueel met wat van te voren ingevroren koel-elementen , de temperatuur zal dan weinig stijgen en blijft onder de -10 graden .

Toch is dit alles niet nodig , want het vlees is voor de hond , dus na eventueel ontdooid weer invriezen kan geen kwaad .

Als je een stuk vlees neerlegd en daarnaast een stuk bedorven vlees , dan zullen de meeste honden eerst het stuk bedorven vlees opeten .

Hans

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op zaterdag 23 apr 2011, 20:20: Als je een stuk vlees neerlegd en daarnaast een stuk bedorven vlees , dan zullen de meeste honden eerst het stuk bedorven vlees opeten . Hans

Honden eten alles, maar dan zit je als je pech hebt met een zieke hond in je tentje straks ;-(

Kun je niet beter voor deze keer blik en droogvoer meenemen en daar een stukkie vlees voor hem kopen ?

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zaterdag 23 apr 2011, 20:27:
snah schreef op zaterdag 23 apr 2011, 20:20: Als je een stuk vlees neerlegd en daarnaast een stuk bedorven vlees , dan zullen de meeste honden eerst het stuk bedorven vlees opeten . Hans

Honden eten alles, maar dan zit je als je pech hebt met een zieke hond in je tentje straks

Inderdaad , een hond eet alles zolang het naar voedsel ruikt , toch vind een normale hond een bedorven stuk vlees lekkerder dan een vers stukje vlees .
Ook zal een hond hier niet ziek van worden , het is de natuur .

Hans

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor il met vakantie ga en onderweg dus geen mogelijkheid heb om zaken als boter en vleeswaren + drinken comfortabel koel te houden vries ik 2 petflessen met water in.
Voor het vervoer heb ik die bekende kanotonnetjes met dat rode deksel die ik van binnen opvul met een deken en in die deken die bevroren flessen.
Vlees en boter verpak ik apart in (schoongewassen) geitenwollen sokken.
De diepgevroren flessen houden het minstens tot aan Vallon Pont d 'Arc (Ardeche) waarbij onderweg een tussenstop (overnachting) naast Lac du Der Chante Cock (Bezier).

Ga ik wildkamperen ,zeg bij een zandoever naast een rivier dan graaf ik een kuil waarin een vuilniszak (tegen het zand) en dek dit af met die meegenomen (oude) deken.
Roomboter en vleeswaren blijven in die kuil goed houdbaar.
Kom ik op een camping dan is men daar vriendelijk genoeg om een plaatsje te geven in hun vriezer.
Op de terugweg laat ik weer twee flessen met water invriezen.
Dit gaat al vele jaren zo, oo al heb ook wel een koelbox op gas/12 en 230 volt maar helaas hebben ook Franse bomen geen stopcontact.

Kortom,men moet er wat van maken

Tenslotte, bedenk dat u heel goed ook gebruik kan maken van uw autoaccu om water voor uw keteltje en douche op te pompen.

Een fijne vakantie toegewenst door..................

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf een compressor koelbox van Waeco, die gaat tot -16!! Ongeacht de buitentemperatuur. Zijn duurder dan absorbtie of peltierboxjes, maar dan heb je ook wat...Op 12 volt werkt ie als een absorbtie, maar dat is dus alleen voor de rit.... en koud genoeg met airco aan in de auto. Ook andere merken maken compressor boxjes.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Globetrotter,

De eerste vraag die in mij opkomt is: waar gaat u naar toe dat er bevroren vlees voor de hond meemoet? Moet wel héél ver weg zijn van de bewoonde wereld. Ergens waar ter plekke überhaubt geen vlees te koop is? Is de hond op een speciaal dieët en moet het daarom mee? Anders zeg ik: tjeminee, wat een beslommeringen en inderdaad: in gewone omstandigheden is blikvoer toch okay of neem het gewoon bevroren mee en laat de hond het eten wanneer het ontdooit is. En dat moet dan óók nog in een echte vriezer na aankomst? Over hoeveel kilo praten we dan? Wel, mijn hond krijgt echt niet zo'n speciale behandeling (tenzij u natuurlijk een zieke hond heeft) maar dat schrijft u niet.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is vleesvoer als Renske vlees of Nature diet of Rodi Worsten een optie. Deze zijn geseald en hoeven niet ingevroren te zijn tijdens het vervoeren.

Renske: klik

Nature diet: klik

of
Rodi worsten : klik

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik op mijn vele fiets vakanties naar zuid Frankrijk ga loopt mijn teckel altijd mee naast de fiets.
Dat vind hij geloof ik heerlijk.
Een dag voor vertrek leg ik de blikken hondenvoer in de vriezer.
Als ik dan onderweg een ijsje eet geef ik Brutus wat bevroren vlees.
Dat vind hij volgens mij heerlijk !

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo globetrotter.
Graag wil ik je mijn ervaring doorgeven.
Rol je vlees in een dik aantal kranten en dan ik de koeltas.
Goedkoop en het helpt echt.
Kan je zeggen dat het echt goed gaat.
Heb zelf met snikheet weer 5 uur moeten reizen en alles was nog bevroren.
Doe het nog steeds.
Goede reis: Ans.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hond thuis laten.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewone koelbox, per koelbox 2 petflessen bevroren water onderin en 2 bovenop. Vlees goed verpakken in kranten en dan moet het makkelijk lukken.

Indien mogelijk is de invriesstand de avond ervoor een goede tip. Als het goed is staat er op de verpakking van het vlees dat het bij -18 graden bewaard moet worden. Als het extra koud is heb je nog wat speling maar denk echt niet dat dat nodig is.

Het vlees zul je als laatste in de auto zetten. Zorg dat je onderin plaats reserveert, dan staat het niet in de volle zon en heb je van de omringende spullen ook nog isolatie.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je tijdens de vakantie de hond plots ander eten geeft heb je een zieke hond. Mag de hond misschien ook zijn eigen eten mee op vakantie ?

Zeker als je op de plaats van bestemming een vriezer tot je beschikking hebt geef je hond dan gewoon wat ie gewend is. Renske en Nature Diet is leuk als je gaat kamperen. Rodi worsten kun je meenemen voor de zwerfhonden aldaar. Dat is een tussendoortje, geen volwaardige maaltijd.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb 2 vriezers, 1 losse en 1 gewone koel/vriescombinatie. In beiden zijn 2 lades met Ice Server. Heb dus 4 elementen. Misschien is zoiets voor onderweg een oplossing. De elementen passen in een koeltas. (Misschien, als je die elementen niet hebt je het ergens kunt lenen, de meeste moderne vriezers hebben zo'n lade) daar kun je dan het vlees in doen, verpakt in aluminium folie en de koeltas zo goed en kwaad als mogelijk op het "koelste" plekje in de auto zetten.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2011 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gekker moet het niet worden.
Nou begint de hond zich ook al met het onderwerp te bemoeien.
Dat beest schrijft overigens redelijk foutloos Nederlands.
Sta ik verbaasd over !
Die T zal wel voor teckel staan.
==============================================

tdehond schreef op woensdag 27 apr 2011, 14:17: Misschien is vleesvoer als Renske vlees of Nature diet of Rodi Worsten een optie. Deze zijn geseald en hoeven niet ingevroren te zijn tijdens het vervoeren.

Renske: klik

Nature diet: klik

of
Rodi worsten : klik

ve
door verwijderd - Apr 28, 2011 om 07:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen bedankt voor de reacties,
Ik hecht veel waarde aan zo min mogelijke conserveringsstoffen. Renske en Nature Diet ken ik wel, maar er zit toch het e.e.a. in wat mij niet bevalt. Zolang ik het red het eten van huis uit mee te nemen, wil ik mij daar (nog) niet op richten.
Ik ga de avond te voren de vriezer op de invriesstand zetten, het vlees goed inpakken en dan met vries elementen in een koelbox doen en deze strategisch in de auto neerzetten. Dat weet ik zeker dat het moet lukken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe is het gegaan? via google kwam ik hier terecht. wij willen dit jaar voor het eerst bevroren vlees mee in de auto naar italie, dus ben erg benieuwd hoe het is gegaan en hoe je het hebt gedaan.
het is ivm (exogene) alvleesklier insufficientie van de hond. ander voer is geen optie. en voordat we de vakantie opzeggen/wijzigen of de hond ergens anders onderbrengen willen we graag eerst dit nog verder uitzoeken.

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel goed gegaan, na 6,5 uur was alles nog keihard bevroren.

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

met kranten en die pet flessen en van te voren op -30 invriezen?

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 07:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

O.T.

De T staat voor Tarzan.

Ook al slipt er wel eens een type of taal foutje door heen. De Hond had in de zesde klas lagere school een 10 voor taal en deed het op de middelbare school ook niet slecht. :)

wimmi20 schreef op donderdag 28 apr 2011, 01:24: Gekker moet het niet worden.
Nou begint de hond zich ook al met het onderwerp te bemoeien.
Dat beest schrijft overigens redelijk foutloos Nederlands.
Sta ik verbaasd over !
Die T zal wel voor teckel staan.
==============================================

tdehond schreef op woensdag 27 apr 2011, 14:17: Misschien is vleesvoer als Renske vlees of Nature diet of Rodi Worsten een optie. Deze zijn geseald en hoeven niet ingevroren te zijn tijdens het vervoeren.

Renske: klik

Nature diet: klik

of
Rodi worsten : klik

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 07:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

agathahofmann schreef op zondag 13 mei 2012, 22:32: met kranten en die pet flessen en van te voren op -30 invriezen?

Nee, alleen de avond tevoren de vriezer op supervriezen gezet met het vlees en de vries/koel-elementen. Ik had wel een flink aantal koelelementen extra erbij in gedaan.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

oke bedankt!