erik44
door erik44 Sep 28, 2009 om 20:25
Vakantie & reizen

Boot uit water halen van de winter ????

Ik heb een stalen boot en maak voor het eerst een winter mee.

nu is mijn vraag

moet ik van de winter mijn boot eruit halen en stallen bij iemand ?

of

gewoon in het water laten zitten ?

wie heeft hier ervaring mee en wat zijn je ervaringen

16545 6 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 28, 2009 om 20:39
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Motor goed aftappen zodat er geen water achterblijft. Ook bezien of de watertank leeg is en zich geen water in de leidingen bevindt. Ijs hoeft voor een stalen schip geen probleem te vormen. Voor polyester boten is dat anders. Mocht er een dikke laag ijs om het schip komen dan is een controle bezoek aan te bevelen.

grindweg
door grindweg - Sep 28, 2009 om 21:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

winterklaar maken moet echt wel dan haal alle dure spullen er uit radio tv etc. haal de accu's er uit en laad ze af en toe bij. doe de brandstof tank vol tegen condens. als het geen gesloten koelsysteem is dan de kraan dicht en goed aftappen als relingen oid niet van rvs zijn dan goed invetten komt bij oudere schepen nog al eens voor. laat om de drie maanden toch de motor even warm draaien . dus echt op temp komen. het is wel wat werk maar bespaart u een hoop elende.de boot zelf kan wel tegen een stootje.

poltol
door poltol - Sep 29, 2009 om 18:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Normaal gesproken kan de boot in het water blijven liggen. Uiteraard met de eerder genoemde voorbereidingen. Maar ................. heel veel hangt af van de plaats waar de boot ligt. Ziijn er veel golven of een verschil in waterhoogtes? Dan is het opppassen geblazen. Met name ijsvorming kan [veel] schade aan de buitenzijde geven. Wordt er bv nog gevaren waar u ligt dan kan het ijs in schotsen gebroken worden en behoorlijk schade veroorzaken. Ligt uw boot in een schaatsgebied [als het ooit vriest] dan kunt u schade oplopen doordat schaatsers uw boot als hangplek gaan gebruiken. Als u een plaats en mogelijkheid heeft om het schip op de wal te plaatsen dan heeft dat m.i. de voorkeur. Kunt u gelijk onderhoud plegen aan de buitenzijde. In ieder geval gaat de boot dan weer schoon en mooi strak in de verf te water. Als het schip op de wal ligt moet u natuurlijk ook wel de eerder genoemde maatregelen nemen.

Succes, poltol

labren
door labren - Sep 30, 2009 om 13:05
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee een stalen boot hoef niet het water uit in de winter wel even winter klaar maken, als je een gesloten koel sysyeem hebt kijken of er antivries of koel vloeistof in zit dan hoeft je daar niks aan te doen en als U een natte uitlaat systeem hebt het water aftappen en uit de motor laten lopen en even door blazen en het filter droog maken en afsluiten( niet vergeten het volgend jaar weer open te draaien) en in de wc kan je antivries gooien en eerst even droog pompen tv en zo eruit halen want die kunnen niet tegen condens en een vochtvreter in de boot zetten en als het een grote boot is meerdere vocht vreters in de boot zetten

labren
door labren - Sep 30, 2009 om 13:09
862 Antwoorden / 0 Vragen

want om de boot ieder jaar op de kant te laten zetten kost veel te veel en een stalen boot heeft maar 1 keer in de 5 jaar een onderhouds beurt nodig ook van wege de anodes die er onder zitten. die moeten om de 5 jaar vervangen worden

labren
door labren - Sep 30, 2009 om 13:44
862 Antwoorden / 0 Vragen

even nog wat aanvullend advies, je zou omdat dit het eerste jaar is dat je de boot hebt hem dit jaar als dat nog lukt op de kant kunnen leggen dan kan je controleren of alles nog goed is aan de onderkanten of  er nog benoeg antifouling op zit of dat de allminium andodes nog aanwezig zijn of als je de zee op wilt de zink anodes er nog op zitten en goed kijken naar de zijkant van de boot vooral bij de afscheiding van water lucht of dat niet kaal is gevaren want dan moet je de hele onderkant onder handen nemen want dat is een teken dat die de laatste jaren niet op de kant geweest is.