fi
door fireblade Mar 1, 2005 om 13:46
Vakantie & reizen

Consumptieprijzen RAI en Jaarbeurs

Is het iemand weleens opgevallen hoeveel je tegenwoordig moet betalen voor je consumpties bij evenementen in de RAI en Jaarbeurs?

Afgelopen AutoRai heb ik prijzen voor blikjes fris van €3 (blikje cola kost in de groothandel toch niet meer dan € 0,25) en ik meen iets van €3,50 voor een pre-fab broodje, wat ook niet meer dan 50 cent inkoop kan kosten.

Over een tweetal weken is de Motorbeurs in Utrecht er weer. Maar neem deze keer mijn lunch zelf wel mee. Vorig jaar waren de prijzen daar ook zo belachelijk hoog. Kan daar niks tegen gedaan worden door de consumentenorganisaties? Maximumprijzen ofzo?

798 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag fireblade,

De horecaprijzen rijzen de laatste 2 jaar de pan uit. Zeker als je ook nog naar speciale evenementen gaat. Consumentenorganisaties kunnen wel pleiten voor maximumprijzen, ze kunnen echter niks afdwingen. Alleen de centrale overheid kan een landelijke prijzenstop uitvaardigen. Maar dat zullen ze zeker niet doen omdat dan de werkeloosheid met een fors percentage zou stijgen. Het enige wat wij als consumenten kunnen doen is, inderdaad ons natje en droogje zelf meenemen. Voor het geld wat je uitspaart kun je dan zelf weer andere leuke dingen doen. Vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Fireblade,

Inderdaad van de gekke, welke prijzen ze af en toe durven te vragen. Helaas zijn ze daar vrij in en zijn wij als consument vrij om te bepalen of we wel of niet gebruik ervan maken. Daar is verder weinig aan te doen, behalve klagen. Niet alleen beurzen, maar bestel eens een biertje op een terras aan het Leidseplein of op het Vrijthof in de zomer. Betaal je je ook scheel. € 2.50 of € 3.00 is ook eerder regel dan uitzondering, terwijl je in een cafeetje om de hoek een "gewone" prijs van € 1.80 of € 2.00 betaalt. Toevallig geparkeerd bij de RAI in de garage? (€ 11.00 bij mijn laatste bezoek) Pak ik lekker de trein.

Zoals gezegd, het is aan de consument om te bepalen of we absurde prijzen blijven accepteren. Gewoon zelf je natje en droogje meenemen is dan ook het advies.

Veel plezier op de Motorbeurs en laat je geld niet uit je zak kloppen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Ton, het is geen plagiaat "natje en droogje meenemen", al lijkt het er wel op. Je was een fractie eerder met toevallig dezelfde tekst. :-)Brynnar

ve
door verwijderd - Mar 2, 2005 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang je weet wat je moet hebben (en je weet de winkelprijzen) kan het lekker shoppen zijn op de MotorBeurs.

Mee eens dat de consumenten de vrije keus hebben om te bepalen of ze gebruik willen maken van de aanwezige faciliteiten. Maar het blijft natuurlijk van de zotte dat plekken waar de bezoekers geen alternatief hebben, de cateraars denken dat ze maar elke prijs kunnen vragen. Tegenwoordig ben je bijna een half maandsalaris lichter als je met je familie even wat gaat drinken bij een attractiepark/dierentuin. (zoals ik laatst nog €3 betaalde voor een bus Pringles en €2,80 voor het kleinste zakje M&M's in de Efteling)

Op het terras kan het soms ook de klauwen uit lopen. Amsterdam is daar zeker het voorbeeld. De prijzen die ze daar voor een spaatje rood durven te vragen. Je vraagt je dan ook af of je de serveerster er meteen bij krijgt.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2005 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik me even ertussendoor 'wring', maar even een opmerking over jouw uitspraak': "Helaas zijn ze daar vrij in en zijn wij als consument vrij om te bepalen of we wel of niet gebruik ervan maken"; 't is mij in het verleden wel 'ns overkomen dat wij onze eigen meegebrachte koeltasje met drankjes en hapjes 'netjes' aan de poort van (in dit geval attractiepark: 6 flags) zo'n evenement moesten laten staan; we moesten dus maar hun kassa's gaan spekken; over machtsmisbruik gesproken ..........

ve
door verwijderd - Mar 2, 2005 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Bond,

Bedankt voor je aanvulling en je hebt gelijk. Ik doelde op beurzen als RAI en Jaarbeurs met mijn uitspraak. Helaas gaat dit niet op voor sommige pretparken, waar ze inderdaad je financieel uitknijpen.

Brynnar