De vakantie is aanbetaald, reisorganisatie wil nu de rest.
In februari een reisgeboekt en aanbetaald bij Sunweb om in mei naar Girekenland - Kreta te gaan. De regering roept inmiddels op om alle niet noodzakelijke reizen niet te doen. Nu is het iets meer dan 6 weken voor vertrek en heb ik Sunweb gevraagd of ik de rest nog moet voldoen aangezien de reis zeer waarschijn niet door kan gaan i.v.m. het corona virus.
Reactie van Sunweb: Ze gaan ervanuit dat de vakantie door kan gaan en melden dat de betaling staat los van alles wat er nu gaande is m.b.t. het corona virus. Betaald je het restant niet 6 weken van te voren dan houden ze de aanbetaling (=30% van de reissom) als annuleringskosten en verwijzen ze naar de ANVR reisvoorwaarden.
De ANVR heeft de regering gevraagd de grenzen niet te sluiten om reizigers terug te kunnen halen. Inmiddels vraag ik mij af wordt gedaan om de consument te dwingen geld te blijven overmaken naar de reisbranch en te voorkomen dat ze de reizen terug moeten gaan betalen of te annuleren zonder kosten.
Sunweb geeft aan via hun website dat: alle betaalde reizen die niet doorgaan i.v.m. het corona virus, de klant NIET hun geld terug krijgen maar in plaats doorvan een tegoedbon die ze dan binnen 1 jaar bi Sunweb alsnog kunnen besteden. Ik neem aan dat veel meer mensen hun zomer vakantie al geboekt hebben, hoe gaan die hiermee om? Ik vind het niet juist dat Sunweb er toch op staat dat ze de rest van de reissom eisen en anders 30% annuleringskosten in rekening brengen. Doen alle reisorganisaties dit? Mag dit in deze situatie?
Onjuist antwoord zie -) https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
Helaas is dit wel het feit waar nu sprake van is. Hierover is ook via diverse media gecommuniceerd. Zie https://www.travelpro.nl/corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/ en deze: https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/
De reden die men erbij geeft is het vermijden van risico bij onverhoopte faillissementen van reisorganisaties.
Onjuist antwoord zie -)https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
https://www.sunweb.nl/vakantie/faq/questions/78490/informatie-over-vakanties-met-vertrek-na-6-april
en
https://www.sunweb.nl/corona-contact
Je hebt te maken met de algemene voorwaarden van Sunweb. En aan jou de keus wat je gaat doen.Annuleren of toch betalen,
https://www.sunweb.nl/-/media/sundio/enrollsun/sun-nl/terms-and-conditions/sunweb_voorwaarden.ashx
Onjuist antwoord zie -) https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
Ga je dit nu bij elk antwoord roepen.
Bijna elke dag is er wel een update. Wat er in mijn eerste link stond is ook al weer veranderd.
Als je een vakantie hebt geboekt, moet je goed het nieuws volgen.
Hoi Panter22,
Alleen op de onjuiste antwoorden heb ik gereageerd.
Btw Het is niet het nieuws wat je rechten bepaald, maar in dit geval een EU verordening.
Verder als je er geen verstand van hebt, zeg niks. En maak de mensen niet bang en/of onzeker met onjuiste verhalen.
Groet,
Bedankt, slimmerd
Ik dacht toch echt dat het nieuws het voor het zeggen had.
Maar dit moet mij toch nog even van het hart, het gaat hier om een pakketreis en niet om een losse vlucht.
En dan heb je te maken met algemene voorwaarden, in dit geval van Sunweb.
En als jij vindt dat je het beter weet, prima. Geen moeite mee, Maar doe dat dan op een fatsoenlijke manier en meldt dan in een eigen reactie wat het juiste antwoord is, zodat iedereen daar op kan reageren . En als je een klacht hebt, druk dan op het rapporteerknopje,
Hallo Gjtv ,
Mijn reisorganisator vraagt mij om het restantbedrag van mijn reis te voldoen . Wat kan ik doen ?
Dit is afhankelijk van de aanvangsdatum en de bestemming van je reis, waardoor wij geen advies hierover kunnen geven. SGR gaat daar niet over. Neem contact hierover op met je reisorganisatie.
Veelgestelde vragen , klik op de rode regels .
https://www.sgr.nl/veelgestelde-vragen/
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
Je kan een brief schrijven waarin je aangeeft de betaling op te schorten omdat er een aanmerkelijke kans is dat de reis niet door zal kunnen gaan. Wanneer je zekerheid hebt verkregen dat de reis doorgaat dan moet je alsnog betalen.
@Gjtv ,
Lees hier de reactie van Sunweb ,
Ik heb een aanbetaling gedaan voor mijn vakantie. De reisorganisatie vraagt om de rest van de reissom te betalen. Maar ik weet dat mijn vakantie niet doorgaat, moet ik toch de hele reissom voldoen?
De ANVR zegt dat je in principe de hele reissom moet betalen, maar verwijst voor het precieze antwoord naar de reisorganisatie. Hugo van Drie van Sunweb laat weten dat mensen moeten betalen ook als je nu al weet dat de reis niet doorgaat. 'We moeten ook aan al onze betaalverplichtingen voldoen en bijvoorbeeld salarissen betalen. Maar als consumenten echt niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen, kunnen ze contact opnemen met de reisorganisatie.'
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/moet-ik-mijn-reissom-betalen-als-ik-weet-dat-mijn-vakantie-niet-doorgaat/
Sorry maar dat ziet meneer van drie onjuist -) https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
U moet indd gewoon betalen en wordt het geannuleerd door hun krijgt u tegoedbon. U heeft betaald voor een reis en zult een alternatief kunnen boeken alleen later . Of annuleren en u verlies nemen van 30%. Voor nu gaat de reis nog gewoon door. ( Verwacht het ook niet maar goed er staat niks vast wat er gebeurd na 6 april) .
Accepteer het tegoed en boek zodra dit alles voorbij is
Onjuist antwoord zie -)https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
@rogi
Goed hoor.
Tja, die @rogi, het is me toch wat....
Ik heb reisbureau gebeld. 2 WK voor u op reis gaat moet u complete bedrag betalen . ( Ipv normale 6 WK) . Dit ivm corona .
Is er al eerder geannuleerd door de maatschappij krijgt u een bon voor dat geen wat u al aanbetaald heeft en hoeft u de rest niet meer te betalen . Reis komt te vervallen.
Echter zolang de reis nog niet geannuleerd is door de maatschappij blijft de boeking bindend Inc de betaling daarvan. Er zijn reizen die worden pas week van te voren geannuleerd en dan moet de reis dus al betaald zijn .u krijgt dan bon voor gehele reissom.
Wij gaan in juli en wacht drm met betalen
Men verwijst naar de voorwaarden.daar stast toch ook niet in dat men een voucher mag geven ipv geld deze is 1 jaar geldig.raar toch
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wunderland Kalkar onterechte kostem
Mogen personeelskosten zo worden doorberekend ? Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer