Veenstra1
door Veenstra1 Jan 6, 2017 om 10:43
Vakantie & reizen

Extreme mist reisverzekering

Eind 2016 zaten ik, mijn vrouw en de kinderen in London waarna wij terug wilde vliegen naar Amsterdam. Van de KLM kregen wij bericht dat de vlucht is geannuleerd en dat wij verder ingelicht zouden worden. Kort samengevat, een overnachting in een hotel gehad en totaal 30 uur vertraging ten gevolge van dikke mist in London en Schiphol totaal zo'n 225 euro aan extra kosten.

Dat luchtvaartmaatschappijen hierbij niets uitkeren vanwege overmacht is mij bekend. Wij dachten alleen dat met een doorlopende reisverzekering van Interpolis in ieder geval de hotelkosten gedekt zouden zijn. Dit blijkt na een lang telefonisch gesprek niet zo te zijn omdat Interpolis mist niet als een extreme weersomstandigheid beschouwd. Hierover twijfelde ze wel meerdere keren aan de telefoon.

Alle nieuwswebsites spreken echter van extreem gevaarlijke dikke mist (waaronder de Schiphol en KLM website). Een code geel is geen gewone mist meer?

Heeft iemand ervaring hiermee? In de polisvoorwaarde staat het volgende:

f Kosten door oponthoud door natuurgeweld of staking
Onder natuurgeweld wordt verstaan lawines, bergstorting, aardbeving, overstroming, storm, orkaan of
abnormale sneeuwval. In geval van oponthoud op de terugreis van de reisbestemming dat ontstaan is door:
- natuurgeweld
- werkstaking
bij vervoersondernemingen waarvan de verzekerde tijdens de terugreis van de
reisbestemming gebruik zou maken,
zijn verzekerd de extra kosten van langer verblijf en de extra terugreiskosten naar het vaste woonadres in
Nederland, die het gevolg zijn van dit oponthoud.

Ik hoop dat iemand weet of ik in mijn recht sta.

2402 7 Rapporteer

ja
door jackyh - Jan 6, 2017 om 10:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn verschillende gradaties in reisverzekeringen. Ik neem meestal de meest simpele maar er zijn uitbreidingen mogelijk b.v. voor sieraden, extra geld etc. Waren bij u ook mogelijkheden waar b.v. bij mist wel de reisverzekering zou dekken of is het helemaal niet mogelijk kosten vergoed te krijgen als er sprake is van mist.

Veenstra1
door Veenstra1 Jan 6, 2017 om 11:00
4 Antwoorden / 4 Vragen

Het enige wat wij aanvullend hebben is ziekenhuiskosten 100% vergoed in het buitenland. Verder alleen de basispolis.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is uw zorgverzekering. Heeft niets van doen met een reisverzekering.

Veenstra1
door Veenstra1 Jan 6, 2017 om 11:07
4 Antwoorden / 4 Vragen

Nee Tijger1:

Aanvullend geneeskundige kosten buitenland:

U heeft een zorgverzekering. Vaak vergoedt de basisverzekering maximaal het Nederlandse tarief. De extra kosten moet u dan zelf betalen. Als u of een andere verzekerde alleen een basisverzekering heeft, dan adviseren we een reisverzekering met aanvullende dekking voor geneeskundige kosten.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja. Veenstra, maar die verzekering, de basis en de aanvullende hebben niets van doen met kosten van een eventuele vertraging.

ja
door jackyh Jan 6, 2017 om 11:36
953 Antwoorden / 4 Vragen

Veenstra, dan heeft u het antwoord zelf toch al gegeven. U bent daar niet voor verzekerd.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts haalt twee verzekeringen door elkaar.

ja
door jackyh Jan 6, 2017 om 11:53
953 Antwoorden / 4 Vragen

Nou nee, hij heeft de basisreisverzekering met extra aanvulling voor ziektekosten. Misschien dubbelop maar toch.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, hij heeft ook nog een doorlopende reisverzekering, schrijft hij.

Veenstra1
door Veenstra1 Jan 6, 2017 om 12:47
4 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1, ik haal niets door elkaar u bent alleen wat snel met concluderen. De eerste reactie vraagt of ik meer heb gekozen dan de basispolis van de doorlopende reisverzekering. Daarop antwoord ik dat ik een aanvullende verzekering (van mijn doorlopende reisverzekering) heb die ziekenhuiskosten volledig vergoed. Dat dit niet meewerkt bij een vertraging of annulering is de meeste wel duidelijk mag ik hopen. Welke verzekeringen haal ik dan door elkaar?

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die toelichting was dus overbodig. Het gaat niet over ziektekosten in het buitenland.

ja
door jackyh Jan 6, 2017 om 16:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het laatste woord willen hebben Tijger?

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2017 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien lees ik er overheen, maar in het rijtje wat u opnoemt, zie ik nergens mist staan. Geen gewone en geen gevaarlijk dikke.

Dus mijns inziens staat u niet in uw recht.

Misschien was de trein voordeliger geweest.

Veenstra1
door Veenstra1 Jan 6, 2017 om 11:04
4 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, als wij thuis waren gebleven zou het voordeliger zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2017 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als Londen potje dicht zit van de mist, houdt het toch op?

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2017 om 11:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, helaas staat u niet in uw recht, lees bij wat onder overmacht geschreven is, dan betaalt ook reisverzekering niet uit:

http://www.landenportal.nl/informatie/rechten-van-vliegtuigpassagiers.htm

ha
door halex - Jan 6, 2017 om 13:35
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waar bestaan die extra kosten uit? Hoewel u geen recht hebt op een financiele compensatie, heeft KLM wel de plicht om u te verzorgen. Als de vertraging betekent dat u een dag later pas kunt vliegen, moet KLM zorgen voor de overnachting en vervoer van vliegveld naar hotel vv.

Veenstra1
door Veenstra1 Jan 6, 2017 om 15:58
4 Antwoorden / 4 Vragen

Het zijn enkel kosten van het hotel. KLM heeft de vlucht geannuleerd, omgeboekt naar een FlyBe vlucht omdat ze zelf vol zaten. FlyBe heeft dezelfde dag de vlucht geannuleerd en kon ons geen slaapplaats aanbieden zeiden ze aan de balie. Dit omdat wij niet bij FlyBe geboekt hadden. KLM was uiteraard telefonisch niet bereikbaar omdat ze diezelfde dag al 76 vluchten hebben geannuleerd.

ha
door halex - Jan 6, 2017 om 17:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Daar is het dan misgegaan. Maar KLM heeft wel een zorgplicht voor hun passagiers. Hebt u al contact gehad met KLM over deze kosten? Vanwege de overmacht hebt u inderdaad geen recht op de normale compensatie. Maar uw kosten vallen onder de zorgplicht, niet onder de compensatieregeling.

door Veenstra1 6 jan. 2017 om 15:58

Het zijn enkel kosten van het hotel. KLM heeft de vlucht geannuleerd, omgeboekt naar een FlyBe vlucht omdat ze zelf vol zaten. FlyBe heeft dezelfde dag de vlucht geannuleerd en kon ons geen slaapplaats aanbieden zeiden ze aan de balie. Dit omdat wij niet bij FlyBe geboekt hadden. KLM was uiteraard telefonisch niet bereikbaar omdat ze diezelfde dag al 76 vluchten hebben geannuleerd.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als KLM niet kon vliegen, dan kon die ander dat toch ook niet?

ha
door halex Jan 6, 2017 om 18:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarschijnlijk dacht KLM nog dat het 's middags beter zou worden. Maar hadden ze zelf geen plaatsen meer vrij, geen vlucht naar Nederland, of geen vliegtuig meer in London staan. En hebben ze hun passagiers daarom ondergebracht bij andere maatschappijen.

Veenstra1
door Veenstra1 - Jan 11, 2017 om 11:33
4 Antwoorden / 4 Vragen

Een update: KLM heeft zojuist contact met mij opgenomen dat de kosten van het hotel helemaal worden vergoed. FlyBe mocht dit van hun eigen voorwaarden niet aanbieden omdat de tickets daar oorspronkelijk niet zijn besteld. De weersomstandigheden staan hier buiten. Halex heeft gelijk dat dit onder de zorgplicht valt. Bedankt!

tijger1
door tijger1 Jan 11, 2017 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het opgelost is, bedankt voor het terugmelden. Uw vraag ging overigens over de reisverzekering van Interpolis.

ha
door halex Jan 11, 2017 om 17:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor de terugmelding!

ha
door halex Jan 11, 2017 om 17:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Tijger, TS dacht dat hij het bij de reisverzekering moest zoeken vanwege de overmachtsituatie voor KLM. En was daardoor in de veronderstelling dat hij niet bij KLM moest zijn. De vraag was Interpolis? Het antwoord was: KLM!