SC
door SCM_ Aug 24, 2017 om 17:52
Vakantie & reizen

Hoeveel winst mag een reisorganisatie maken?

Ik ben net terug van een jongerenvakantie waar we verschillende activiteiten hebben gedaan waarbij ik het gevoel krijg dat ze veel te veel aan ons verdienen. Zo heb ik uit zeer betrouwbare bron gehoord dat ze deze niet zelf regelden, maar door een ander bedrijf lieten doen. Daar kostte een activiteit €65,-, terwijl wij daarvoor €140,- hebben betaald aan onze organisatie. Ze hebben alleen letterlijk niks gedaan, zelfs geen kosten gemaakt voor brandstof. Het enige wat ze hebben gedaan is die man opgebeld. Daarnaast vroegen ze €40,- toeristenbelasting en milieuheffing van ons, terwijl dat op de camping waar wij stonden maar €7,- in totaal was. Kunnen wij hier iets aan doen?

10567 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2017 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, voortaan zelf alles regelen en voordien informatie inwinnen. Niet achteraf.

ro
door ron503 - Aug 24, 2017 om 18:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een reisorganisatie mag zoveel winst maken als ze zelf wil en aan ingekochte activiteiten wordt het meeste verdiend want die prijzen gaan zeker een keer over de kop. Dat ze letterlijk niets gedaan hebben klopt niet helemaal want de activiteiten zijn wel voor u geboekt. Wat de toeristenbelasting en milieuheffing betreft zal dat 7 euro per dag zijn geweest en niet voor de gehele periode dat u op de camping heeft gestaan.

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2017 om 18:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Net zoveel als ze willen.
Het is aan de klant om al dan niet aan een activiteit deel te nemen voor de aangegeven prijs.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 24, 2017 om 18:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vraagt u dit.zich ook af  bij alle artikelen in de supermarkt? In een restaurant of in een kledingwinkel?
Inkoop 65 verloop 140 is gewoon een goede niet ongebruikelijke marge.

Gr
door Grunn1 - Aug 24, 2017 om 19:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Merk kleding wordt in China (Noord Korea) gemaakt voor een paar euro en hier verkocht voor ruim 100 euro.
Mag dit? Ja natuurlijk je bent niet verplicht het te kopen. Een reisorganisatie verdient een hoop geld aan u dus of regel het zelf of betaal.

jo
door jorisw Aug 24, 2017 om 20:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine nuance: het verschil tussen de winkelprijs en de kostprijs in de fabriek (overigens niet in Noord-Korea) is uiteraard niet de winst. Als dat zo zou zijn zou er toch geen enkele kledingwinkel meer over de kop gaan?

Gr
door Grunn1 Aug 25, 2017 om 02:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het gaat ook niet om winst maar om verschil in kostprijs en consumenten prijs en het was een voorbeeld. Ohja wel degelijk in N Korea.

gerbera
door gerbera - Aug 24, 2017 om 22:10
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Vaak kunt u via de reisleiding evenementen boeken en voor het gemak dat u dit niet zelf hoeft te regelen vragen ze daar extra geld voor. Hoeveel dat is mogen ze zelf bepalen, dat is dan een extraatje voor de reisleiding. Dus voortaan zelf ff op onderzoek gaan op de vakantiebestemming.

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 25, 2017 om 09:59
355 Antwoorden / Vragen

Beste SCM,

U hebt als jongere kennis gemaakt met de 'harde wereld' van het kapitalisme. Wat van belang is, is dat u vooraf bereid was de reissom te betalen. Hebt u een plezierige reis gehad? En waren de activiteiten leuk? U laat zich nu achteraf het plezier ontnemen door verhalen over de hoeveelheid winst die is gemaakt, maar wat maakt dat uit? Het gaat erom dat u een prettige tijd hebt gehad en dat u de betaalde som in overeenstemming vond met het gebodene.

ge
door george321 - Aug 25, 2017 om 10:49
390 Antwoorden / 1 Vragen

Stel: u kunt dienst of artikel X voor €10 inkopen en de klant wil het kopen voor €100, terwijl u € 50 genoeg vindt, waar verkoopt u het voor? En wie zou dan moeten bepalen hoeveel de max winst zou zijn? U?

ko
door koningsjpc - Aug 25, 2017 om 12:20
68 Antwoorden / 4 Vragen

Een beetje een erg domme vraag.

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2017 om 12:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Domme vragen zijn er niet op een forum,
maar de verwachting, dat een organisatie zijn calculatie naar de klantenopenlegd is tenminste naief.

Er zijn organisaties die non-profit werken, uit idealisme, waar dit bedrijf klaarblijkelijk niet toe gerekend wordt.

pe
door pebk Aug 25, 2017 om 16:32
581 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is de vraag wat naief, maar deze reactie is ook niet fraai.

Po
door Pontiac Aug 26, 2017 om 15:46
131 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn organisaties die non-profit werken , ja hansje dat noemen ze vluchtelingekampen waar je dan in terecht komt!

ma
door manwijf - Aug 25, 2017 om 14:33
574 Antwoorden / 1 Vragen

In veel gevallen bent u veel goedkoper uit als u het zelf regelt. Geldt bv ook voor het huren van een auto op het vakantieadres. Gewoon omdat mensen de taal niet goed genoeg machtig zijn, of omdat onderhandelen niet hun sterkste punt is en vooral omdat zij altijd bang gemaakt worden door een hostess, dat het niet deugt als je het zelf doet, laten zij dat liever over aan een reisorganisatie. Helaas ga je dan voor de hoofdprijs.

Alle georganiseerde (rond)reizen vallen hier ook onder. Winstmarge is dan alleen nog veel hoger, dan  u nu aangeeft. Voor iemand van uw leeftijd zou je toch verwachten, dat je vooraf eens e.e.a. Googlt. Dat een 65+er alles laat regelen is nog wat, maar het is 2017! Jongeren die ik ken, gaan de hele wereld over, maar regelen alles zelf.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2017 om 15:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat mag elk bedrijf zelf weten, ook een reisorganisatie.
Als u het allemaal veel te duur vindt kunt u maar beter thuis blijven of het zelf gaan regelen.
Mocht u werken, werkt u gratis?

ficus
door ficus - Aug 26, 2017 om 12:53
147 Antwoorden / 2 Vragen

Een bedrijf (ook een reisorganisatie) mag zo veel geld voor een produkt vragen als de klant wil betalen.

mamamama
door mamamama - Aug 26, 2017 om 15:42
67 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Ron503,
Ik kampeer al 50 jaar maar eu.7,= per dag op een camping aan toeristen belasting hebben wij nog nooit hoeven betalen. Die kosten liggen tussen de 1,50 en max.4,=. Het verhaal verteld niet of de de persoon van het artikel alleen reisde of met een vriend of vriendin. In dat geval zou het bedrag aan betaalde belasting n.l. wel kunnen kloppen.

Po
door Pontiac - Aug 26, 2017 om 15:44
131 Antwoorden / 5 Vragen

heb je een goeie vakantie gehad , dat is wel belangrijk , ga dan niet lopen te zeuren over een paar euro's en doe je dat wel : nou gewoon niet meer op vakantie gaan is nog goedkoper en niet mauwen van uh ik zijn een student of ik heb een minimum inkomen ga dan in een tentenkamp zitten in de vluchtelingenopvang kost echt helemaal niets want je moet er wel lopens aankomen ,snappie!

ri
door richardt - Aug 27, 2017 om 18:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor jouw mag dit. En het enigste wat je er aan kunt doen is zelf allerlei zaken regelen. Je haalt je hierbij ook, behalve een prijsvoordeel, nadelen op je hals. Je kunt namelijk een reisbureau aanspreken als het niet gaat zoals zij je voorschotelen. Dus dit kan ook nadelig zijn.......