el
door elissen Apr 7, 2009 om 16:41
Vakantie & reizen

Klacht over betekenis van het woord: voucher

Geachte Heer of Mevrouw,

Onderdeel van een arrangement:

• Voucher voor een 3-gangen à-la-Carte diner op de tweede avond voor € 27,50 p.p.

Het hotel zegt: alles boven € 27,50 is voor rekening van het hotel.

Mijn mening: alles boven € 27,50 is voor mijn rekening, voucher betekent namelijk bon of vrijkaart.

Wie heeft er gelijk??

Met vriendelijke groeten.

3533 20 Rapporteer

kiran
door kiran - Apr 7, 2009 om 16:49
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@elissen

Voucher voor een 3-gangen a la carte diner a €27,50 p.p. [TOT]

Diner kost €27,50 p.p. Alles erboven is voor eigen rekening. Lijkt mij dat er anders op zou staan: onbeperkt.

Geef u gelijk!

freya
door freya - Apr 7, 2009 om 16:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo elissen,

Natuurlijk heb jij gelijk, maar als zij er anders over denken, dan zou ik voor €100,- gaan eten.......

m.vr.gr. Freya

zinook
door zinook - Apr 7, 2009 om 17:03
261 Antwoorden / 7 Vragen

Als je deze voucher al gekocht hebt, dan is dit idd een waardebon twv 27,50. Zoniet, dan zul je 27,50 moeten afrekenen om de waardebon te krijgen....

Wat is het verschil tussen een cadeaubon, waardebon en een voucher?

 - Wanneer u een belevenis, activiteit of arrangement aankoopt voor uzelf, dan ontvangt u een voucher.
- Indien u een belevenis, activiteit of arrangement aankoopt om te schenken aan iemand, dan ontvangt u een cadeaubon.

stacey
door stacey - Apr 7, 2009 om 18:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Het hotel zegt: alles boven € 27,50 is voor rekening van het hotel.--

Dan hebben ze vast geen duurdere 3 gangen menu`s dan die  van totaal E27,50 ?!     ;-)

brynnar
door brynnar - Apr 8, 2009 om 09:12
1782 Antwoorden / 27 Vragen

"Het hotel zegt: alles boven € 27,50 is voor rekening van het hotel."

Laat die Chateau Mouton Rothschild uit 1974 dan maar rijkelijk vloeien.

Een fijne avond toegewenst!

Mvgr - B

dirck
door dirck - Apr 8, 2009 om 10:08
3201 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft natuurlijk gelijk, maar als het hotel zegt: alles boven € 27,50 is voor rekening van het hotel, dan zou ik dat wel op papier laten vastleggen.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 8, 2009 om 11:17
457 Antwoorden / 45 Vragen

Voucher is een Engels woord sedert 1974!

Synoniem: tegoedbon

    voucher
    vou·cher
/vAutS«r/
de (m.); -s; -tje
(1974) Eng.

   · (toerisme) document dat door een reisagentschap aan een toerist wordt gegeven voor de regeling (van de kosten) van het hotel en de maaltijden;

 · bon voor een maaltijd, een consumptie

he
door henk46 - Apr 8, 2009 om 13:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een raar hotel! Eet en drink je maar klem!

do
door dolcevita81 - Apr 8, 2009 om 13:35
22 Antwoorden / 4 Vragen

Heel strikt genomen hebben jullie allebei gelijk. Taaltechnisch gezien is er geen speld tussen te krijgen. Het is maar net hoe je het opvat. Je zou het ook kunnen opvatten dat alle 3-gangenmenu's nu maar € 27,50 kosten.

Als er nu had gestaan TER WAARDE VAN € 27,50 dan waren de kosten tot € 27,50 voor het hotel. Maar aangezien bij dit soort vouchers inderdaad een geschenk TERWAARDE VAN €27,50 wordt aangeboden, is het niet geheel onlogisch dat jullie dit ook zo hebben opgevat. De redenering van het hotel kan zelfs als volkomen onlogisch en ongewoon bestempeld worden. Ik kan niet beoordelen of de tekst op de voucher bewust zo misleidend is neergezet of niet, maar ik zou het lekker links laten liggen. Dit is toch geen service!

holpen
door holpen - Apr 8, 2009 om 14:39
1416 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot wat de meesten hier beweren, heeft het hotel inderdaad gelijk. Het is maar net wat je erin wilt lezen.

Een voucher is gewoon een bon die u recht geeft op een bepaalde aanbieding. De aanbieding is in dit geval een diner voor de prijs van € 27,50 p.p. En niet een diner ter waarde van ...

Een voucher is geen tegoedbon en geen cadeaubon. Het werkwoord "to vouch" betekent in het Engels zoveel als "plechtig beloven". Het is dus een belofte, oftewel: aan u is beloofd dat u een drie-gangen-diner mag gebruiken en daarvoor slechts € 27,50 hoeft te betalen.

Het spijt me, maar het is een kwestie van goed lezen wat er staat, en niet een eigen interpretatie eraan geven. Let u overigens wel even op wat er allemaal bij dit diner is inbegrepen (dat zou er ook op vermeld moeten staan).

ri
door righard - Apr 8, 2009 om 14:54
33 Antwoorden / 4 Vragen

Holpen heeft hier gelijk. Ik bezoek voor mijn werk verschillende malen de campus van Microsoft in Redmond. Dan krijg ik als dank altijd vouchers om spullen te mogen kopen in de Microsoft Company Store (sterk gereduceerde prijzen voor software Vista Ultimate voor USD 45 :-). De voucher heeft dan een waarde van bijv. 120 USD en ik mag dan voor 120 USD aan spullen kopen, moet het wel zelf betalen. Normaal kan je als niet MS medewerker niet kopen in de MS Company Store.

Of te wel: de voucher geeft mij 'het recht' om voor maximaal 120 USD aan spullen te kopen.

ac
door acadabrajamm - Apr 8, 2009 om 14:56
27 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij betekent het niet anders dan dat het arrangement geldt op de
eerste avond, voor niets!  als voucher, en op de tweede avond voor Euro 27.50.

(voor wat u zegt in de zwarte tekst)

ac
door acadabrajamm - Apr 8, 2009 om 15:04
27 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij betekent het niet anders dan dat u op de eerste avond een
voucher krijgt, dus diner voor niets! en op de tweede avond voor
Euro 27.50.
Dat is dus het onderdeel van het arrangement -in het zwart gedrukt.

vr. gr.
JM

holpen
door holpen - Apr 8, 2009 om 16:22
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook gerust een voucher kopen en deze aan iemand cadeau doen.

Evengoed kun je jezelf een cadeaubon geven (beetje onzinnig, maar toch).

Dus deze uitleg klopt niet helemaal, helaas. Het gaat om de tekst die erop staat. Zie mijn uitleg verderop.

holpen
door holpen - Apr 8, 2009 om 16:24
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Als we dan toch het woordenboek erbij halen, dan maar meteen de Van Dale (het standaardwerk):

vou·cher [vautsjer] de; m -s bon (die recht op iets geeft)

Zoals je ziet is het een bon (geen tegoedbon) die je recht op iets geeft, in dit geval het recht op een diner voor een bepaald bedrag.

holpen
door holpen - Apr 8, 2009 om 16:27
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat helemaal niets vermeld over de eerste avond van het arrangement. Kun je duidelijk maken waar je dit vandaan haalt?

ac
door acadabrajamm - Apr 9, 2009 om 11:13
27 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte mevrouw of mijnheer,

In antwoord op uw vraag:

Op een 'tweede' avond(zelf te betalen diner voor Euro 27.50) gaat een
' eerste' avond vooraf, waarvoor u een voucher wordt aangeboden.
Dit is mijn interpretatie .Een geplaatse komma tussen -diner,op -zou
het duidelijk gemaakt hebben.
Vaak (in veelvuldige arrangements) wordt begin- of een afsluitdiner  aangeboden.

Overigens, het is toch heel eenvoudig navraag te doen en er over te bellen?
m.vr. gr.
JM

holpen
door holpen - Apr 9, 2009 om 14:52
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste heeft de vraagsteller er kennelijk al navraag over gedaan, getuige de zinsnede "het hotel zegt".

Ten tweede, er staat geen komma! Alleen al daarom gaat uw redenering niet op. Lees gewoon wat er staat en zoek er niet van alles achter. Kwestie van goed lezen.

Ik snap werkelijk niet waarom velen van alles erbij halen om er maar een uitleg aan te geven, terwijl de tekst echt bijzonder duidelijk is. Verzin er s.v.p. geen komma's, punten, of wat voor andere gekkigheid dan ook bij!

Ik snap nu overigens wel waarom velen dingen in Jip-en-Janneke-taal uitgelegd moeten krijgen. (Grapje!)

ac
door acadabrajamm - Apr 9, 2009 om 20:51
27 Antwoorden / 1 Vragen

WELK hotel?

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2009 om 19:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

En? Heeft 't gesmaakt?

Hier nog wat mosterd als toetje. De voucher is helder. Je krijgt een drie-gangen diner en betaalt daarvoor 27,50 p.p.
Dat betekent: voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Wijn, koffie, frisdrank en alle andere extra's zijn daarbij uiteraard NIET inbegrepen en dus voor eigen rekening.

Wat het hotel heeft bedoeld is dat indien je zou kiezen voor de drie duurste gerechten van de kaart, je daarvoor toch slechts 27,50 hoeft af te rekenen, de meerkosten daarvan zijn voor rekening van het hotel.