Ma
door Marloes1180 Jan 29, 2017 om 20:28
Vakantie & reizen

Mogen reisbureaus meer in rekening brengen wanneer je alleen reist?

Ik merk elke keer al ik een reis wil boeken en kies voor 1 persoon ipv 2 personen, dat de prijs van de reis bijna verdubbeld, terwijl het aantal reisenden dus halfeert. In mijn optiek is hier sprake van discriminatie, is dat ook (wettelijk) zo?

5128 16 Rapporteer

ja
door jackyh - Jan 29, 2017 om 20:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is ook discriminatie, tenminste deels, maar dat was en is altijd al zo. Het mag, ook wettelijk.

ha
door halex Jan 29, 2017 om 20:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is natuurlijk helemaal geen discriminatie. Dan zou een supermarktaanbieding 'tweede voor de halve prijs' ook discriminatie zijn als je maar één product wilt. Lees eens https://www.mensenrechten.nl/wat-zijn-mensenrechten/discriminatie Daar wordt het begrip uitgewerkt. De omstandigheid of je voor één of voor meer personen een reis boekt, vind je daar niet in terug. Het wordt een ander verhaal als alleenstaanden anders behandeld worden dan gehuwden. Bijvoorbeeld als een echtpaar een tweepersoonsreis mag boeken, maar twee alleenstaanden die besluiten samen op vakantie te gaan toch gedwongen worden beiden de reissom voor een alleenreizende te betalen. Dan is het wel discriminatie. Maar gelukkig werken reisbureaus (in Nederland) niet zo.

ja
door jackyh Jan 29, 2017 om 21:36
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als het jouw overkomt dan voelt dat als discriminatie omdat het niet de helft van de reissom van 2 personen is.

pi
door pieterwolters Jan 29, 2017 om 22:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@JackyH: maak eens een berekening van de kosten en je zult zien dat je het niet domweg door 2 kunt delen.

ja
door jackyh Jan 29, 2017 om 22:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Weet ik. Ik zeg het voelt................

sy
door sylvia_71 - Jan 29, 2017 om 20:36
288 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is altijd al zo geweest.

ha
door halex - Jan 29, 2017 om 20:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Je betaalt helemaal niet meer wanneer je alleen reist ten opzichte van de prijs voor twee. Alleen als je de reissom gaat berekenen per persoon, is het bedrag niet gelijk.
En dat is logisch als er overnachtingen inzitten. Want een hotelkamer is even duur als je daar in je eentje ligt, of met twee personen. Alleen de aanvullende kosten (linnengoed, ontbijt/lunch/diner, etc) die zijn hoger als je met z'n tweeën bent.
Het is helemaal geen discriminatie. Het is een objectief bepaalbaar en verklaarbaar verschil.

Gr
door Grunn1 Jan 29, 2017 om 20:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Helemaal correct maar er zijn blijkbaar mensen die dit ook weer als discriminatie zien. Maar als je een huis huurt en je woont er alleen of met twee de huur blijft gelijk maar daar hoor je ze dan weer niet over maar dit is wel hetzelfde als een hotelkamer "huren ".

ja
door jackyh Jan 29, 2017 om 21:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt precies. Er zijn ook mensen die het niet terecht vinden dat een alleenstaande meer AOW ontvangt dan een echtpaar per persoon. Men vergeet dan het door u geschetste.

simon55
door simon55 Feb 1, 2017 om 21:11
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U vergeet kennelijk dat n alleenstaande ook meer belasting betaalt , mee betaalt aan de kinderbijslag , opvang etc dat n ander kinderen wilt wil niet zeggen dat n ander die geen kinderen heeft mee moet betalen maar daar hoor je niemand over.Maar daar gaat dit topic niet over

Co
door Comanchero Feb 12, 2017 om 18:35
Antwoorden / Vragen

Het is vind ik wel degelijk een vorm van discriminatie. Vaak krijg je namelijk voor de meerprijs die je betaalt, een kamertje waarin je je Harry Potter in de bezemkast waant. Ook eet je maar één ontbijt en (als je twee losse bedden hebt), maak je maar één keer linnengoed vuil. Geldt ook voor handdoeken en zeep e.d. (wat ik trouwens altijd zelf meeneem).

 Ook zijn arrangementen altijd bedoeld voor twee personen. Alleen al dat feit, dat het blijkbaar nooit in het hotelwezen bij iemand opkomt dat er ook alleenstaanden zijn die het gore lef hebben om alléén op vakantie te willen, maakt dat het discriminatie is.

ha
door halex Feb 12, 2017 om 18:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Comanchero Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Het is ook volstrekt irrelevant wat u vindt. Het gaat er om of iets zo is. U betaalt uiteraard maar één keer ontbijt, als u voor één persoon boekt. Gebruik handdoeken/zeep/e.d. is marginaal qua kosten. Of je een kamer schoonmaakt waar één iemand sliep of twee, dat maakt qua tijd niet uit. Losse bedden, maar tegen elkaar aangezet, zullen toch echt beide verschoond moeten worden. Ik zou daar niet graag slapen in de wetenschap dat het bed niet 'vers' is opgemaakt.

fa
door familyman - Jan 29, 2017 om 20:51
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uw reis bestaat niet alleen uit de vliegtuigstoel, maar ook het hotel. In hotels worden de prijzen veelal per kamer per twee personen bezet berekend. Als u er dus alleen in vertoefd zijn alle kosten gelijk t.o.v. twee. Er moet evengoed wasgoed gedaan worden en schoongemaakt, dat wordt met één persoon niet minder. En weer wordt de term 'discriminatie' onterecht gebruikt.

marita5
door marita5 - Jan 29, 2017 om 20:56
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marloes1180 ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2014/alleenreiziger-nog-altijd-op-kosten-gejaagd

diumenge
door diumenge - Jan 29, 2017 om 20:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Normaliter zijn de prijzen die je ziet de prijzen per persoon o.b.v. twee personen. Dus als een reis bijvoorbeeld 500 euro kost, dan is de totaal prijs voor twee personen 1.000 euro ( ook een verdubbeling ;-) ). De prijs voor één persoon die alleen boekt zal dan tussen de 500 en 1.000 euro in zitten, want ja de kosten per persoon zijn dan hoger.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2017 om 21:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heeft niets met discriminatie te maken. Was overigens 30 jaar geleden ook al zo, niks nieuws onder de zon.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2017 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar toen werd er nog niet zo met het woord discriminatie gesmeten.

Cookies
door Cookies Jan 29, 2017 om 22:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En je kon er ook niet eens over klagen op fora en FB.

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2017 om 21:32
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Oude koek. Wilt u echt voor 1 persoon ergens naar toe, dan gewoon vliegticket boeken en bij vrienden, familie of kennissen logeren, als men die uiteraard heeft in een buitenland. Die zullen u toch niet discrimineren?

ha
door halex - Jan 29, 2017 om 22:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, als het mij overkomt voelt het als diefstal, oplichting, smaad, belediging, fraude en weet ik wat meer... Maar dat betekent niet dat het ook zo is. Het idee van vraag&beantwoord is niet dat je antwoordt wat je denkt of voelt, maar dat je antwoordt hoe 't zit. Als u 't vindt voelen als discriminatie, kunt u niet stellen 'dat is ook discriminatie'.

ja
door jackyh 29 jan. 2017 om 21:36
368 Antwoorden / 2 Vragen

Als het jouw overkomt dan voelt dat als discriminatie omdat het niet de helft van de reissom van 2 personen is.

ma
door marleenvanh - Feb 1, 2017 om 13:34
452 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker! Maar ze moeten het geld wat al die aanbiedingen, van 'gratis' dit en 'gratis' dat -voor al die mensen met kinderen (!!!)- kosten,  toch ergens vandaan halen....... En dan pak je de alleen reizende kinderlozen. Dat je naar verhouding meer zou betalen omdat je, ook wanneer je alleen in een hotelkamer logeert, die net zo vuil zou worden etc. Dat is maar zeer ten dele waar. Het zou  wanneer je eenzelfde (mooie) kamer als een koppel (al dan niet met 'gratis' kinderen brrrrr) zou krijgen, misschien nog enigszins te billijken zijn. Niet zelden (lees: Bijna altijd!) krijg je een -veel- mindere kamer. HET IS DUS GEWOON WETTELIJK GOEDGEKEURDE  D I S C R I M I N A T I E.

ne
door neodutchio Feb 1, 2017 om 14:46
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het maakt niet uit welke kamer je krijgt, na afloop zal deze sxhoongemaakt moeten worden. Deze kosten liggen gelijk of je daar met 1 of 2 personen geslapen hebt. Al het beddengoed wordt gewassen, ook als je alleen slaapt. Bij het ontbijt heeft u een tafel alleen, terwijl er ook 2 aan hadden kunnen zitten. Uw verhaal is dus onzin dat een kinderloze alleenreiziger de korting van de gezinnen zou moeten bijlappen.

ha
door halex Feb 1, 2017 om 18:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U liegt de hele boel bij elkaar @marleenvanh. HET IS NAMELIJK HELEMAAL GEEN   D I S C R I M I N A T I E.

brainless
door brainless Feb 2, 2017 om 13:15
324 Antwoorden / 0 Vragen

Nee het is geen discriminatie. Als grootverbruiker krijg je gewoon meer korting.
In de supermarkt is het vlees in kleinverpakking ook duurder per kilo dan in grootverpakking.

ne
door neodutchio Feb 2, 2017 om 13:51
5157 Antwoorden / 12 Vragen

O.T. Maar dat heeft weer met de verpakkingsbelasting te maken. Kiloprijs is hetzelfde.

ho
door honza23 - Feb 1, 2017 om 13:44
262 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat is geen discriminatie !
Discriminatie is als gelijke gevallen onder gelijke omstandigheden ongelijk behandeld worden. In dit geval bent u geen gelijk geval en dus kan het geen discriminatie zijn.
Overigens, ik heb er zelf ook mee te maken en daarom boek ik ook zulke pakketreizen niet, veel te duur voor wat je er als alleenreizende voor terug krijgt.

mo
door mof - Feb 1, 2017 om 14:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, het is geen discriminatie, vaak zitten er extra kosten aan een reis vast die niet per persoon teruggerekend kunnen worden.
bijv een hotelkamer: het maakt kwa werk weinig uit of er twee of slechts een persoon heeft geslapen.
dan mag er onderscheid worden gemaakt. Een soort van kwantumkorting, hoe meer personen des te goedkoper.
zo gaat het ook met voorverpakt vlees in de supermarkt. Heel normaal.

edrick3
door edrick3 - Feb 1, 2017 om 14:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In mijn optiek is hier sprake van discriminatie

In mijn optiek zie je dat hartstikke verkeerd. ;-)

cantate
door cantate - Feb 1, 2017 om 15:12
15 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is dat altijd al zo. Dat een tweepersoons kamer dan door een persoon wordt bezet, waardoor de kosten relatief hoger worden, is wel een geldig argument, alleen vragen ze zo'n toeslag ook voor een eenpersoons kamer. En dat vind ik onterecht - maar er is niets aan te doen, behalve niet reizen (of inderdaad bij familie / vrienden in het buitenland logeren).

vg
door vg1971 - Feb 1, 2017 om 16:19
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook altijd als zeer frustrerend ervaren en het prijsverschil zelfs groter dan bijna verdubbeld gezien.
Dat is voornamelijk bij de goedkopere bestemmingen, met een vluchttijd van ca. 4 uur het geval. Mijn oplossing
is een paar keer geweest: voor 2 personen boeken en alleen gaan. Scheelde me dan toch € 300,- of meer!

ficus
door ficus - Feb 3, 2017 om 17:21
147 Antwoorden / 2 Vragen

Als u dat niet wilt dan kunt u nog altijd een singlereis boeken. Die reizen worden niet p.p o.b.v. twee personen gerekend. [denk ik]