komsja
door komsja Sep 30, 2014 om 16:57
Vakantie & reizen

Monster truck

Het is op de eerste plaats natuurlijk in en in triest en verschrikkelijk wat daar in Haaksbergen gebeurd is
Maar hoe erg en verschrikkelijk ook vind ik dat de toeschouwer ook een grote verantwoordelijkheid heeft,net zoals bij de weg races gaan de mensen in een bocht staan waar de auto,s met een noodgang voorbij komen en als er dan wat gebeurd dan is de organisatie of de bestuurder de schuldige.
Ik zeg niet dat de dood van dat 5 jarige kind de eigen schuld is van de ouders/verzorgers maar vind dat alle toeschouwers die in de rijrichting van dat enorme gevaarte van 4500 kg zijn gaan staan een onverantwoordelijke keuze hebben gemaakt want met een klein beetje inschattings vermogen (vanwegen de eventuele risico,s) was men daar niet gaan staan.
Het is kei en keihard wat ik zeg maar wel de realiteit

687 17 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 30, 2014 om 17:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja hoor, het is de schuld van de mensen zelf.

Je verstand zit weer eens in je achterwerk.

komsja
door komsja - Sep 30, 2014 om 17:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@zoekster
Ik snap je reactie heel goed,maar dan heb je toch niet goed m,n verhaal gelezen en ik ben niet de enigste die ondanks deze verschrikkelijke gebeurtenis van mening is dat ook de toeschouwer enige verantwoordelijkheid toe te schrijven is want een expert heeft op tv dat ook gezegd en daar was ik het volkomen mee eens.
Men kan niet zeggen: Oh er gebeurd niks want er staan hekken etc etc etc
Maar zou u bijvoorbeeld bij een wegrace in een bocht vooraan gaan staan om te kijken hoe zo,n auto door de bocht drift met de wetenschap dat het weleens zou kunnen gebeuren dat die auto de bocht uit rijd in plaats van door de bocht te gaan? terwijl u daar staat te kijken

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zelf van zijn leven ook niet zo dichtbij gaan staan, maar veel mensen realiseren zich niet dat er iets gruwelijk fout kan gaan.

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2014 om 21:58
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het is een samenloop van spektakel, uitje, gevaar enz. En niet te vergeten een mogelijk menselijk/mechanisch falen. En dan kan je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats staan. Eens is het je tijd. Dat weet je gelukkig nooit. Maar ik ben het niet met je eens.

hutch
door hutch - Oct 1, 2014 om 11:22
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 30 sep 2014, 16:57]......maar vind dat alle toeschouwers die in de rijrichting van dat enorme gevaarte van 4500 kg zijn gaan staan een onverantwoordelijke keuze hebben gemaakt....
U heeft wel een punt. Ook ik zou zelf ook nooit in de rijrichting van een dergelijk gevaarte gaan staan, laat staan een kind daar laten staan.

Echter..!.. zoals uit meerdere () filnpjes is gebleken, stonden die (aangereden) personen nu niet bepaald in de rijrichting van dat ding. De bestuurder, althans die truck, is afgeweken, al dan niet opzettelijk, van de rijrichting. Deze sloeg plotseling links af.

Ook is gebleken dat die bestuurder van die truck bij andere voorstellingen het publiek schijnbaar een soort angst heeft willen aanjagen, door op het publiek af te rijden en dan op het laatste moment te remmen.

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 15:18
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Het was onverantwoord.
Als je ziet op you tube dat die monstertrucks alle kanten op kunnen springen, hoeveel pks zo n ding heeft, het gewicht enz.
Publiek kan je niks verwijten, Nederland barst van de regelneven, (na afloop gaf de overheid ook het advies om niet naar het plein te komen...) die alles verbieden om zichzelf belangrijk te maken, niet eens uit veiligheid dus.

De oorzaak weet ik ook> de chauffeur gaf te veel gas, die monstertrucks barsten van de pks en gewicht, de slappe vering deed de rest> het gevaarte was niet te houden, ook nog gedwarsboomd door een gigantische draaicirkel.

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 15:29
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Verbaast me nog steeds dat er geen dodelijke ongelukken gebeurd zijn met die trekker trek evenementen.
Publiek staat best wel op een veilige afstand voor een aanrijding, maar regelmatig zie je complete motorblokken door de lucht vliegen, levensgevaarlijk.

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 16:27
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De reactie van Komsja is vreselijk kort door de bocht, net zoals die monstertruck deed...
De enigen die wat te verwijten valt is de overheid en / of de organisatie en uiteindelijk de chauffeur.
Achteraf vastgesteld, helaas, maar ze hadden het kunnen weten, ik wist toch ook dat er al eerder slachtoffers zijn gevallen. (in Mexico en de Usa)

komsja
door komsja - Oct 1, 2014 om 17:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@van leyden
U zegt dat mijn reactie vreselijk kort door de bocht is ,oke das uw mening en uw mening is dat de toeschouwer geen enkele verantwoordelijkheid toe te schrijven is maar stel u dezelfde vraag die ik aan ZOEKSTER heb gesteld,zou u bij een wegrace in een bocht gaan staan te kijken met het risico dat de aanstormende auto niet de bocht door gaat maar rechtdoor rijd ,en zou u bij een monster evenement waarbij die gevaartes van 4500 kg met 1500 pk in de schoenen achter een hek gaan staan op nog geen 20 meter afstand?? lijkt me toch van niet

pi
door pieterwolters - Oct 1, 2014 om 18:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op woensdag 1 okt 2014, 16:27]De reactie van Komsja is vreselijk kort door de bocht, net zoals die monstertruck deed...
De enigen die wat te verwijten valt is de overheid en / of de organisatie en uiteindelijk de chauffeur.
Achteraf vastgesteld, helaas, maar ze hadden het kunnen weten, ik wist toch ook dat er al eerder slachtoffers zijn gevallen. (in Mexico en de Usa)

Wat valt de overheid te verwijten? Die hebben geen mensen doodgereden. Of is dit weer zoiets om extra regelgeving te eisen zodat we weer kunnen gaan klagen over de hoeveelheid regels in Nederland?

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 19:09
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=komsja schreef op woensdag 1 okt 2014, 17:58]@van leyden
U zegt dat mijn reactie vreselijk kort door de bocht is ,oke das uw mening en uw mening is dat de toeschouwer geen enkele verantwoordelijkheid toe te schrijven is maar stel u dezelfde vraag die ik aan ZOEKSTER heb gesteld,zou u bij een wegrace in een bocht gaan staan te kijken met het risico dat de aanstormende auto niet de bocht door gaat maar rechtdoor rijd ,en zou u bij een monster evenement waarbij die gevaartes van 4500 kg met 1500 pk in de schoenen achter een hek gaan staan op nog geen 20 meter afstand?? lijkt me toch van niet

Ja en nee.
Publiek ging er onterecht vanuit dat de veiligheid gegarandeerd was door de overheid, de organisatie en de chauffeur.
Bovendien ging het al jaren goed, niemand verwachtte zoiets dramatisch.

Ik wil niet al te belerend doen, maar zelf wist ik al beter over de gevaren van die monstertrucks, ik zou bijvoorbeeld in ieder geval nooit vooraan gestaan hebben.
Kijk teveel you tube, die krengen zijn levensgevaarlijk, met een beetje pech stuiteren ze alle kanten op. een trampoline is er niks bij.
Helaas moet je dan wel constateren dat anderen dat ook hadden moeten kunnen weten, de verantwoordelijken dus.

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2014 om 19:28
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 1 okt 2014, 18:38]

Wat valt de overheid te verwijten? Die hebben geen mensen doodgereden. Of is dit weer zoiets om extra regelgeving te eisen zodat we weer kunnen gaan klagen over de hoeveelheid regels in Nederland?

Tuurlijk valt het de overheid te verwijten, toch logisch,l zij geven toestemming, zij zijn op zijn minst (mede)schuldig en verantwoordelijk. Ook al is het jaren goed gegaan, de afstand tussen publiek en auto was te klein, de uitrijruimte voor de monstertrucks ontbrak, achteraf gezegd, dat dan weer wel.

Kinderachtig om te stellen dat de overheid geen mensen doodrijdt, waardeloos argument, je kan net zo goed stellen dat monstertrucks geen mensen doodrijden, maar de chauffeurs. (wat in dit geval waarschijnlijk ook nog zo is> lijkt me een stuurfout doordat er te veel gas gegeven werd)
Maar de overheid en / of de organisatie had in moeten staan voor veilige omstandigheden.

peedee
door peedee - Oct 3, 2014 om 23:04
96 Antwoorden / 10 Vragen

Als je zo redeneert als 'van leyden' hierboven, dan is de overheid op zijn minst medeschuldig en verantwoordelijk voor bijna ieder ongeval in Nederland met auto's, motoren, bromfietsen, vliegtuigen, grote boten, enzovoort. De reden? Simpel: de overheid heeft al die bestuurders een vergunning gegeven om dat voertuig te bedienen. Dat noemen we een rijbewijs, vaarbewijs, brevet, etc.

costnix
door costnix - Oct 4, 2014 om 12:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@komsja
Ze moeten van idereen zijn/haar rijbewijs, brevet, verguning instrekken. Dat allemaal veel te gevaarlijk! Alleen al in Nederland jaarlijks zo'n 1000 verkeersdoden!

fe
door festinger - Oct 5, 2014 om 01:57
410 Antwoorden / 18 Vragen

Niemand wil en kan zo een ramp voorzien. En achteraf kijken waar de fout ligt is makkelijk. De ambtenaar/de chauffeur/de dranghekken/het nieuwsgierige publiek? Allemaal zinloos. We hebben te maken met vlucht uit de lucht geschoten. Wat als er 294 chinezen in Oekraïne lagen en liggen. Is de ramp dan minder erg? Onze Koning kan nergens meer vergaderen. Alle kastelen beschikbaar maar ongeschikt. Dat is ook triest nieuws.

Het is maar net wat scoort.

komsja
door komsja - Oct 5, 2014 om 17:27
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat cotnix en festinger hier zeggen slaat totaal helemaal nergens op dus ga ik op zulke nonsens niet verder reageren het enigste wat ik hier nog over zeg is dat iedereen dus ook de toeschouwer een bepaalde eigen verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen moet hebben alvorens vooraan te willen staan met alle eventuele verschrikkelijke gevolgen oftewel denk na en kijk en realiseer wat je doet en wat voor risico,s je loopt om vooraan te willen staan en hier laat ik het bij

ni
door nikkimcbn - Dec 30, 2014 om 15:35
12 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de beelden van het ongeluk bekijk, denk ik dat de organisatie niet de juiste maatregelen heeft genomen. Het afgezette stuk grond was nauwelijks groter dan de draaicirkel van de monstertruck, en zo'n ding lijkt me al moeilijk te besturen. Het lijkt me dan beter dat je een extra groot stuk grond afzet. Sowieso vond ik het een beetje raar dat ze dit midden op een plein deden. Ik heb de desbetreffende truck toevallig een week voor het ongeluk ergens anders gezien. Dat evenement vond in een weiland plaats, en er was een groot stuk grond afgezet met greppels en zandheuvels om de truck van het publiek te scheiden. Veel betere maatregelen dan in Haaksbergen is getroffen dus.
Ik denk niet dat je als argeloze omstander beter weet dan dat je achter het geplaatste hek gaat staan. Je gaat ervan uit dat de mensen die het evenement organiseren de juiste veiligheidsmaatregelen treffen, het is hun evenement, zij hebben verstand van de monstertruck, dan vind ik het ook hun verantwoordelijkheid.