Per ongeluk twee keer dezelfde reis geboekt. Betalen?
Op 20 juli 2008 hebben wij een reis voor 2 personen geboekt bij Expedia.nl naar Cuba. Eigenlijk was het de bedoeling om deze reis via Arke.nl te boeken want beide organisaties boden op dat moment dezelfde reis aan met slecht 20 euro voordeel voor de ene (Arke).
Eerst hebben wij geprobeerd de reis te beoek bij Arke. Toen mijn creditcard betaling (mastercard) mislukte bij Arke.nl verscheen er een scherm met daarin de tekst de order is geweigerd. Zonder hier verder al te veel stil te staan dachten wij: “dan boek ik deze reis via Expedia.nl want daar kan ik met mijn American Express kaart betalen. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb via Expedia.nl geboekt en de betaling ging goed.
Ik ging er op dat moment van uit dat ik 1 reis had geboekt. En dat werd keurig bevestigd in mijn e-mail. Ik had twee e-mails van Expedia en geen van Arke. Maar daar komt probleem twee. Ik heb een sterke filter op Spam in mijn Outlook mail, waar ook Hotmail binnenkomt. Aangezien ik veel gereisd heb de laatste twee jaar en vaak met Expedia, kreeg ik deze wel in mijn inbox en die van Arke niet. Toen ik halverwege de week daaropvolgend mijn Spam doorging om te kijken of er nog wat interessante mail tussen zat zag ik de mails van Arke.
Maandag 4 augustus dacht ik, ik moet nu toch weten of de mails van Arke betekenen dat ik dubbel geboekt heb of niet, dat wist ik nog steeds niet. Toen ik er door kwam bij Arke (0900 8847) werd er heel koel verteld dat ik 50% moet betalen en dat ik wel nu moest beslissen om te annuleren, en mijn situatie kon ze helemaal niks mee, dat is een andere afdeling, letterlijk werd mij gezegd: “meneer wij hebben het druk, moet ik annuleren of anders hang ik op”. Ik kan u verzekeren dat ik netjes bleef aan de telefoon. Ik heb toen maar geannuleerd onder de druk dat ik anders nog een keer moest bellen (en in de wacht a 15ct/minuut).
Wij kunnen bovenstaand verhaal, dat de order is geweigerd aantonen. Ik heb de gewoonte om schermafdrukken te maken van zaken waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn. Dus van de melding order geweigerd had ik dat ook gedaan. Uiteraard kan ik ook aantonen dat ik de reis elders heb geboekt en we zijn inmiddels terug van onze overigens fantastische vakantie.
Ik had mijn reis graag via Arke geboekt, maar het ging op dat moment niet. Ik heb nu een annuleringsfactuur van EUR 721,- ontvangen.
Is er iemand met soortgelijke ervaringen en weet iemand welke stappen wij eventueel nog kunnen ondernemen zodat wij niet hoeven te betalen?
--Wanneer u een boeking maakt op de website is deze definitief. Dit wil zeggen dat de boeking direct in ons reserveringssyteem is vastgelegd en dat u uw boeking ook niet meer zonder kosten kunt wijzigen of annuleren.
De wet die bepaalt dat consumenten een zichttermijn hebben van 7 werkdagen maakt een uitzondering op reizen en is hier dus niet van toepassing.
Annuleren kan alleen met inachtneming van de annuleringsbepalingen van de ANVR reisvoorwaarden en tegen de hiervoor geldende annuleringskosten.-------
Arke.
Hoi,
Ik neem aan dat -- de order is geweigerd -- Betrekking had op het mislukken van de betaling en dus niet op het boeken van de reis.
Had je nu een bevesting in je spambox of niet want dat is me niet helemaal duidelijk.
Dat een betaling niet lukt betekend niet dat je daardoor ontslagen bent van eventueel aangegane verplichtingen door je boeking, je boeking heb je al reeds gedaan/bevestigd voordat over gegaan wordt tot betaling.
Ik vrees dat je dus wel (de annuleringskosten) zult moeten gaan betalen.
Succes,
Ik begrijp de reacties en we vrezen ook dat er betaald moet gaan worden, maar er bestaat toch ook nog zoiets als onschuldige fouten maken. Wij waren er voor de volle 100% vanuit gegaan dat de order was geweigerd.
Waarom zouden wij opzettelijk exact dezelfde reis boeken op dezelfde namen? Uiteraard, we hebben de ANVR voorwaarden gelezen waarin heel mooi wordt genoemd: BIJ TOTSTAND KOMING VAN DE OVEREENKOMST (art 3.1a)... maar is het heel vreemd dat als wij een bericht ontvangen met "ORDER IS GEWEIGERD" dat wij er dan niet vanuit gaan dat de overeenkomst tot stand is gekomen. Of op een andere manier gezegd: ALS de overeenkomst tot stand is gekomen, wordt de order toch niet geweigerd? Voor ons, en het lijkt mij voor veel andere mensen brengt dit een grote mate van verwarring met zich mee.
Nogmaals, ik snap het wel maar is mis in deze een beetje "begrip" van de reisorganisatie over hoe deze situatie tot stand is gekomen en het zoeken naar een oplossing. En uiteraard hoop ik een medemens te vinden die dit zelfde heeft meegemaakt...
Wel bedankt voor jouw reactie,
Wat dit soort dingen aangaat zijn ze niet echt coulant dus ik verwacht niet dat ze het erbij zullen laten zitten. Wellicht als de boeking per abuis bij hun dubbel geboekt was dat je misschien nog op wat coulance had kunnen rekenen, maar nu je bij een ander opnieuw hebt geboekt verwacht ik dat niet.
Veelal zijn ze bij reisorganisaties niet erg coulant, ze zijn nu geld misgelopen en dat willen ze vergoed zien. Ze zullen zeggen dat je dan eerst je mail had moeten controleren of had moeten informeren hoe of wat alvorens direct al bij een ander te boeken. Kan verder niet echt ervaringen hierover vinden.
Ik ben het zeker met je eens dat zij hierin niet coulant zijn. Was het maar zo.. Ik ben nog een laatste brief aan het opstellen naar Arke/TUI en je hebt me wel geholpen met een laatste argument. Het is namelijk niet zo dat het geld naar een ander is gegaan. We hebben uiteindelijk bij expedia geboekt welke precies dezelfde reis aan heeft geboden met het enige verschil dat zij € 20 duurder waren voor administratiekosten. We hebben zelfs de papieren van Arke gekregen..
Dank je wel dat je me hier nog even aan hebt herinnerd, ga ik zeker als extra gebruiken... al geef ik mezelf nog steeds weinig kans..
Fijn weekend
Het boekingsysteem van Arke/Tui kan op dit vlak absoluut niet door de beugel.
Diverse mensen hebben problemen met boekingen via internet bij Arke/Tui. De overeenkomst in diverse verhalen is dat er bij de klant niet duidelijkheid is dat hij een boeking zou hebben verricht. De Tweede overeenkomst is dat Arke van mening is dat terwijl betaling is mislukt en geen getekende orderbevestiging is geplaatst, deze meent dat er toch sprake is van een overeenkomst. Tui, eerst alle helpdeskmedewerkers daarna ook de huisjuristen alsmede het deurwaarderskantoor hebben volgehouden dat de bewijslast voor een boeking niet bij Tui zou liggen, maar bij de klant. Ofwel de klant zou moeten bewijzen dat er geen sprake is van een boeking. Ik vond de zaak dermate belachelijk, zowel juridisch als volgens de normen van fatsoen, dat ik een kennis heb geholpen de zaak voor de rechter uit te vechten. De rechter heeft overduidelijk geoordeeld dat de bewijslast bij TUI ligt, om te bewijzen dat er sprake is van een boeking. Alle gemaakte facturen en reisbevestigingen en emailbevestigingen door TUI, zijn ( zo is geoordeeld door de rechter) geen bewijs van boeking!
U kunt van ons de jurisprudentie verkrijgen om alsnog uw geld terug te halen indien u heeft betaald. Eventueel kunt u indien Arke dit weigert uw gegevens bij ons aan melden, als er genoeg aanmeldingen zijn kan er collectief een zaak gestart worden. Met de jurisprudentie in handen zal het winnen eenvoudig zijn, indien TUI het uberhaupt zo ver laat komen. Ik heb er nog steeds hoop op dat TUI zijn conclusies trekt en zijn boekingssysteem gaat wijzigen en voortaan anders met klanten omgaat.
Zoals Andrev zegt kan het boekingssysteem van Arke absoluut niet door de beugel. Wij hebben ook onze gegevens ingevuld om de totale reissom te bekijken. Vervolgens hebben wij de website afgesloten. Het was enkel onze bedoeling informatie aangaande een reis op te vragen.
Een dag later zien wij een reserveringsbevestiging van Arke in onze e-mail.
Na een hoop bel en mailverkeer heeft Arke besloten onze boeking kosteloos te annuleren i.p.v. de 100% annuleringskosten door te belasten.
Heel erg netjes van Arke.
In het vervolg zijn wij wel veel voorzichtiger met het invullen van gegevens op internet.
Door het googlen naar mensen met dezelfde ervaring en deze info te verzamelen hebben wij Arke uiteindelijk wel kunnen overtuigen!
Dus ja ik zie hoe oud dit topic is, maar dat betekent niet dat het niet nuttig is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?
Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie: Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer
Verhuurder weigert inzage servicekosten aan huurcommissie. Wat nu?
Een huurder van onze flat (66 woningen) heeft huurcommissie ingeschakeld om te beoordelen of de onderliggende facturen van de servicekosten wel kloppen.
De huurcommissie heeft een onderzoeksrapport geschreven en de servicekosten op 0 gezet omdat verhuurder ondanks herhaald verzoek weigert inzage in de facturen te geven.
Zoals huismeesterkosten terwijl er geen huismeeste
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer