Ro
door RobHul Jun 4, 2020 om 21:23
Vakantie & reizen

Teruggave geboekte bagage ryanair

Ik heb via Vakantiediscounter een pakketreis geboekt voor 27 mei t/m 03 juni. De reis zou worden uitgevoerd door de Jong Intratours en Ryanair. Bij bevestiging van de reis werd aangegeven dat ik voor extra bagage deze rechtstreeks diende te boeken bij Ryanair.
Zoals bekend is deze reis door COVID-19 geannuleerd, ik heb 2 maanden later een voucher ontvangen voor de pakketreis, maar de bagage (en stoelreservering) van € 304,81 ben ik kwijt. Vakantiediscounter beroept zich op een verzoek,  door mij te richten, aan Ryanair voor teruggave, maar Ryanair bericht mij dat zij op basis van bijzondere omstandigheden EU261/2004 geen restitutie geven.
Kan dit zomaar? Tenslotte heb niet ik, maar de reisorganisatie de reis geannuleerd en werd door deze zelfde reisorganisatie aangegeven dat ik zelf de vliegmaatschappij moest benaderen voor het bijboeken van bagage en stoelreservering.

2313 10 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 4, 2020 om 22:15
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RobHul ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.eccnederland.nl/index.php/nl/nieuws/coronavouchers-en-administratiekosten-dit-moet-u-weten

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2020 om 22:52
16859 Antwoorden / 108 Vragen

"Tenslotte heb niet ik, maar de reisorganisator de reis geannuleerd". Was dat vorig jaar, dan kan ik u wel begrijpen maar als u afgelopen 27 Mei heeft geboekt was dit toch al volledig onlogisch om te boeken? Heb het niet goed gelezen kennelijk: 2 maanden later een voucher ontvangen voor de pakketreis. (Dus al vorig jaar geboekt). Dus u zou geld moeten terugkrijgen, d.w.z. voor vergoeding in aanmerking moeten komen. Sorry, zie nu ook dat ik alles op "schuin" heb geschreven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 4, 2020 om 23:00
2119 Antwoorden / Vragen

De extra boekingen vallen buiten de pakketreis en buiten de SGR en kunnen dus niet op de voucher van het reisbureau komen. Ik denk dat Ryanair dit rechtstreeks aan u dient te restitueren maar dat die denken we vergoeden helemaal niets en we zien wel of we op de vingers getikt worden.

sw
door swat1500 - Jun 5, 2020 om 01:11
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Ryanair denkt inderdaad dat dit zomaar kan. Of dit inderdaad zomaar moet u dus aan de rechter gaan vragen. De extra's vallen niet binnen de geboekte reis dus bij het reisbureau moet u niet zijn.

diumenge
door diumenge - Jun 5, 2020 om 08:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij verwijzen ze ten onrechte naar verordening 261/2004. De bijzondere omstandigheden hebben betrekking op compensatie en niet op restitutie.

Ro
door RobHul - Jun 7, 2020 om 11:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb inmiddels al ECC een mail gestuurd met de bevindingen.
En voor alle duidelijkheid, de reis was inderdaad al eind vorig jaar geboekt :)

moniquemaan
door moniquemaan - Jun 13, 2020 om 12:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook al overal gezocht op hun site maar het enige wat te vinden is is het EU261 formulier om restitutie aan te vragen voor je ticket, niet voor de extra's.
Als je een chat wil sturen kom je in een robot.
Het gaat bij mij maar om 48 euro maar het is het principe. Ik wil het gewoon terug. Schandalige maatschappij.

Kersten1
door Kersten1 - Nov 18, 2020 om 08:53
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Robhul,

Inmiddels een aantal maanden verder maar kom bij jouw berichten uit want ik zit met hetzelfde probleem. Heb jij uiteindelijk je geld terug gekregen en hoe?

marita5
door marita5 Nov 18, 2020 om 08:58
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kersten1 , zie deze link , er staat een voorbeeldbrief in . https://www.eccnederland.nl/index.php/nl/nieuws/coronavouchers-en-administratiekosten-dit-moet-u-weten

Ro
door RobHul - Nov 18, 2020 om 21:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kersten,

Nadat ik (wederom) een claim had ingediend bij Ryanair en ook via ECC, heb ik daarna niks meer gehoord.
Ook Vakantiediscounter reageert verder niet meer.
Ik heb en zal dus niks terug ontvangen, en ik steek er ook geen energie meer in.
2 dingen geleerd : Niet meer vliegen met Ryanair en ook zeker niet meer boeken via Vakantiediscounter
Wat mij nog het meest bevreemd is dat je de reis via Vakantiediscounter boekt en voor claims dan bij allerlei andere operators moet indienen. Zij hebben mij toch de reis "verkocht" dus zijn zij in mijn ogen de leverancier. Dat zij met derde partijen zaken doen is niet mijn pakkie an.

Eind deze maand ga ik nog proberen om mijn voucher terug te vorderen (dat is ruim 700 euro) dus hoop dat ik daar nog wel iets van ga ontvangen. Maar ben bang dat ik daar tenminste nog een jaar op mag wachten. Alhoewel men bij niet gebruik na 1 jaar automatisch geld zou moeten terug ontvangen. Maar dan reageer ik liever zelf, als dat men gaat melden dat ik hier een melding over had moeten maken.

Daar zou kassa ook wel eens aandacht aan mogen besteden

gr
Rob