Teruggave geboekte bagage ryanair
Ik heb via Vakantiediscounter een pakketreis geboekt voor 27 mei t/m 03 juni. De reis zou worden uitgevoerd door de Jong Intratours en Ryanair. Bij bevestiging van de reis werd aangegeven dat ik voor extra bagage deze rechtstreeks diende te boeken bij Ryanair.
Zoals bekend is deze reis door COVID-19 geannuleerd, ik heb 2 maanden later een voucher ontvangen voor de pakketreis, maar de bagage (en stoelreservering) van € 304,81 ben ik kwijt. Vakantiediscounter beroept zich op een verzoek, door mij te richten, aan Ryanair voor teruggave, maar Ryanair bericht mij dat zij op basis van bijzondere omstandigheden EU261/2004 geen restitutie geven.
Kan dit zomaar? Tenslotte heb niet ik, maar de reisorganisatie de reis geannuleerd en werd door deze zelfde reisorganisatie aangegeven dat ik zelf de vliegmaatschappij moest benaderen voor het bijboeken van bagage en stoelreservering.
Topantwoord
Hallo RobHul ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.eccnederland.nl/index.php/nl/nieuws/coronavouchers-en-administratiekosten-dit-moet-u-weten
"Tenslotte heb niet ik, maar de reisorganisator de reis geannuleerd". Was dat vorig jaar, dan kan ik u wel begrijpen maar als u afgelopen 27 Mei heeft geboekt was dit toch al volledig onlogisch om te boeken? Heb het niet goed gelezen kennelijk: 2 maanden later een voucher ontvangen voor de pakketreis. (Dus al vorig jaar geboekt). Dus u zou geld moeten terugkrijgen, d.w.z. voor vergoeding in aanmerking moeten komen. Sorry, zie nu ook dat ik alles op "schuin" heb geschreven.
De extra boekingen vallen buiten de pakketreis en buiten de SGR en kunnen dus niet op de voucher van het reisbureau komen. Ik denk dat Ryanair dit rechtstreeks aan u dient te restitueren maar dat die denken we vergoeden helemaal niets en we zien wel of we op de vingers getikt worden.
Ryanair denkt inderdaad dat dit zomaar kan. Of dit inderdaad zomaar moet u dus aan de rechter gaan vragen. De extra's vallen niet binnen de geboekte reis dus bij het reisbureau moet u niet zijn.
Volgens mij verwijzen ze ten onrechte naar verordening 261/2004. De bijzondere omstandigheden hebben betrekking op compensatie en niet op restitutie.
@RobHul ,
Lees ook hier ,
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1814164906/consumentenbond-slaat-alarm-luchtvaart-lapt-regels-aan-laars .
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb inmiddels al ECC een mail gestuurd met de bevindingen.
En voor alle duidelijkheid, de reis was inderdaad al eind vorig jaar geboekt :)
Ik heb ook al overal gezocht op hun site maar het enige wat te vinden is is het EU261 formulier om restitutie aan te vragen voor je ticket, niet voor de extra's.
Als je een chat wil sturen kom je in een robot.
Het gaat bij mij maar om 48 euro maar het is het principe. Ik wil het gewoon terug. Schandalige maatschappij.
Hoi Robhul,
Inmiddels een aantal maanden verder maar kom bij jouw berichten uit want ik zit met hetzelfde probleem. Heb jij uiteindelijk je geld terug gekregen en hoe?
Hallo Kersten1 , zie deze link , er staat een voorbeeldbrief in . https://www.eccnederland.nl/index.php/nl/nieuws/coronavouchers-en-administratiekosten-dit-moet-u-weten
Kijk ook eens bij:Volledige terugbetaling
https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/vluchtvertragingen-of-annuleringen-en-terugbetalingen/vluchtvertragingen-of-annuleringen/annuleringen-vluchten
Hallo Kersten,
Nadat ik (wederom) een claim had ingediend bij Ryanair en ook via ECC, heb ik daarna niks meer gehoord.
Ook Vakantiediscounter reageert verder niet meer.
Ik heb en zal dus niks terug ontvangen, en ik steek er ook geen energie meer in.
2 dingen geleerd : Niet meer vliegen met Ryanair en ook zeker niet meer boeken via Vakantiediscounter
Wat mij nog het meest bevreemd is dat je de reis via Vakantiediscounter boekt en voor claims dan bij allerlei andere operators moet indienen. Zij hebben mij toch de reis "verkocht" dus zijn zij in mijn ogen de leverancier. Dat zij met derde partijen zaken doen is niet mijn pakkie an.
Eind deze maand ga ik nog proberen om mijn voucher terug te vorderen (dat is ruim 700 euro) dus hoop dat ik daar nog wel iets van ga ontvangen. Maar ben bang dat ik daar tenminste nog een jaar op mag wachten. Alhoewel men bij niet gebruik na 1 jaar automatisch geld zou moeten terug ontvangen. Maar dan reageer ik liever zelf, als dat men gaat melden dat ik hier een melding over had moeten maken.
Daar zou kassa ook wel eens aandacht aan mogen besteden
gr
Rob
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer