ma
door marianne1003 May 27, 2011 om 12:13
Vakantie & reizen

Vergoeding immateriële schade?

Tijdens onze rondreis in Thailand zijn we in maart overvallen door een natuurramp. Het calamiteitenfonds heeft deze ramp erkend als natuurramp.

We zaten door de storm en overstromingen dagen lang vast op het eiland Koh Samui. We konden onze reis niet vervolgen omdat het vliegveld dagenlang gesloten was, rondwegen deels geblokkeerd waren door neerstortende rotsblokken en de (veer)boten niet van en naar het eiland konden varen. (wel werden er thaise marineschepen ingezet om de toeristen te evacueren van de eilanden!!)
Dit bericht heeft ons niet bereikt. We waren dagenlang van de buitenwereld afgesneden. Na 4 dagen kregen we contact met onze reisagent in Bangkok. Die drong er bij ons op aan in het hotel te blijven. Uiteindelijk hebben ze 4 dagen later een vliegticket voor ons geboekt zodat we via Bangkok terug naar huis konden.

Is er, naast de reguliere schadevergoeding voor de extra gemaakte kosten, ook een mogelijkheid om de immateriële schade ergens te claimen?? Bijv. compensatie voor de verloren reisdagen of zo.......??

1931 13 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - May 27, 2011 om 12:18
827 Antwoorden / 2 Vragen

Dar zal dan wel in de voorwaarden van het "calamiteitenfonds" staan.
En heeft U al contact opgenomen met Uw reisagent en deze vraag voorgelegd?

ma
door marianne1003 - May 27, 2011 om 12:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

de reisorganisatie heeft n.a.v. ons verhaal een geldbedrag overgemaakt. Gezien de hoogte van dit bedrag (€ 345,00) verwacht ik dat dit een vergoeding is voor de extra kosten voor de 2 nieuwe vliegtickets én de extra hotelovernachtingen op het eiland. Deze kosten hebben we daar toen contant moeten betalen.

We hebben een week geleden om een specificatie van dit bedrag gevraagd maar nog niets ontvangen.

Ik kan trouwens in de voorwaarden van het calamiteitenfonds niet iets concreets vinden.

vladja
door vladja - May 27, 2011 om 12:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De naam zegt genoeg. Het calamiteitenfonds is om de werkelijke kosten van een calamiteit op te vangen. Niet om ook nog eens smartengeld uit te betalen.

Vladja

lo
door loekoek - Jun 9, 2011 om 15:08
30 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Vladja, Ter info.
Helaas is het Calamiteitenfonds niet scheutig te noemen. Verleden jaar gingen wij, 4 personen, naar Bangkok en zouden daar 3 dagen blijven om aansluitend naar Koh Samui te gaan. Door de ongeregeldheden in Bangkok (luchthaven licht 20 km buiten centrum), konden we niet naar ons hotel dat in het omsloten gebied van de "roden" lag.. Het Calamiteitenfonds gaf aan dat dit buiten de werking viel. We hebben, tegen meerkosten, op het laatste moment onze reis omgeboekt zodat we direct (dus enige dagen langer) naar Koh Samui gingen. De meerkosten hebben we toch echt zelf moeten betalen.
Vr.gr.

vladja
door vladja - Jun 9, 2011 om 15:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Loekoek,

Het gaat er niet om of het fonds scheutig is of niet. Het gaat erom wat is er gedekt, welke risico's zijn gedekt en welke niet (uitgesloten). Het is een soort verzekering. En dan is het ook nog een "na-u"-verzekering. Dat betekent als er dekking is op een andere verzekering of voorziening of verplichting, dan gaat die voor. Vandaar dat je er ook zo weinig voor behoeft te betalen.

Waar jij mee te maken hebt gehad heet MOLEST. Molest is een verzamelnaam voor gewapende conflicten, burgeroorlog, opstanden, binnenlandse onlusten, oproer en muiterij.

Het molest-risico is niet alleen uitgesloten in het Calamiteitenfonds, maar in (bijna) alle verzekeringen, bijv. ook in jouw All-Risk auto-, inboedel-, de opstalverzekering etc.

Zou dat molest-risico wel gedekt zijn, dan moet iedereen een veel grotere bijdrage betalen aan het Calamiteitenfonds. De gemiddelde vakantieganger loopt niet zoveel risico om met molest in aanraking te komen, maar wel met natuurrampen. Die vakantieganger is dan ook niet bereid om voor molest te betalen via een flink hogere bijdrage per geboekte vakantie.

De touroperator of reisorganisatie heeft in eerste instantie de plicht je terug te halen in een dergelijk geval, omdat zij de reis niet naar behoren kunnen aanbieden, omdat er sprake is van een calamiteit. Of de plicht om je niet te laten vertrekken of om te boeken. De touroperator moet wel aangesloten zijn bij het Calamiteitenfonds. Zelf georganiseerde vakanties vallen er dus helemaal niet onder.

Jouw opmerking over het Calamiteitenfonds is dan ook onterecht. Als de onlusten al in ontwikkeling of aan de gang waren op het moment van vertrek, had je je moeten wenden tot de touroperator.

Vladja

jftm
door jftm - Jun 9, 2011 om 17:44
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Marianne1003,
Ik vindt de vraag bijna grenzen aan brutaliteit.
Rondom al het leed van de mensen, hier in deze rubriek een vraag stellen of er nog centen te halen vallen lijkt mij erg ongepast.
Uit uw verhaal blijkt nergens dat u gewond bent geraakt of iets dergelijks. In zo'n geval had het misschien nog enigszins minder brutaal geweest.
John van den Berg

re
door reddice - Jun 9, 2011 om 18:23
60 Antwoorden / 4 Vragen

Als je een reisverzekering hebt, zou het kunnen dat zij deels uitkeren.

stacey
door stacey - Jun 9, 2011 om 19:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jftm schreef op donderdag 9 jun 2011, 17:44]Beste Marianne1003,
Ik vindt de vraag bijna grenzen aan brutaliteit.
Rondom al het leed van de mensen, hier in deze rubriek een vraag stellen of er nog centen te halen vallen lijkt mij erg ongepast.
Uit uw verhaal blijkt nergens dat u gewond bent geraakt of iets dergelijks. In zo'n geval had het misschien nog enigszins minder brutaal geweest.
John van den Berg

Dat dacht ik ook toen ik dit las, wees blij dat je nog leeft en dat het niet jouw thuis betreft die door zo`n ramp getroffen wordt............zeuren over geld en verloren vakantiedagen
Ghee Ga je schamen......

ik
door ikkenietweet - Jun 9, 2011 om 20:05
16 Antwoorden / 3 Vragen

Topicstarter heeft groot gelijk dat ze haar immateriële schade gecompenseerd wil zien. Het heeft niets te maken met het leed dat de mensen ter plaatse leden.
Misschien wil ze het geld wel overmaken naar Thailand !
Om haar te beschuldigen van brutaliteit gaat mij dan ook veel te ver.

vladja
door vladja - Jun 9, 2011 om 20:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=reddice schreef op donderdag 9 jun 2011, 18:23]Als je een reisverzekering hebt, zou het kunnen dat zij deels uitkeren.

En welke reisverzekering en waarom zou die moeten uitkeren??????

Vladja

ma
door marianne1003 - Jun 10, 2011 om 07:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

@ John van de Berg: het gaat mij helemaal niet om het geld. En jij kunt helemaal niet weten of ik gewond ben geraakt of niet. Daar zeg ik niets over in mijn vraag. Wie weet heb ik daar wel verschrikkelijke dingen gezien waardoor ik emotioneel "gewond" ben geraakt.

We hebben daar tijdens en na de ramp hard gewerkt om Thaise mensen te helpen de winkels en hun huizen schoon te maken!!! We hebben inderdaad veel leed gezien.
En natuurlijk zijn we blij dat we heelhuids terug zijn gekomen, maar daarnaast wil ik ook graag weten waar ik recht op heb. Waar ik een beroep op kan doen!!
Wanneer die mogelijkheid er niet is, prima. Maar van het calamiteitenfonds en mijn reisagent wordt ik niet veel wijzer.

@ stacy: zeuren over geld doe ik niet. Nogmaals ik wel enkel weten waar ik recht op heb. Doe jij dat ook niet wanneer je een schade wilt verhalen?

Ik hoef geen reacties meer op dit forum. Ik ben er wel klaar mee.............

lo
door loekoek - Jun 10, 2011 om 09:11
30 Antwoorden / 5 Vragen

@Vladja donderdag 9 jun 2011, 15:42 Uw uitgebreide reactie gelezen. Als voormalig medewerker van o.a. een schadeverzekeringsmaatschappij was ik persoonlijk bekend met deze info. Mijn eerste reactie aan u was ter algemene info in die zin dat ik aangaf dat je zelf voor de (meer)kosten opdraait. Ik was nl. al bij de touroperator begonnen die doorverwees naar het Calamiteitenfonds welk fonds na afwijzing per e-mail me terugverwees naar de reisorganisatie. Daar kreeg ik 48 uur voor vertrek het aanbod om direct, tegen meerkosten want Samui is nu eenmaal duurder ook qua accomodatie, door te vliegen naar Samui. Mijn belangrijkst punt in deze is dat we in Nederland voor alles extra moeten betalen en dat er bij mijn weten nagenoeg nooit een beroep op fondsen kan worden gedaan. Kennelijk dient het oppotten bij fondsen een hoger doel zoals het salaris van de directie. Ik denk dat dit onderwerp, mede gezien de reactie van Marianne 1003, nu afgesloten is.

jftm
door jftm - Jun 11, 2011 om 13:31
182 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marianne1003 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 07:48] @ John van de Berg: het gaat mij helemaal niet om het geld. En jij kunt helemaal niet weten of ik gewond ben geraakt of niet. Daar zeg ik niets over in mijn vraag. Wie weet heb ik daar wel verschrikkelijke dingen gezien waardoor ik emotioneel "gewond" ben geraakt.

Beste Marianne1003,
Dit "Vraag & Beantwoord" deel van de Kassa Online Site, laat soms meningen horen verwerkt in antwoorden op vragen. Daar is niet veel aan te doen.
Uw vraag roept reacties op die gerelateerd zijn aan een maning, omdat er veel menselijk leed bij de ramp ontstaan is.
Daar het geld niet belangrijk is kunt u het beter laten rusten.
Indien u emotionele schade heeft opgelopen kunnen we hier in NL naar de psycholoog. U veel wijsheid toegewenst en sterkte.
John van den Berg