Ol
door Ollie16 Aug 22, 2017 om 20:37
Vakantie & reizen

Vergoeding reisverzekering bij bacterie

3 weken in Indonesië geweest. 5 dagen voor ik naar huis ging ziek geworden: flinke diarree. Via receptie van hotel contact gehad met een dokter: leek reizigersziekte te zijn (wat logisch leek na 2 weken in Indonesië). Bij thuiskomt werd het niet beter. Naar de dokter geweest, ontlasting laten onderzoeken: bleek 2 bacteriën bij me te dragen opgelopen in Indonesië. Na diverse kuren was ik ruim 3 weken na thuiskomst weer "schoon" verklaard.

Nu kwam de rekening van mijn eigen risico van het bacterie onderzoek. Deze probeer ik te verhalen op mijn reisverzekering, afgesloten bij de ANWB. Maar krijg nul op rekest. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en kan iemand mij tips geven wat te doen? Zou graag het geld van mijn eigen risico terug willen krijgen.

4534 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2017 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u recht hebben op uw eigen risico terug te ontvangen? U bent in Nederland naar de dokter geweest en daar zijn onderzoeken op gevolgd met behandelingen die onder het eigen risico vallen.

Dus heel terecht dat u dat moet betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 22, 2017 om 20:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zou dit als verzekaar niet dekken, u kiest zelf voor een risicoland.
Maar ik.hoop voor u dat een andere reactie u wel op weg kan helpen.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2017 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waren die onderzoeken en eventuele behandelingen al in Indonesie geweest, dan zouden ze gewoon door de reisverzekering gedekt zijn. Vooropgesteld dat de Ts een werelddekking had.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 22, 2017 om 21:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, oké duidelijk:-)

Gr
door Grunn1 Aug 22, 2017 om 23:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@diewilik, sinds wanneer is Indonesië een risico land? Je kan in elk land ziektes oplopen die hier niet voorkomen en daarvoor sluit je o.a. een reisverzekering af.
Ik ga zelf vaak naar Amerika en daar kan je het white nile virus oplopen dus ook een risico land en niet laten dekken door reisverzekering?

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 23, 2017 om 00:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Epcot, De USA staat niet echt bekend om.ziek teruggekomen reizigers.
In bijvoorbeeld Thailand en Indonesië ligt het aantal reizigers die terugkomen met klachten vele malen hoger, dus ja wat mij betreft een risicoland.

Gr
door Grunn1 Aug 23, 2017 om 10:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@diewilik, wat jou betreft misschien echter dat zegt niks en is persoonlijk en geen toegevoegde waarde.

kv
door kvjapio - Aug 22, 2017 om 21:00
281 Antwoorden / Vragen

Een reisverzekering dekt ziektekosten tijdens de reis. Uw reis was al afgelopen, dus de reisverzekering geldt dan niet meer. Vanzelfsprekend gaat dan het Nederlandse vergeodingssysteem weer in, inclusief eigen risico. Helaas. Maar gelukkig bent u weer genezen.

tenormin
door tenormin - Aug 22, 2017 om 21:11
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Als het goed is heeft u het contact met een dokter in Indonesië vergoed gekregen.Tenminste: volgens de regels wordt men geacht de reisverzekering te informeren, er zal dan wel goedkeuring aan zijn verleend. Dus ook: "als het goed is" heeft u daar een rekening van. Daarna is het betoog van @tijger1 van toepassing: u bent weer behandeld in Nederland en... uiteraard gelden dan weer de Nederlandse regels; dus gaat het eigen risico weer in. Heel logisch.

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2017 om 10:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu kwam de rekening van mijn eigen risico van het bacterie onderzoek. Deze probeer ik te verhalen op mijn reisverzekering, afgesloten bij de ANWB. Maar krijg nul op rekest.
Uiteraard. Dit zijn medische kosten in Nederland.
Je zou het als 'gevolgschade' kunnen zien, maar dat valt niet onder je reisverzekering.
Gelukkig dat je die 'reizigersziekte' niet meteen in het begin van je vakantie gekregen hebt. ;-)

gerbera
door gerbera - Aug 23, 2017 om 11:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

 kan iemand mij tips geven wat te doen?
Eens goed kijken over welke periode de reisverzekering geldig is. nml over de reisduur. Uw verzekering stopt op de datum dat uw reis is beëindigd. (staat op de polis)
Wees overigens blij dat alles weer in orde is, ken iemand die er na jaren nog last van heeft, en dan zijn die €uro's niet zo belangrijk.
Anders de schade verhalen, als u nog weet, waar u de infectie heeft opgelopen.

tenormin
door tenormin Aug 23, 2017 om 11:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, de TS kan natuurlijk ook een doorlopende reisverzekering hebben, dus stopt dan niet. Los daarvan, uiteraard komen de kosten voor verdere behandeling voor eigen kosten van de TS zijn/haar eigen risico terecht.

ja
door jan4073 Aug 23, 2017 om 12:36
83 Antwoorden / 3 Vragen

@Gebera. De reis verzekering stopt op het moment dat de termijn verstreken is of op het moment dat je terug in NL bent. Bij ziekte enz geldt dan het moment dat je voet aan de grond zet en voor je spullen (bagage) kan het soms zo zijn dat de thuis reis ook nog onder de reis valt. Maar als je de bagage in de trein in NL op weg van bijv schiphol naar huis kwijt raakt of schade oploopt dan is het niet altijd dat de reisverzekering het accepteert. Maar voor je bacterie onderzoek en aanverwante doktersbezoeken was je allang en breed niet meer op reis en dus valt het onder je gewone verzekering. Anders gezegd: dat je ziekte begon op vakantie doet niet terzake. Terug in NL stopt de reisverzekering en dan BEGINT (van nieuw af aan) de gewone verzekering. Je gewone verzekering neemt het dus NIET over van reisverzekering maar begint dan en dan dus ook weer een eventueel eigen risico.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2017 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men op de terugreis onderweg is van Schiphol naar huis, dekt de reisverzekering wel degelijk de bagage. Vooropgesteld dat men een bagagedekking heeft.

Overigens dekt de BASISverzekering ook de medische kosten in het buitenland, maar slechts op basis van de Nederlandse tarieven.

Normaal gesproken moet men de medische kosten die men in het buitenland maakt eerst claimen bij de zorgverzekering, voordat de reisverzekering eventuele hogere kosten vergoedt.

En als het kosten zijn die onder het eigen risico vallen, vergoedt ook nog niet elke reisverzekering dat eigen risico van buitenlandse medische kosten.

gerbera
door gerbera Aug 23, 2017 om 14:29
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, ook bij een doorlopende reisverzekering geld een beperkt aantal dagen per reis..ps hoe is het met de gezondheid n.a.v. de grilpan. Hoop dat alles weer o.k is. @jan4073, dit is toch dacht ik wat ik geschreven had. De reisverzekering stopt na de reis. Of had ik uitgebreid moeten schrijven wat anderen al reeds gedaan hadden en zoals u nogmaals herhaalt.
Terug in NL stopt de reisverzekering en dan BEGINT (van nieuw af aan) de gewone verzekering.
Dit is natuurlijk onzin, je ziektekostenverzekering loopt ook tijdens je vakantie gewoon door. Eventueel betaalde eigen bijdrage begint dus niet opnieuw vanaf nul. En wat u met "gewone" verzekering bedoeld is mij niet duidelijk.
Je sluit een reisverzekering af vanaf de datum van vertrek tot datum van thuiskomst. Dus van deur tot deur. Verlies en of diefstal ook op de heen en terugreis valt dus nog steeds onder de reisverzekering.
Als de Ts de medische behandeling ter plaatse had gehad, dus medicijnen, labaratoriumonderzoek  e.d., had dit wel onder de reisverzekering gevallen en waren deze kosten vergoed. Ook eventuele, noodzakelijke, nabehandeling hier in Nederland valt hier dan onder.

tenormin
door tenormin Aug 23, 2017 om 14:45
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, gelukkig gaat het bij mijn reisverzekeing iets anders. Ben in Amerika in ziekenhuis terechtgekomen en heb de rekening naar mijn tussenpersoon gestuurd. Die heeft het bij/met de OHRA allemaal netjes afgehandeld. En (al klagen we wel dat het hier duur is): bezopen prijzen daar. Is toch "gewoon" betaald.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2017 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.

En wat schrijf ik dan anders? U hebt volgens mij ook uw zorgverzekering en aanvullende verzekering bij Ohra lopen. "Bij mijn reisverzekering anders".

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2017 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Medische kosten dient men eerst te claimen bij de zorgverzekeraar.