hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 12:48
Vakantie & reizen

Verwarrende busreis ...

Buschauffeurs nemen toch géén contant geld meer ...

Géén vraag, wèl een ervaring!

Met gemengde gevoelens stapte ik zonder OV-kaart de bus aan het Centraal Station in, deelde de chauffeur mijn eindbestemming mee en werd spontaan verzocht plaats te nemen.

"Ik heb echter geen kaartje ... sputterde ik nog tegen". "Ik moest toch maar plaatsnemen"!
Schoorvoetend liep ik naar een lege stoel en dacht al aan een kaartjescontrôle onderweg ... maar ja, de chauffeur bleef als getuige tenslotte in de bus aanwezig. Uiteindelijk stapte ik uit zonder überhaupt betaald te hebben.

Twee dagen later wilde ik weer terug naar het Centraal Station en had intussen op het internet gevonden, dat ik bij de buschauffer kan/moest pinnen! Dus deze keer de bus in met mijn pinpas als wapen ... had de chauffeur geen apparaatje en wilde cash van me hebben.

ERGO: Ik ga eigenlijk nooit met het openbare vervoer, maar dit houdt de spanning er wèl in.

3421 15 Rapporteer

johanv1100
door johanv1100 - Jun 14, 2017 om 12:52
63 Antwoorden / Vragen

Heerlijk dat u dat met ons wou delen in deze vraag antwoord rubriek.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 12:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik had er natuurlijk wel een vraag van kunnen maken ...

zoals: waarom doet een buschauffeur dit? lijkt mij voor de onderneming niet erg winstgevend!

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2017 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pinnen in het OV is nog lang niet landelijk ingevoerd / bij iedere busmaatschappij ingevoerd. Voortaan wat beter kijken bij wat je op internet vindt.

Over welke OV maatschappij heb je het? En waarom koop je niet gewoon een OV chipkaart?

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 12:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Reis één keer in de tien jaar openbaar en ik had me vóór de terugreis dus wèl geïnformeerd.
U weet toch waar ik woon, waarom vraagt u naar de busmaatschappij? Ik ga ze niet verklappen, want misschien ga ik vaker gratis, op kosten van de belastingbetaler, reizen.

tenormin
door tenormin Jun 15, 2017 om 02:31
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Proletarisch "reizen" heet zoiets, herr HK!

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2017 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dank voor het relaas.
Maar wat is nu je vraag?

Eerste keer was er dus een aardige chauffeur.
Tweede keer wel contant geld bij je?

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, het is dan al de tweede vraag, "wat zou er gebeuren wanneer de website aangeeft te moeten pinnen en de reiziger geen contanct geld op zak heeft"?

marita5
door marita5 - Jun 14, 2017 om 12:53
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hansje Klein ,

had de chauffeur geen apparaatje en wilde cash van me hebben.

Ik zie het probleem niet , dan betaald u toch cash , is meteen de spanning eraf .

Verwarrende busreis ..

Ik lees eerder een verwarrende buspassagier .

edrick3
door edrick3 Jun 14, 2017 om 12:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Moet je wel cash hebben natuurlijk. ;-)

marita5
door marita5 Jun 14, 2017 om 12:59
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat Ts cash bij zich heeft , je kunt niet overal pinnen .

tenormin
door tenormin Jun 15, 2017 om 02:38
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Vindt alles kul, als men het al een Topic kan noemen. HK weet donders goed dat hij cash bij zich moet hebben, precies weer iets waar hij zich in zijn grot op heeft zitten broeden. Nou ja, dit is volledig off topic, hoewel: alweer iets dat alleen uit de Klein-koker kan komen. Zou bijna willen dat de redactie hem eens, op de site een halt toe roept. Illusie. Maar hij krijgt, dom genoeg ook van mij, weer de zo broodnodige aandacht.

costnix
door costnix - Jun 14, 2017 om 12:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom gebruikt u geen OV-chipkaart?

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

NOGMAALS ... ik reis maximaal één keer in de tien jaar met openbaar vervoer!

costnix
door costnix Jun 14, 2017 om 13:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

NOGMAALS: Waarom gebruikt u geen OV-chipkaart?
Maar... waarom makkelijk doen, als het ook heel moeilijk kan :-( "Hänschen klein, ging allein, in die böse Stadt hinein!....."

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... inderdaad en aan het eind van het liedje gaat Hänschen Klein toch maar terug naar huis  :-)

costnix
door costnix Jun 14, 2017 om 14:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

... met het openbaar vervoer.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan de derde keer in tien jaar.:-))

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2017 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn de keukens niet zo spannend meer, dat u met het OV gaat reizen?

Cookies
door Cookies Jun 14, 2017 om 13:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kijk voor antwoord daarop eens op Radar.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u de werkelijk spannende keukentopics volgt, ziet u dat men er op de andere fora druk mee aan de gang is gegaan en eraan gewerkt wordt om een checklijst voor toekomstige keukenkopers te maken zodat er minder topics met klachen over o.a. DMG gaan ontstaan.

Sorry voor reageerders bij KASSA, er zal daardoor 'werk' weg kunnen gaan vallen :-((

Cookies
door Cookies Jun 14, 2017 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@HK: wat ik zie op dat topic is alleen heen en weer gekwek tussen een EX werknemer van DMG en jou. En wat ik ook zie, is dat je BLIND vertrouwt op de verhaaltjes van een EX werknemer. (En nee, ik wil geen verwijzing van mijn reactie op Radar vinden. Als ik op Radar zou willen reageren, maak ik zelf wel een account aan.)

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Inderdaad een chat tussen twee kerels. Een die in de keukenbranche gewerkt heeft en een ander die een keuken heeft laten maken.

En maar zeuren over keukens. En nu zelfs voorstellen om over andere consumenten goederen zo'n zelfde prietpraat chat op te zetten.

Begrijp niet dat Radar die onzin accepteert. Maar ja, als je daar de reacties over ander onderwerpen leest van reageerder "stofzuigertje" of de topics van "gezondheid". Dan zullen ze uw flauwekul ook wel laten stasn.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Rustig afwachten tot de checklijst wordt gepubliceerd. Op V&B blijken intitiatieven niet mogelijk en daardoor alles niets anders dan dweilen met de kranen open ...

Radar is daar iets vooruitziender ... tenminste momenteel, wat dit keukenprobleem betreft! Kijk nu zèlf hoe er van een busreistopic ineens een keukenprobleem van gemaakt wordt .... kwek. kwek. kwek!

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 15:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1, wie zijn stofzuigertje en gezondheid? Komen op de keukentopic helemaal niet voor ... ! Wèl betrokkenen, die schade hebben geleden of aanjagers die voorstellen doen. Het is helemaal het tegendeel van een klachtentopic en een DMG-klokkenluider geeft antwoorden. Inmiddels wordt geprobeert ook de Consumentnbond erbij te betrekken en misschien is het tòch wel een posotieve ontwikkeling en een opvoeren van kwalitatief interessante topics. De redactie heeft tot nu toe alle meldingen en probeersels om de topic te kiepen afgeweerd. Moedig!

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Ja, er zijn daar reacties van nog zes anderen dan u en uw maatje. Maar dat zijn overwegend geen aanjagers die voorstellen doen of die schade hebben geleden. Maar misschien krijgt u maatje meer reacties van de Consumentenbond, wat u zijn ze blijkbaar zat.

tenormin
door tenormin Jun 15, 2017 om 02:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, tijger1, daar moet ik u even verbeteren: er zijn wel 9 reacties | ikweetveel heeft het hoogste woord, bibi789 enige keren en dan nog de altijd reagerenden op iedere vraag, dus de echte connesseurs :-((

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 08:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Het gaat niet over het aantal reacties, maar over het aantal anderen dan hk en weetveel

th
door thefuture - Jun 14, 2017 om 13:06
31 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom voor mij al heel veel jaren geen OV meer. Het amateurisme van al die bedrijven, ook met de OV-kaart, komt me de strot uit.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het delen van mijn ervaring kan dus ook voor u een voordeeltje opleveren ... gratis reizen!

costnix
door costnix Jun 14, 2017 om 13:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij kaartcontrole bent u toch de pineut, de controleurs hebben alle smoezen duizenden keren gehoord.
https://www.gvb.nl/nieuws/boete-voor-zwartrijden-gaat-omhoog

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Derde vraag nu: Had ik dan weer de bus moeten verlaten en gaan lopen?

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2017 om 13:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zal ook mijn ervaring van gisteren even delen: één van de apparaten was buiten werking. Gelukkig hingen er nog 2 andere, dus ik kon netjes uitchecken.

panter22
door panter22 - Jun 14, 2017 om 13:39
6599 Antwoorden / Vragen

Wat had de chauffeur dan moeten zeggen. Sorry de kaartjes zijn op, wacht maar op de volgende bus.
Of je kunt nu niet pinnen, ik wil cash en anders stap je maar uit.
De chauffeurs zijn vriendelijk en willen je toch meenemen en  dan is het weer niet goed.
Wat wil met het delen van deze ervaring bereiken.
Dat de chauffeur aangepakt moet worden door zijn baas omdat hij iemand gratis mee laat rijden?
Koop een OV chipkaart, kost €7,50 en dan ben je van het hele gedoe af.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 13:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Een collega-reageerder meende zojuist  te kunnen aantonen, dat ik zonder kaartje, bij contrôle, een boete had moeten betalen.

2 - De vriendelijke buschauffeur zal van mijn topic géén last hebben, ik heb de busmaatschappij NIET genoemd en het Centraal Station ... ?

3 - Als zelden OV-reiziger heb ik geen OV-kaart nodig, maar hoe vaak moet ik dat nu nòg uitleggen?

panter22
door panter22 Jun 14, 2017 om 14:00
6599 Antwoorden / Vragen

Waar maak je je eigenlijk druk om.
Dan koop je toch een OV kaart voor die ene reis en als je hem verder niet van plan bent te gebruiken, maak er dan een ander blij mee.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 14:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nu vraag ik me werkelijk af wie zich hier allemaal druk maken over een bericht zonder vragen!  Het wordt meteen een soort van wereldreis ddor jullie eigen dagelijkse beslommeringen met uitstapjes in de keukenwereld onder toevoeging van adviezen waarom ik nooit heb gevraagd.

V&B, leuk als je even niets anders te doen hebt.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Ga dan maar wat anders doen, dan hier die onzin neerplempen.

aurora1
door aurora1 Jun 14, 2017 om 18:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +30

audb
door audb - Jun 14, 2017 om 14:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn beschauferus die soms door de hite helemaal geen zin hebben om geld te gaan zitten wisselen en als het een korte rit is naar naar de eind halte laten ze soms gewoon iemand doorlopen.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 14:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het zou (een rare) verklaring kunnen zijn. Ik had èn een pas èn cash bij me .... dus was het de hitte?

reflecs
door reflecs - Jun 14, 2017 om 14:25
1859 Antwoorden / 4 Vragen

ERGO: neem contant en pas mee als je met de bus gaat ;) of misschien kunt u een wegwerp chipkaart kopen.*
IJsje gekocht van het uitgespaarde geld?

*Maar ik kan u niet verzekeren dat die er over 10 jaar nog zijn. :P

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2017 om 14:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Maak zelden gebruik van O.V. maar als ik dat ooit wel doe koop ik simpelweg een dagkaart. De, in dit geval H.T.M. tram-bestuurder,  heeft wel cash bij zich.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 15:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er staan automaten op het Centraal Station ... maar dan mis je de geplande bus door tijdnood!

De provinciale opstaphalte bij de terugreis is echter automatenloos.

Cookies
door Cookies Jun 14, 2017 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kaartje kopen bij HTM trambestuurder kan alleen nog in de oude trams. In RR en de nieuwe R-net trams kan dat niet meer.

tenormin
door tenormin Jun 14, 2017 om 16:11
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Weet ik, heb het over de "rooie" trams....

panter22
door panter22 Jun 14, 2017 om 18:13
6599 Antwoorden / Vragen

Moet je eerder van huis gaan.

ha
door halex - Jun 14, 2017 om 15:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had überhaupt helemaal niet verwacht dat u buiten zou komen. Dacht dat u enkel op uw zolderkamer achter uw pc zat.
Ondanks uw wereldreizen toch tijd om geheel nutteloos weer een onzintopic te starten. Dat zal u niet in de koude kleren zijn gaan zitten.
Niet alle vervoerders zijn overgegaan op pinnen. Neemt u gerust eens de tijd om dat uit te zoeken voor alle in Nederland actieve busvervoerders. Schemaatje kan dan hieronder wel ergens.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 16:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De informatie op de website van de busondernemer loopt uit de pas ...

Uw verhaal, waarschijnlijk vanuit uw kelder geshreven, is voor de rest off-topic!

tenormin
door tenormin Jun 15, 2017 om 02:50
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@HK,ben verbaasd dat Radar alles laat staan. Daar hebben ze kennelijk een enorme voorkeur voor.... nou ja, laat ik maar niet schrijven. In ieder geval geen Nederlandse.....

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2017 om 17:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op dat moment was u gewoon een ordinaire zwartrijder én als er kaartcontrole had plaatsgevonden dan had u niets aan de chauffeur als getuige. Als je met de bus gaat en je hebt geen OV-chipkaart, neem dan voldoende contact geld mee én je pinpas. Anders gewoon niet met het OV reizen. Niets verwarrend aan,

"Ik heb echter geen kaartje ... sputterde ik nog tegen". "Ik moest toch maar plaatsnemen"!
Schoorvoetend liep ik naar een lege stoel en dacht al aan een kaartjescontrôle onderweg ... maar ja, de chauffeur bleef als getuige tenslotte in de bus aanwezig. Uiteindelijk stapte ik uit zonder überhaupt betaald te hebben.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 17:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Niet begrepen of niet alles gelezen ... ik hàd heel gewoon, dus ordinair, èn een pinpas èn cash bij me ... !!

diumenge
door diumenge Jun 14, 2017 om 17:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan had je gewoon een kaartje moeten kopen.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar had hij dan een topic over moeten openen?:-((

Cookies
door Cookies Jun 14, 2017 om 18:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Keukens?

tenormin
door tenormin Jun 14, 2017 om 18:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dan gaat @hk daar ook nog eens over schrijven dat er hier op zijn keuken topic gereageerd wordt. Daar 4 pagina's lange, repeterende verhalen. Yak.

aurora1
door aurora1 Jun 15, 2017 om 01:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

bis: yak

wi
door wilhelmina59 Jun 15, 2017 om 08:05
519 Antwoorden / 0 Vragen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Yak

costnix
door costnix Jun 15, 2017 om 11:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nog erger: het is jakkiebah :-(
Maar we blijven onze huistrol voeren.

Topantwoord

me
door mein33 - Jun 14, 2017 om 18:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hansje klein,

De buschauffeur op Nijmegen Cs was domweg vergeten zijn kaartendepot mee te nemen en kon zodoende die ook niet aan u verkopen. (bij de eerst volgende rit was hij gegarandeerd wel in het bezit van zijn kaartendepot)
Hij heeft een inschatting gemaakt hoe groot het risico voor hem zou zijn, als hij een enkele passagiers zou meenemen die zonder een geldig plaatsbewijs in zijn bus zat. Uiteindelijk was het zijn schuld waardoor deze situatie zich voordeed.
Hij heeft zijn risico laag ingeschat en heeft de klantvriendelijk variant gekozen om zijn passagiers niet te benadelen, maar ook om klachten richting zijn werkgever te voorkomen.

En het tweede OV probleem : in de bus contant afrekenen en alleen per pinpas betalen als de apparatuur daarvoor beschikbaar is. En dit probleem wordt landelijk en in een snel tempo (het is uiteindelijk OV) uitgerold.

ERGO : Al met al heel erg spannend allemaal, maar  verder niet meer over doormekkeren anders gaat de spanning en de lol van het onderwerp er wel heel snel vanaf. ;-))