vedion
door vedion Aug 25, 2010 om 22:34
Voeding & gezondheid

5 jaar niet naar de tandarts hoe zit het met de kosten

mijn vrouw en ik zijn ongeveer 5 a 6 jaar niet naar de tandarts geweest
in het dorp waar wij woonden waren we bij een tandarts
we zijn op een zeker moment verhuist naar een andere gemeente en zijn nooit overgestapt op een andere tandarts
maar door die 25 km afstand en druk werk is het er eigenlijk nooit van gekomen om naar de tandarts te gaan
we zijn inmiddels weer terug verhuisd naar het zelfde dorp waar dus ook onze tandarts woond
ook was het net in de tijd dat men een zorgverzekering had en de zorgverzekering altijd wijsmaakte dat als je alleen een basis verzekering had daar ook de basis tandarts bij inzit
toen ik toch voor de zekerheid met de zorgverzekering contact opnam werd mij ook gezegt dat er een tandarts verzekering bij in zat
3 dagen later werd ik gebeld door de zorgverzekering dat er geen tandarts verzekering in mijn basispakket zat
ik heb toen gevraagd om ons toch te kunnen bijverzekeren voor de tandarts
helaas kreeg ik toen te horen , dat kon alleen miv januari
de tijd dat ik belde was in begin maart, kmoest dus zowat een jaar wachten nog voordat ik mij of ons kon laten verzekeren , rare situatie
dus tandarts weer uitgesteld omdat we niet verzekerd waren
we zijn dus nu verzekerd vanaf januarie 2010
maar wat gebeurd er nu als we naar de tandarts gaan ,zijn we dan gewoon verzekerd of hoe zit dat nu
in de polis staat dat je elk jaar 1 keer gebruik moet maken van de tandarts[polis voorwaarden]
de tandarts verzekering is aangevraagd januari en als we nu zouden gaan is het nog binnen het jaar
wie weet hier meer over
en zijn de kosten gewoon gedekt

38715 14 Rapporteer

mastag
door mastag - Aug 25, 2010 om 22:45
955 Antwoorden / 19 Vragen

Lastig gevalletje, aan de ene kant, ze hebben u als verzekerde geaccepteerd en zullen dus moeten betalen.
Aan de andere kant weten ze natuurlijk nog niet dat u 5-6 jaar niets aan uw gebit heeft laten doen en zal de tandarts waarschijnlijk verklaren dat eventuele achterstand/schade in/aan uw gebit komt door het overslaan van het bezoek.
Ik gok dat de verzekering niets gaat vergoeden omdat u te lang niet bent geweest en zij dit risico niet willen dragen.

Mastag

vedion
door vedion - Aug 25, 2010 om 22:56
54 Antwoorden / 3 Vragen

voor zover ik kan nagaan is er met mijn gebit niks loos
en voel ik 1 gaatje dat een beetje opspeeld met koud water of zoetigheid
dus zon vaart zal het niet lopen
maarja ik ben geen tandarts.

birdies
door birdies - Aug 25, 2010 om 23:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bij wie ben je verzekerd en welk pakket heb je precies? Dan kan ik zelf even kijken naar de polisvoorwaarden. Waarschijnlijk heb je een lage dekking afgesloten? Bij hogere dekkingen vragen ze n.l. een tandartsverklaring over de staat van het gebit.

mi
door miraltje - Aug 25, 2010 om 23:52
462 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben zelf meer dan 12 jaar niet naar de tandarts geweest.en ben ook aleen maar heengegaan omdat ik tegen een glazen pui aanliep en hierdoor een deel van een voortand afbrak, dat was mijn wake-up call.

voor de nieuwe zorgverzekeringswet in 2006 kon je alleen aanspraak maken op de "tandarts"verzekering als je aantoonbaar naar de tandarts geweest was ander moest er eerst gesaneerd worden alvorens je weer geaccepteerd werd.

vanaf 2006 hoeft dit niet meer omdat tandheelkundigezorg niet meer in het basis pakket zit behalve tot 18 jaar.

bij de meeste verzekeraars kun je uit een aantal tandheelkundige verzekeringspakketten kiezen en afsluiten die verschillende behandelingen deels, volledig of tot eenbepaald bedrag vergoeden.

bij een meeste tandartsen moet je direct na behandeling betalen waarna je zelf de rekening moet opsturen naar de verzekeraar zodat je de behandeling deels of volledig vergoed krijgt.

voor de verzekeraar is het dan ook niet meer te controleren of je ook daadwerkelijk eens per jaar naar de tandarts bent geweest,je kunt immers vergeten zijn de rekening op te sturen(en dat hebben de verzekeraars het liefst) en deze zal dan gewoon uitkeren tot het maximumbedrag waar je voor verzekerd bent.
zijn de kosten hoger dan moet je daar zelf voor opdraaien.
let wel op de zeer uitgebreidepaketten met hoge vergoedingen, dan zijn vaak aanvullende voorwaarden van toepassing zoals een verklaring van de tandarts over de staat van het gebit

in mijn geval waren de kosten van het herstel ruim 1600 euro,ik was zelf verzekerd tot een bedrag van 450 euro,het overige heb ik zelf moeten bekostigen

ik ga tegenwoordig 2 keer per jaar naar de tandarts en soms 3 keer en heb aan de vergoeding van 450€ ruim voldoende.

stacey
door stacey - Aug 25, 2010 om 23:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--in de polis staat dat je elk jaar 1 keer gebruik moet maken van de tandarts[polis voorwaarden] --

Staat er niet Mag ?!

Ze vergoeden bij de laagste verzekering in elk geval maar 1 controle per jaar, geen kwestie van moeten bij mijn weten, maar veel tandartsen willen je elk half jaar zien wat dus 1x kosten voor eigen rekening betekend.

De zorg/tandarts verzekering is overigens totaal niet meer wat ziekenfonds was, zeker bij een Tandarts`basis` wordt er maar weinig geheel/gedeeltelijk vergoed...........

vedion
door vedion - Aug 26, 2010 om 00:07
54 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben verzekerd bij het groene land achmea

maar of er nu mag of moet staat 1 keer per jaar weet ik zo niet

vedion
door vedion - Aug 26, 2010 om 00:17
54 Antwoorden / 3 Vragen

bij het groene land achmea
ik heb de basisverzekering Beter Af Polis
en Beter Af Tandarts Polis.

mi
door miraltje - Aug 26, 2010 om 00:30
462 Antwoorden / 0 Vragen

mijn relaas heeft en speelt zich ook af bij het groenland achmea.

bij de beteraf tandarts polis kun je kiezen uit 4 pakketten.

* max vergoeding 225
** max vergoeding 450
*** max vergoeding 900
**** max vergoeding rond de 2000 euro verklaring tandarts vereeist.

tot 3 sterren worden annestie,kronen en fotos maar voor 75% vergoed

het GA geeft geen minimaal of maximaal per keer naar de tandarts op,waneer je meerkosten maakt dan je verzekering vergoed krijg je dit niet van de verzekeraar terug

ik kan je wel met zekerheid vertellen dat de tandarts fotos gaat maken van je gebit omdat je 5 jaar niet bent geweest, je krijgt een deel van de te maken kosten niet terug

birdies
door birdies - Aug 26, 2010 om 00:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik lees in de AV niets over het 1x per jaar mogen of moeten naar de tandarts, voorwaarden beter af polis, klik hier

birdies
door birdies - Aug 26, 2010 om 00:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Kijk op blz. 36 van bovenstaande link.

tdehond
door tdehond - Aug 26, 2010 om 09:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bij mijn zorgverzekeraar krijg ik nooit een rekening voor 2 x per jaar bezoek aan mijn tandarts. Er is wel een medische reden waarom bezoek 2 x per jaar noodzakelijk is.
Ik heb een aanvullende verzekering waar tandarskosten door gedekt worden.

Voorwaarde was wel dat ik aantoonbaar gesaneerd ben. Kijk dus in de polisvoorwaarden wat geldt voor uw verzekering.

druifje01
door druifje01 - Aug 26, 2010 om 10:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik ben bij de Ohra verzekerd voor € 500 per jaar. Er is totaal geen sprake van een frequentie moéten aanhouden. Ik heb er de voorkeur aan gegeven de behandelingen zo economisch mogelijk te spreiden. Mijn tandarts weet dit en houdt daar in zijn planning van eventuele reparaties zo veel mogelijk rekening mee.

lottesanne
door lottesanne - Aug 29, 2010 om 13:51
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben verzekerd bij de Menzis. Ik ben in 5 jaar niet naar de tandarts geweest tot er een kies afbrak. Tegelijkertijd ook een tandsteenbehandeling laten doen en gaatjes laten vullen. Niks geen probleem en nooit geen rekening gezien.

vedion
door vedion - Aug 30, 2010 om 09:55
54 Antwoorden / 3 Vragen

dank jullie allen voor de reacties
denk dat ik de gok maar waag
om naar de tandarts te gaan
en wel afwacht hoe het gaat lopen
de evt kosten zullen wel niet de spuigaten uitlopen.