wo
door woonboot13 Feb 25, 2013 om 19:54
Voeding & gezondheid

Abonnement sportschool

Half oktober zijn een collega en ik begonnen in de sportschool. We gingen in de eerste instantie voor 3 maanden. Algemene voorwaarden hebben wij niet gezien en staan ook niet op de site. Nu wilden wij na die 3 maanden niet verder en gingen er vanuit dat het dan ook afgelopen was. Toen wij zagen dat de afschrijvingen door bleven gaan hebben wij de sportschool gemaild en kregen te horen dat het contract stil zwijgend wordt verlengd. Nu willen wij weten of dit rechtsgeldig is. Volgens de sportschool lagen de algemene voorwaarden op de balie alleen is ons daar nooit op gewezen. Zo ook niet dat we automatisch worden verlengd. Nu willen ze dat we officieel opzeggen met een opzeg termijn van een maand. Ondertussen hebben we al 5 keer betaald in plaats van 3 keer. Wat zijn onze rechten en plichten in dit geval is mijn vraag!!!

1618 15 Rapporteer

jo
door jorisw - Feb 25, 2013 om 20:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt toch ook vragen of je de voorwaarden even mag lezen voordat je ergens aan begint? Dit soort vragen komt op mij altijd over alsof er gezocht wordt naar een reden om ergens onder uit te komen.

dearagain
door dearagain - Feb 25, 2013 om 20:27
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*je had destijds expliciet moeten vragen naar de voorwaarden

*sinds 1-12-2012 (wet van Dam) zijn stilzwijgende verlengingen niet meer toegestaan

*een overeenkomst heeft altijd een termijn met een sluitdatum

*zo'n overeenkomst moet je expliciet opzeggen (en dus niet ergens vanuit gaan)

maar...........................stilzwijgende verlengingen zijn niet meer toegestaan en dus kun je 2 maanden storneren en alsnog op de sluitdatum opzeggen (met terugwerkende kracht)

aanvullende info:

opzeggen onder de wet van Dam
-----------------------------------------------
Vanaf 1-12-2011 hebben consumenten na de eerste volle kontraktperiode/abonnementsperiode het recht om op dezelfde manier op te zeggen, als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail, fax e.d.). Maar……de consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. Dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn (tenzij je een voicelog of een print screen maakt). Bewijzen dat de mail bijvoorbeeld verzonden is, is namelijk niet hetzelfde als bewijzen dat deze aangekomen is (tenzij je een leesbesvestiging hebt gevraagt). Een bedrijf mag overigens geen afsluit- of administratiekosten rekenen voor het opzeggen onder het oude maar ook niet onder het nieuwe wettelijk regiem.
Voorts kan een bedrijf tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Daarom is mijn advies, om met een bedrijf geen individuele afspraken af te spreken, die afwijken van de wet van Dam.

Let op: lidmaatschappen van verenigingen blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.

Een heel belangrijke verandering is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement. Bij een proefabonnement geldt dus nooit een opzegtermijn! Volgens de nieuwe wet stopt het proefabonnement automatisch na de afgesproken proefperiode. Opzegging is dus niet meer nodig!

Binnen de regeling voor stilzwijgende verlenging, wordt een onderscheid gemaakt tussen:

1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken of diensten (elektriciteit en gas daaronder begrepen). Hierbij kun je dus denken aan sportschoolabonnementen, energiecontracten, telecomabonnementen en bijvoorbeeld internetdiensten (zoals webhosting e.d.);
2) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws-, week- en maandbladen en tijdschriften.

Voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt, dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, niet meer is toegestaan en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode.

Voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. Stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal één maand. Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.

Bronvermelding:

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

http://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6691&bron=nb

valerius-2
door valerius-2 - Feb 25, 2013 om 20:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U plichten zijn om de voorwaarden te lezen als u die niet krijgt dan er om vragen.REchten heeft u dan vanzelf.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2013 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo woonboot13,

Al dat soort instanties hanteert Algemene Voorwaarden.
Die had je dus moeten lezen.
Zou nu dus maar gauw opzeggen met die maand opzeggingstermijn anders zit je er nog langer aan vast.
En dus nog even een maandje lekker sporten. ;-)

Met vr.gr..

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2013 om 20:31
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Stilzwijgende verlengingen zijn wel toegestaan. Na de eerste contractsduur kun je per maand opzeggen. Moet je dan natuurlijk wel doen.

dearagain
door dearagain - Feb 25, 2013 om 20:48
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 25 feb 2013, 20:31]Stilzwijgende verlengingen zijn wel toegestaan. Na de eerste contractsduur kun je per maand opzeggen. Moet je dan natuurlijk wel doen.

*klopt ten dele:

stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, is niet meer toegestaan

...en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode

alfatrion
door alfatrion - Feb 26, 2013 om 01:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=woonboot13 schreef op maandag 25 feb 2013, 19:54]Algemene voorwaarden hebben wij niet gezien en staan ook niet op de site.Het bedrijf heeft een informatieplicht. Dit houdt in dat hij u de algemene voorwaarden moet geven bij aanmelding of, als dat niet redelijkerwijs mogelijk is, u er op moet wijzen dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn. Het ziet er naar uit dat het bedrijf niet aan deze verplichting heeft voldaan en u daarom de algemene voorwaarden kunt vernietigen.

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2013 om 08:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Algemene voorwaarden hebben wij niet gezien en staan ook niet op de site.......

Je had er bij aanmelding natuurlijk ook naar kunnen vragen. Frappant wel dat je het nu wel de hele tijd over de AV hebt, en bij je aanmelding helemaal niet.

sh
door shine - Feb 26, 2013 om 09:23
107 Antwoorden / 1 Vragen

De verantwoordelijkheid mbt het geven of wijzen waar de algemene voorwaarden te vinden zijn ligt bij de verkoper en niet bij de koper! De verkoper heeft namelijk een informatieplicht. Dit is gewoon een wettelijke regel. het afschuiven op TS dat hij/zij dan maar had moeten vragen is volkomen onterecht.
Zoals ik het hier lees heeft de verkoper volledig nagelaten de koper te wijzen op de AV.
De koper kan nu aanvoeren dat de Geldende AV voor hem niet van toepassing zijn. De verkoper moet kunnen aantonen dat hij aan de algemene informatieplicht heeft voldaan.
Als de verkoper aan die voorwaarde heeft voldaan dan ligt pas de verantwoordelijkheid bij de koper of die ze al dan niet leest. En als de koper dat vervogens na laat, dan is het pas dikke pech voor de koper.

Zie

http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-voor-alle-ondernemers/uw-algemene-voorwaarden/u-heeft-een-informatieplicht

http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2013 om 09:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De voorwaarden lagen ter info op de balie! Je moet toch echt wel met je ogen dicht staan bij de balie om ze niet te zien!

Het is gewoon zoals jorisw schrijft: Dit soort vragen komt op mij altijd over alsof er gezocht wordt naar een reden om ergens onder uit te komen.

Dan beginnen ze ineens te mekkeren over de AV.

alfatrion
door alfatrion - Feb 26, 2013 om 17:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dat dit soort vragen pas achteraf komen betekent niet dat het bedrijf aan haar informatieplicht heeft voldaan.

Het is het bedrijf dat haar algemene voorwaarden van toepassing wil laten zijn, dus het is redelijk om haar te verplichten de klant hierover te informeren en om de bewijslast te dragen dat dit is gebeurt.

Hier gaat het waarschijnlijk over een dienstverrichter, zoals bedoelt in art. 6:230c BW, in dat geval volstaat het dat de sportschool haar algemene voorwaarden van toepassing heeft verklaart en dat deze gemakkelijk toegankelijk toegankelijk was.

De sportschool beweerd dat haar algemene voorwaarden bij de balie lagen, maar a) was ook dat wel zo, b) lagen ze ook op een plek waar de consument deze gemakkelijk kon zien en pakken en c) zijn ze uberhoud wel van toepassing verklaard op deze overeenkomst?

Zie ook: Mogen dienstverrichters verwijzen naar algemene voorwaarden op hun website?

alfatrion
door alfatrion - Feb 26, 2013 om 17:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 25 feb 2013, 20:48]stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, is niet meer toegestaanEen overeenkomst van bepaalde duur mag ook stilzwijgend worden verlengt, mits het gevolg is dat er een overeenkomst van onbepaalde duur tot stand komt en de consument ten alle tijden mag opzeggen en hooguit een opzegtermijn van hooguit een maand heeft. Als hieraan niet wordt voldaan dan is het gevolg dat er nooit stilzwijgend is verlengt.

[quote=dearagain schreef op maandag 25 feb 2013, 20:48]...en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiodeEen overeenkomst van onbepaalde duur kun je niet (stilzwijgend) verlengen, omdat dit impliceert dat het een overeenkomst van bepaalde duur is.

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Feb 26, 2013 om 19:13
132 Antwoorden / 1 Vragen

De volgende keer zelf VRAGEN.
Nooit ervan uitgaan dat ze dit op een presenteerblaadje geven.

dearagain
door dearagain - Feb 26, 2013 om 20:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=alfatrion schreef op dinsdag 26 feb 2013, 17:28][quote=dearagain schreef op maandag 25 feb 2013, 20:48]stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, is niet meer toegestaanEen overeenkomst van bepaalde duur mag ook stilzwijgend worden verlengt, mits het gevolg is dat er een overeenkomst van onbepaalde duur tot stand komt en de consument ten alle tijden mag opzeggen en hooguit een opzegtermijn van hooguit een maand heeft. Als hieraan niet wordt voldaan dan is het gevolg dat er nooit stilzwijgend is verlengd.

[quote=dearagain schreef op maandag 25 feb 2013, 20:48]...en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiodeEen overeenkomst van onbepaalde duur kun je niet (stilzwijgend) verlengen, omdat dit impliceert dat het een overeenkomst van bepaalde duur is.

*dan zal die omzetting 1) vooraf meegedeeld moeten worden en 2) in tijdsduur tenminste de eerste volle periode moeten omvatten om met een opzegtermijn van 1 maand te kunnen opzeggen

*in de tweede alinea trek je een konklusie uit de daaraan voorafgaande zin die niet gerechtvaardigd is, omdat de betreffende inhoud van die zin daarover niet gaat

dd
door ddlaor - Mar 1, 2013 om 22:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ken uw recht, dus vraag altijd een overeenkomst.