Abonnement sportschool
Half oktober zijn een collega en ik begonnen in de sportschool. We gingen in de eerste instantie voor 3 maanden. Algemene voorwaarden hebben wij niet gezien en staan ook niet op de site. Nu wilden wij na die 3 maanden niet verder en gingen er vanuit dat het dan ook afgelopen was. Toen wij zagen dat de afschrijvingen door bleven gaan hebben wij de sportschool gemaild en kregen te horen dat het contract stil zwijgend wordt verlengd. Nu willen wij weten of dit rechtsgeldig is. Volgens de sportschool lagen de algemene voorwaarden op de balie alleen is ons daar nooit op gewezen. Zo ook niet dat we automatisch worden verlengd. Nu willen ze dat we officieel opzeggen met een opzeg termijn van een maand. Ondertussen hebben we al 5 keer betaald in plaats van 3 keer. Wat zijn onze rechten en plichten in dit geval is mijn vraag!!!
Je kunt toch ook vragen of je de voorwaarden even mag lezen voordat je ergens aan begint? Dit soort vragen komt op mij altijd over alsof er gezocht wordt naar een reden om ergens onder uit te komen.
*je had destijds expliciet moeten vragen naar de voorwaarden
*sinds 1-12-2012 (wet van Dam) zijn stilzwijgende verlengingen niet meer toegestaan
*een overeenkomst heeft altijd een termijn met een sluitdatum
*zo'n overeenkomst moet je expliciet opzeggen (en dus niet ergens vanuit gaan)
maar...........................stilzwijgende verlengingen zijn niet meer toegestaan en dus kun je 2 maanden storneren en alsnog op de sluitdatum opzeggen (met terugwerkende kracht)
aanvullende info:
83
opzeggen onder de wet van Dam
-----------------------------------------------
Vanaf 1-12-2011 hebben consumenten na de eerste volle kontraktperiode/abonnementsperiode het recht om op dezelfde manier op te zeggen, als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail, fax e.d.). Maar……de consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. Dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn (tenzij je een voicelog of een print screen maakt). Bewijzen dat de mail bijvoorbeeld verzonden is, is namelijk niet hetzelfde als bewijzen dat deze aangekomen is (tenzij je een leesbesvestiging hebt gevraagt). Een bedrijf mag overigens geen afsluit- of administratiekosten rekenen voor het opzeggen onder het oude maar ook niet onder het nieuwe wettelijk regiem.
Voorts kan een bedrijf tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Daarom is mijn advies, om met een bedrijf geen individuele afspraken af te spreken, die afwijken van de wet van Dam.
Let op: lidmaatschappen van verenigingen blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.
Een heel belangrijke verandering is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement. Bij een proefabonnement geldt dus nooit een opzegtermijn! Volgens de nieuwe wet stopt het proefabonnement automatisch na de afgesproken proefperiode. Opzegging is dus niet meer nodig!
Binnen de regeling voor stilzwijgende verlenging, wordt een onderscheid gemaakt tussen:
1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken of diensten (elektriciteit en gas daaronder begrepen). Hierbij kun je dus denken aan sportschoolabonnementen, energiecontracten, telecomabonnementen en bijvoorbeeld internetdiensten (zoals webhosting e.d.);
2) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws-, week- en maandbladen en tijdschriften.
Voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt, dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, niet meer is toegestaan en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode.
Voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. Stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal één maand. Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
Bronvermelding:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging
http://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6691&bron=nb
U plichten zijn om de voorwaarden te lezen als u die niet krijgt dan er om vragen.REchten heeft u dan vanzelf.
Hallo woonboot13,
Al dat soort instanties hanteert Algemene Voorwaarden.
Die had je dus moeten lezen.
Zou nu dus maar gauw opzeggen met die maand opzeggingstermijn anders zit je er nog langer aan vast.
En dus nog even een maandje lekker sporten. ;-)
Met vr.gr..
Stilzwijgende verlengingen zijn wel toegestaan. Na de eerste contractsduur kun je per maand opzeggen. Moet je dan natuurlijk wel doen.
[quote=zoekster schreef op maandag 25 feb 2013, 20:31]Stilzwijgende verlengingen zijn wel toegestaan. Na de eerste contractsduur kun je per maand opzeggen. Moet je dan natuurlijk wel doen.
*klopt ten dele:
stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, is niet meer toegestaan
...en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode
[quote=woonboot13 schreef op maandag 25 feb 2013, 19:54]Algemene voorwaarden hebben wij niet gezien en staan ook niet op de site.Het bedrijf heeft een informatieplicht. Dit houdt in dat hij u de algemene voorwaarden moet geven bij aanmelding of, als dat niet redelijkerwijs mogelijk is, u er op moet wijzen dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn. Het ziet er naar uit dat het bedrijf niet aan deze verplichting heeft voldaan en u daarom de algemene voorwaarden kunt vernietigen.
.....Algemene voorwaarden hebben wij niet gezien en staan ook niet op de site.......
Je had er bij aanmelding natuurlijk ook naar kunnen vragen. Frappant wel dat je het nu wel de hele tijd over de AV hebt, en bij je aanmelding helemaal niet.
De verantwoordelijkheid mbt het geven of wijzen waar de algemene voorwaarden te vinden zijn ligt bij de verkoper en niet bij de koper! De verkoper heeft namelijk een informatieplicht. Dit is gewoon een wettelijke regel. het afschuiven op TS dat hij/zij dan maar had moeten vragen is volkomen onterecht.
Zoals ik het hier lees heeft de verkoper volledig nagelaten de koper te wijzen op de AV.
De koper kan nu aanvoeren dat de Geldende AV voor hem niet van toepassing zijn. De verkoper moet kunnen aantonen dat hij aan de algemene informatieplicht heeft voldaan.
Als de verkoper aan die voorwaarde heeft voldaan dan ligt pas de verantwoordelijkheid bij de koper of die ze al dan niet leest. En als de koper dat vervogens na laat, dan is het pas dikke pech voor de koper.
Zie
http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-voor-alle-ondernemers/uw-algemene-voorwaarden/u-heeft-een-informatieplicht
http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/
De voorwaarden lagen ter info op de balie! Je moet toch echt wel met je ogen dicht staan bij de balie om ze niet te zien!
Het is gewoon zoals jorisw schrijft: Dit soort vragen komt op mij altijd over alsof er gezocht wordt naar een reden om ergens onder uit te komen.
Dan beginnen ze ineens te mekkeren over de AV.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?
Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie: Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer