berlynhof26
door berlynhof26 Jun 16, 2010 om 15:16
Voeding & gezondheid

ADHD/ADD

Wij hebben net te horen gekregen dat onze zoon waarschijnlijk een vorm heeft van ADHD/ADD. Zelf hebben we zoiets van nog even wachten met medicatie omdat we zowel pos. als neg. geluiden horen over Ritalin. Wie zit er in de zelfde situatie? Onze zoon is 6 jaar.

4162 15 Rapporteer

zo
door zonlicht - Jun 16, 2010 om 20:59
2 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo,
Bij onze zoon hebben ook bij de 6 jaar te horen gekregen dat hij adhd had.
We zijn toen wel meteen begonnen met ritalin.
Dit werkte als hij dat net had ingenomen maar na een aantal uur was het uitgewerkt en moest hij weer een nieuwe dosis innemen.
Dit was niet haalbaar omdat ritalin maar voor een paar uur werkt.
We zijn toen in overleg met de kinderarts overgestapt op concerta.
Dit werkt beter omdat er maar een tablet moest worden ingenomen en die werkt de gehele dag door.
Maar in de uren dat de medicatie wel werkt is het voor je zoon wel een stuk rustiger in zijn hoofd.
Ik ben blij dat we die keuze om het meteen medicatie nemen wel hebben genomen.
Maar de keus is geheel aan je eigen.

Groetjes zonlicht.

jscholtes
door jscholtes - Jun 16, 2010 om 21:34
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zie een waarschijnlijkheid in je vraag. Ik zou de definitieve vaststelling zeker afwachten. Ook dan met arts overleggen en je wetenschap (die je hier wellicht op doet) delen en zijn advies daarover vragen. De medicatie bij de een kan zeker afwijken bij een ander.....

di
door dirk2 - Jun 16, 2010 om 21:38
364 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou naar alternatieven zoeken zoals veel sporten of scouting.
Jongentjes willen nu eenmaal veel rennen en ontdekken.
Het lijkt mij heel ongezond nu de hersenen nog in ontwikkeling zijn om jarenlang medicijnen te geven.

pino123
door pino123 - Jun 16, 2010 om 22:08
2775 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=dirk2 schreef op woensdag 16 jun 2010, 21:38]Ik zou naar alternatieven zoeken zoals veel sporten of scouting.
Jongentjes willen nu eenmaal veel rennen en ontdekken.
Het lijkt mij heel ongezond nu de hersenen nog in ontwikkeling zijn om jarenlang medicijnen te geven.

Als je niet weet waar je over praat, geef dan ook geen antwoord!

@TS,

Zelf werk ik met kinderen met een hoge mate van ADHD en ADD. Wat wij veel merken is dat kids hun eigen; tja hoe noem je dat... aard, basishouding etc een beetje uit het oog verliezen en hier vaak moeite mee hebben. Aan de andere kant merken wij een groot verschil tussen wel en geen Ritalin. Nu hoor ik ook veel ouders dat er een nieuw medicijn is die veel gelijkmatiger op de dag de werkzame stof afgeven.

Wat ik ook vaak mee maak is dat in het begin de dosis Ritalin steeds aangepast wordt aan de gebruiker, aangezien de ene er heftiger op reageert dan de andere.
Bespreek dit gewoon heel goed met de arts en houdt rekening dat ouders hierin ook vaak een goed voorgevoel in hebben aangezien het jullie zoon is...

Sterkte en succes ermee

user123
door user123 - Jun 16, 2010 om 23:11
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jscholtes schreef op woensdag 16 jun 2010, 21:34]Ik zie een waarschijnlijkheid in je vraag. Ik zou de definitieve vaststelling zeker afwachten. Ook dan met arts overleggen en je wetenschap (die je hier wellicht op doet) delen en zijn advies daarover vragen. De medicatie bij de een kan zeker afwijken bij een ander.....

De diagnose kan nooit met 100% zekerheid worden gesteld. Gevoelsmatig zou ik pas starten met concerta (of ritalin) wanneer er echt overlast is of wanneer de concentratieproblemen het leren in de weg staan.

berlynhof26
door berlynhof26 - Jun 17, 2010 om 14:51
31 Antwoorden / 22 Vragen

Fijn dat u allen zo positief reageert op deze vraag. Wij wachten rustig af tot na de zomervakantie als hij naar groep 3 gaat!

pino123
door pino123 - Jun 17, 2010 om 15:51
2775 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=berlynhof26 schreef op donderdag 17 jun 2010, 14:51]Fijn dat u allen zo positief reageert op deze vraag. Wij wachten rustig af tot na de zomervakantie als hij naar groep 3 gaat!

Nog even een vraagje is de 'diagnose' gesteld door een leerkracht? Of door een psycholoog?

Leerkracht mogen feitelijk de waarnemingen benoemen, maar mogen geenszins een leerling betitelen als ADHD'er, aangezien dit niet door de leerkracht gedaan mag worden.

berlynhof26
door berlynhof26 - Jun 17, 2010 om 17:11
31 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Pino,

De orthopedagoog heeft ons een aantal weken geleden een vragenlijst laten invullen.
Vader/moeder/leerkrachten allen hebben we een lijst gekregen. Deze heeft hij naast elkaar gelegd met daarbij de scores die horen bij de ADHD-test. De score van school lag het hoogst maar wij als ouders hadden ook een aantal punten waar we op een lijn lagen met de school. De school heeft wel van zijn kant laten horen dat onze zoon zwak scoort met zijn concentratie en werkhouding te snel afgeleid is door prikkelingen om hem heen. Als ik jou vraag wil beantwoorden is dat de school het idee heeft dat hij problemen heeft met voornamelijk zijn concentratie en zijn gedrag. De orthopeed heeft zelf geadviseerd om de test in te vullen. Wel heeft hij bij de uitslag gezegd dat hij groep 3 nog even als nieuwe uitdaging wil zien bij onze zoon!

al
door alferhof - Jun 18, 2010 om 17:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is een orthopedagoog niet de aangewezen persoon om een diagnose als deze te stellen, dit is meer het werk van een psychiater of kinderarts.
Bij mijn weten kan ook alleen en kinderarts of een psychiater deze medicatie mag voorschrijven. Er zijn veel (huis)artsen die zich daar niet aanhouden maar of dat verstandig is?
Het medicatiegebruik vereist controles en maatwerk.
Stel u goed op de hoogte, wordt lid van een belangenvereniging zoals Balans, u staat niet alleen!
Ga ook af op uw eigen intuïtie als ouder, elk kind heeft immers zijn eigen aard!
Medicatie is een prima hulpmiddel maar uw zoon heeft meer nodig dan een hulpmiddel hoe goed ook.
Voor u ben ik blij dat u nu al weet wat u weet, u kunt als ouders meegroeien met uw kind!
Mijn zoon heeft ADD, de diagnose liet lang op zich wachten met als gevolg dat hij pas in zijn puberteit met begeleiding en medicatie is begonnen. Helaas heeft de periode daarvoor veel negatieve impact gehad op zijn zelfbeeld.

jscholtes
door jscholtes - Jun 18, 2010 om 18:31
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ook een orthopedagoog met de aantekening generalist mag deze diagnose stellen. Om die aantekening te krijgen zijn er specifieke kwalificaties. Vraag is of deze orthopedagoog zo'n aantekening heeft. Zo ja, dan mag het advies dus wel degelijk uitgebracht worden.

berlynhof26
door berlynhof26 - Jun 19, 2010 om 20:46
31 Antwoorden / 22 Vragen

Hij is zeker weten bevoegd om deze diagnose te stellen. Hij heeft de papieren er voor!
Anders hadden we natuurlijk geen contact opgenomen.

ol
door olliebob - Aug 5, 2010 om 20:36
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zelf ben volwassen heb heb adhd. Ik heb ook met Ritalin begonnen en heb er goede ervaringen mee. En Ritalin werkt een paar uur en is dan ook uitgewerkt dus je hebt geen gewenningsverschijnselen. Je kan er mee stoppen wanneer je wilt. Ik zou het gewoon uitproberen en kijken hoe het uitpakt want stoppen kan altijd. En het werkt bij veel mensen met ADHD/ADD goed. Begin met een lage dosis in overleg met een behandelaar. En laat de diagnose ook stellen door een psychiater/instelling die ervaring heeft met diagnoses stellen/onderzoek doen! Dus probeer het uit, werkt het niet dan kan je er altijd weer mee stoppen!

berlynhof26
door berlynhof26 - Aug 7, 2010 om 19:10
31 Antwoorden / 22 Vragen

Even een vraagje over ritalin, de bijwerking van dit middel is slapeloosheid klopt dat? Want onze zoon slaapt goed en dat willen we juist niet verstoren!

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Aug 7, 2010 om 19:31
152 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Berlynhof,

Mijn zoon is nu 10 jaar oud en ook bij hem is de diagnose ADD/ADHD gesteld toen hij ongeveer 7 was. Tot en met groep 2 ging het wel redelijk op school, maar vanaf groep 3 worden er veel meer eisen gesteld aan je kind en toen ging het bij die van mij dus mis.

Vanaf de eerste dag krijgt hij Ritalin, eerst in de kortwerkende variant, maar omdat deze na 4 uur uitgewerkt is, krijgt hij nu een variant die vier uur kort en vier uur met vertraagde afgifte werkt (Medikinet).

Sinds hij op de goede dosis is ingesteld, hebben ze op school geen problemen meer, al is hij nog altijd traag met bepaalde dingen omdat de concentratiestoornis altijd aanwezig blijft. En hoewel hij moeite heeft de concentratie te behouden, is hij wel, door de medicatie, gemakkelijker weer "terug" te halen naar zijn werk.

Wat betreft de slapeloosheid: een mogelijkheid is dat hij last krijgt met inslapen. Zelf heb ik de ervaring dat ik niet moet proberen om mijn zoon voor 8 uur in bed te leggen omdat de madicatie tot ongeveer 16:00 uur werkt als hij hem om een uur of acht in de ochtend inneemt.
Dus als je medicatie gaat geven, zorg er dan voor dat deze zo'n 4 uur voor hij naar bed moet, uitgewerkt is, wat daarin vaak helot is lekker in bad laten spelen tot hij naar bed gaat.

Ik ben erg tevreden over de medicatie omdat ik, maar ook mijn zoon, duidelijk verschil merkt met als hij zijn medicatie niet neemt.

Alleen lezen is nog een ramp, hij is namelijk al kwijt wat hij in de eerste zin heeft gelezen, voordat hij goed en wel aan de volgende zin is begonnen. |technisch lezen kan hij dus uitstekend, maar begrijpend lezen is erg lastijg.

Hij gaat nu naar groep 6 en waarschijnlijk gaan we nu een "rugzakje" aanvragen om extra begeleiding te krijgen voor het lezen. Dus maar weer de molen in.

Mocht je meer willen weten, dan zoek ik wel een mogelijkheid om mijn e-mail adres door te geven.

Succes....

na
door naataalie - Aug 7, 2010 om 20:01
129 Antwoorden / 20 Vragen

beste berlynhof26,
ik kan mij helemaal aansluiten bij zonlicht en eigenwijsje.
mijn zoon begon ook in groep 3 met concentratieproblemen, begonnen met ritalin (octend en tussen de middag 1 stuk) maar werd daar heel erg agressief van als de medicijnen uitgewerkt waren en dus overgestapt op concerta in groep 4. hij gaat nu naar groep 6 en ook hij krijgt hulp bij het lezen. voordat je in aanmerking komt voor medicatie worden er eerst een heleboel testen gedaan, niet alleen maar een vragenlijst! maar zonder deze medicijnen had onze zoon naar speciaal onderwijs gemoeten omdat hij in groep 3 helemaal niet mee kon komen. gelukkig is dat helemaal bijgetrokken op het lezen na. en niet alleen op school gaat het beter hoor. ook thuis is er veel minder strijd. we merken het ook wanneer het medicijn raakt uitgewerkt, rond 17.30.
ook onze zoon heeft inslaapproblemen. de kinderarts heeft ons toen melatonine voorgeschreven die je gewoon bij de drogist kan halen. 500 stuks voor €13,- hij krijgt er 15 een half uur voor het slapen gaan en dat gaat goed. krijgt hij ze niet dan is hij om 23.00 uur nog wakker. en ook ik slaap er heerlijk op :-)
succes de aankomende tijd.
gr. nathalie