door wilbert barten Mar 9, 2011 om 09:53
Voeding & gezondheid

Afhandeling zorgkosten nota's

Geachte heer, mevrouw,

Wellicht dat u ons een antwoord kunt geven op de volgende probleem.

Op 2e kerstdag 2010 heeft mijn man zijn ellenboog gebroken en is hiervoor behandeld in het ziekenhuis,

De vervolgbehandelingen vonden plaats op 11-1-2011 en 24-1-2011.

Mijn man is verzekerd bij het zilveren kruis achmea en heeft uiteraard het verplicht eigen risico en in het verleden de keus gemaakt om ook een vrijwillig eigen risico te nemen, aangezien hij eigenlijk nooit iets mankeerde en hierdoor de premie aanzienlijk lager was.

Gezien de verwachting dat er ook in 2011 nogal wat kosten op ons af zouden komen en de mogelijkheid om per 1 januari de verzekering om te zetten naar een verzekering met alleen een verplicht eigen risico (weliswaar hogere premie, maar dat zou zich terug laten betalen) hebben wij het besluit om hier gebruik van te maken.

Nu krijgen wij de afrekening van het zilveren kruis en blijkt dat alle kosten die gemaakt zijn in 2011 nog op het vrijwillig eigen risico van 2010 worden verhaald.

Ik heb hierna contact opgenomen met het ziekenhuis Bernhoven waar de behandeling heeft plaatsgevonden en zij vermelden dat het de normale gang van zaken is dat de kosten pas naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd worden en dat dit wettelijk bepaald is als de behandelend arts het dossier sluit. De kosten worden dan allemaal op de begindatum van de behandeling in rekening gebracht.

U zult begrijpen, dat als wij hiervan vooraf op de hoogte waren geweest, wij nooit onze verzekering hadden omgezet. Op dit moment zijn wij dus van 3 kanten de dupe:

a. Wij betalen meer premie per maand
b. Ons verplicht eigen risico staat er nu nog steeds.
c. Wij betalen nu meer eigen riscio in 2010

Onze vraag is nu, mag een ziekenhuis inderdaad de kosten van behandeling gemaakt in 2011 in rekening brengen op de eerste behandeling van 26-12-2010 met als motivatie dat de wet spreekt van een beëindiging diagnose behandeling.

Wij hopen dat u ons verder kunt helpen, want denken dat veel meer mensen met ditzelfde probleem zullen zitten.

Bij voorbaat dank voor uw hulp

Met vriendelijke groeten,

Hetty Barten

11226 4 Rapporteer

va
door vanduin_1 - Mar 9, 2011 om 10:28
8 Antwoorden / 1 Vragen

U had zich van tevoren beter moeten informeren, u bent er maar gewoon van uit gegaan dat het zo was als u dacht.

Heeft u de vraag al neergelegd bij zilveren kruis.

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 9, 2011 om 17:18
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als u nu eerst bij Zilvere kruis geïnformeerd had voor dat u uw polis ging aanpassen, hadden ze u dat vertelt dat u niets had hoeven te wijzigen voor 2011.
Daar kosten in deze helemaal verhaalt worden in het jaar dat het ongeval heeft plaats gevonden, en dat is ook zo als het hoort, en wat voor iedereen, en voor u ook het voordeligste was geweest.
Maar u dacht dat het anders was, en heeft nu gekozen om geen extra eigen risico meer nemen, en dat had u niet moeten doen, en dat geld bent u nu ook kwijt voor 2011.
Staat ook allemaal te lezen in de polis voorwaarden.
Misschien komt u nu nog wel voor extra aftrek ziektekosten in aanmerking voor u belasting opgave van 2010.

Succes er mee.

birdies
door birdies - Mar 9, 2011 om 18:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Misschien komt u nu nog wel voor extra aftrek ziektekosten in aanmerking voor u belasting opgave van 2010.........

Kosten van (vrijwillig) eigen risico zijn niet aftrekbaar:

U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kreeg of recht op vergoeding hebt van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering, uw werkgever of de bijzondere bijstand. Ook de kosten die onder een verplicht of vrijwillig eigen risico vallen, zijn niet aftrekbaar.

Bron: belastingdienst

Wellicht ten overvloede: de berekening door de zorgverzekeraar is correct.

meiden15
door meiden15 - Apr 30, 2011 om 23:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt wat het ziekenhuis u heeft verteldt,de kosten hebben betrekking op het voorval van 2010.Het dossier wordt gesloten als het afgehandeld is maar de kosten in 2011 hebben betrekking op 2010.Dit wordt dus nog berekend voor het jaar 2010.