Coosdp
door Coosdp Sep 8, 2024 om 20:13
Voeding & gezondheid

Afspraakkosten bij tandarts

Als ik een afspraak bij de tandarts, voor bij voorbeeld stukje van een tand afgebroken, dan brengt de tandarts naast herstel van de tand, ook kosten in rekening voor het maken van de afspraak. De kosten die in rekening worden gebracht zijn meer dan 25 euro, voor de behandeling C003. Volgens mij is een afspraak maken een handeling en geen behandeling.
Volgens mijn tandarts is dat normaal.
Dus mijn vraag is of het normaal dat een tandarts kosten in rekening voor de afspraak.

6827 14 Rapporteer
ju
door juliomariner - Sep 8, 2024 om 20:43
1386 Antwoorden / 2 Vragen

C003 is de code voor consult niet zijnde periodieke controle. Dus de tandarts mag dit gewoon in rekening brengen.

Re
door Reinier182 - Sep 8, 2024 om 21:24
246 Antwoorden / Vragen

Zeker ze brengen namelijk alles in rekening wat mag en dat doen ze.

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2024 om 21:55
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Of het  normaal is had je eigenlijkde betreffende tandarts moeten vragen. Is het niet je eigen tandarts?  Dat kan dan gebeuren. Meestal zijn codenummers , zoals C003, gewoon te zoeken op Google. Hoewel ik dan liever eerst overleg met de betreffende tandarts.

Mabelle
door Mabelle - Sep 8, 2024 om 23:56
641 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat is normaal. Hier https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/probleemgericht-consult-1 vind je de uitleg over C003 en hier https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes vind je uitleg over alle tandartscodes.

1paul
door 1paul - Sep 9, 2024 om 08:50
3347 Antwoorden / 0 Vragen

hij of zij rekent het consult naast de behandeling, vrij normaal in Nederland!!

wi
door wim koelewijn - Sep 9, 2024 om 11:30
76 Antwoorden / 1 Vragen

net als met de apitheek..als het mag doen ze het..[ook] net als apotheek..bij nieuwe medicijnen U uitleg geeft...hup een euro of 7 .

rj
door rjw Sep 9, 2024 om 17:57
3388 Antwoorden / 5 Vragen

Jij doet natuurlijk allemaal extra dingen gratis voor jullie klanten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2024 om 12:36
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, het kan en mag en mogelijk valt dit ook wel onder uw ziektekostendekking en krijgt u dit vergoed. M.a.w. neem even contact op met uw verzekereaar resp. kijk de polisvoorwaarden na.

ka
door kaartendraak - Sep 9, 2024 om 13:28
206 Antwoorden / 2 Vragen

Dat rekent de huisarts ook, hoef je alleen niet van je eigen risico te betalen. Als je niet komt en ook niet afgebeld hebt dan worden die kosten gewoon in rekening gebracht, want ze hadden anders jouw plek aan een ander kunnen geven.

rinuszwam
door rinuszwam - Sep 9, 2024 om 14:57
28 Antwoorden / 3 Vragen

Zo normaal is dat niet , afspraakkosten in rekening maken ! ook een vorm van uitbuiting ! maar ja vele gaan er mee akkoord én dus gaat dat een eigen leven leiden !!

rj
door rjw Sep 9, 2024 om 17:58
3388 Antwoorden / 5 Vragen

Het zijn gewoon kosten die gemaakt worden. Je kunt het ook versleutelen in behandelingen en dan gaan mensen weer klagen dat er teveel wordt gerekend als er bij 1 consult meerdere dingen worden gedaan.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 9, 2024 om 15:20
202 Antwoorden / Vragen

Of dit normaal is??? In mijn beleving is dat het niet en wel om de volgende redenen.
Als je een behandeling krijgt van een tandarts zijn er rekeningen aan verbonden. In deze berekeningen zitten zowel de vaste als aanvullende kosten m.a.w. in de behandeling zitten al alle bijkomende kosten verrekend. Net als in de winkels. Je gaat naar winkel koopt een produkt daarbij inbegrepen zijn de personeelskosten, opslagkosten, transportkosten  enz en worden dus verrekend met het doorberekenen in de kostprijs die je betaald in de winkel. Lijkt mij dan ook niet terecht dat bovenstaande doorberekend wordt, maar tweemaal in feite in rekening worden gebracht.

vg
door vg1971 - Sep 9, 2024 om 17:00
15 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten voor het máken van een afspraak??! Absurd. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb een probleemgebit (erfelijkheid én pech) en daarom ga ik 4 x per jaar op controle (en 2 x per jaar naar de mondhygiëniste, maar dat terzijde). Uit vrijwel elke controle komt wel weer iets naar voren dat moet worden aangepakt en als ik pech heb tussendoor ook nog iets, maar betalen voor een afspraak heb ik nog nooit hoeven doen. Of ik die nu aan de balie maakte of ervoor belde. Of bedoelt u misschien dat u betaalt voor het nakijken van de tand (consult, niet zijnde periodieke controle) en het herstel ervan (bijv. met vulling). Dan klopt het natuurlijk wel!

rj
door rjw Sep 9, 2024 om 18:00
3388 Antwoorden / 5 Vragen

Het zijn geen kosten voor het maken van de afspraak (al zitten daar voor de tandarts ook kosten aan) maar voor de afspraak zelf.

Misschien moeten we de transparantie van kosten maar gaan afschaffen. Blijkbaar veel te moeilijk om te begrijpen voor een hoop mensen.

Ozymandias
door Ozymandias Sep 9, 2024 om 18:34
223 Antwoorden / Vragen

Er staat toch duidelijk een c003 en dat zijn inderdaad consult kosten. Jij maakt er zelf van dat je moet betalen voor het maken van een afspraak.

rinuszwam
door rinuszwam - Sep 10, 2024 om 13:16
28 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik vind dat een afspraak [ van / wat / voor dan ook ] er geen kosten in rekening gebracht kan worden , mits er een redelijke reden[en] zijn ! bv overlijden in de direkte familie / ernstige ongevallen in het gezin etc. !!

De gezondheidzorg is in Nederland sinds het afschaffen van o.a. de Ziektefondsen voor vele Gewone Burgers bijna NIET meer te betalen !! Het systeem Ziekenfondsen ,was een Fatsoenlijke én Menswaardig systeem !!
Door het circa 17 jaar Liberale - VVD/CDA en CU Beleid mn door de Hr.Rutte VVD als Minster President heeft dit onwaardig systeem ingevoerd ! SCHANDE !!!

Ca
door Catweazel - Sep 10, 2024 om 17:04
10 Antwoorden / 2 Vragen

Belachelijk en gelijk weggaan bij die tandarts. Ik krijg 1 maand van te voren een mail voor halfjaarlijkse controle van de tandarts. Dan maak ik een afspraak en dat kost me niks. De halfjaarlijkse controle kost natuurlijke wel geld. Is een vaste prijs en meestal komt daar of een foto en /of tandsteen verwijderen en tanden nakijken en schoonmaken, voor een eventuele aanvullende behandeling mocht die daarna gaatjes vinden.
Mocht er opeens een stuk tand afbreken kan ik gewoon tandarts bellen en vragen of ik langs kan komen en vaak doet die dat dezelfde dag als die plaats heeft.

br
door brigges - Sep 15, 2024 om 16:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om "kosten in rekening brengen voor het maken van de afspraak." Zo staat het er.
Dat lijkt mij een sterk verhaal.
Je belt de tandarts voor een afspraak, je spreekt een datum af, en die afspraakhandeling wordt dan in rekening gebracht???

Neuh, dat heb ik nog nooit meegmaakt.
Natuurlijk mag de behandeling zelf wel in rekening gebracht worden, afhankelijk van de verzekering.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 15, 2024 om 16:58
2282 Antwoorden / Vragen

Het is dan ook inderdaad complete lariekoek.