go
door goldwing1500 Dec 18, 2007 om 21:26
Voeding & gezondheid

Alphahulp

Beste lezers,

Mijn moeder heeft een hulp in de huishouding en krijgt nu een brief van haar die ze moet ondertekenen. Daarin staat dat ze dan werkgever wordt van haar hulp. Daarin staat ook dat ze dan verantwoordelijk wordt voor het salaris van haar hulp. Zorgcentrum nederland is dan alleen nog een administratiekantoor zonder verdere verantwoording. In mijn ogen is het zo dat de gemeente zorg inkoopt bij de zorginstelling, is dus klant, en de hulp in dienst is bij de zorg instelling die hem of haar naar de hulpbehoevende stuurt. Mijn vraag is nu aan U als lezers? Weet iemand mij precies uit te leggen hoe de verantwoordelijkheden nu exact liggen ten aanzien van belasting pensioen en dergelijke en als de thuiszorginstelling failliet zou gaan?

Met vriendelijke groet Theo.

3697 22 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Dec 18, 2007 om 21:42
529 Antwoorden / 75 Vragen

hallo theo

ik werk zelf al jaren bij de alfa hulp. de alfa hulp valt onder de thuiszorg. die zorgen er voor dat in dit geval u moeder hulp krijgt in de huishouding. u moeder is dan  werkgever van de hulp . de alfa hulp krijgt gewoon de loon via de thuiszorg om de 4 weken. u moeder betaald een kleine bijdragen aan de thuiszorg dit gaat na inkomen dus ze moet een vast bedrag betalen iedere 4 weken aan de thuiszorg dit zal niet veel zijn het ondertekenen is gewoon een overeen komst met u moeder en de hulp deze moeten samen ondertekenen  dat u moeder het goed vind dat zei de hulp bijv op maandag van 9.00uur tot 12.00uur bij u moeder komt poetsen

cassandra_1
door cassandra_1 - Dec 18, 2007 om 21:46
117 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Theo,

Uit uw verhaal begrijp ik dat uw moeder vanuit de Wmo een indicatie heeft voor een bepaald aantal uren huishoudelijke verzorging.

De gemeente geeft alleen de indicatie af, d.w.z. die bepaalt of en hoeveel uren hv uw moeder krijgt. Uw moeder heeft daarbij de keuze uit twee mogelijkheden:

1. zorg in natura. In dat geval kan ze met de indicatie naar één van de zorginstellingen waarmee de gemeente een overeenkomst heeft gesloten, en die zorgen dat ze hulp krijgt. Er wordt, afhankelijk van het inkomen, een eigen bijdrage in rekening gebracht.

2. persoonsgebonden budget. In dat geval krijgt uw moeder de kosten rechtstreeks uitbetaald (min de eigen bijdrage) en kan ze voor het aantal geïndiceerde uren zelf hulp nemen. Dit wordt meestal alleen gedaan wanneer er een familielid of kennis is die het huishoudelijk werk wil gaan doen. In dat geval moet er een overeenkomst worden gesloten en moeten de uren dat er gewerkt wordt ook worden bijgehouden. Degene die de vergoeding (bruto) ontvangt moet dit zelf bij de belastingdienst opgeven.

In het algemeen wordt gekozen voor zorg in natura. Voordelen van deze vorm zijn dat er niets hoeft te worden bijgehouden of betaald aan de hulp, terwijl ook bij ziekte of vakantie vervanging wordt geregeld.

Hoewel het PGB aantrekkelijk lijkt wanneer er bv. een familielid helpt, valt dit in de praktijk dikwijls tegen omdat er belastingtechnisch voor de hulp nogal eens nadelen aan zitten, zeker wanneer er een werkende partner is.

Als uw moeder al deze rompslomp niet wil, kan ze gewoon bij de gemeente de indicatie laten omzetten van PGB naar Zorg in natura, en kan ze een zorginstelling van haar keuze benaderen om hulp te krijgen.

Ik hoop dat u hier wat aan hebt.

Groeten, Cassandra

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 11:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aan het antwoord van cassandra is weinig toe te voegen. Ik wil wel aanvullen dat op baisi van verkregen info Gemeenten op dit moment nog wel eens verschillend uitvoerend handelen zoals bijv. het verlenen van netto bedragen (met m.i. groot risico m.bt. eventuele naheffing Inkomstenbelasting en PVv) of bruto.

Maar Theo, uw Gemeente heeft ongetwijfeld een zorgloket, meldpunt schalepunt voor zorg of hoe het ook heet. Raadpleeg dat voor de lokale situatie m.b.t. uw vraag.

Als uw moeder tot de "senioren" behoort, in de meeste plaatsen hebben de ouderenbonden KBO, PCOB en ANBO speciaal daarvoor op kosten van onze overheid opgeleide ouderenadviseurs die u graag van dienst zijn, ook al is uw moeder mogelijk  geen lid (lid zijn is geen noodzaak hoewel de jaarlijkse contributie ca € 20,00 bedraagt en veel ziektekostenverzekeraars dat ook nog vergoeden - dat ter zijde). Ook zijn er in veel Gemeenten Stichtingen Welzijn (Ouderen) met ook ouderenadviseurs die u van dienst kunnen zijn.

at
door ate_1 - Dec 19, 2007 om 13:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Theo

Ik heb vook alphahulp en moest ook een brief onder tekenen,maar ik heb het later nagevraagd bij beeuwkes en deze vertelde me dat het verder niet uitmaakt voor betalingen, het is verder zo dat de hulp nu goed verzekerd is en als de hulp ziek is moet ze zorgen voor een anderre hulp dus nioet via een instantie,zoals huishoudelijke hulp.dat is het verschil. Ik heb ook via wmo hulp.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 13:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De essentie is en blijft dat vraagsteller aangeeft dat zijn moeder de aansprakelijkheid bevestigd als werknemer voor het betalen van salaris! dat komt helaas voor en is ook m.i. volstrekt onterecht. Ik gaf reeds aan om navraag te doen of nader advies te vragen.

Punt is, dat bij ondertekening er sprake is van een overeenkomst en de moeder dus wel degelijk kan worden aangesproken als er om welke reden dan ook geen salaris zou worden betaald!! Daar gaat het om en niet om het feit dat je je feitelijk ook dan geen zorgen zou behoeven te maken omdat het toch wel goed zou komen. Ook als zou het goedkomen (moet om morele reden ook) Het kan dan wel veel moeite en ergernis kunnen kosten! Daar gaat het om. Het onderwerp heeft inmiddels aandacht van de Ouderenbonden.

door 030561 - Dec 19, 2007 om 13:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Theo,

Wij hebben hetzelfde probleem met de hulp. De hulp die bij ons geïndiceerd is betreft ook alphahulp. Volgens het CIZ moet de hulp gegarandeerd zijn. De afd. Sociale Zaken die de WMO uitvoeren hebben hierover afspraken gemaakt de thuiszorgorganisaties. Echter er is een groot probleem waar het CIZ en de Gemeentes geen raad mee weten. Je gaat namelijk een overeenkomst aan met de alphahulpverlener. In de overeenkomsten staat namelijk dat bij ziekte van de hulpverlener de eerste 2 dagen als wachtdagen gezien worden. Blijft de hulpverlener langer als deze 2 dagen ziek, dan dienen wij volgens de overeenkomst toch 4 weken het loon door te betalen, terwijl wij geen recht hebben op vervangende hulp. Wij gaan namelijk een overeenkomst aan met de hulpverlener en de thuiszorgorganisaties hoeven dus niet te zorgen voor vervangende hulp. Daarom zitten wij ook al sinds eind okt. 2007 zonder hulp, wat in onze situatie onverantwoord is.

Het is dus heel belangrijk de overeenkomst die getekend moet worden goed door te lezen en kijken hoe een en ander geregeld is met vervangende hulp tijdens ziekte van de hulpverlener.

Wij zijn met bovenstaande al vanaf aug. 2007 en worden van het kastje naar de muur gestuurd, want zowel het CIZ en de Gemeente zeggen dat de contracten, zoals hierboven niet getekend mogen worden door ons.

Je kunt proberen bij de thuiszorgorganistatie te regelen dat je geen alphahulp krijgt, maar een helpende. De betaling is namelijk hetzelfde, maar als de helpende ziek wordt dient de thuiszorgorganisatie voor vervangende hulp zorg te dragen. Je gaat dan weer een contract aan met de thuiszorgorganisatie en niet met de alphahulp. Op dit moment zijn wij hiermee bezig, dus afwachten hoe dit afloopt.

Ik adviseer dan ook iedereen in gesprek te gaan met de thuiszorgorganistatie en niets te tekenen tot alles duidelijk is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 13:32
16885 Antwoorden / 202 Vragen

zie dus nu ook het antwoord hieronder!

ja
door japiepee - Dec 19, 2007 om 14:06
19 Antwoorden / 5 Vragen

Zelf zijn wij overgestapt naar een aan een Kruisvereniging gelieerde zorgverlener, wat ons uitstekend bevalt. Tegenwoordig ben je als thuishulpontvanger dus zelf werkgever en o.m. verantwoordelijk voor naleving van de Arbowetgeving (o.m. zorgen voor veilig (schoonmaak)materiaal. Als de hulp ziek of op vakantie is zorgt de organisatie voor een invalster. Dat je als hulpontvanger financiële verplichtingen aangaat was en is vanzelfsprekend. Kortom: door de invoering van de WMO (taakverschuiving naar de gemeenten) is er best wel wat veranderd, maar als je in zee gaat met een bonafide organisatie lijken er weinig of geen problemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 15:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

japiepie@ houd er rekening mee dat dat niet altiojd kan!! iedere gemeente bepaakt zelf met wie z\e een overeenkomst afsluiten! En dat behoeft dus niet per definitie er één te zijn gelieerd aan een kruisinstelling en ook nog: de meeste zijn gefuseerd met gezinszorg in Thuishulp instelling.

marijke77
door marijke77 - Dec 19, 2007 om 21:37
158 Antwoorden / 3 Vragen

Uw moeder is door de gemeente  of de gemeente heeft dit laten doen  ) geindiceerd voor een alphahulp, Deze hulp werkt eigenlijk voor zichzelf en Uw moeder zou dan deze hulp zelf moeten betalen en zij krijgt dit dan weer terug van de gemeente. Heel veel thuiszorginstellingen bemiddelen voor deze alphahulpen en regelen dan ook de betalingen zodat uw moeder alleen de eigenbijdrage moet betalen. Als uw moeder een indicatie heeft voor een alphahulp dan kan zij niet zomaar een helpende gaan vragen want dit behoeft weer een andere indicatie. Een alphahulp werkt meestal maar weinig uren zodat ze hierover geen belasting etc. hoeft te betalen, ze krijgen ook geen vakantie en bij ziekte ook geen uitbetaling van loon. ook geen pensioen. Als u meer informatie wil dan kunt u terecht bij de WMO winkel van de gemeente waar uw moeder woont.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 20, 2007 om 09:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook Marieke@ met alle respect maar het gaat hier m.i. toch echt alleen over het aspect van het moeten aangaan van een arbeidsovereenkomst met alle consequenties die dat kan hebben! Het gaat niet om de WMO inhoud.

marijke77
door marijke77 - Dec 20, 2007 om 12:39
158 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om een contract met de alphahulp maar de alphahulp heeft wel alles met de WMO te maken, dus voor vragen hierover kun je altijd terecht in de WMO winkel of de thuiszorginstelling die voor de alphahelpende bemiddeld.

go
door goldwing1500 - Dec 25, 2007 om 10:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste lezers,

Bedankt voor alle antwoorden op mijn vraag, maar het echte antwoord heb ik nog niet. Misschien moet ik het anders formuleren. In mijn ogen moet een werkgever ingeschreven staan bij de kamer van koophandel. Je bent volgens de brief verantwoordelijk voor de betaling ook als het zorgcentrum het verzuimt om dat goed te doen. Wat gebeurt er nu als hun dat ook niet goed doen? Of als zij failliet gaan? Worden al die mensen die hebben getekent meegesleept in dat failliesement? Of worden al die mensen die hebben getekent gevraagt om de alphahulp maar even uit te betalen als dat niet goed is gegaan? Kunnen dan de alphahulpen de mensen verantwoordelijk stellen juridisch?? In mijn ogen is het zo dat de gemeente klant is van het Zorgcentrum Nederland, de gemeente betaald immers, en dat Zorgcentrum Nederland werkgever is van de hulp die bij mijn moeder komt helpen.

Met vriendelijke groet Theo.

marijke77
door marijke77 - Dec 25, 2007 om 13:17
158 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan. WWW.postbus51.nl  Daarna klikt u vervolgens op:gezondheid en zorg,  dan op: zorg, dan op Thuiszorg en dan komt u ook bij de alphahulp.

Alphahelpende staan normaal niet ingeschreven bij de kamer van koophandel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 26, 2007 om 10:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

goldwing1500@ M.i. heeft u wel degelijk goede antwoorden gekregen op uw oorspronkelijke vraag en met name in de zin datuw moeder als werkgver in de formele zin van het woord risico loopt en er al de nodige discussie over is.

Hetgeen u nu aanvoert: een werkgever behoeft niet per definitie een KvK inschrijving te yhebben en een BTW nummer. Ik kan mij uw opmerking wel goed voorstellen omdat ook die aangeeft hoe "onduidelijk"het is.

go
door goldwing1500 - Dec 26, 2007 om 16:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte lezers,

Het gaat erom of er iemand of een instantie bij mijn moeder geld kan opeisen als er iets niet goed gaat bij het Zorgcentrum Nederland qwau betalingen aan de alphahulp. Zei krijgt namelijk niet het geld van de gemeente, die storten rechtstreeks aan Zorgcentrum Nederland.

Met vriendelijke groet Theo.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 09:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Beste Goldwing1500@ dat antwoord kreeg u al. het is Ja. Dat kan onverhoopt inderdaad, dat is nou juist het grote probleem met dit soort overeenkomsten. Uw moeder is de werkgeefster in die constructie en is verpluicht tot loonbetaling (als dat niet via een ander gaat door bijv failissement van de zorgverlener!!!Ik gaf dat al aan maar nu in andere woorden: m.i. is deze constructie "doodeng". (Of wel daar was dus naar goede gewoonte alweer "goed"over nagedacht)

marijke77
door marijke77 - Dec 27, 2007 om 12:37
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem aan dat er dan in het contract hoort te staan dat de alphahulp betaald wordt door zorgcentrum Nederland. Als uw moeder zelf de alphahulp moet betalen dan moet zorgcentrum Nederland het geld aan uw moeder betalen exlusief de eigen bijdrage, misschien kan de manier van betalen duidelijk in het contract vermeld worden. Mocht de thuiszorginstelling failliet gaan is de gemeente verantwoordelijk want de gemeente verzorgd de WMO.

go
door goldwing1500 - Dec 27, 2007 om 19:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerrit en andere lezers,

Sorry dat het mij niet eerder was opgevallen. Maar nu heb ik hetgeen wat ik weten wil en is het dus zo dat ik mijn moeder zal adviseren niet te tekenen. Ik begrijp niet hoe de regering op zulke ideeën kan komen bij mensen die hun leven lang hard hebben gewerkt en nu nieteens fatsoenlijk geholpen kunnen worden. Mag ik jullie allemaal hartelijk danken voor het meedenken over een probleem waarmee ik en mijn moeder zaten.

Met vriendelijke groet Theo.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 19:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

probleem is dat als uw moeder niet teken6t ze mogelijk geen hulp krijgt, wat een dwangpositie hè.

door 4711 - Dec 27, 2007 om 20:02
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik alles zo lees, vraag is me af wat dat buro nog doet, kan het niet voordeliger zonder, kost minder en de hulp kreeg meer werk dus meer geld, want er bleef niets hangen, of zie ik dat verkeerd!

Dus zwartwerkers die er nu zijn zou je zo kunnen legaliseren en hoeveel uren is lastig controleerbaar dus naast de officiele uren kun je nog zwart met contant geld uren bij nemen?

Ik vind de regels zo lastig dat ik liever geen officiele hulp krijg en betaal het wel zwart, makkelijk en flexibeler....  want dat willen ze toch in Den Haag?

go
door goldwing1500 - Dec 27, 2007 om 21:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heel de wetgeving is een dwangpositie toch!!!!!!!.  Via regels en steeds hogere belastingen wordt toch geleeft, en niemand doet er iets aan. In Italie word het hele land dichtgezet door chauffeurs omdat er een Xaantal centen op de diesel word gezet. Gaat nu niet meer door omdat het land inclusief de regering binnen een week geen eten en brandstof meer hadden. Wat dat betreft lokt de regering inderdaad zwartwerk uit. Ben je zelf bij en bepaal je alles zelf. Alleen de oudere mensen zijn zo niet opgevoed en hebben een hoge mate van eigenwaarde, die zeggen dat het onfatsoenlijk is en doen dus niet aan zwartwerk.

Met vriendelijke groet Theo.