spammie
door spammie Aug 29, 2008 om 18:23
Voeding & gezondheid

Apotheek versus zorgverzekeraar

Hi!

Ik heb een klein probleempje met  de apotheek en de zorgverzekeraar.

Sinds een tijd gebruik ik het  medicament Zantac en dat mag de apotheker volgens zijn zeggen niet meer verstrekken, alleen nog het goedkoopste.

Ik krijg de mogelijkheid van de apotheker  of het niet werkende goedkope medicament te nemen of het “duurdere”medicament dan zelfs bij de zorgverzekeraar te declareren.

Navraag bij de zorgverzekeraar   FBTO leerde dat de apotheek gewoon net zo als de andere pilletjes bij de verzekeraar kan declareren, FBTO doet daar niet moeilijk over.

Terug bij apotheek Buijs/Utrecht krijg ik te horen dat het niet kan, want hun computer weigert dat.

Op mijn antwoord dat de zorgverzekeraar toch echt via de normale kanalen vergoed, krijg ik te horen dat de verzekeraar ligt.

Zowel de zorgverzekeraar als de apotheek weigeren over dit geval met elkaar contact op te nemen, en ik sta daar als klant  hulpeloos tussen.

Nu is het een kleine moeite het bedrag voor te schieten en dan zelfs bij de verzekeraar in te dienen.

Maar in een paar jaren ben een WAO’er met alleen maar WAO en dan kan ik dat niet meer.

Weet u hoe ik dat aan kan pakken?

2568 10 Rapporteer

poltol
door poltol - Aug 29, 2008 om 19:17
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U heeft een recept van de huisart of specialist? Dat zal zo zijn. De apotheek is een medicijnen winkel, en niets anders. Zij moeten u leveren wat er op het recept staat. Hoe de vergoeding gaat lopen is uw zaak [nog] niet. Het kan wel uw zaak worden als FBTO aan uw eigen bijdrage gaat beginnen. Maar dan nog kunt u overleggen met FBTO. Dus laat de uitschrijver van het recept de apotheek bellen en daar opdracht geven u het voorgeschreven middel te verstrekken. U speelt in deze alleen maar de patient en u heeft geen rol in de vergoedingen c.q. afspraken tussen apotheker en FBTO. Nogmaals de apotheek is een winkel en levert wat er gevraagd wordt. Ga anders naar een andere apotheek.

Veel succes, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 19:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag spammie,

Over een paar jaar je nu al zorgen maken? Wie dan leeft , wie dan zorgt.

Tegen die tijd hebben we wel weer een andere regering die deze misstand in de zorg wel wegtrekt. Blijven klagen bij de ouderenbond, bond voor gehandicapten, vakbond, lokale politiek, 2- kamer. Mogelijkheden zat en het liefst allemaal tegelijk.

Hardware ERror MAN.

spammie
door spammie - Aug 29, 2008 om 20:12
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste @Hardware ERror MAN.

Ik vrees dat met de volgende, vermoedelijk heel erg rechtse regering de zorg nog verder uit wordt gekleed!

@poltol,  aan de apotheek wisselen heb ik ook al gedacht natuurlijk.

Maar lost dat iets op? Ik vindt eigenlijk dat de zorgverzekeraar de apotheker op de vinger moet tikken.

stacey
door stacey - Aug 29, 2008 om 20:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--Apotheek Buijs heeft leveringscontracten voor geneesmiddelen en medische hulpmiddelen met alle bekende zorgverzekeraars: o.a. AGIS Zorgverzekeringen, Zilveren Kruis Achmea, Univé, VGZ (IZA), Menzis, CZ Actief in Gezondheid, Delta Lloyd, OHRA, ONVZ, Groene Land PWZ Achmea, Trias, Zorg en Zekerheid, Fortis-ASR en Nationale Nederlanden. De rekening van uw medicijnen kunnen wij daardoor rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar.---

FBTO staat er niet bij (kan dat niet het probleem zijn ? ) als ze daarmee geen leveringscontract zouden hebben dan zul je zelf alle medicijnen (vooruit) moeten betalen en bij je zorgverzekeraar moeten declaren.

Dat ze goedkoopste medicatie moeten geven klopt, als je iets anders wilt kan het zo zijn dat je gedeelte of alles zelf zult moeten betalen, het risico om ze mee te geven en vergoeding te moeten halen via zorgverzekeraar die dan wellicht weigert nemen ze dus dan niet, dus vandaar dat je ze dan (eerst) zelf moet betalen- dan moet je het zelf verder uitzoeken met je zorgverzekeraar.

---Huisartsen en apothekers zijn contractueel gedwongen door zorgeverzekeraars, cq hebben een inspanningsverplichting om zoveel mogelijk goedkope generieke geneesmiddelen voor te schrijven cq af te leveren. Zij zijn dan ook niet verplicht om het dure geneesmiddel te leveren. Voor een aantal dure geneesmiddelen hanteren zij zelfs een zogenaamd preferentiebeleid,
dat inhoudt dat zij alleen de goedkope generieke middelen vergoeden en dat de patient indien deze het perse wil hebben dit dan zelf moet betalen. ------

Succes,

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 20:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ spammie, off topic:

Als we allemaal bij de volgende verkiezingen op de juiste club stemmen, kan dat nog wel meevallen. Zeker als ze eindelijk mee gaan regeren.

H.

spammie
door spammie - Aug 29, 2008 om 21:41
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi @Stacey, de zorgverzekaar wil wel vergoeden  maar de apotheker wil de rekening niet sturen, volgens hem kan dat niet.

Nogmals nu schiet ik bedrag voor en krijg het van de verzekering terug.

Die apotheker verzorgt al jaren mijn medicatie via het FBTO.

ma
door manon19 - Sep 4, 2008 om 13:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook zoiets meegemaakt.

Maar na wat navraag te hebben gedaan bleek dat ik het gewoon kon eisen dat ik geen ander merk wilde.

Ze kunnen wel zeggen dat het dezelfde bestandsdelen zijn maar dat blijkt vaak niet zo te zijn en op de hulpstoffen kan je ook anders reageren

Qua vergoeding maakt het tegenwoordig niet veel meer uit als je medicijn op http://medicijnkosten.nl/ staat worden ze gewoon vergoed en daar staan niet alleen de goedkoopste op.

Tevens is iedereen verplicht om over a. medicijnen €150.00 per kalenderjaar zelf te betalen.

Mvg.

Manon

spammie
door spammie - Sep 4, 2008 om 17:05
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, het probleempje heeft zich voorlopig opgelost, ik heb een nieuw recept ingeleverd.

Maar koste het doosje Zantac 60 stuks 150MG vrijdag  nog €12,17, staat er nou op het doosje €18,72!

Als ik de link http://medicijnkosten.nl/  mag geloven kost het eigenlijk €6,55 voor 60 Zantac 150MG!

Vreemd, of niet? Hoe ik het eigenlijk zou willen noemen zeg ik hier maar niet.

tr
door trampelmoes - Sep 14, 2008 om 13:45
27 Antwoorden / 9 Vragen

Ja de prijs van medicijnen is een dagprijs,dus die verschilt per dag

En niet willende apothekers,ja die ken ik ook,ik ben onvz verzekerd,geen problemen mee hoor,maar alles wat onder de aanvullende valt van medicijnen weigert de apotheek de nota van rechtstreeks te sturen,dat kan niet met hun administratie kantoor krijg ik als antwoord

Onvz zegt,niet waar,kan rechtstreeks ingediend worden

En apotheek wisselen is geen optie,er is er hier maar een

lu
door luciel - Oct 29, 2008 om 13:53
13 Antwoorden / 0 Vragen

Praat erover met je voorschrijvend arts. Wanneer deze op het recept "medische noodzaak" schrijft, krijg je toch het duurdere merk vergoed.