po
door posthuma Apr 23, 2020 om 13:41
Voeding & gezondheid

Apotheek weigert adrenalinepen om te ruilen, omdat de termijn verstreken zou zij

Eind oktober kreeg ik van mijn apotheek een melding dat mijn Emerade 300 microgram adrenaline injecteerpen mogelijk niet zou werken, en dat ik deze gratis kon omruilen voor een goed werkende pen. Ik heb deze pen alleen nodig bij  een steek van wespen, bijen of hommels, en deze komen in de winter weinig voor. Dus ik dacht dat ik er goed aan zou doen om met het omruilen te wachten tot het weer nodig kan zijn om deze ingecteerpen te gebruiken of tenminste voor mijn eigen veiligheid bij me te dragen. De houdbaarheidsdatum is tot en met 06-2020. Nu krijg ik van de apotheek te horen dat de omruiltermijn is verstreken, en dat ik dit medicijn weer moet aanvragen en dus ook weer mag betalen van mijn eigen risico. Maar waarom zou ik iets wat ik niet nodig heb in een bepaalde periode toch vervangen? dat is ongeveer hetzelfde als een aspirientje gaan slikken want het kan wel eens gebeuren dat ik ergens pijn zou kunnen krijgen...Mijn zorgverzekeraar kan helaas niets voor mij betekenen. Wat voor rechten heb ik in deze of moet ik minder nadenken en gewoon doen en iets direct, ook al heb ik het niet nodig, omruilen en voortaan geen rekening houden met zorgkosten......

863 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2020 om 13:44
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk in de toekomst maar het laatste doen.

marita5
door marita5 - Apr 23, 2020 om 13:52
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Posthuma ,

Meer informatie :

Bij vragen kunt u contact opnemen met Bausch & Lomb via customerservice.benelux@bausch.com, of met de LNA-helpdesk via lna@knmp.nl, tel. 070 37 37 370.

https://www.knmp.nl/actueel/nieuws/nieuws-2019/recall-emerade-pen

https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2019/09/26/terugroepactie-adrenalinepen-emerade

edrick3
door edrick3 - Apr 23, 2020 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom niet meteen omgeruild? Als er kans op niet goed werken was dan zie ik het nut niet om de pen bij je te dragen. Voortaan dus inderdaad maar meteen reageren op zo'n bericht van je apotheker. (en die moest de pennen vóór eind oktober retourneren bij de leverancier)

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2020 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt een pen, waarvan de apotheek zegt dat hij niet goed is en nog gaat u niet ruilen. Weinig voorkomen betekent niet nooit.

ne
door neodutchio - Apr 23, 2020 om 14:04
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Uw vergelijk gaat niet op. Een aspirientje haal je in huis voor het geval dat. Net zo goed dat u de pen in huis heeft voor het geval dat. Uw gedachte dat omwisselen niet nodig zou zijn is dus helaas een foute gedachte geweest. Als er een terugroepactie is, dan moet het dus omgeruild worden. En niet 5 maanden later.

gerbera
door gerbera - Apr 23, 2020 om 16:21
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Zeer allert van uw apotheker dat deze u dit meld maar als u daar niet op in gaat is dat een door u zelf gemaakt probleem. De apotheker heeft de slechte pennen teruggezonden naar de fabrikant en daarvoor nieuwe pennen gekregen, dus hoezo zorgkosten. En als u dan een half jaar later nog eens met een pen komt denk ik niet dat deze nog door de fabnrikant vergoed wordt. Overigens heb ik met deze "warme" winter best wel wespen, bijen en hommels op mijn volkstuin gezien.

Maar waarom zou ik iets wat ik niet nodig heb in een bepaalde periode toch vervangen?
Wat moet u met een pen die niet goed is, zo u toch gestoken zou worden heeft u niets aan die pen of gaat u dan eerst op een holletje naar de apotheker om de pen alsnog om te ruilen.

moet ik minder nadenken en gewoon doen en iets direct,
U geeft zelf het antwoordt al.

rj
door rjw - Apr 23, 2020 om 16:29
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Het is vrij gebruikelijk om bepaalde termijnen aan te verbinden aan omruilacties te verbinden. Je kunt niet alle omruilacties tot in lengte van dagen actief houden.

Tr
door Trostomaat - Apr 23, 2020 om 16:29
239 Antwoorden / Vragen

'Maar waarom zou ik iets wat ik niet nodig heb in een bepaalde periode toch vervangen?'
Omdat het later niet meer kan.

Dat zorgkostenargument (hoe nobel) gaat natuurlijk alleen op als u sowieso niet van plan bent het ding om te ruilen.
Maar dat was u wel van plan.
Waarom dan niet meteen?

Eén keer raden: u dacht een voordeel te behalen als u het omruilen zo lang mogelijk zou uitstellen omdat u dan wellicht een pen zou krijgen met een latere expiratiedatum.
Dus eigen gewin in plaats van te denken aan de zorgkosten.
En nu het deksel op de neus.