pe
door petranny Sep 30, 2012 om 19:44
Voeding & gezondheid

Begrafeniskosten

Geachte dame of heer,

In december 2001 overleed mijn vader en is op een Rooms Katholiek kerkhof begraven. Bij deze begrafenis is destijds door de parochie een akte opgemaakt. De bedoeling was om in dit graf later ook mijn moeder te begraven. Voor het grafrecht van 20 jaar en een dubbel graf is destijds 1250 gulden betaald.

Enkele maanden geleden is ook mijn moeder overleden. Zij is, zoals destijds is afgesproken bij mijn vader in het graf gelegd. Hiervan ontvingen wij onlangs de afrekening.
Wij hebben nu een verschil van mening over deze factuur.

1. Moeten wij nu weer grafrechten voor mijn moeder betalen (11 jaar à € 33,75 per jaar)? We hebben toch al voor 20 jaar en een dubbel graf betaald!

2. Er worden nu ook onderhoudskosten voor het kerkhof gerekend (20 jaar à € 23,80 per jaar). Hiervan was in 2001 geen sprake. De parochie beroept zich thans op de hedendaagse richtlijnen van het bisdom. Is dit juist en kan dit zomaar?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Met vriendelijke groeten,

5243 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2012 om 22:40
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Als U intypt grafrechten dubbel betalen, gewoon op de balk links boven waar kassa.vara staat (blauw maken) krijgt u eenzelfde soort vraag. Daar kunt u één en ander ter verduidelijking lezen.

edrick3
door edrick3 - Oct 1, 2012 om 14:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo petranny,

In aansluiting op tenormin als 'service' hier de link naar Google die naar ik aanneem bedoeld wordt.

Met vr.gr.

wilna en leo
door wilna en leo - Oct 1, 2012 om 17:16
27 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Petranny,

Allereerst nog gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.

Het is de vraag op welke naam dit graf staat. Heb je nog broers en zussen, dan kunnen zij meedelen in de kosten lijkt ons.

Tevens lijkt het ons dat er vanuit de Parochie de Akte niet eenzijdig kan worden veranderd. Immers, er is door twee partijen getekend, waarschijnlijk uw moeder en een lid van de Kerkeraad. Dit is ons inziens rechtsgeldig.

Ook doet zich de vraag voor op welke naam het graf staat. We kunnen ons voorstellen dat het graf eerst op naam van uw moeder stond, en na haar overlijden zijn de rechten overgegaan op u, of (eventueel) op uw broers / zusters.

Diegene op wier / wiens naam het graf NU staat heeft een nieuw contract moeten ondertekenen met het Parochiebestuur, echter, de eerdere afspraken zijn WEL geldig. Daar is immers voor getekend.

Toen mijn moeder in 1999 overleed en werd begraven op Moscowa te Arnhem, is er ook een akte opgemaakt voor een 'Zandgraf, gedurende de periode van 20 jaren'. Zij kreeg een drie-dubbel graf, met als bedoeling dat later mijn zus en ik er ook begraven zouden worden. Het graf kwam op mijn naam te staan.

Dit is inmiddels achterhaald, omdat ik ná het overlijden van ma ben getrouwd, maar ik bezit nog steeds de rechten van het graf.

Over het onderhoud gesproken, lijkt het me dat de nabestaande(n), u in dit geval, zelf in staat is om het graf onkruidvrij te houden, hetgeen ook voor de directe omgeving van het graf geldt.
Dit doen wij ook, en Moscowa brengt ons ook geen (maandelijkse) kosten in rekening.

Ik vind deze kosten ook erg vreemd, als u het graf en de directe omgeving 'schoon' houdt, heeft de Parochie er ook geen werk aan.

O ja, als er sprake is van het aflopen van de verlenging, bij u nog lang niet van toepassing, is het mogelijk om het verschuldigde bedrag voor verlenging van het graf, binnen 1 jaar in gedeeltes te betalen.

Hopelijk heeft u iets aan dit antwoord.

Met vriendelijke groet,

Leo Velthuis, Arnhem.

dearagain
door dearagain - Oct 1, 2012 om 18:52
2462 Antwoorden / 7 Vragen

edrick3

off topic:

kun jij mij hier nog even stap voor stap uitleggen, hoe ik een link maak met eigen woorden (bijvoorbeeld: klik hier)?

ik gebruik XP

ik ben een volstrekte onbenul op dit gebied (dus graag stap voor stap)

Met dank.

edrick3
door edrick3 - Oct 1, 2012 om 20:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dearagain,

OT.
Vooruit dan maar:
Klik met de rechtermuisknop op de gewenste url.
Deze wordt blauw.
Kies voor kopiëren (klik er op met de linkermuisknop)
Typ je tekst, bv. klik hier.
Zet je muiscursor voor 'hier' en beweeg naar rechts over 'hier'.
Woordje 'hier' wordt blauw.
Klik op het schakeltje rechtsboven dit invoerveld.
Zet de cursor in de witte adresbalk, klik rechtermuisknop en kies voor plakken.
Klik op OK en nog een keer op OK.
En klaar is dearagain.

Suc6

dearagain
door dearagain - Oct 1, 2012 om 21:46
2462 Antwoorden / 7 Vragen

Ik denk dat het gaat lukken:

zie HIER

met dank.

edrick3
door edrick3 - Oct 2, 2012 om 11:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dearagain,

OT

Mooi zo!

Met vr.gr.

kvkem
door kvkem - Oct 3, 2012 om 19:29
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,
Je zou natuurlijk aan de beheerder van de begraafplaats een uitleg kunnen vragen. Hij/Zij zal waarschijnlijk antwoorden dat u inderdaad voor een dubbel graf voor 20 jaar hebt betaald. echter de grafrust is 20 jaar. Dus bij een bijzetting, zoals nu, moet weer voor 20 jaar betaald worden. Er gaat natuurlijk wel het aantal jaren af wat nog loopt van de eerste 20 jaar. Dus van 2001 tot 2021 is betaald. Van 2012 tot 2032 is het deel 2012 tot 2021 betaald. U betaald dus nog 11 jaar.
U schrijft zelf onderhoud voor het kerkhof. Dus niet onderhoud voor het graf. Een kerkhof is nl. groter dan een aantal graven. Oftewel er is meer onderhoud nodig dan alleen uw graf.
Een begraafplaats beheerder

dearagain
door dearagain - Oct 11, 2012 om 10:42
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het klinkt cru maar: je moet toch ergens het geld vandaan schrapen*

*lege kerken betekent in feite: nauwelijks inkomsten en hoge kosten*

*ook de bisdommen worden tegenwoordig zakelijk geleid (en terecht!)*