jo
door jowibe Apr 26, 2011 om 15:15
Voeding & gezondheid

Begroting tandarts

Omdat ik overweeg om een implantaat te laten plaatsen heb ik aan mijn tandarts een begroting gevraagd. Hij heeft alle handelingen met bedragen opgeschreven en daarvoor een rekening gestuurd van ruim 92 euro. Ik was daar zeer verrast over.Is dat normaal?
Graag reacties.

1873 10 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 26, 2011 om 15:23
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb meerdere keren bij mijn tandarts een begroting gevraagd, nooit een cent voor hoeven te betalen.

re
door renate07 - Apr 26, 2011 om 15:42
142 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter heeft vorig jaar juli een specificatie aangevraagd bij de implantoloog
voor een implantaat ,alles werd duidelijk en uitgebreid opgeschreven. Er zaten geen kosten aan deze specificatie .
Gr. Renate

ridder_1
door ridder_1 - Apr 26, 2011 om 15:51
376 Antwoorden / 8 Vragen

Als hij dit met de hand heeft geschreven is dit nog wel verdedigbaar maar het is tegenwoordig toch allemaal plak en knipwerk geworden en zoiets moet toch in 10 minuten toch wel klaar zijn. uw tandarts is vrije ondernemer en kan voor zoiets geld vragen, nadeel is dat u bij een tandarts niet snel weggaat en hij weet dit ook.
Vraag om een verklaring en vraag gewoon als u het implantaat laat plaatsen of deze kosten komen te vervallen omdat hij op deze behandeling ook verdiend.
Er zijn meer ondernemers die deze werkwijze hanteren (adviesbureaus, schildersbedrijven en aannemers die adviezen verstrekken) en waarom u dan niet. Er zal wel in deze beroepsgroep ineens een reglement en prijslijst opduiken van hun belangenvereniging die deze kosten verklaren en goedkeuren, maar u als klant mag best wel eens meer eisen stellen aan deze vrije ondernemers die uit naam van de peperdure gezondheidszorg grof geld blijven verdienen. Kijk ook evens of uw zorgverzekeraar deze offertekosten vergoed, anders bestaat de kans dat u deze kosten 100% zelf moet betalen.

me
door meidam - Apr 26, 2011 om 16:47
150 Antwoorden / 120 Vragen

Ik zou maar een andere tandarts nemen, tenzij hij de kosten van de begroting aftrekt voor de te verrichten behandeling.

Meer zakenman dan tandarts vermoed ik

meiden15
door meiden15 - Apr 30, 2011 om 23:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat erg zeg,,,,,er mag helemaal geen geld worden gevraagd voor een begroting.Zie het als een offerte.......

Niet betalen.

so
door sonja1977 - May 1, 2011 om 09:21
16 Antwoorden / 2 Vragen

Echt klantvriendelijk van uw tandarts is het niet, maar een beetje kan ik het wel begrijpen.
In een andere situatie (aannemer) werd mij ook verteld dat ik voor een offerte moest betalen en dat deze kosten bij het aangaan van de werkzaamheden verrekend zouden worden. Reden is dat veel mensen ergens een offerte laten maken en die dan vervolgens gebruiken om het door bijv. een klusjesman te laten doen, maar dan wel weten wat de geschatte schade is.
Echter, bij een tandarts lijkt met dat niet echt waarschijnlijk dus in dit geval beetje vreemd en totaal niet klantvriendelijk. Indien mogelijk, zou het voor mij een reden zijn om eens te kijken of een andere tandarts nog een plekje heeft voor een nieuwe patiënt!

re
door renate07 - May 1, 2011 om 09:55
142 Antwoorden / 0 Vragen

Een implantaat kun je het beste laten plaatsen door een implantoloog. Deze is helemaal gespecialiseerd daarin, want er kan ook heel veel misgaan met een implantaat plaatsen.
De kosten zijn ook niet mis , 1 implantaat kost tussen de 2200 en 2500 euro en de behandeling duurt in het totaal zo'n 8 tot 10 maanden.
gr. Renate

börgemeister
door börgemeister - May 1, 2011 om 10:15
506 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn tandarts kan het ook een implantaat plaatsen, alleen hij doet het niet omdat hij de (dagelijkse) ervaring niet heeft, hij besteedt dat uit aan de 'implantoloog'.

conny2
door conny2 - May 1, 2011 om 10:24
256 Antwoorden / 4 Vragen

Hier kunt U meer lezen over de tarieven , kijk bijvoorbeeld naar J01 en J02 dan ziet U wat er gerekend kan worden.

börgemeister
door börgemeister - May 1, 2011 om 10:31
506 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn tandarts kan het ook een implantaat plaatsen, alleen hij doet het niet omdat hij de (dagelijkse) ervaring niet heeft, hij besteedt dat uit aan de 'implantoloog'.

Een begroting opmaken doet hij 'gratis'! Uw tandarts is mijns inziens hebzuchtig, het is toegestaan om kosten voor een begroting in rekening te brengen volgens de geldende NMT-tarief.

CODE OMSCHRIJVING MAXIMUMTARIEF TOELICHTING
I. Onderzoek, diagnostiek en behandelingsplanning

J01 Initieel onderzoek implantologie € 67,16 Algemeen onderzoek, voorlichting en globale beoordeling of implantologie is geïndiceerd.

J02 Verlengd onderzoek implantologie € 103,32 Specifiek vervolgonderzoek, inclusief opstellen en bespreken behandelplan, inclusief aanvragen voorzieningen en overleg/rapportage verwijzende zorgaanbieder. Kan slechts eenmaal in rekening worden gebracht.

Waar uw tandarts het bedrag van € 92,00 vandaan heeft gehaald?