Ma
door Mariekew177 Aug 12, 2024 om 20:01
Voeding & gezondheid

Dierenarts schrijft medicatie voor, ben ik verplicht die daar af te nemen?

Mijn hond gebruikt medicatie die door de dierenarts is voorgeschreven. Als ik die koop bij de dierenarts ben ik 38 euro per maand kwijt. Daarom vroeg ik de dierenarts altijd om een recept uit te schrijven, daar betaalde ik 14 euro voor. Ik ging dan met het recept voor 3 maanden naar de reguliere apotheek en kocht daar de medicatie. Dat was een stuk goedkoper want de apotheek kan voor ongeveer 9 euro per maand leveren.
Vandaag kreeg ik te horen dat de dierenarts geen recept wil uitschrijven, hij wil dat ik de medicatie bij hem in de praktijk koop.

Ik vraag mij af of een dierenarts mij mag verplichten om voorgeschreven medicatie bij hem aan te schaffen?
Weet iemand hoe dat zit?

6517 19 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Aug 12, 2024 om 20:06
11739 Antwoorden / 52 Vragen

Het lijkt mij verstandiger om de gezondheid van de hond te laten prevaleren. Het zal niet meevallen om een recept te krijgen en elders te kopen. U kunt natuurlijk ook vragen of u een korting kunt krijgen op "grote" afname. Wie weet wanneer de hond de medicatie niet (meer) nodig heeft en dus over medicatie krijgt.

OF ga naar een andere dieren arts ...........

Ma
door Mariekew177 Aug 12, 2024 om 21:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw reactie. Natuurlijk staat de gezondheid van mijn hond voorop. En ik kan natuurlijk naar een andere dierenarts, ben aan het rondkijken. Maar mijn vraag is of een dierenarts je kan verplichten voorgeschreven medicatie bij de dierenarts zelf te kopen.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2024 om 20:22
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Mijn dierenarts had ook "liever" dat ik via hem de medicatie kocht, maar toen ik uitlegde dat het voor mij echt te duur werd, zonder enige problemen kreeg ik ook recepten. Ligt maar net aan de dierenarts.

Ma
door Mariekew177 Aug 12, 2024 om 21:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat fijn dat u tot een oplossing bent gekomen met uw dierenarts.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 12, 2024 om 21:36
2280 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat dat absoluut niet kan en ik zou de dierenarts ook dreigen met aangifte, hoewel ik niet zo snel kan bedenken waar. Stel je apotheekhoudende huisarts zou je het recept enkel verstekken als je het bij hem in zijn apotheek haalt, onbestaanbaar. Ik zou dus onvriendelijk worden maar dat kan ook goed betekenen dat je op zoek mag naar een nieuwe dierenarts.

ju
door juliomariner Aug 12, 2024 om 21:57
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Ts kan hier een klacht indienen   https://www.knmvd.nl/ik-heb-een-klacht/ik-heb-een-klacht-over-een-dierenarts/

Ma
door Mariekew177 Aug 13, 2024 om 22:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw reacties, idd als mijn huisarts mij zou verplichten om medicatie die zij voorschrijft bij haar af te nemen zou dat ook raar zijn. Ik heb de knmvd gebeld om te vragen of een dierenarts mij kan verplichten om medicatie bij de voorschrijver af te nemen. Helaas wist die medewerker niet hoe het zat en moet hij dit navragen. Ik wacht nog op een telefoontje. Ik ben benieuwd hoe het zit...

Mabelle
door Mabelle Aug 14, 2024 om 01:16
639 Antwoorden / 1 Vragen

OK, stel dat die verplichting er niet is, dan ben ik heel benieuwd naar de reactie van een niet-bevriende apotheker als je daar met het recept komt. Ik durf bijna mijn handen in het vuur te steken dat een willekeurige apotheker daaraan niet meewerkt. Nog even en de varkensboeren staan met hun recepten in de apotheker.

ju
door juliomariner Aug 14, 2024 om 10:03
1386 Antwoorden / 2 Vragen

De veehouders hebben vaak hun eigen in diergeneeskundige medicijen gespercialiseerde bedrijven waar ze hun medicijen  op recept kopen.
Bijvoorbeeld ontwormmiddelen voor paarden kon je vroeger overal kopen maar nu alleen nog maar met recept van de dierenarts. Deze geeft zo'n recept zonder problemen af (tegen betaling, dat weer wel)

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 12, 2024 om 21:48
7384 Antwoorden / 3 Vragen

uit de link:

MIJN DIERENARTS WIL GEEN RECEPT UITSCHRIJVEN, HOE NU VERDER?

Hoewel een dierenarts wettelijk niet mag weigeren een recept uit te schrijven als hij of zij voor de behandeling zelf wel diergeneesmiddelen zou verkopen, komt het toch regelmatig voor dat een dierenarts geen recept wil uitschrijven. Wij raden u dan aan bij dierenartsen in uw omgeving te informeren, vrijwel altijd is er een dierenarts in de buurt die wel mee wil werken.

https://www.diermedicatie.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/

Ma
door Mariekew177 Aug 13, 2024 om 22:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw reactie :)

JMA2
door JMA2 - Aug 12, 2024 om 23:57
147 Antwoorden / 3 Vragen

Die goede man of aardige vrouw heeft jarenlange studies gevolgd om goed voor onze huisdieren te kunnen zorgen.
Zijn praktijk kost veel geld en met wat pech moet de studieschuld nog afgelost worden.

Daarnaast zijn medicijnen voor mens en hond meestal niet hetzelfde ondanks een gelijke naam. In de medicatie voor een mens zitten andere hulpstoffen als voor een hond.

Gaat iedereen zijn medicatie elders halen dan wordt een consult of operatie bij de dierenarts veel, Nee heel veel duurder en dan komen we weer klagen.

Ma
door Mariekew177 Aug 13, 2024 om 08:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag was of het mag, niet of de dierenarts een studieschuld heeft.....
Ik betaalde de man keurig 14 euro voor het recept. Ik betrek de medicatie bij een proffesional die pharmacie gestudeerd heeft en echt wel weet wat er geleverd moet worden op basis van een recept.

ju
door juliomariner Aug 13, 2024 om 20:33
1386 Antwoorden / 2 Vragen

ach gut wat een zielige beroepsgroep.

KasjavH
door KasjavH Aug 14, 2024 om 15:46
4 Antwoorden / Vragen

Ik vint het echt zo stome antwoord! Moeten wij als diereneigenaaren vooral kijken naar dierenarts belangen???? Dat slaat nergens op! Je betaldt een  consult en nog een recept moet je apart afrekeken... Dit al, vind ik dik overdreiven.

cr
door crazyritten Aug 14, 2024 om 18:55
7 Antwoorden / 2 Vragen

Je denkt toch zeker niet dat ik eerst aan de DA moet gaan denken. Nee, als eerste aan mijn dieren en dan aan mijn portemonnee.
Denk je nu echt jma2 dat de DA aan mijn geld denkt? Echt niet.
Opleidingen, apparaten etc doet hij zelf. €10 euro vragen om nagels te knippen? Meer dan €30 euro voor een consult?

Ze verdienen geld als water over de ruggen van de dieren en hun baasjes en dan zeggen dat ze zoveel van dieren houden?

JMA2
door JMA2 Aug 14, 2024 om 23:44
147 Antwoorden / 3 Vragen

Als je een dier neemt, heb je de verantwoordelijkheid er goed voor te zorgen. Als dat financieel niet lukt neem dan geen of een ander dier. Je wilt tenslotte het beste voor je familielid want zo zie ik mijn hond..

Iv
door Ivo W Aug 15, 2024 om 13:15
765 Antwoorden / Vragen

De dierenarts (en elke andere arts) heeft in zijn opleiding echter maar beperkt aandacht aan medicatie besteed.

Bij apothekers daarentegen ligt de nadruk van de opleiding op medicatie. Vervaardiging, maar vooral ook de onderdelen bijwerkingen,  conflicterende medicijnen en allergieën zijn heel belangrijk binnen de apothekersopleiding. Daarom verstrekt een arts recepten voor medicijnen, en verstrekt de apotheker die medicijnen als er bij hem voor de patiënt geen bezwaren tegen het gebruik van het medicijn bekend zijn.

Mabelle
door Mabelle - Aug 13, 2024 om 09:53
639 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geef de dierenarts groot gelijk dat hij geen recept meer wil uitschrijven. Bezopen gewoon dat je met een recept van een dierenarts naar een apotheker gaat. Huisdieren kosten geld dat weet je als je er aan begint. Je had ook een dierenverzekering kunnen afgesluiten.

Je kunt er een rechtszaak over starten als je denkt dat je een DA kunt verplichten tot het uitschrijven van een recept. Of je gaat zelf de wetgeving hierover uitpluizen.

Iv
door Ivo W Aug 13, 2024 om 12:53
765 Antwoorden / Vragen

Helaas krijgt de dierenarts wettelijk geen gelijk.

Een (dieren)arts moet een recept uitschrijven, zodat je daarmee bij elke apotheek die het geneesmiddel in het "assortiment" heeft het geneesmiddel kan halen. De dierenarts mag niet verplichten dat je ook bij 'zijn' apotheek de medicatie koopt.

ju
door juliomariner Aug 13, 2024 om 20:32
1386 Antwoorden / 2 Vragen

En terecht. een dierenarts zou eigenlijk niet mogen verdienen aan medicijnen om onnodig voorschrijven denkend aan zijn omzet te voorkomen.

Mabelle
door Mabelle Aug 14, 2024 om 00:50
639 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier toch niet om onnodig voorschrijven. En natuurlijk verdient hij er aan. Hij heeft wel een praktijk draaiende te houden. Daarnaast weet je zijn inkoopprijzen niet.

Ivo, ik schrijf toch ook dat TS dan de wetsartikelen kan opzoeken (wat zij dan aan de DA kan laten zien, want met alleen de woorden het staat in de wet hoef je niet aan te komen) of het via de rechter kan gaan spelen. Maar jij mag natuurlijk ook de wetsartikelen gaan op zoeken, ik heb begin daar niet aan. Deze DA heeft er duidelijk geen zin in (en ik begrijp dat best wel), dan kan je ook een andere DA gaan zoeken die er geen problemen mee heeft. Want zo op je strepen blijven staan, zal de verstandhouding bepaald niet bevorderen. Recht hebben is nu eenmaal niet hetzelfde als recht krijgen.

Mabelle
door Mabelle Aug 14, 2024 om 01:01
639 Antwoorden / 1 Vragen

Het is voor mij ook nog de vraag of een apotheker er aan meewerkt. Stel dat het om medicatie gaat die al moeilijk verkrijgbaar is, dan gaat de mens toch echt voor op het dier. Toevallig heeft TS een bevriende apotheker. Zie je het al gebeuren? Mensen massaal met hun DA recept naar een apotheker? Er zijn al duizenden medicijnen moeilijk verkrijgbaar, dat wordt dan nog meer. En dat vinden jullie dan prima als je er zelf naast grijpt daardoor? Voorlopig zie ik hier geen enkel bewijs dat het in de wet staat. Degenen die dat beweren nodig ik uit het wetsartikel hier te vermelden. En dan graag ook het wetsartikel waaruit blijkt dat een apotheker verplicht is recepten van een DA te accepteren.

Ja
door JannyBoe Aug 14, 2024 om 07:02
584 Antwoorden / Vragen

Je hoeft medicijnen niet bij de dierenarts af te nemen waar het dier onder behandeling is. Dat is exact hetzelfde als bij menselijke recepten.
De dierenarts heeft een eed afgelegd: 'Ik stel het belang van het dier voorop en houd daarbij rekening met de opvattingen van de mens
die de verantwoordelijkheid voor het dier heeft, waarbij ik recht doe aan de intrinsieke waarde van het dier.'

De betreffende dierenarts doet dat nu juist niet en stelt zijn/haar eigen financiële belangen voorop.

id
door idaeon Aug 14, 2024 om 15:35
22 Antwoorden / Vragen

Doe eens even gewoon zeg. Als ik bij mijn huisarts een recept krijg, haal ik die ook bij de apotheek (van mijn keuze). Waarom zou dat bij de dierenarts anders moeten zijn. Zeker als je er zelf ook nog zelf voor moet betalen. Die dierenarts krijgt gewoon betaald voor het uitschrijven van het recept.en daarmee zou het klaar moeten zijn. Zeker als deze zelfde huisarts dat in het verleden ook gewoon deed.

KasjavH
door KasjavH Aug 14, 2024 om 15:59
4 Antwoorden / Vragen

Ongelofelijk...ik word echt niet gooed van zullke onzien antworen..;
Mensen massaal met hun DA recept naar een apotheker? Er zijn al duizenden medicijnen moeilijk verkrijgbaar, dat wordt dan nog meer.

Mabelle, kan je missie gewoon normaal doen? :-(

cr
door crazyritten Aug 14, 2024 om 18:59
7 Antwoorden / 2 Vragen

Mabelle, wat een idioot antwoord.
Dus mensen met een kleine beurs moeten maar geen dieren nemen?
Je oordeelt meteen zonder dat je überhaupt een verhaal weet.

Ik ben geboren met dieren en heb ze altijd gehad. Ik heb een uitkering, zit bij de voedselbank en ook voedselbank voor dieren.
En dan zou ik ze niet mogen hebben omdat ik weinig geld heb?
Belachelijk en hier maak ik me heel kwaad om.
Altijd maar weer die belerende mensen die wel ff denken te weten hoe het zit.

ju
door juliomariner Aug 14, 2024 om 20:20
1386 Antwoorden / 2 Vragen

@kasjavh, uw antwoord is onzin. het gaat hier helemaal niet om humane medicijnen. als de apotheek medicijnen voor dieren verkoop heeft dat geen enkele invloed op de leverbaarheid van humane medicijnen aangezien het om heel andere producten gaat

Ja
door JannyBoe Aug 15, 2024 om 09:56
584 Antwoorden / Vragen

@JULIOMARINER, het is @MABELLE die dit punt naar voren bracht en niet @KASJAVH.

ju
door juliomariner Aug 15, 2024 om 11:25
1386 Antwoorden / 2 Vragen

@Jannyboe Kasjavh schrijft : Er zijn al duizenden medicijnen moeilijk verkrijgbaar, dat wordt dan nog meer.
En dat is dus grote onzin omdat het meestal  helemaal niet op humane medicijnen gaat, het heeft er dus ook geen invloed op.

Ja
door JannyBoe Aug 15, 2024 om 11:38
584 Antwoorden / Vragen

@JULIOMARINER, een paar reacties hierboven schrijft @MABELLE: 'Mensen massaal met hun DA recept naar een apotheker? Er zijn al duizenden medicijnen moeilijk verkrijgbaar, dat wordt dan nog meer.'

@KASJAVH citeert dat en vindt dat onzin.

Iv
door Ivo W Aug 15, 2024 om 13:15
765 Antwoorden / Vragen

De dierenarts (en elke andere arts) heeft in zijn opleiding echter maar beperkt aandacht aan medicatie besteed.

Bij apothekers daarentegen ligt de nadruk van de opleiding op medicatie. Vervaardiging, maar vooral ook de onderdelen bijwerkingen, conflicterende medicijnen en allergieën zijn heel belangrijk binnen de apothekersopleiding. Daarom verstrekt een arts recepten voor medicijnen, en verstrekt de apotheker die medicijnen als er bij hem voor de patiënt geen bezwaren tegen het gebruik van het medicijn bekend zijn.

Re
door Reinier182 Aug 16, 2024 om 10:13
246 Antwoorden / Vragen

We gaan de dierenarts als slachtoffer neerzetten? Verdienen riante salarissen en recepeten uitschrijven hoort erbij. Iedereen is vrij naar welke apotheek of medicijnverstrekker te gaan. De persoonlijke situatie van een dierenarts is niet belangrijk. Bij ons kijken ze ook niet naar als de rekening uitgeschreven wordt. Wanneer de persoon het niet doet klacht indienen en overstappen naar een ander die het wel doet. Medelijden hebben met een grootverdiener als een dierenarts heb ik echt niet.

ro
door ronny530 - Aug 13, 2024 om 13:24
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Zoals ik de antwoorden lees mag een dierenarts de afname van medicijnen verplichten en als u dat niet wenst te doen de dierenarts de verdere behandeling niet voort gaat zetten.
M.a.w. als u de medicijnen niet af wenst te nemen zoek dan een andere dierenarts die dat wel wenst te doen.
de betreffende dierenarts raakt dan wel een klant kwijt maar voor u 10 anderen die wel de medicijnen af willen nemen.
Het is echter wel het geval dat uw dierenarts alles over de gezondheid van uw geliefde huisdier weet en u voor een andere dierenarts kiest welliswaar het dossier overgedragen dient te worden een andere mening is toegedaan en weer andere medicatie voor gaat schrijven.
In zekere zin kan uw huisdier er baat bij hebben maar het is en blijft uw huisdier die de noodzakelijke zorg nodig heeft.

ju
door juliomariner Aug 13, 2024 om 20:31
1386 Antwoorden / 2 Vragen

dan leest u niet goed. Een dierenarts mag dit niet verplichten.
er staat hier wel een moteel huilverhaal dat die zielige dierenarts zijn dure studie en praktijkkosten moet kunnen terugverdienen. aangezien steeds meer praktijken worden opgekocht door grote mulinationals gaat dat huilverhaal helemaal niet oo.

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2024 om 16:33
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Ben een beetje nieuwsgierig om welk medicijn het gaat, zelf ook zo'n "geintje" aan de hand gehad terwijl betreffende pillen gewoon vervangen konden worden door aanpassing van de juiste voeding dat zonder recept verkrijgbaar was bij een goede dierenspeciaalzaak.

Ma
door Mariekew177 Aug 13, 2024 om 23:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat fijn dat u een oplossing heeft gevonden voor uw hond :)
Onze hond is heel angstig/agressief, al vanaf jongs af aan. Op advies van de dierenarts is hij toen gecastreerd maar toen werd het erger. We zijn na een gedragsspecialist geweest, die constateerde dat hij te jong was gecastreerd, we hebben oefeningen gedaan zodat hij zich beter aan ons hechtte ,maar de problemen bleven en de gedragsspecialist dacht dat het met training niet verder te verbeteren was. De dierenarts heeft lichamelijke oorzaken uitgesloten. Het beestje eet van die dure hyperallergene brokken omdat onze andere hond die al kreeg vanwege huidproblemen. Verder hebben we ons huishouden een beetje aan het beestje aangepast. Geen grote veranderingen, mandje op elke kamer zodat hij kan kiezen waar hij zich veilige voelt etc.
Het hondje slikt clomipramide. Dat is een anti depressiva. Sinds hij dit slikt is hij meer ontspannen. Bijt niet meer van zich af en lijkt veel gelukkiger te zijn. Daarom willen we er graag mee doorgaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 13, 2024 om 19:46
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Marieke,

Deze vraag is al eens op dit forum gesteld.

Het is wel een  oude topic, maar ik lees erin dat het mag en er wordt advies gegeven om een andere dierenarts te zoeken.

Klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/mag-een-dierenarts-weigeren-een-recept-uit-te-schrijven

chris74
door chris74 Aug 13, 2024 om 20:12
567 Antwoorden / 44 Vragen

Dat topic gaat over medicijnen over ge grens halen. Dit topic gaat over medicijnen die bij een gewone apotheek kan halen wat voor mensen bedoeld is en niet voor dieren.

ju
door juliomariner Aug 13, 2024 om 20:28
1386 Antwoorden / 2 Vragen

er staat nergwns in de OP dat het om humane medicijnen gaat. Een apotheek kan ook gewoon diergeneesmiddelen bestellen.

Ma
door Mariekew177 - Aug 13, 2024 om 23:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Lieve mensen,
Dank voor al uw antwoorden.
Ik heb de vraag inmiddels neergelegd bij de organisatie van dierenartsen, ik wacht nog op antwoord. Als ik dat krijg laat ik het hier weten.

Sommigen lieten doorschemeren dat ze zich zorgen maakten of ik mijn financiele belangen voor mijn hond liet gaan. Ik kan u geruststellen, dat is niet zo. Mijn hond blijft medicatie krijgen, ookal moet ik veel meer gaan betalen. Maar dat neemt niet weg dat als ik bij een andere proffesional (apotheek) per maand 25 euro minder hoef te betalen, ik dat liever doe. Daar schaam ik mij niet voor.

Ja
door JannyBoe Aug 14, 2024 om 06:51
584 Antwoorden / Vragen

Hallo @MARIEKEW177, prima dat u dat zo ziet en doet. U bent tot niets verplicht.
Het is juist de dierenarts die zijn/haar financiële belangen voorop stelt.
U bent er tenslotte zelf ook nog en daar dient rekening mee worden gehouden.
Succes.

ro
door ronny530 Aug 14, 2024 om 14:36
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Uw liefde en zorg voor uw hond wordt niet in twijfel getrokken dat sowieso niet maar de verplichting om de medicijnen van de dierenarts af moeten nemen terwijl de dierenarts dat in het begin wel deed kan een gegronde reden hebben.

ma
door marleenvanh - Aug 14, 2024 om 12:52
464 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan natuurlijk zijn dat uw dierenarts (onlangs) bij een keten is aangesloten en van dat overkoepelend orgaan geen recepten meer mag uitschrijven tenzij het is voor een medicament wat de dierenarts(keten) zelf niet kan leveren.

Yv
door Yvonne-909 - Aug 14, 2024 om 13:09
19 Antwoorden / 2 Vragen

@Mabelle, medicatie voor dieren is echt niet altijd een specifiek voor dieren gemaakt geneesmiddel. Je hebt humane middelen die goedgekeurd zijn voor het gebruik bij dieren.
Voor mijn hond heb ik bijv. Gabapentine.
Krijg van de apotheek hetzelfde merk als wanneer ik dit bij de dierenarts koop.
Ben bij de DA alleen € 20,00 - € 25,-- duurder uit. Bij de apotheek kan ik nog kiezen welk merk ik wil. De dierenarts vraagt € 15,-- voor een recept, ook voor herhalingen.
Ik heb dus een recept gevraagd voor de hoogste dosering per dag en dan voor 3 maanden, af te leveren per maand. Een (herhalings-)recept is een jaar geldig.
Met zo'n groot prijsverschil vraag ik mij echt af of medicatielevering bij de DA ook niet gewoon een ordinair verdienmodel is over de ruggen van de zieke dieren.
De ene dierenarts is er makkelijker in dan een andere. De dierenarts heeft de verantwoordelijkheid voor het gebruik van een medicijn. Een humane apotheek zal er echt niet mee gaan sjoemelen wanneer het voor een dier ingezet wordt. Mijn hond staat bij de apotheek onder haar naam en geboortedatum ingeschreven. Bij de 1e keer medicijnen afhalen werd gevraagd naar een telefoonnummer en e-mailadres, LOL.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2024 om 14:08
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-dierenarts en dat omdat het mij zinvol lijkt om dat inderdaad te doen. De dierenarts schrift medicatie voor die u relevant goedkoper elders kunt verkrijgen. Indie de arts dan inderdaad weigert om een nieuw recept ui te schrijven 'gaar hij m.i daarmee de fout in en handelt daarbij dan zelfs onrechtmartig.

Toch ook de opmerking/vraag: u kunt de medicatie toch elders goedkoper krijgen en waarvoor dan een nieuw recept van de dierenarts (die kennelijk een 'aardig eigen'verdienmodel heeft? M.i. dus 'gewoon' elders kopen op basis van eerder gegeven recept. (En dan toch ook een andere dierenarts zoeken)

agapon1951
door agapon1951 - Aug 14, 2024 om 14:15
202 Antwoorden / Vragen

Vergelijk de kosten bij diverse dierenartsen, mogelijk kun je op die manier toch voordeliger uitkomen.
Kijk vooral naar de kleienre zelfstandige praktijken die zijn over het algemeen voordeliger dan de groot schalige opkochte praktijken die kennelijk niet behoren onder de marktwerking, maar opgekocht door buitenlandse aandeelhouders.

1paul
door 1paul - Aug 14, 2024 om 16:08
3345 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit is op deze manier verboden, men mag u niet "dwingen" tot aanschaf bij een bepaalde arts zoals hier, als je geen recept krijgt meld dit dan bij in ieder geval de ACM.

https://www.managementsite.nl/tql/management/mededinging/wanneer-is-koppelverkoop-toegestaan

Ma
door Mariekew177 - Aug 14, 2024 om 17:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal,

Ik heb het nagevraagd bij de beroepsorganisatie van dierenartsen. De medewerker die vandaag terugbelde vertelde dat een dierenarts een zelfstandig ondernemer is, dus die mag zelf bepalen of hij een recept uitschrijft waarmee je naar een apotheek gaat of om dat niet te doen zodat je de medicatie in de praktjk moet kopen. Daar zijn geen regels voor.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 14, 2024 om 20:59
2280 Antwoorden / Vragen

Misschien een beetje flauw maar dat is de mening van de brancheorganisatie, dat is niet hetzelfde als jurisprudentie. Aan de andere kant zijn recepten van dierenartsen eigenlijk niet echt hetzelfde als een recept van een huisarts en ik ben ook heel benieuwd wat een apotheker zou doen als je om spul komt dat bijvoorbeeld onder de Opiumwet valt. "Nee, dat is echt voor mijn paard" ;-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 15, 2024 om 10:56
1876 Antwoorden / 32 Vragen

@Marieke,

Heeft u toevallig een Ranzijn in de buurt?

Die zijn het voordeligst voor medicijnen voor mijn konijn.

la
door lagerweij - Aug 15, 2024 om 11:35
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is simpelweg gewoon cashen door die dierenartss. We leven gelukkig in een vrij land u bent nergens toe verplicht. Ik zou die dierenarts confronteren met het feit dat hij meer dan 4x zoveel vraagt als de apotheek en zijn reactie afwachten. U kunt ook internet proberen dat zou ook moeten lukken. Vraag me af waarom je voor medicatie voor een hond een recept moet hebben,.bestaat daar regelgeving voor?. .

Iv
door Ivo W - Aug 15, 2024 om 13:17
765 Antwoorden / Vragen

De dierenarts (en elke andere arts) heeft in zijn opleiding echter maar beperkt aandacht aan medicatie besteed.

Bij apothekers daarentegen ligt de nadruk van de opleiding op medicatie. Vervaardiging, maar vooral ook de onderdelen bijwerkingen,  conflicterende medicijnen en allergieën zijn heel belangrijk binnen de apothekersopleiding. Daarom verstrekt een arts recepten voor medicijnen, en verstrekt de apotheker die medicijnen als er bij hem voor de patiënt geen bezwaren tegen het gebruik van het medicijn bekend zijn.

Ja
door JannyBoe Aug 15, 2024 om 16:47
584 Antwoorden / Vragen

Dat kan natuurlijk nooit het geval zijn want dat zou betekenen dat er ziektes gediagostiseerd worden mogelijk zonder de juiste medicatie omdat de kennis van de dierenarts beperkt zou zijn?

In de bacheloropleiding Diergeneeskunde zitten diverse modules op farmacologisch en aanverwant gebied.
De master kent zelf een master Drug Innovation.

Ma
door Mariekew177 - Aug 16, 2024 om 13:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal,

Ik heb eerder geplaatst hoe het is afgelopen, maar kan dat bericht niet terugvinden. Wellicht wordt het nu dus dubbel geplaatst..dan sorry.

De beroepsorganisatie van dierenarts heeft mij verteld dat dierenartsen zelf kunnen kiezen of ze de klant een recept mee geven of de klant verplichten om de medicatie bij de dierenarts te kopen "ze zijn vrije ondernemers"... hier is geen regelgeving over.  Inmiddels blijkt de prijs bij de dierenarts 48 euro per maand en in de apotheek 10 euro per maand....
Maar mijn vraag is dus beantwoord, bedankt voor het meedenken allemaal!