hm
door hmgeertsen Aug 5, 2010 om 18:37
Huishouden & energie

Mag een dierenarts weigeren een recept uit te schrijven?

Ik heb mijn dierenarts gevraagd een recept uit te schrijven zodat ik de medicijnen die mijn poes van 11 jaar sindskort dagelijks krijgt (Fortekor 2,5 mg) ook elders (goedkoper) kan kopen. Vooral in het buitenland scheelt dit - zelfs mét verzendkosten erbij - aanzienlijk. Tablet kost hier bijna 1 euro per stuk!
Mijn dierenarts weigert dit (aldus de assistente aan de telefoon). Mag dat zomaar? Vind het dictatoriaal, nu ben ik bijna verplicht bij hem te blijven kopen, mits ik een leverancier vind die een oogje dichtknijpt. Heel bizar!

10995 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hmgeertsen

Je zou natuurlijk een andere dierenarts kunnen nemen die wel zo'n recept wil uitschrijven.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard, maar ik vroeg me af of dit iets 'gebruikelijks' is...

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hmgeertsen,

Een dierenarts schrijft (athans de dierenartsen die ik voor mijn huisdieren heb gehad) geen recept uit, maar verstrekt geneesmiddelen uit eigen apotheek. Dit in tegenstelling tot een huisarts. De assistente had dit beter kunnen vertellen als:"dat willen wij niet doen".

Je kan een dierenarts in het buitenland nemen, als dat goedkoper voor je uit valt, of een dierenverzekering afsluiten. Alleen kan je dan niet dát stukje mee verzekeren voor de aandoening(en) die het huisdier al heeft! Dus pas op met het afsluiten daarvan. Brandende huizen kan je ook niet verzekeren!

Als laatste: medicijnen kunnen in het buitenland wellicht goedkoper zijn, maar is het consult dat ook?

Succes!

G.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Genius, dank voor je verhelderende antwoord. Ik blijf het raar vinden dat ik geen keuzevrijheid heb. Consult ga ik uiteraard niet in het buitenland doen. Overigens verbaas ik me ook over het feit dat er nauwelijks prijzen (voor standaard onderzoeken etc.) te vinden zijn zodat je als klant prijzen van dierenartsen kunt vergelijken. Maakt het allemaal erg ondoorzichtig en onhandig/onklantvriendelijk.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat ik u goed begrijp (zo niet. laat het weten): U wilt de arts opdragen hoe hij zijn werk moet doen en dat is op zo'n manier dat ú economisch gezien niet lijdt. Als arts zou ik mij dan gebruikt voelen. Wie is nu de baas?

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@druifje: wie is nu de klant??? Is een arts beter dan een klant? Ik hoop het niet!

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hmgeertsen,

Ik blijf het raar vinden dat ik geen keuzevrijheid heb
Maar natuurlijk hebt U de keuzevrijheid. Er is geen dierenarts die U de keuze van dierenarts zal ontnemen!
Overigens verbaas ik me ook over het feit dat er nauwelijks prijzen (voor standaard onderzoeken etc.) te vinden zijn zodat je als klant prijzen van dierenartsen kunt vergelijken.
Wanneer deze gegevens publiekelijk ten toon zouden worden gestelt krijgt de "dure" dierenarts geen patienten en de "goedkope" dierenarts zou het niet meer kunnen bolwerken, met gevolg een wachtlijst van jewelste.

Ik begrijp Uw frustratie volkomen, en wellicht dat U met googelen iets meer te weten komt.

Succes!

G.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een arts beslist ook zelf over hetgeen hij wel of niet doet en laat zich de wet niet graag voorschrijven. Het gaat hier niet om goed of slecht maar om authorisatie.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op donderdag 5 aug 2010, 20:26: Een arts beslist ook zelf over hetgeen hij wel of niet doet en laat zich de wet niet graag voorschrijven. Het gaat hier niet om goed of slecht maar om authorisatie.

Hallo . . . . .

Even bij de les (lees topic) blijven.
Een arts maakt een keuze hoe en waarom hij een patient (huisdier). Een dierenarts is geen authorisatie, maar wel een authoriteit. En dan nog, als je het niet eens bent met een dierenarts, kun je altijd elders een second opinion aan gaan.

G.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit wordt het grote spraakverwarringsitem! Maar ik geloof niet dat de arts dictatoriaal is doch wel dat u zich machteloos voelt. Maar dat bent u niet. U kunt kiezen.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op donderdag 5 aug 2010, 20:55: Dit wordt het grote spraakverwarringsitem! Maar ik geloof niet dat de arts dictatoriaal is doch wel dat u zich machteloos voelt. Maar dat bent u niet. U kunt kiezen.

Haha, dat heet de Babylonische spraakverwarring. . . maar dit is goed omschreven.

G.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,
Als u de medicatie in het buitenland kunt kopen,of online dan heeft u toch geen recept nodig. U besteld en zij leveren gewoon.
Zo bestel ik weleens slaappillen voor mijn ouders, kosten hier ruim 15 euro per 30 in Spanje betalen we 3,21 euro per 30. Dus die laat ik weleens opsturen. Maar geen recept nodig hoor, hier in NL wel zoals gebruikelijk.

Mastag

ve
door verwijderd - Aug 5, 2010 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

mastag schreef op donderdag 5 aug 2010, 21:22: Beste,
Als u de medicatie in het buitenland kunt kopen,of online dan heeft u toch geen recept nodig. U besteld en zij leveren gewoon.
Zo bestel ik weleens slaappillen voor mijn ouders, kosten hier ruim 15 euro per 30 in Spanje betalen we 3,21 euro per 30. Dus die laat ik weleens opsturen. Maar geen recept nodig hoor, hier in NL wel zoals gebruikelijk.

Mastag

Hallo mastag,

Jouw beredenering is werkelijk ongehoord. Als je het verschil tussen slaappillen, welke gewoon bij de drogist kan kopen KLIK of medicijnen welke normaal gesproken op recept worden verstrekt niet weet, moet je zoiets ook niet suggereren. Via de link heb je er 500 voor nog geen € 10,00 ! ! ! Hoezo goedkoop in Spanje?

En daarbij, met onkundig gebruik van medicijnen wordt vaak meer kapot gemaakt dan geheeld!

G.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Genius,
De slaappillen voor mijn ouders zijn op recept maar worden niet vergoed, vandaar dat ik exact dezelfde pillen in Spanje bestel. Daar is niets mis mee toch?
Jij suggereert dat het zomaar een pil is welke besteld wordt, niet dus, je aanname klopt dus niet.
Van ondeskundig gebruik is dus ook geen spreke want ze hebben wel degelijk een recept gekregen met herhaling.

Mastag

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De slaappillen voor mijn ouders zijn op recept maar worden niet vergoed. . .
Misschien een optie voor je ouders om van zorgverzekeraar te wisselen? Misschien de moeite waard om in overweging te nemen.

Wetende dat dit niets met de topic te maken heeft.

G.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fortekor op het platteland is goedkoper als in de stad. Daar kwam ik achter toen een familielid Fortekor mee bracht wat verstrekt was door een dierenarts in het dorp waar ze woont.

Kijk dus of u in de buurt uw medicatie kan kopen bij een dierenarts op het platteland.

Ik neem aan dat u de Fortekor 5 mg krijgt, zodat u dagelijks een halve tablet kunt geven?

Mijn kleine bejaarde hond kreeg ook 1/2 tablet Fortekor 5 mg per dag.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

genius schreef op maandag 9 aug 2010, 16:05:

De slaappillen voor mijn ouders zijn op recept maar worden niet vergoed. . .
Misschien een optie voor je ouders om van zorgverzekeraar te wisselen? Misschien de moeite waard om in overweging te nemen.

Wetende dat dit niets met de topic te maken heeft.

Heeft er inderdaad niets mee te maken. Slaapmiddelen zijn uit de vergoeding van de basisverzekering gehaald en wordt dus in de meeste gevallen nooit meer vergoed!