se
door sebastian mulders May 7, 2017 om 15:44
Voeding & gezondheid

Dierproeven voor cosmetica

Beste Meneer/Mevrouw,

Het is verboden in de EU om cosmetica producten te verkopen die zijn getest op dieren.  Echter gebeurt dit wel, zoals het merk MAC. Daarnaast is het bijvoorbeeld in China verplicht om een product op dieren te testen voordat het wordt verkocht aan de bevolking in China. Ook lees ik verschillende redenen dat dit mogelijk is. De ene website verteld dat het eindproduct niet getest mag zijn op dieren, maar de ingrediënten wel. De andere website verteld dat ook de ingrediënten niet getest mogen zijn op dieren maar geeft verder geen uitleg voor hoe het dan mogelijk is dat merken zoals MAC in de winkel liggen.

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij misschien hier duidelijkheid over kunnen geven.

Met vriendelijke groet

1802 5 Rapporteer

gerbera
door gerbera - May 7, 2017 om 15:55
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het is verboden in de EU om cosmetica producten te verkopen die zijn getest op dieren.

Dat is niet waar, het is binnen de EU verboden om dierproeven te houden.
Verkoop van die producten is nog altijd vrij.

se
door sebastian mulders May 7, 2017 om 16:06
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is dit niet waar. In 2009 werd het testen op dieren verboden in de EU. In 2013 werd het verkopen van producten die getest zijn op dieren verboden in de EU.

https://www.crueltyfreeinternational.org/what-we-do/corporate-partnerships/eu-ban-cosmetics-testing

reflecs
door reflecs - May 7, 2017 om 16:06
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hier staat hoe het zit:http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-210_nl.htm
En de verklaring van dat make-up merk:M·A·C op dieren?

Hoewel we zelf niet testen op dieren is het mogelijk dat, als dit door de wet verplicht wordt, onze producten en ingrediënten getest worden op dieren in landen zoals bijv. China.

Wat wordt er bedoeld met "verplichtingen van de wet"?

Sommige wetenschappelijke of wettelijke instanties mogen nog steeds dierproeven opeisen of uitvoeren op cosmetische producten of ingrediënten om de veiligheid ervan aan te tonen. Bijvoorbeeld, voordat we onze producten mogen importeren naar China, vereist de Chinese regering dat alle importeurs van cosmeticaproducten een door de Chinese staat gemachtigd laboratorium betalen voor het uitvoeren van dierproeven.

Ze kunnen er ook voor kiezen dan maar niet te exporteren, maar er schijnen enkele kopers te wonen ;P
https://www.maccosmetics.nl/cms/customer_service/animal_testing.tmpl

se
door sebastian mulders May 7, 2017 om 16:08
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor je antwoord!

Hier kan ik wel een stukje mee vooruit, dankjewel!

se
door sebastian mulders May 7, 2017 om 16:11
Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is dat het niet verkocht mag worden met in de EU als het wordt getest op dieren. De chinese regering verplicht dit, maar dan zou het niet meer verkocht mogen worden in de EU. Ik kan niet ergens terug vinden hoe dit is geregeld. Weet u toevallig hoe dit zit?

reflecs
door reflecs May 7, 2017 om 16:58
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan. Ja, dat is lastig. In principe is het zo dat het product goedgekeurd is; want er zijn geen testen op dieren gedaan. Het zou dan inderdaad zo moeten zijn, dat wanneer er daarna toch dierproeven mee gedaan worden, het alsnog verboden wordt. Hier weten ze vast wel hoe dat nu precies zit:https://proefdiervrij.nl/contact/

tijger1
door tijger1 - May 7, 2017 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb helaas de wetgevong in China niet zo paraat. Maar zou u niet beter contact op kunnen nemen met het ministerie van volksgezondheid of wellicht landbouw?

gerbera
door gerbera - May 7, 2017 om 22:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry ik zit er naast met mijn eerdere reactie, lees hier het besluit van de EU, http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-210_nl.htm

robigoal_1
door robigoal_1 - May 8, 2017 om 10:15
8 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me lastig om zo'n eyeliner te testen op een muis