veera
door veera Feb 21, 2010 om 15:22
Voeding & gezondheid

Dunne mayo

Ik maak regelmatig zelf mayonaise, smaakt toch veel beter. Maar alleen wordt ie altijd zo dun. Heeft iemand een idee wat ik daar aan kan doen?

32812 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2010 om 15:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Veera,

Misschien gaat u te snel met de olie bijgieten. In het begin moet dat ongeveer druppelsgewijs. Zie ook nog deze link (met video):

klik

vr.gr.

veera
door veera - Feb 21, 2010 om 16:27
7 Antwoorden / 5 Vragen

Ik druppel wel altijd, maar zal eens kijken of het nog trager kan. In ieder geval bedankt voor de tip, is altijd het proberen waard

elenay
door elenay - Feb 21, 2010 om 21:39
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Kijk Veera, hier kun je en lezen hoe je

het beste mayonaise maakt en hoe je het dikker kunt krijgen.

Majonaise dikker maken.

Het is een mooie site, veel plezier ermee,

Groetjes Elena

inebrugg
door inebrugg - Feb 25, 2010 om 21:12
22 Antwoorden / 8 Vragen

Heb je een staafmixer? Dan kan je heel makkelijk snel mayonaise maken:
Doe 1 heel ei in een hoge beker, een eetlepel lekkere azijn, een theelepel zout, flinke theelepel mosterd en peper. Vervolgens 250 ml zonnebloemolie daarbij, de staafmixer op de bodem zetten, aandoen en terwijl je tot 15 telt de mixer heel langzaam omhoog halen. Klaar is je mayo...., nog even proeven of er nog zout of peper bij moet.
Denk er wel aan dat alles op kamertemperatuur moet zijn!
Groet, Ine

ed
door edske - Feb 26, 2010 om 14:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

vettigheid in de schaal. en als dat het niet is, zie antwoord hierboven.

pl
door plebpleb - Feb 26, 2010 om 15:07
113 Antwoorden / 60 Vragen

Niet zoveel azijn bijvoegen is de beste manier om geen vloeibare mayonaise te krijgen....

ewi
door ewi - Feb 26, 2010 om 15:52
7 Antwoorden / 0 Vragen

DE stijfheid van mayo wordt als volgt beïnvloed:
- Toevoeging van azijn, citroenzap of water verdunt de mayo (=vloeibaarder)
- hoe sneller er geklopt wordt en hoe langzamer en geleidelijk de olie wordt toegevoegd maakt de mayo steviger.
Door hiermee te spelen kan je de stevigheid van de mayo naar wens instellen.
In uw geval blijkt de mayo altijd te dun. U zou bij voorbeeld kunnen kiezen voor meer geconcentreerde azijn... alle azijnen zijn belange niet dezelfde. Kies voor eentje met een stevige smaak waarvan je dan weinig hoeft toe te voegen. Een nog meer extreme oplossing zou zijn het vervangen van een deel van de azijn met citroenzuur poeder (te verkrijgen bij de apotheek of speciaalzaak)

inebrugg
door inebrugg - Feb 26, 2010 om 16:28
22 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vergat er nog bij te vertellen dat de mayonaise die volgens mijn recept gemaakt wordt heel dik is, maakt niet uit welke azijn je gebruikt, maar als het om de smaak gaat kan je beter geen goedkope azijn gebruiken.
Je kan zelfs naderhand nog wat toevoegen als je zuur lekker vindt, dat heeft nauwelijks effect op de dikte van de saus.
Het grappige is dat als je iets meer olie gebruikt (dan wel gelijk voor je gaat mixen), de mayo dikker wordt!
Groet, Ine

ja
door jakoer - Feb 26, 2010 om 20:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

Iets meer olie gebruiken.

pe
door pengwyn - Mar 14, 2012 om 13:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

@Inebrugg JAAAAAAA!!!!
DIT is het recept waarnaar ik heb gezocht! Ik had al diverse varianten geprobeerd maar dankzij de jouwe heb ik nu een pot heerlijk dikke ECHTE mayonaise staan!
Ik heb een klein beetje aan je recept veranderd: Dijon mosterd gebruikt en gewone slaolie en maar een halve theelepel zout. en ik had nog een fles mooie Wijnazijn staan, dus daarvan een eetlepel gebruikt. resultaat: Supermayo!

Helemaal top! Hartelijk dank!

inebrugg
door inebrugg - Mar 15, 2012 om 12:05
22 Antwoorden / 8 Vragen

@pengwyn
Dank je voor je leuke reactie en dat na ruim 2 jaar :)
Je kan naar hartelust variëren met deze mayo: meer mosterd (ik doe ook Dijon en dan krijg je Dijonmayo), of een klein scheutje truffelolie. Een geperst knoflookteentje meedraaien of gedroogde dragon....., verzin het maar en zo gepiept hè? Maar niet langer dan een week bewaren, wat waarschijnlijk niet eens lukt haha.
Veel plezier met het recept!
Groet Ine

si
door silvana1971 - Nov 27, 2013 om 09:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste @inebrugg
Het mayonaise maken lukte maar niet totdat ik op jouw reactie in Google stuitte. Al jouw adviezen opgevolgd en nu staat er in mijn koelkast een heerlijke lobbige mayonaise! Heel veel dank hiervoor. Hartelijke groet, Silvana

inebrugg
door inebrugg - Nov 27, 2013 om 09:48
22 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=silvana1971 schreef op woensdag 27 nov 2013, 09:44]Beste @inebrugg
Het mayonaise maken lukte maar niet totdat ik op jouw reactie in Google stuitte. Al jouw adviezen opgevolgd en nu staat er in mijn koelkast een heerlijke lobbige mayonaise! Heel veel dank hiervoor. Hartelijke groet, Silvana

inebrugg
door inebrugg - Nov 27, 2013 om 09:50
22 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=silvana1971 schreef op woensdag 27 nov 2013, 09:44]Beste @inebrugg
Het mayonaise maken lukte maar niet totdat ik op jouw reactie in Google stuitte. Al jouw adviezen opgevolgd en nu staat er in mijn koelkast een heerlijke lobbige mayonaise! Heel veel dank hiervoor. Hartelijke groet, Silvana

Dat is toch maar leuk, wéér iemand met een pot lekkere mayo :)