st
door strandjutter Jul 30, 2012 om 13:21
Voeding & gezondheid

Dure medicijnen met lage levensverlenging niet meer vergoed

De regering zoekt nu naar allerlei besparingkjes. Terwijl ze weigeren om naar de echte hervormingen en besparingen in de zorg gezondheid te kijken. Hier vallen miljarden te besparen. Marktwerking in de zorg heeft betekend dat er veel meer topbestuur lagen zijn bij gekomen. Welke ons als belastingbetalers vele miljoenen heeft gekost. Voor elke organisatie die de "marktwerking" moest waarborgen is er weer een hoge bestuurslaag bij gekomen met bijkomende topsalarissen. Kosten zijn omhoog geschoten. Want op papier moet er winst gemaakt worden. Maar de meeste winst verdampt in het topbestuur. En geen toezichthouder die hier op toeziet. In de zorg is de core business totaal uit het oog verloren.
Hier moet door ons gekozen regering enorm het mes in worden gezet.

1192 24 Rapporteer

ba
door bachanaal - Jul 30, 2012 om 15:32
248 Antwoorden / 7 Vragen

Er komen steeds meer middelen om levens met dagen en weken te verlengen, maar dat maakt de gezondheidszorg wel schier onbetaalbaar.Als het mijzelf zou overkomen trek ik zelf wel de stekker eruit. zo hoeft het voor mij niet met grote vraagtekens wat dan nog de kwaliteit van leven is.Er was laatst een goed discussieprogramma over met cees grimbergen.
Er zijn helaas steeds meer mensen die met het pistool op de borst eisen om oneindig te blijven doorbehandelen.Die mensen willen niet begrijpen dat het een keer ophoud.

stacey
door stacey - Jul 30, 2012 om 15:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bachanaal schreef op maandag 30 jul 2012, 15:32]Er zijn helaas steeds meer mensen die met het pistool op de borst eisen om oneindig te blijven doorbehandelen.Die mensen willen niet begrijpen dat het een keer ophoud.

Dat is wel erg makkelijk gezegd en ik weet dat je makkelijk kunt l*llen zolang je niets mankeert maar dat het een heel ander verhaal wordt als je dagen mag gaan aftellen............en als je alleen op de wereld zou zijn is het wellicht ook makkelijk maar bv niet als je nog jong bent en/of een gezin/kleine kinderen moet achterlaten.
Dat die verlenging voor diegene geen kwaliteit van leven meer heeft is ook onzin,
ondanks pijn en ellende was de langere tijd voor een jonge moeder die ik kende die ze nog langer bij haar kind kon zijn het voor beide zeker waard.

Waar het om gaat is dat iedereen Vrij moet zijn Zelf die keus te kunnen maken en niet dat de regering dat voor iemand bepaald of dat enkel de mensen die het Wel kunnen betalen die mogelijkheid tot eigen keus (straks) nog hebben.

stacey
door stacey - Jul 30, 2012 om 15:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

En dat mag ik vast weer niet zeggen maar kosten nog moeite worden gespaard om de uitzichtloze situatie van een zeker persoon `van belang` wel in stand te houden.......
Maar die kunnen het natuurlijk zelf beslissen en betalen, welliswaar van de belastingcenten van de burgers waar ze hun centen van krijgen, maar wie ligt daar wakker van ?
Maar bij het klootjesvolk moet de stekker eruit zodra het 1 cent teveel kost.

--‘Koninklijke familie Nooit Genoeg’ kost 110 miljoen per jaar- Kan niks missen. Het is een morele crisis.--Bron

jo
door jorisw - Jul 30, 2012 om 15:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 15:47]
Waar het om gaat is dat iedereen Vrij moet zijn Zelf die keus te kunnen maken en niet dat de regering dat voor iemand bepaald of dat enkel de mensen die het Wel kunnen betalen die mogelijkheid tot eigen keus (straks) nog hebben.

Prima, maar dan moet ook het gezeur over stijgende verzekeringspremies stoppen en moeten we accepteren dat er steeds minder geld overblijft voor andere dingen. Zoals bijvoorbeeld onderwijs.

jo
door jorisw - Jul 30, 2012 om 15:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=strandjutter schreef op maandag 30 jul 2012, 13:21]Maar de meeste winst verdampt in het topbestuur.

Kan je een linkje posten met cijfers waar dit uit blijkt?

stacey
door stacey - Jul 30, 2012 om 16:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 30 jul 2012, 15:58][quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 15:47]
Waar het om gaat is dat iedereen Vrij moet zijn Zelf die keus te kunnen maken en niet dat de regering dat voor iemand bepaald of dat enkel de mensen die het Wel kunnen betalen die mogelijkheid tot eigen keus (straks) nog hebben.

Prima, maar dan moet ook het gezeur over stijgende verzekeringspremies stoppen en moeten we accepteren dat er steeds minder geld overblijft voor andere dingen. Zoals bijvoorbeeld onderwijs.

Zat andere dingen waar geld weg kan (om die zorgpremie niet te verhogen) die de kwaliteit van leven en de wens en hoop nog ( wat langer) te leven van mensen die getroffen worden door ziekte niet aantast ( en het onderwijsbuget ook niet............)

Cookies
door Cookies - Jul 30, 2012 om 16:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 15:58]
Maar bij het klootjesvolk moet de stekker eruit zodra het 1 cent teveel kost.

Stacey, dat is onzin. Er liggen in ziekenhuizen / verpleeghuizen genoeg 'klootjesvolk' patiënten langdurig in coma of comateuze toestand.

stacey
door stacey - Jul 30, 2012 om 16:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 jul 2012, 16:17][quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 15:58]
Maar bij het klootjesvolk moet de stekker eruit zodra het 1 cent teveel kost.

Stacey, dat is onzin. Er liggen in ziekenhuizen / verpleeghuizen genoeg 'klootjesvolk' patiënten langdurig in coma of comateuze toestand.

Was even een voorbeeld,
maar laatste cijfers over aantal patienten in coma is uit 2003 en toen betroffen het 32 patiënten............
dus dat is niet De kostenpost in de zorg.
Discussie ging om de `levensverlengende` medicatie waar ze het nu over hebben in het kader van de bezuinigen.
Persoonlijk vind ik langer Leven met/door medicatie een heel ander verhaal dan langer `Slapen` door medicatie...........
Maar feit blijft dat klootjesvolk (en de familie) het niet altijd voor het zeggen heeft wanneer hij uitbehandeld wenst te zijn of niet............

Cookies
door Cookies - Jul 30, 2012 om 16:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Discussie ging om de `levensverlengende` medicatie waar ze het nu over hebben in het kader van de bezuinigen.......

Inderdaad, maar je haalde zelf het koninklijk huis en hun financiële positie bij.

.......Discussie ging om de `levensverlengende` medicatie waar ze het nu over hebben in het kader van de bezuinigen......

Zoals ik het las, heeft het meer met de kwaliteit van leven te maken en schijnt het middel niet bepaald veel effectiviteit op te leveren.

Gelukkig hoef ik over dergelijke issues geen besluiten te nemen.

jo
door jorisw - Jul 30, 2012 om 16:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 16:06][quote=jorisw schreef op maandag 30 jul 2012, 15:58][quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 15:47]
Waar het om gaat is dat iedereen Vrij moet zijn Zelf die keus te kunnen maken en niet dat de regering dat voor iemand bepaald of dat enkel de mensen die het Wel kunnen betalen die mogelijkheid tot eigen keus (straks) nog hebben.

Prima, maar dan moet ook het gezeur over stijgende verzekeringspremies stoppen en moeten we accepteren dat er steeds minder geld overblijft voor andere dingen. Zoals bijvoorbeeld onderwijs.

Zat andere dingen waar geld weg kan (om die zorgpremie niet te verhogen) die de kwaliteit van leven en de wens en hoop nog ( wat langer) te leven van mensen die getroffen worden door ziekte niet aantast ( en het onderwijsbuget ook niet............)

Zoals?

tdehond
door tdehond - Jul 30, 2012 om 17:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bezuinigingen in het algemeen staan hoog in het vaandel bij deze regering. Ons geld wordt geëxporteerd naar het buitenland om o.a. de armere Europese landen te steunen.

De lengte van het leven v.h. individu lijkt mij op dit moment geen issue in het regeringsbeleid.

Marktwerking, ach, denk aan de tandartsen die meer mochten gaan verdienen.

stacey
door stacey - Jul 30, 2012 om 17:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 jul 2012, 16:55]......Discussie ging om de `levensverlengende` medicatie waar ze het nu over hebben in het kader van de bezuinigen.......

Inderdaad, maar je haalde zelf het koninklijk huis en hun financiële positie bij.

.

Ja, omdat daar niet om de kosten gegeven of naar gekeken wordt..........
En dat moet ook opgehoest worden door de belastingbetaler welbeschouwd maar daar wordt niet op bezuinigd en op medicatie van een ander wel.

[quote=jorisw schreef op maandag 30 jul 2012, 16:59]Zoals?

Dat is een heel andere discussie natuurlijk maar als je allerlei flauwekul commissies en onzin onderzoeken, onkostenvergoedingen bovenop al hoge salarissen en gezelligheidsbezoekjes ed al eens zou schrappen,
besluiten geen geld uit te geven aan de olympische spelen die we welles nietes ook zo nodig eens een keer moeten organiseren en stoppen gelijk met onderzoeken naar kosten en opbrengsten en leuke rapporten die toch ook nooit blijken te kloppen achteraf dan kunnen we dat geld alvast aan iets anders gaan uitgeven.
Budget van defensie kan ook wel wat missen en die deeltjesversneller was leuk maar geef er even berg geld aan uit als je ze over hebt zou ik zeggen.
Kan er nog wel een waslijst van maken als ik er even goed voor ging zitten verwacht ik ;-)

Maar de hoge zorgkosten zijn overigens niet zozeer te danken aan de patiënten maar aan al die mensen die daar Grof geld aan willen verdienen, dus daar valt wel een en ander aan te veranderen, beginnen bij de top.

zoekster
door zoekster - Jul 30, 2012 om 19:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op het journaal gezien, kinderen die heel veel baat hebben bij die dure medicijnen voor de ziekte van Pompe. En die medicijnen zouden alleen nog maar gegeven mogen worden aan babies, volgens het advies van het College van zorgverzekeringen, zelfs niet aan peuters. Te duur!
Wat een angst wordt die ouders en kinderen aangedaan door deze berichten. Afschuwelijk.

Nee hoor, we hebben eens besloten, van kerngezond tot doodziek, om solidair met elkaar te zijn als het op de gezondheidszorg aankomt. Laten we dat zo houden.

hu
door hurp - Jul 30, 2012 om 21:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat kost een dag van ons leger in Afghanistan? Wat zijn de opbrengsten? Zelfde voor topbestuurders & specialisten. Wat kosten ze? Wat brengen ze op? Kijk eens serieus naar de plaatsen waar het geld in grote bedragen rolt. Daar is nog genoeg geld te halen. Als dat niet zou helpen, moet je inderdaad op zulk soort medicijnen bezuinigen.

st
door strandjutter - Jul 30, 2012 om 21:48
8 Antwoorden / 9 Vragen

http://www.skipr.nl/actueel/id10409-achmea-in-rode-cijfers-zorgtak-maakt-winst.html
Hier een link naar dat Achmea meer dan een miljard winst maakt en waar ook zorgverzekeraar de Friesland nu onder valt.
Er zijn maar heel weinig partijen. Zorgverzekeraars. Ik geloof 3 grote en daar vallen vele zuster organisaties weer onder. Geen marktwerking dus. Wel veel maatschappijen en organisaties met zoals ik al noemde topbestuurders met daar bij behorende topsalarissen. En hier zie je in een topfunctie vaak ook een bekende vanuit de regering een baan krijgen. En dan hebben we het over "te dure medicijnen"

st
door strandjutter - Jul 30, 2012 om 21:52
8 Antwoorden / 9 Vragen

http://brankard.hyves.nl/forum/5368546/X2BR/Afkoopsommen_voor_twee_medisch_specialisten_Ziekenhuisplan_is_illusiepolitiek_Verzekeraar_wordt_baas_over_zorg_Ziekenhuis_Delfzijl_Cooijmans_Het_is_dit_of_niets_Fusie_doodsteek_Delfzicht_ziekenhuis/
Hier de link dat door het afkopen van 2 specialisten die niet goed functioneerden de winst van het desbetreffende ziekenhuis is verdampt.
Gaat dus op aan....... wanpraktijken

jobiejoba
door jobiejoba - Jul 31, 2012 om 11:08
134 Antwoorden / 1 Vragen

En dan is er nog het kado van 99 miljoen...

Schippers belooft op haar beurt dat de huisartsen de 99 miljoen euro die ze vorig jaar te veel hebben uitgegeven, niet hoeven terug te betalen. Ze zal bovendien haar best doen om de huisartsen ook dit jaar geen korting op te leggen.

En wie gaat dat betalen?

In het akkoord van minister Schippers van VWS staan afspraken over bezuinigingen op geneesmiddelen, meer innovatie bij huisartsen en minder verwijzingen naar medisch-specialistische zorg.

hh
door hhverveer - Aug 1, 2012 om 21:23
11 Antwoorden / 1 Vragen

L.S.,

U moet eens nadenken over de volgende vergelijking: momenteel liggen er bij een IND-kantoor een aantal uitgeprocedeerde Somali's voor de deur. Zij mogen niet worden uitgezet omdat Mogadishu te onveilig is en uitzetting naar Somalië neerkomt op een doodvonnis. Dat zijn althans de overwegingen van onze Raad van State. Het CVZ mag kennelijk wel adviseren de vergoeding voor bepaalde medicijnen te stoppen, waardoor ze voor betrokkenen onbetaalbaar worden.
M.i. komt dat ook neer op een doodvonnis voor betrokkenen. Komt het zover, dan zou ik eveneens in beroep gaan bij RvS met gebruikmaking van bovenstaande argumentatie; ik ben uitermate benieuwd hoe daarop wordt gereageerd !

Met vriendelijke groet, H.H. Verveer-Ridderkerk.

tdehond
door tdehond - Aug 2, 2012 om 07:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Gisteren stond zelfs in de krant ( AD): Moeten we nieuwe patienten met Pompe nog willen? waarin Heleen Dupuis, ethica (?) en VVD politica een pleidooi houdt om dure medicatie niet meer te vergoeden.

Alsof ouders van kinderen met deze afwijking wat te willen hebben. Als een kind met dit ziektebeeld geboren wilt wil je een zo goed mogelijke kwaliteit van leven.

=hhverveer schreef op woensdag 1 aug 2012, 21:23: L.S.,

U moet eens nadenken over de volgende vergelijking: momenteel liggen er bij een IND-kantoor een aantal uitgeprocedeerde Somali's voor de deur. Zij mogen niet worden uitgezet omdat Mogadishu te onveilig is en uitzetting naar Somalië neerkomt op een doodvonnis. Dat zijn althans de overwegingen van onze Raad van State. Het CVZ mag kennelijk wel adviseren de vergoeding voor bepaalde medicijnen te stoppen, waardoor ze voor betrokkenen onbetaalbaar worden.
M.i. komt dat ook neer op een doodvonnis voor betrokkenen. Komt het zover, dan zou ik eveneens in beroep gaan bij RvS met gebruikmaking van bovenstaande argumentatie; ik ben uitermate benieuwd hoe daarop wordt gereageerd !

Met vriendelijke groet, H.H. Verveer-Ridderkerk.

jo
door jorisw - Aug 2, 2012 om 09:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 30 jul 2012, 17:20][
[quote=jorisw schreef op maandag 30 jul 2012, 16:59]Zoals?

Dat is een heel andere discussie natuurlijk maar als je allerlei flauwekul commissies en onzin onderzoeken, onkostenvergoedingen bovenop al hoge salarissen en gezelligheidsbezoekjes ed al eens zou schrappen,
besluiten geen geld uit te geven aan de olympische spelen die we welles nietes ook zo nodig eens een keer moeten organiseren en stoppen gelijk met onderzoeken naar kosten en opbrengsten en leuke rapporten die toch ook nooit blijken te kloppen achteraf dan kunnen we dat geld alvast aan iets anders gaan uitgeven.
Budget van defensie kan ook wel wat missen en die deeltjesversneller was leuk maar geef er even berg geld aan uit als je ze over hebt zou ik zeggen.
Kan er nog wel een waslijst van maken als ik er even goed voor ging zitten verwacht ik ;-)

Maar de hoge zorgkosten zijn overigens niet zozeer te danken aan de patiënten maar aan al die mensen die daar Grof geld aan willen verdienen, dus daar valt wel een en ander aan te veranderen, beginnen bij de top.

Lekker vaag antwoord. Hoeveel ga je daarmee besparen? Je kunt van alles vinden over het advies over deze medicijnen, maar het is in ieder geval financieel onderbouwd.

En dat er mensen grof geld verdienen in de zorg wordt altijd als argument gebruikt om discussies plat te slaan, maar ik heb nog nooit betrouwbare informatie gezien met cijfers over de "verspilling". Hoeveel geld wordt er "grof" verdiend t.o.v. de zorguitgaven zoals zorgpersoneel, medicijnen etc. Pas ook nog een discussie over het salaris van een ziekenhuisdirecteur. Die man verdient 250.000 euro per jaar en leidt een ziekenhuis met 3500 man/vrouw personeel. Personeelskosten van dat ziekenhuis zijn dat al gauw 250 miljoen euro per jaar. Zijn salaris is dan 0,1% van het totale loonbudget. Daar zitten de besparingen dus niet. Dus waar zitten volgens jou dan de grof geldverdieners waar de besparingen vandaan gehaald kunnen worden?

Het probleem met de zorg is domweg dat er steeds meer vraag naar zorg komt, en omdat er steeds meer kan er ook steeds meer wordt uitgevoerd.

Cookies
door Cookies - Aug 2, 2012 om 10:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Alsof ouders van kinderen met deze afwijking wat te willen hebben......

Dat is precies waar Heleen D. op doelt: moet de ouders de gelegenheid worden gegeven de zwangerschap af te breken. Net zoals deze keuze er is bij andere ernstige afwijkingen.

Er zijn geen medicijnen om deze kinderen te genezen. Alleen het leven kan draaglijker worden gemaakt. Als ouder kun je je dan afvragen of dit is wat je wilt voor je kind.

tdehond
door tdehond - Aug 2, 2012 om 12:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 2 aug 2012, 10:18]......Alsof ouders van kinderen met deze afwijking wat te willen hebben......

Dat is precies waar Heleen D. op doelt: moet de ouders de gelegenheid worden gegeven de zwangerschap af te breken. Net zoals deze keuze er is bij andere ernstige afwijkingen.

Er zijn geen medicijnen om deze kinderen te genezen. Alleen het leven kan draaglijker worden gemaakt. Als ouder kun je je dan afvragen of dit is wat je wilt voor je kind.
Prenatale diagnostiek

In principe moeten de in de familie voorkomende veranderingen in het DNA bekend zijn om prenatale DNA diagnostiek te kunnen uitvoeren. Prenatale enzymatische diagnostiek is zeer betrouwbaar voor het vaststellen of uitsluiten van de klassiek infantiele vorm van de ziekte van Pompe. Dit ligt anders als het gaat om een zwangerschap binnen een familie waarin mildere vormen van de ziekte voorkomen met een slechts gedeeltelijk tekort aan zure ?-glucosidase activiteit. In die gevallen is DNA diagnostiek raadzaam.

Het wordt moeilijk dat je gedwongen wordt omdat medicatie onthouden wordt aan je kind, je dit leven in de kiem te moeten laten smoren.

Ik ben blij dat ik niet in de schoenen v.d. ouders sta.

Cookies
door Cookies - Aug 2, 2012 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 2 aug 2012, 12:07][quote=carola.83 schreef op donderdag 2 aug 2012, 10:18]......Alsof ouders van kinderen met deze afwijking wat te willen hebben......

Dat is precies waar Heleen D. op doelt: moet de ouders de gelegenheid worden gegeven de zwangerschap af te breken. Net zoals deze keuze er is bij andere ernstige afwijkingen.

Er zijn geen medicijnen om deze kinderen te genezen. Alleen het leven kan draaglijker worden gemaakt. Als ouder kun je je dan afvragen of dit is wat je wilt voor je kind.
Prenatale diagnostiek

In principe moeten de in de familie voorkomende veranderingen in het DNA bekend zijn om prenatale DNA diagnostiek te kunnen uitvoeren. Prenatale enzymatische diagnostiek is zeer betrouwbaar voor het vaststellen of uitsluiten van de klassiek infantiele vorm van de ziekte van Pompe. Dit ligt anders als het gaat om een zwangerschap binnen een familie waarin mildere vormen van de ziekte voorkomen met een slechts gedeeltelijk tekort aan zure ?-glucosidase activiteit. In die gevallen is DNA diagnostiek raadzaam.

Het wordt moeilijk dat je gedwongen wordt omdat medicatie onthouden wordt aan je kind, je dit leven in de kiem te moeten laten smoren.

Ik ben blij dat ik niet in de schoenen v.d. ouders sta.

Het nut van uitleg prenatale diagnostiek ontgaat me. Het gaat om een erfelijke ziekte, dus kan je daar een beroep op doen.

Gaat niet om wel/niet onthouding van medicatie! Het gaat om de kwaliteit van leven, ook met medicatie. Zelfde telt voor beslissingen die ouders moeten nemen t.a.v. andere ernstige aandoeningen / afwijkingen.

tdehond
door tdehond - Aug 2, 2012 om 18:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u wilt voorkomen dat kinderen met afwijkingen als ziekte van Pompe bestaan, zal door goede prenatale diagnostiek deze ziekte opgespoord moeten worden.

Vandaar mijn uitleg dat aan dit onderzoek nog de nodige maren kleven.

Dan moet je de ouders zover krijgen dat geaborteerd wordt omdat deze maatschappij geen geld over heeft voor een zo goed mogelijke kwaliteit van leven mocht je niet tot abortus van je kind willen over gaan.

Het gaat over kwaliteit van leven van een toekomstig kind van een echtpaar wat weet dat deze ziekte in de familie voorkomt.

Er wordt dan op je ingepraat dat je beter kunt laten aborteren omdat deze maatschappij geen geld wil investeren in de kwaliteit van leven van jouw kind.

Je zult de ouders maar zijn, die voor dit duivelse dilemma geplaatst wordt. En welk volgend ziektebeeld ( dus mens) is aan de beurt om geëlimineerd te worden?

Eng vooruitzicht.