nb
door nbw Aug 1, 2010 om 02:26
Voeding & gezondheid

Echt kiezen

47 politieke partijen.Wanneer houdt deze zinloze hollandse verdeling eens op. Door de verplichte coalitievorming komt er altijd een politiek ongewenst kabinet met partijen die nooit doen wat ze beloven. En we kunnen 100 x naar de stembus gaan en trots zijn op onze parlementaire democratie van beloften en standpunten die nooit maakbaar zijn. Ik stel voor een kiesdrempel in te stellen van 20 zetels. Haal je die dan een 2e ronde. Daarna is het tenminste duidelijk waar je voorkeur ligt. En zijn we eindelijk verlost van al die ellenlange zinloze compromievorming.

772 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 07:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij logisch dat een aantal partijen dat een regering vormt tot een compromis moeten komen hoeveel en op welke manier ze de bewoners van dit land gaan plukken.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 07:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

België; Nog steeds niets geregeld dus we zijn niet de enige die problemen hebben.

Rusland; kiesdrempel en weinig partijen en of U met deze 1 partij politiek die meerderheid heeft eens bent?

USA; 2 partijen en rest komt niet aan bod dus weinig keuze.

Engeland; overwegen Nederlands systeem in te voeren want nu is districten stelsel vaak in nadeel dus niet democratie van meerderheid.

Dus naar welk land gaat U binnenkort emigreren?

Nederland; SP ging van 0 via 2 naar 5 en 9 en 25 terug naar 15 dus redelijk grote partij.
Boerenpartij haalde ooit vele zetels en zelfs Amsterdam stemde hoger dan platteland.
SPS en DS 70 zijn al verdwenen dus net als ooit sterke CPN en CDA is fusie van ooit sterke AR, KVP en CHU dus er komen en gaan partijen dus waarom zou je je nog druk maken over dit.

De partij van de thuisblijvers is al jarenlang de grootste en helaas kreeg deze geen enkele zetel.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doe mij maar Cuba: een partij, dus je stemt VOOR of je stemt NIET (maar dan kreeg je daar nog de kogel voor). Zo heb je ook geen discussie achteraf.

Wees blij dat er iets te kiezen valt. We stemmen wie er zitting mogen nemen in de Tweede Kamer. Hoe zij dan verder het land regeren, mogen ze zelf invulling aangeven.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

nbw

In dit kikkerland is er inderdaad geen sprake van een democratie. Mijn alternatief is het Franse systeem. Na de eerste ronde wordt er gekozen uit één van de 2 grootste partijen van de eerste ronde, waarbij ook een stemadvies van de klainere partijen niet verloren gaat. Zo valt er voor de normale burger werkelijk wat te kiezen. Al is het maar een keuze op de minst slechte partij.

Pedro.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik pleid eigenlijk voor stemplicht voor de nieuwe verkiezingen, want die konden er wel is aankomen en zal het politieke landschap er heel anders uit gaan zien, wat we nu hebben dat willen we ijgenlijk niet, een minderheids kabinet? schij toch uit, die trekken straks noch de onderbroek van je reet.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

rectificatie:

nbw

In dit kikkerland is er naar mijn mening geen sprake van een democratie. Mijn alternatief is het Franse systeem. Na de eerste ronde kun je in de tweede ronde stemmen op één van de 2 grootste partijen, zodat ook het stemadvies van de kleinere partijen niet verloren hoeft te gaan. Op deze wijze valt er voor de normale burger werkelijk wat te kiezen.

Pedro.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

...........Ik pleit eigenlijk voor stemplicht voor de nieuwe verkiezingen.......

Je kan mensen - in een nog steeds democratisch land - natuurlijk nooit verplichten te stemmen! Hooguit zou de opkomstplicht opnieuw kunnen worden ingevoerd.

..........en zal het politieke landschap er heel anders uit gaan zien..........

Ja, waarschijnlijk nog verder naar rechts.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar vergis je je in birdie. Dat komt namelijk links ten goede. Dat is bewezen in het verleden. Bij slecht weer gingen er minder mensen naar de stembus, vooral "de arbeiders" na een dag werken, want dan deed rechts het goed in de uitslag. Bij heel mooi weer, bijv. een mooie zomeravond, bleek dat links het beter deed que opkomst en stemmen, dan bij slecht weer. in verhouding.

Dat was in de tijd dat er nog geen PVV was en er traditioneel gestemd werd.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 1, 2010 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........Dat was in de tijd dat er nog geen PVV was en er traditioneel gestemd werd...........

De PVV is er nu wel. En mensen blijven - in tegenstelling tot vroeger - niet meer zo trouw aan 1 partij. En tegen de tijd dat er evt. verkiezingen zouden komen, ben je al gauw een paar maanden verder, dus najaar met ws. slecht weer.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2010 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Echt niemand stand te juichen toen het gekonkel in Den Haag Balkenende 4 opleverde en niemand staat nu te juichen dat een gehalveerde CDA met de VVD alles gaat bepalen omdat Geert op alle gebieden ineens inbint teneinde de linkse kerk te pesten. Van zowel links als rechts is politiek Nederland meer een spelletje van gunnen of niet. Terwijl we als ik ze allemaal mag geloven we massaal heel diep moeten dokken voor dit haantjesgedrag. Nu heeft het opperhaantje met gedragsproblemen Dhr. Lubbers van onze koningin de opdracht gekregen van een minderheidskabinet een meerderheidskabinet gemaakt. En alle media staan er vol van en deskundigen geven hun mening. Wanneer stopt deze zinloze waanzin en tekens maar weer het kiezersbedrog. Je schaamt je toch als nederlander. Geen wonder dat een derde van de mensen niet meer stemmen. In heel veel landen heb je kiesdrempels en 2e rondes. Zijn ze daar allemaal gestoord? en weten wij het beter? In de 1e ronde kun je vrij kiezen. Daarna vallen alle partijen onder bijvoorbeeld 15 zetels af en dan kies je opnieuw links/rechts of midden. En dan was een rechts kabinet er nu allang geweest en heeft de kiezer dit beslist.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2010 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil nog meer onderverdelen.
Van mij mogen de personen op de kieslijst gekoppeld worden
aan een (hoofd)punt van het partij programma .
Aan de voorkeurstemmen kan de 'partij' zien waar het accent
ligt bij de kiezers , en geven we de 'politiek-achteraf' minder
kans om de stemming de hun gewenste kant op te buigen.