ja
door jayzmeer Apr 10, 2011 om 07:28
Voeding & gezondheid

Echte nasi

hallo , ik ben op zoek naar het recept voor indische of indonesische nasi . ik weet dus niet of het indisch of indonesisch is , maar ik weet wel dat er oa ketoembar , djintin en trassi in zit . ik heb ooit het recept van iemand gehad , maar helaas ben ik dat recept kwijt . ik vond die nasi heerlijk en wil het graag weer eens maken . dus als iemand weet hoe het gemaakt moet worden en wat er allemaal in moet in welke verhouding , graag .
alvast bedankt , gr Jay

4667 11 Rapporteer

ja
door jan uit zeeland - Apr 10, 2011 om 09:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon ff google Jay (nasi recepten ) in tikken .en je kan maar uit zoeken

vrgr jan uit zeeland

pschaecker
door pschaecker - Apr 10, 2011 om 09:58
171 Antwoorden / 0 Vragen

Deze site heeft veel nassi recepten.Alle nassi recepten op een rij

mvg

Paul Schaeckerr

sy
door sylli - Apr 10, 2011 om 11:46
250 Antwoorden / 40 Vragen

Hoewel djinten (komijnzaad) en ketoembar (gemalen korianderzaad) ook in de Indische keuken veel gebruikt wordt, is de nasi die u bedoelt den ik Indonesisch, want trassi (gefermenteerde garnalenpasta) wordt niet vaak gebruikt in de gangbare Indische gerechten. Of u moet het hebben over de Oost-Indische keuken.

vladja
door vladja - Apr 10, 2011 om 12:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sylli schreef op zondag 10 apr 2011, 11:46]Hoewel djinten (komijnzaad) en ketoembar (gemalen korianderzaad) ook in de Indische keuken veel gebruikt wordt, is de nasi die u bedoelt den ik Indonesisch, want trassi (gefermenteerde garnalenpasta) wordt niet vaak gebruikt in de gangbare Indische gerechten. Of u moet het hebben over de Oost-Indische keuken.

Trassi is bestanddeel van heel veel sambals (meestal met uitzondering van sambal oelek). Er is zelfs een sambal trassi (alleen gebruiken bij bereiding van eten).

De nakomelingen van de Javaanse contractarbeiders in Suriname (vanaf 1890 naar Suriname) produceren en gebruiken het nu nog steeds voor hun specifieke gerechten in Suriname. Hoezo "niet vaak gebruikt in gangbare indonesische gerechten"?

Vladja

sy
door sylli - Apr 10, 2011 om 14:29
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 10 apr 2011, 12:18](...) De nakomelingen van de Javaanse contractarbeiders in Suriname (vanaf 1890 naar Suriname) produceren en gebruiken het nu nog steeds voor hun specifieke gerechten in Suriname. Hoezo "niet vaak gebruikt in gangbare indonesische gerechten"?

Vladja

Suriname is niet Indonesisch of Indisch.

vladja
door vladja - Apr 10, 2011 om 15:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Suriname is niet Indonesisch of Indisch.

Lezen en begrijpen is een vak.

In totaal kwamen 32.965 Javaanse immigranten (contractarbeiders) naar Suriname (vanaf 1890). En Javanen zijn natuurlijk niet Idonesisch of toen nog Indisch.

Zij werden geworven - na de afschaffing van de slavernij - om het werk van de slaven op o.a. de suikerruitplantages over te nemen. Ze leefden daar in groeps/familieverbanden op de plantages met hun eigen leef-, eet- en andere gewoontes. En omdat trassi bijna niet gebruikt wordt in de gangbare Indonesische gerechten, wordt het nu 120 later nog steeds gemaakt door de nakomelingen, ondanks de smeltkroes die inmiddels ontstaan is.

Trassi is een wezenlijk onderdeel van de Indonesische keuken en andere keukens in Zuid-Oost Azië, waarvan Indonesie in zijn geheel deel uit maakt.

Vladja

sy
door sylli - Apr 10, 2011 om 15:21
250 Antwoorden / 40 Vragen

@Alwetende Vladja: Alhoewel ik met een mooi woord allochtoon ben en Nederlands mijn 2e taal is, kan ik best wel lezen en vaak het nog begrijpen ook.

Maar om niet in oeverloos gezeur te stranden over het wel of niet gebruik van trassi in de Indische, Indonesische, Javaanse, Surinaamse en weet-ik-het-allemaal-nog-meer gerechten/keuken, stel ik voor het hierbij te laten en TS een beetje op weg te helpen met zijn vraag:

http://www.smulweb.nl/1126050/koken/recept/Indonesische-nasi-goreng

ch
door chef54 - Apr 21, 2011 om 02:25
30 Antwoorden / 2 Vragen

MARINE NASI...
RIJST GROTE KORREL SURINAAMSE MIJN TIP ALDI GROOTVERPAKKING.
1 kop per persoon 1 kop = 2 koppen water.
water koken.als het kookt in 1 keer de rijst erin.(niet wassen)
zodra het water weer kookt,10 minuten afstellen,en 1 keer goed roeren.
als het water en de rijst heftig begint te koken,het vuur temperen en zachtjes laten doorkoken.na 10 minuten afgieten in een vergiet.liefst een stalen.de zelfde pan vullen met heet water,en daar het vergiet met de rijst opzetten.een gat in het midden maken deksel erop en 8 minuten laten stomen.dan de rijst met een vork goed losmaken af laten koelen en afgedekt in de koelkast goed koud laten worden.
tijdens het stomen mag het water de onderkant van het vergiet niet raken.
***
voor 4 personen:
2 schouderkarbonades,van het been snijden en bakken.
afgekoeld in reepjes snijden en apart op een bordje plaatsen.
vulling
van 3 eieren omeletten bakken.
afgekoeld oprollen door de helft snijden en ook in reepjes snijden.
1 prei.door de helft snijden en weer reepjes snijden,en wassen.
ongv. 10 cm van de prei overhouden.niet snijden dus.
een ons ham de vierkante plakken.
ook over de lengte 2 keer door midden snijden en in reepjes
alles in een (bv) vergiet doen en door elkaar mengen.
*******
fijn snijden: 1 grote ui,3 a 4 teentjes knoflook,4 plakjes ontbijdspek.
op een bordje plaatsen met 1 theelepel sambal oelek= zoute sambal.
en een theelepel trassiepoeder.het ruikt effe raar.je proeft het anders.
bereiding.( ik gebruik een antiaanbak pan van 24 cm doorsnee en 10 hoog.)
de pan op een hoog vuur ztten
zonnebloemolie in de pan zodat de bodem net bedekt is.
als dat goed heet is het bordje ui toevoegen,even goed mengen dan het vlees erbij doen.
daarna de rijst.het vuur hoog houden,en alles goed omscheppen.goreng = bakken.je pan 3\4 vol houden.
op smaak brengen met 4 theelepeltjes zout 3 keer schudden met de maggiefles
weer goed mengen even proeven,en dan de vulling erdoor mengen.en klaar is kees

edwardus
door edwardus - Apr 21, 2011 om 10:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens zou ik geen Surinaamse rijst nemen maar pandan-rijst of jasmijn-rijst, dat is gewoon lekkerder. Voordeliger via de oriëntaalse toko in balen van ca. 22kg.

@Vladja: kun je even de herkomst van dit stukje vermelden, want volgens mij klopt dit niet:
[quote]En omdat trassi bijna niet gebruikt wordt in de gangbare Indonesische gerechten...

Trassi,oftewel terasi, wordt juist zeer veel gebruikt in gangbare Indonesische gerechten, dat schrijf je tenslotte zelf ook, dus ik begrijp je citaat niet helemaal denk ik. Een Indonesiër zonder terasi is net zoiets als een matroos zonder pet.

ch
door chef54 - Apr 21, 2011 om 10:43
30 Antwoorden / 2 Vragen

geloof mij nou maar en de anderen die het weten,in ieder gerecht gaat trassie.
het wordt vaak vermeden door smoezen,het stinkt effe.voor velen