ni
door nijhuis63 Jan 8, 2009 om 19:54
Voeding & gezondheid

Elektriciteit schokken van bankstel

Ik heb sinds een half jaar een nieuw bankstel van stof (katoen met nijlon) en van het begin af aan krijgen mijn man en ik schokken als we opgestaan zijn en iets van metaal aanraken, of zelfs de hond aaien,opstaan en eerst ontladen door hout aan re raken helpt wel, maar ik wil gewoon weten of er nog iets anders is om hier vanaf te komen.wie kent dit veschijnsel en wat is er aan te doen?

Bijv.dank. Tiny

46061 16 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jan 8, 2009 om 20:37
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het probleem zal zich voornamelijk voordoen bij droge dagen als nu. Een luchtbevochtiger zu kunnen helpen.
Wat voor schoenen draagt u? Ik kan mij voorstellen dat het probleem minder is als u sloffen draagt van bv kurk.

Het blijft natuurlijk gissen.....   maar met experimenteren zal er vast een oplossing gevonden worden.

Vroeger werkte ik op een werkplaats waar we dit probleem ook hadden in winterse dagen. Op deze dagen bond ik altijd een stuk koperdraad door mijn schoen, over de zool weer terug. De draad maakte dus altijd contact met mijn voet/ sok en de vloer. Voor mij volddeed dat, maar was natuurlijk wel een raar gezicht....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 8, 2009 om 21:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Tiny,

Het komt door een te lage relative luchtvochtigheid, doordat alle vocht in de buitenlucht vastgevroren vastgevroren is. Behoudens bij mist. Bij een rel. luchtvochtigheid van rond de 60 % zult u er geen last van hebben.

Het nylon gedeelte (alle kunstvezels) in de stof van de bank is er de oorzaak van. Een katoenen grand-foulart over de bank kan uitkomst brengen, doch zoals Deinert al opmerkte kan een luchtbevochtiger ook goed helpen. Heeft u niet zo'n ding en wilt u voor die paar keer aaneengesloten vorstperiode er geen aanschaffen, dan helpt het drogen van nat wasgoed in de woonkamer (op een rek) ook prima, evenals gevulde waterbakjes aan radiatoren en veel planten.

Om er direct vanaf te komen kunt u wat water sprenkelen of verstuiven over tapijt of vloerkleed. Ongeveer een kopje per m². Dat vedampt geleidelijk. Schaf u een goede (haar)hygrometer aan, zodat u de rel. luchtvochtigheid in de gaten kunt houden.

Als u zelf geen kunststof kleding draagt doch katoen, schoenen of pantoffels met leren zolen heeft u er ook minder last van. Laminaat vloer verhoogt het effect van statische lading. De lading zelf is ongevaarlijk.

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Jan 8, 2009 om 21:33
2308 Antwoorden / 28 Vragen

deze statische elektriciteit kun je zelfs met haar kammen al krijgen.  in de auto wereld heeft men een anti statische strip onder de auto hangen. er zijn mensen die vinden dat het helpt. het is ondoenlijk om uw bankstel te aarden. wat dat betreft komen de antwoorden van de 2 andere collega's al een eind in de goede richting . u heeft er ook niet het hele jaar last van.

mamamama
door mamamama - Jan 9, 2009 om 13:57
67 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Tiny,

Ik ken het probleem. Er zijn echter niet veel oplossingen voor. Wat meerdere  mensen al gesuggereerd hebben is is de waarheid. Toch heb ik nog een tip die ikzelf al eens heb toegepast met mijn oude bank. Bij de kringloop staan vaak oude leren bankstellen. Koop de gedkoopste en snij met een stanley-mes de rugkant uit de bank en laat vervolgens de bank weer gewoon achter bij de kringloop. Leg de lap leer over de bank. Het is een tijdelijk oplossing waar je wel profijt van zult hebben.

gr.js mamama

jo
door jony - Jan 9, 2009 om 14:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

het is mogelijk dat het door de schoenen komt

le
door leolouwers - Jan 9, 2009 om 15:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tiny,

Ik heb wat moeite met de oplossingen die mijn voorgangers aandragen.

Zelf ben ik van mening dat de verkoper van het bankstel iets aan dit probleem moet doen. Zeker als er geen waarschuwing voor dit verschijnsel is gegeven.

Ik zou een bankstel namelijk niet kopen wanneer ik het risico loop om steeds met "stroomschokken" geconfronteerd te worden.

Succes ermee!

labren
door labren - Jan 9, 2009 om 15:58
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan je bankstel met een vochtige doek met groene zeep afnemen dan gaat dit probleem vanzelf over, komt omdat het een nieuw bankstel is

sc
door schweitzer - Jan 9, 2009 om 16:17
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal komt mij bekend voor ik heb het ook bij heel droog weer dat als ik uit de auto stapt en ik raak het portier aan dan krijg ik ook een schok wat erg gevoelig kan zijn. De laatste dagen heb ik het met mijn muis van de computer,het is nu ook weer erg droog weer en als ik dan mijn muis pakt dan krijg ik ook een schok,ik heb er een stukje leer om heen gedaan maar dat help ook niet veel.Erg vervelend.

Succes met uw eventuele oplossing,

Aad Groeneweg

boerinlena
door boerinlena - Jan 9, 2009 om 20:35
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb overal electrische schokken van. wij hebben laminaat en ik loop op het moment op van die klompen. waar ik op dit moment de naam niet meer van kent, haha.

Ik heb het idee dat het door de kombinatie vloer-klompen komt en de vorstperiode.

Het is vreselijk naar, maar ik weet eigenlijk niet wat ik er mee moet doen.

misschien is het in jouw geval handig om tijdelijk een laken over de bank te leggen, om uit te proberen of dit beter gaat. veel succes.

ma
door marjoleinm - Jan 9, 2009 om 21:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Tiny

Mijn zoon heeft zo'n zelfde probleem: een nieuw stoffen bankstel en een laminaatvloer. ook wij ' schokken' wat af bij hem. Omdat ik het met droog/vriezend weer ook met mijn lange haar heb weet ik dat een wasbeurt met cremespoeling goed helpt. Ik heb hem aangeraden om een doekje nat te maken met lauw water met daarin opgelost wat cremespoeling en daar de bank mee af te nemen. Even laten drogen en het is een stuk minder statisch. Soms als het zo droog weer blijft even herhalen.

Sterkte Marjolein

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2009 om 22:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ mama:

Als de leren bank in de kringloopwinkel vernield wordt dient deze afgevoerd te worden als grofvuil. De kringloopwinkel is er juist voor om tot minder grofvuil te leiden. Daar krijgt de kringloopwinkel juist subsidie voor. Ze moet daarom betalen voor het afvoeren van grofvuil dat ze zelf of haar klant(en) veroorzaakt. Ze wordt daarin als een normaal bedrijf behandeld.

Zodoende ziet de kringloopwinkel u aankomen met het achterlaten van een vernielde bank zonder extra voor het afvoeren daarvan te betalen.

Hardware ERror MAN. (16 jaar ervaring in kringloop)

edwardus
door edwardus - Jan 9, 2009 om 22:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals reeds gemeld, de oorzaak is de bekleding van synthetische stof die door wrijving met je kleding statisch geladen wordt. Vooral met het droge winterweer kun je, net als bij auto's met synthetische stoelbekleding, het probleem omzeilen door er een doek van natuurlijk materiaal overheen te draperen, bijv. katoen, wol, zijde of viscose.

na
door naberman - Jan 10, 2009 om 10:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op internet naar

"antistatische spray"

pa
door pareltjes - Jan 10, 2009 om 10:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tiny,

Ik had ook dit probleem met het bankstel. Ik heb de meubelzaak gebeld(Piet Klerkx), zij stuurden mij mij een antistatik-spray op. Dit heeft uitstekend geholpen. Succes

ni
door nijhuis63 - Jan 10, 2009 om 10:34
10 Antwoorden / 20 Vragen

Hartelijk dank voor alle antwoorden,ik heb de vochtigheid in de kamer al omhooggebracht, maar dat helpt nog niet, ik ben wel blij met dat ik nu weet dat er een spray is . dat ga ik zeker proberen. nogmaals bedankt.

8w
door 8wissel - Jan 10, 2009 om 10:40
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tiny,

Ik had 2 jaar geleden schoenen, als ik die aan had ( in de winter) kreeg ik bij opstaan (van welke stoel of bank dan ook) een shock bij het aanraken van iets metaals ( deurkruk van auto of huis).

Probeer eens andere schoenen of sloffen.

Succes.