bupozaanstad
door bupozaanstad Dec 6, 2008 om 20:02
Voeding & gezondheid

EPD ( Electronisch patienten dossier)

Bij mijn weten is het in Nederland BIJ WET VERBODEN iemand iets toe te sturen en te zeggen: als je niet reageert, zit je er aan vast! Hoe zit het dan met het EPD? De overheid zond de bevolking een formulier waar mee je, je kon afmelden voor het EPD met de mededeling als u hier niet op reageert worden uw gegevens automatisch op genomen in het EPD. Kan en mag dat zo maar? Imand die voor zijn werk buiten Nederland verbleef kan zich niet meer afmelden omdat de tijd daarvoor is vervallen. Volgens mij gaat de Nederlandse regering hiermee hun boek te buiten.

1658 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 6, 2008 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

ONgevraagd toezenden met negatieve optie is verboden bij Handel, daar valt dit niet onder, en voorzorgverzekeraar is het in de wet vastgelegd.

-------Negatieve optie zorgverzekeraar ;

In de nota van wijziging van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet is in artikel 2.5.1 de zogenaamde negatieve optie geregeld.      negatieve optie

------Al jaren wordt in de Tweede Kamer gesteggeld over de invoering van een negatieve optie voor orgaandonoren. Niets doen als je wel donor wilt zijn, maar een formulier opsturen als je dat niet wilt. Deze methode van de negatieve optie is in de handel verboden. Je kunt alleen iets kopen als je aangeeft het wel te willen. --  Elektronisch Patiënten Dossier

Groetjes,

ve
door verwijderd - Dec 6, 2008 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb de brief over het EPD.

tot op heden nog niet ontvangen en voor de rest van mijn gezin ook nog niet.

en lees er wel veel over maar weet ook niet waar ik moet zijn om het wel te ontvangen.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2008 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bupozaanstad,

Het is in dit kikkerland nog steeds niet wettelijk verboden om de zogenoemde negatieve optie (wie zwijgt stemt toe) te gebruiken. Op zich staat dit gegeven los van een ongevraagde toezending die wél is verboden om overigens een geheel andere reden. Wel wordt het gebruik van deze optie algemeen gezien als onfatsoenlijk en schofferend. Als de betrokken minister dus in de spiegel kijkt ziet jij naar mijn mening geen fatsoensrakker en mogelijk een klein schoffie. Overigens: heeft deze minister zélf wel toestemming gegeven dat jan en alleman in de toekomst zijn EPD-gegevens kunnen inkijken door niet te reageren? Ik waag het te betwijfelen.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2008 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier kun je de info en het bezwaarschrift vinden, je moet dan wel snel zijn bezwaar moet vóór 15 december binnen zijn.

MinVWS | Elektronisch patiëntendossier (EPD)

Informatiepunt BSN in de zorg en landelijk EPD - Bezwaar

ve
door verwijderd - Dec 6, 2008 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach weet je, ook ik ben wel eens een keertje halsstarrig of ga ik op mijn strepen staan, moet kunnen toch.

Deze enveloppe ligt bij mij op het bureau en 'DICHT'.
Als ze dan zo graag mijn gegevens op het internet willen zetten dan kunnen ze dat aan mij persoonlijk vragen, dacht ik zo.

Deze brief of wat er dan ook in de enveloppe zit is geadresseerd aan: De bewoner van dit adres
Wel misschien is deze wel voor de buren, maar niet voor mij.
Dus hier doe ik niets mee.

Mocht later blijken dat er gegevens van mij zijn opgenomen in het EPD dan weet ik wie er problemen gaat krijgen, minister of geen minister.

Je bent tegenwoordig al niet eens een nummer meer, alleen maar een bewoner van een adres.
Het wordt nog wel gekker wees daar maar niet bang voor.

Zo ik ben mijn ei even kwijt en ben niet voor niets 'Rebel' Groet.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt het protest formulier down loaden let op er moet wel een copy pasport oid bij en je fiscaal no echt niet vergeten want dan verdwijnt het in de prullebak

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ALTIJD bezwaar maken ook NA 15 decermber, als jou huisarts zijn dus jou gegevens moet aanleveren krijg je nogmaals een brief met de optie om je gegevens wel of niet in het EPD op tenemen.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onder druk van de kamer heeft klink besloten dat bezwaar maken  altijd mogelijik is ook na de peil datum.

Helaas is dat in de media niet duidelijk naar voren gekomen!

Maar staat inmiddels wel op de site van het ministerie.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik me nu afvraag is;

Zijn er mensen die voor EPD zijn? Want ik twijffel wat te doen. Hoor steeds veiligheid dit , verzekeraar dat , inbreken zus en big brother zo.

Zijn er mensen die Voor EPD zijn? En wat is daar eventueel de reden voor.

Deejay

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou voor de artsen een uitkomst moeten zijn, maar zelfs die vinden het (in elk geval nu nog ) geen goed idee.

Dus reden reden om er voor te zijn kan ik niet bedenken ;-)

Huisartsen waarschuwen patiënt tegen Elektronisch Patiëntendossier (EPD)

De huisartsen vinden dat de veiligheid van de medische gegevens beter moet worden gewaarborgd. Ook is het volgens hen onduidelijk wie aansprakelijk is bij misbruik van die gegevens. Het EPD is nog onvoldoende getest om er snel en zonder fouten mee te kunnen werken, stellen ze.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van NRC.nl staat een artikel mbt een proef die al bijna een jaar l;oopt in twente en de achterhoek en daar blijkt dat het systeem ernstige problemen vertoont kwa systematiek die de artsen voeren verschillen in dossiervorming (niet eens luidnd bv) en de beveiliging van de toegangs passen die de arts moet gebruiken en vervolgens vergeten uit de kaartlezer tehalen wat na iedere raadpleging zou moeten.

De deelnemers aan de proef verklaren dat het systeem NIET klaar is om per nov-dec.2009 in tevoeren!

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

 in de tweede link van je eerstbijdrage staat dat bezwaar maken ook NA 15 december mogelijk is.

mvgr hans

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerste bijdrage moet zijn tweede bijdrage van stacey

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allen, op 01-11-08 jl. hebben wij, mijn vrouw en ikzelf, ook deze brief ontvangen van het ministerie van VWS, onder leiding van minister Ab Klink, we hebben direct beiden een bezwaarschrift teruggestuurd, MET een kopie van onze id kaarten, en met het verzoek, om bericht terug te sturen na ontvangst van deze brieven,ter bevestiging, het is nu 7 dec 2008, en hebben tot op heden geen enkele reaktie terugontvangen van VWS. Rijst bij ons nu de vraag: Wat doen ze nu in hemelsnaam met onze (prive!) gegevens, en: Waarom moeten wij allen zelf actie ondernemen, om niet aan iets te willen deelnemen, wat nog niet eens door de kamer is goedgekeurd, en waar vele, vele mensen, maar vooral ook specialisten op tegen zijn, zelfs mijn behandelende (proffessor) doet niet mee: " Ja, ben me daar toch niet gek, kunnen mijn assistenten en alle andere medewerkers in dit ziekenhuis, in mijn privegegevens snuffelen, dat wil ik helemaal niet!" aldus deze specialist (cardioloog) , en nog vele andere artsen en specialisten, die ik persoonlijk, om hun mening en visie had gevraagd, omtrent het gegeven EPD zeggen: Masaal NEE zeggen, da's de beste manier, om dit (overigens nu al mislukte) systeem echt tegen te houden, de nadelige gevolgen van zo'n systeem zijn niet te overzien, voor niemand niet, en, als er dan zo'n ministerie is, onder leiding van Ab Klink, die dit per se in willen voeren, dan moeten ze eerst eens naar hun eigen kijken, en eens kijken wat dit wel weer niet kost,voordat ze jan en alleman te kijken zetten, want een EPD is werkelijk door iedereen te benaderen, en da's geen goed teken....echt niet! De voorstanders, en de ja knikkers, weten werkelijk niet, wat dit voor ernstige en nadelige gevolgen kan hebben, vooral in je dagelijkse en sociale omgeving, maar ook in je werkomgeving, toekomst,en, niet te vergeten, de medische keuringen, die veelal worden gedaan door huisartsen, (als nevenbaantje....!)hoezo EPD?? Hoeveel mensen, die nu (nog) werken kunnen, ondanks een gebrek(je) zullen daar dan weleens de dupe van gaan worden? Zonder werk komen te zitten! Heeft IEMAND daar wel eens over nagedacht....? Als je modern wilt zijn, doen en denken, dan zorg je, dat je je medische gegevens goed afschermd, zelf alles in de hand houd, en indien nodig, als je ouder bent, in ieder geval aan EEN vertrouwenspersoon AL je medische gegevens geeft, dan is het verantwoord. Niets electronisch, zodat Jan en alleman in iedereen zijn gegevens kan kijken, dat nooit!! Laat het ministerie de kosten besparen, en het geld wat er over blijft, om dit stomme plan uit te laten voeren, maar terect laten komen bij de gewone werkmensen, zodat de premie's voor zorgverzekering ECHT omlaag kunnen, want ook de gewone man heeft het erg moeilijk, en daar hebben ze in Den Haag schijt aan, dat blijkt wel! Met Groet, Henri

ve
door verwijderd - Dec 7, 2008 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

--dat bezwaar maken ook NA 15 december mogelijk is.--

Dat weet ik ;-)   EPD Zou ook pas eind 2009 in gebruik genomen gaan worden.

Maar als het dan al `in omloop` is dan is het kwaad wellicht al geschied, dus waarom wachten ?!  ;-)

ve
door verwijderd - Dec 8, 2008 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zitten zoveel nadelen aan, maar het kan wel levens redden.

Mensen die in trauma-centra werken hebben veel baat bij dit systeem. Ze kunnen nu (mits het slachtoffer zij ID bij zich heeft) nakijken in een systeem of de persoon ergens voor allergisch is of medicijnen slikt die in conflict kunnen geraken met medicijnen die in het ziekenhuis gebruitk worden. Er worden veel mensen binnen gebracht die geen personen bij zich hadden tijdens de calamiteit en die dan ook nog eens buiten westen zijn. Daarvoor is het EPD echt perfect.

Nadelen....tja wat zijn nadelen,

Wij zijn (bijna) allemaal ergens verzekerd. De ziektekostenverzekeraar kan ook in jouw gegevens kijken als je daar verzekerd bent. Elke medewerker kan in jouw staat kijken. Zo ook met andere zaken.

Als het EPD 10 levens per jaar kan redden is het al een gigantische vooruitgang. En geloof mij, er worden veel meer mensen gered met dit EPD.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2008 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dds,

Je moet deze kwestie niet op zijn kop zetten: invoering gaat juist levens kosten.

Read3.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2008 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

O,

ik begrijp het Read, jij werk dus bij een trauma-centrum.

En jij hebt dus nog nooit het probleem gehad dat er een bijna dode patient op de OK lag waar niemand wat van wist en het dus maar gokken is,

Goh, blijken ze hier in de omgeving allemaal te liegen. Die sukkels in de OK zeggen steeds dat ze het niet "zomaar" weten en dat juist het EPD kan helpen.

Stomme leugenaars daar.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2008 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dds, U schrijft:"De ziektekostenverzekeraar kan ook in jouw gegevens kijken als je daar verzekerd bent. Elke medewerker kan in jouw staat kijken. Zo ook met andere zaken"

ABSOLUUT NIET WAAR! Een ziektekostenverzekeraar krijgt alleen declaraties binnen, een ziektekostenverzekeraar kan je vertellen wat er gedeclareerd is, nota afhandeling, machtigingen, gedeclareerde apothekerskosten etc. NIET je persoonlijke medische gegevens, hoe komt U op het idee!!?? Wel ff bij de les blijven...

Gr. Henri