ekiem
door ekiem Apr 27, 2014 om 17:32
Voeding & gezondheid

Ervaringen met litteken creme of olie

Mijn vraag gaat over het volgende. Partner heeft onlangs een open hart operatie ondergaan waarbij hij nu een enorm litteken heeft. Operatie is nu 10 weken geleden.
Nu lees je weleens over litteken crème of olie en dat hiermee het litteken wat minder zichtbaar is.
Op dit moment is het een lange rode streep. Heeft iemand ervaringen met deze oliën of crèmes. Zijn ze zinvol of is het geldklopperij ?

93752 43 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

costnix
door costnix - Apr 27, 2014 om 18:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

De werking van deze crèmes/olies zijn niet bewezen. Zie hier.

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2014 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Dat spul werkt dus allemaal niet. Maar het litteken zachtjes masseren, maakt niet uit met wat, dus koop een pot Nivea, kan wel maken dat het wat soepeler aanvoelt.

Verder is het geduld hebben, en T shirt aanhouden. Zon is niet goed voor een litteken.

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2014 om 18:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

Hai ekiem, ik weet jammer genoeg niet meer de naam van littekenolie, maar mijn man had, na 2 openhartoperaties een werkelijk heel positieve ervaring daarmee. Ik moet zeggen dat het lang geleden is, alles wat ik me herinner was dat het een bruin flesje was, gekocht bij de apotheek, op aanraden van de chirurg. Het helpt absoluut niet á la minute maar na 6 maanden werd het aanmerkelijk 'mooier' en zachter. Moet er wel bij zeggen dat de plastisch chirurg liever had dat hij daaraan geholpen zou worden omdat er aan de bovenkant een behoorlijke bobbel zat. Maar daar had hij geen zin (meer) in. Deze olie, verdorie dat ik de naam niet meer weet, helpt zelfs bij lang bestaande littekens. Voorspoedig verder herstel toegewenst voor je partner trouwens

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2014 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Élk litteken wordt na zes maanden minder zichtbaar en zachter.

aurora1
door aurora1 - Apr 27, 2014 om 19:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Het is zoals @tijger1 zegt, baby olie kan bijv. ook. Het is overigens nog maar kort geleden, u zou de huisarts misschien ook nog om tips kunnen vragen. Allerhande litteken crèmes e.d. zou ik beslist niet kopen en mee gaan smeren.

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2014 om 19:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op zondag 27 apr 2014, 19:00]Élk litteken wordt na zes maanden minder zichtbaar en zachter.

Inderdaad, gewoon een kwestie van tijd. Wordt vanzelf minder rood en minder opvallend.

ekiem
door ekiem - Apr 27, 2014 om 19:49
676 Antwoorden / 100 Vragen
0

Avond allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het litteken is nu " nog " een rode streep met aan de bovenkant wat bobbels. Het is goed te lezen dat het na een poosje wat minder gekleurd is. Het is alleen dat hij het een heel confrontatie vindt.

Ekiem

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2014 om 19:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Die bobbels aan de bovenkant worden ook minder. Ja, het is confronterend, zeker in het begin, maar ook daar kom je over heen.

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2014 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Laat hem maar in gedachte houden wat het nut was van die operatie, dan is dat litteken compleet bijzaak.

ekiem
door ekiem - Apr 27, 2014 om 20:09
676 Antwoorden / 100 Vragen
0

Ja, dat is ook zo. Alles bij elkaar is het heel wat geweest, nu nog. Gelukkig is alles goed verlopen, had ook anders kunnen zijn.

En dan is, logisch gewijs zo'n litteken, niet echt van belang.

Ekiem

costnix
door costnix - Apr 27, 2014 om 20:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als röntgenlaborant heb ik heel wat littekens gezien. In het begin kunnen er Erg rood en dik uitzien, maar dit trekt altijd bijna geheel weg. Één patiënt zei zelfs, dat het zien van zijn litteken hem een waarschuwing was om zuiniger op zijn lichaam te zijn. Als het litteken later weer rood wordt en pijnlijk en dik is, gaan dan terug naar de chirurg. Er is dan sprake van een ontsteking.

tr
door truvanu - Apr 28, 2014 om 13:08
51 Antwoorden / 0 Vragen
0

Littekenolie of -creme is in vele soorten en prijsklassen te koop. Insmeren is goed en misschien is het ook goed voor de gemoedsrust van je partner. Niet geschoten is altijd mis, toch?

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

[quote=truvanu schreef op maandag 28 apr 2014, 13:08]Littekenolie of -creme is in vele soorten en prijsklassen te koop. Insmeren is goed en misschien is het ook goed voor de gemoedsrust van je partner. Niet geschoten is altijd mis, toch?


Dat is niet waar. Sommige bestanddelen kunnen zelfs schadelijk zijn. Wil men smeren of masseren, dan is een flesje babyolie of amandelolie zeker zo goed.

mi
door mie46sev - Apr 28, 2014 om 13:18
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb wel eens gehoord dat calendula zalf hierbij geode resultaten geeft. Is betaalbaar, dus mss het proberen waard?

jpm
door jpm - Apr 28, 2014 om 13:18
820 Antwoorden / 28 Vragen
0

Ik had na een maagoperatie een litteken dat leek op een kabel die van boven de ribbenboog tot onder de navel (dwars door de navel heen) doorliep. Na een jaar was de totale 'kabel' verdwenen en was er een heel dunne rode lijn te zien. Na anderhalf jaar was de rode lijn een heel dunne witte lijn geworden. Door lichte beharing op de borst is dit slechts zichtbaar als je heel goed kijkt. Inmiddels zijn we precies 25 jaar verder. Dus van een kabel met een dikte van ca. 10 mm doorsnee tot praktisch onzichtbaar. Dat gaat ook bij uw partner gebeuren, let maar op. Sterkte ermee.

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2014 om 13:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

@ekiem, de littekens in het been (of benen: ligt eraan hoeveel by passes er gemaakt zijn) zijn trouwens veel minder opvallend' hé? Maar ook daar kan er gerust lekker gesmeerd worden. En natuurlijk minder "dik" dan de borstkas (ik bedoel het of de littekens.

gr
door gravin4 - Apr 28, 2014 om 14:08
52 Antwoorden / 19 Vragen
0

Al vanaf januari masseer ik 's morgens na het douchen en 's avonds voor het slapen het litteken op mijn borst in met Sudocreme en olie. Wat voor huidolie dan ook: Arnica, Arganolie, enz.
Ondanks dat door mijn Diabetes wonden slecht en langzaam genezen, wordt dit litteken sneller zachter en minder rood dan eerder bij andere wondjes het geval was.

boppe1943
door boppe1943 - Apr 28, 2014 om 14:14
1129 Antwoorden / 98 Vragen
0

Als het litteken niet abnormaal verdikt is of veel last geeft is het gewoon een kwestie van geduld. Bij een borstbeenwond kan dat wel een jaar duren. U kunt littekencreme gebruiken, maar zoals gezegd, het is niet bewezen dat dit echt helpt. U kunt ook gewone hydraterende creme gebruiken met vitamine E en dit zachtjes inmasseren. Dat houdt het litteken soepel. Verder kan uw partner beter niet roken, want dan is de wondgenezing trager. Ook geen krachtsport, geen sauna, geen zonnebank en in de zon moet hij, als hij buiten is zonder bovenkleding, een goede zonnebrandcreme gebruiken, minstens factor 30. Maar mocht het echt een probleemlitteken zijn, dan kan er altijd nog plastische chirurgie worden toegepast, een siliconenbehandeling of een speciale gelbehandeling. Laatste 3 opties op doktersadvies. Succes.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Vitamine E kan juist schadelijk zijn voor een litteken. Dus niet gebruiken.

carryoncarry
door carryoncarry - Apr 28, 2014 om 14:21
10 Antwoorden / 2 Vragen
0

Goede resultaten gezien met calendula olie en bio olie.

ek
door eksterika - Apr 28, 2014 om 14:53
9 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb 5 jaar geleden al weer, baat gehad bij Scarban van Laprolan uit Beuningen. Het is een soort dik siliconenvel dat je met behulp van een gel op je litteken kon 'plakken'. Het deed geen pijn en was eenvoudig in gebruik want je kon het zelf op maat knippen. Dagelijks dat velletje schoonspoelen en met gel opnieuw aanbrengen. Je mag het niet op wonden gebruiken!! Ik kreeg dit via de huidarts voorgescheven en moest het drie maanden gebruiken. Na enige weken werd het litteken duidelijk minder terwijl ik er jaren daarvoor mee was blijven lopen.

ekiem
door ekiem - Apr 28, 2014 om 17:27
676 Antwoorden / 100 Vragen
0

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en adviezen.
Tijdens het boodschappen doen kwam ik Skin Repair Oil 75 ml tegen, bevat goudsbloem, lavendel, rozemarijn, en kamilleolie. Schijn je te kunnen gebruiken bij littekens en striemen. De wond is van een open hart operatie ( borstkas is open geweest ) .
Denkelijk wordt het straks allemaal iets minder zichtbaar. Krijg de indruk dat hij het gedeelte net boven het borstbeen het hinderlijkst vindt. De rest zie je niet zo zitten, kleding zit erover.

Groeten ekiem

boppe1943
door boppe1943 - Apr 28, 2014 om 17:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op maandag 28 apr 2014, 14:16]Vitamine E kan juist schadelijk zijn voor een litteken. Dus niet gebruiken.

@ Tijger1: Ik ben de kunst van "klik hier" niet machtig, maar bekijk onderstaande links eens?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/23061-littekens-vervagen-en-verwijderen.html

http://www.arganolie.eu/blog/argan-cosmetica/weetjes-over-vitamine-e-en-wat-dat-voor-je-huid-doet/

https://www.bronovo.nl/Bronovo/nl-NL/bronovo/Patienten+en+bezoekers/patientenvoorlichting/Patientenfolders/littekenvorming_behandeling.htm

http://www.biodermal.nl/onze-producten/speciale-huidverzorging/littekens/litteken-creme/

http://www.littekencreme.com/

http://plazilla.com/page/4294994031/hoe-kun-je-littekens-vervagen

enz. enz. enz.

U ziet, zelfs het Bronovo ziekenhuis adviseert vitamine E.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2014 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@boppe1943

Dan zou ik de link in de allereerste reactie maar eens openen en lezen.

En maar eens oefenen met het maken van een link. Ik heb het ook onder de knie gekregen. Duurde wel even ;-)

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2014 om 18:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Die skin repair olie bevat ook parfum en of dat nu wel een goed idee is met een vrij vers litteken?
Zoals al eerder gezegd, ik zou eventueel de huisarts raadplegen (of bij de kliniek vragen).
Lees anders ook nog eens klik hier.

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2014 om 19:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op maandag 28 apr 2014, 18:27]En maar eens oefenen met het maken van een link. Ik heb het ook onder de knie gekregen. Duurde wel even ;-)

Off Topic: ik kreeg gelukkig van de moderatie 'oefentijd' om het te leren, kan het nog steeds niet op de goede manier ;-)

ekiem
door ekiem - Apr 28, 2014 om 20:01
676 Antwoorden / 100 Vragen
0

Avond allemaal,

Mischien is het inderdaad een goed idee om de huisarts te raadplegen betreffende die olie.
Maar ik heb nog een, mischien rare, vraag.
Ik las in een van jullie opmerkingen iets over een "vers litteken " , maar waneer is een litteken vers ??
Operatie is bijna 10 weken geleden.


Fijne avond, Ekiem

Cookies
door Cookies - Apr 28, 2014 om 20:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Ik vind een 10 weken oud litteken 'vers'. Wat is nou 10 weken? Vraag het aan je huisarts, vermoed dat hij er hetzelfde over denkt als ik.

ekiem
door ekiem - Apr 28, 2014 om 20:12
676 Antwoorden / 100 Vragen
0

Bedankt Carola83,

Dat vind ik eerlijk gezegd ook, zo komt het mij in ieder geval wel over. Maar ja, hij begon er zo over en vond het toch nadrukelijk over komen.

Vandaar dus die vraag over een litteken creme. Had er eerlijk gezegd nooit eerder van gehoord, waarschijndenlijk omdat het nooit in de belangstelling is geweest.

Ekiem

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2014 om 20:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

klik. Dus let er zelf/je partner goed op.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2014 om 00:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Zie de link die ik gegeven heb, daar wordt bijv. gesproken over "rustige fase", dus als het niet meer rood is. Persoonlijk vind ik littekens die nog rood zijn "vers" en zeker na pas 10 weken. Zelf zou ik overwegend van zo'n litteken afblijven om het rust voor genezing te geven. Geen zon erop, sauna etc., zoals ook al gezegd is. Verder moet hij er maar niet te veel naar kijken en over mijmeren, en bijv. voor het bovenste stukje een shawltje/halsdoekje doen. En van onderwerp veranderen als het ter sprake gebracht wordt? Het is een cosmetische zaak en die lost zichzelf in de loop der tijd op. Belangrijker is goede genezing, weer op krachten komen etc., en in de gaten houden dat het met dat litteken goed verloopt.

bl
door blabla44 - Apr 29, 2014 om 01:13
2 Antwoorden / 2 Vragen
0

wat ook heel goed werkt voor het verzachten en vervagen van littekens is wonderolie(ook wel ricinus of castorolie genoemd).

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2014 om 01:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

Ik denk dat eksteria de goede oplossing aangeeft. Wat ik in "mijn tijd" meemaakte is uiteraard, gelukkig, verbeterd en u leest er vaker van wat eskteria schrijft.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 29, 2014 om 17:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Of doe gewoon de lamp uit.

er
door erky - Apr 30, 2014 om 14:06
243 Antwoorden / 2 Vragen
0

Hoi Ekiem,
Grappig, mijn partner heeft na een operatie van alles geprobeerd aan crème en zalf, zelfs zelfgemaakte van gemalen schelp en vaseline, maar uiteindelijk is het litteken zichtbaar gebleven. Veel is afhankelijk van de leeftijd, en of de eigenaar van het litteken rookt of heeft gerookt. Rokers krijgen een litteken dat meer zichtbaar is. Komt door de verdroogde huid.

Ieder zijn geloof, maar ik heb geen resultaat gezien van zalfjes.

Groet,
Erky

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2014 om 14:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

[quote=erky schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:06]
Veel is afhankelijk van de leeftijd, en of de eigenaar van het litteken rookt of heeft gerookt. Rokers krijgen een litteken dat meer zichtbaar is. Komt door de verdroogde huid.

Ieder zijn geloof, maar ik heb geen resultaat gezien van zalfjes.

Groet,
Erky

Typisch, te pas en te onpas word roken erbij gehaald. Mijn man was nog jong, nooit gerookt (of gedronken); dus ook hier weer iets wat men wil geloven. Hij was een fanatiek cricket speler/coach: je dacht toch niet dat zo iemand aan 't roken ging/was?

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2014 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@tenormin

Inderdaad, roken wordt overal met de haren bijgesleept.

Je gaat haast geloven dat als niemand meer zou roken, NIEMAND ook maar iets zou kunnen (gaan) mankeren en alle doktoren zouden dan hun congé kunnen krijgen.

ly
door lydiabelleman - Apr 30, 2014 om 21:53
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Mijn ervaring met de siliconenpleister van scarban is heel goed! Als ik hem eraf haal is het litteken heel mooi vlak en soepel. Het gebruik moet wel langzaam worden opgebouwd, beginnende met een paar uur. Nu draag ik hem zoveel mogelijk.

ekiem
door ekiem - Apr 30, 2014 om 22:44
676 Antwoorden / 100 Vragen
0

Bedankt voor jullie antwoorden, daar kunnen we zeker wat mee. Door zo'n operatie krijg je te maken met zaken die nooit aan de order zijn geweest. Wond ziet er nu goed uit, die wordt goed in de gaten gehouden. Groeten ekiem

ma
door manwijf - May 1, 2014 om 11:25
574 Antwoorden / 1 Vragen
0

Voor lidtekens door striae en/of acné is jammer genoeg ook nog geen afdoende behandeling gevonden. Als genoemde middelen zouden helpen, was dit probleem ook opgelost.

tenormin
door tenormin - May 1, 2014 om 11:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

[quote=manwijf schreef op donderdag 1 mei 2014, 11:25]Voor littekens door striae en/of acné is jammer genoeg ook nog geen afdoende behandeling gevonden. Als genoemde middelen zouden helpen, was dit probleem ook opgelost.

Wat lilly schrijft is redelijk nieuw en schijnt/blijkt wel degelijk te helpen. Anderen hadden het ook al over de dure pleister, maar het zet wel degelijk zoden aan de dijk. In "mijn tijd" was dit er nog niet, zoals veel dingen.

tenormin
door tenormin - May 1, 2014 om 11:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

Lees: lydiabelleman i.p.v. lilly, sorry

ma
door manwijf - May 1, 2014 om 12:04
574 Antwoorden / 1 Vragen
0

'schijnt' te helpen heb je niet veel aan, het moet eerst maar blijken.

Tot die tijd zijn al die dure crème's zonde van het geld. Staat in de catogorie haargroeimiddel, antirimpelcrème en/of vochtinbrengende crème. Ook daar geloven veel mensen in, maar is de effectiviteit nooit wetenschappelijk aangetoond. Maar dat is weer een andere discussie.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer