He
door Hel1983 Jul 3, 2020 om 17:55
Voeding & gezondheid

Extra kosten voor beperking corona besmettingsgevaar bij de tandarts

De tandarts brengt onder deze noemer €22,60 in rekening. Voor dit bedrag is mijn temperatuur gemeten en mag ik 1 minuut spelen met waterstof peroxide. Mag dit? Ik vind dit een onterechte manier om de misgelopen inkomsten ten tijde van de corona lock down te compenseren.

3257 13 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jul 3, 2020 om 17:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hel,

Neem contact op met je zorgverzekering : zij bepalen of het vergoed wordt.

Wordt het niet vergoed, dan zou ik protesteren bij je tandarts.

Een klacht indienen voor zo'n laag bedrag, vind ik te ver gaan....

diumenge
door diumenge Jul 3, 2020 om 17:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moet je daar wel voor verzekerd zijn...

Magnum007
door Magnum007 Jul 3, 2020 om 18:01
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

Ik zou niet graag door een geïrriteerde tandarts geholpen willen worden...... ;¬))

diumenge
door diumenge Jul 3, 2020 om 18:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weer zo'n reactie die niets met de vraag van de TS te maken heeft.

Magnum007
door Magnum007 Jul 3, 2020 om 18:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diumenge,

Jij geeft zelf vreemde reacties op mijn antwoord.

diumenge
door diumenge Jul 3, 2020 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Want iedereen is verzekerd voor mondzorg volgens jou?

aurora1
door aurora1 Jul 3, 2020 om 18:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Contact zoeken met de zorgverzekering? Waarom dat dan wel?

edrick3
door edrick3 - Jul 3, 2020 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat mag.

bussy02
door bussy02 - Jul 3, 2020 om 18:02
143 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig mijn tandarts is niet creatief aan het boekhouden. Ik heb de normale prijs betaald. Dat de tandarts extra kosten moet maken dat zal wel. Maar 22,60 is toch aan de hoge kant.
Het is het risico van een ondernemer.

rj
door rjw Jul 3, 2020 om 19:44
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En om dat ondernemersrisico te mitigeren worden extra gemaakte kosten doorberekend om te voorkomen dat het bedrijf in problemen komt. Het zou van slecht ondernemerschap getuigen als gemaakte kosten zouden worden geabsorbeerd met alle negatieve gevolgen van dien.

Als de tandarts personeel moet ontslaan wegens financieele problemen wordt hij weer beschuldigd van slecht werkgeverschap.

aurora1
door aurora1 - Jul 3, 2020 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar niet gaan of naar een andere tandarts gaan? En natuurlijk mag hij dat in rekening brengen.
Heeft u op de website van de praktijk gekeken? Waren er vermeldingen over Corona in de praktijk?
En..... wat zei de tandarts toen u daar vragen over stelde?

diumenge
door diumenge - Jul 3, 2020 om 18:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Met de prestatie ‘Meerkosten’  kunnen, in overleg met de zorgverzekeraar, extra kosten in rekening worden gebracht die zorgaanbieders maken voor het leveren van zorg als gevolg van de corona-uitbraak en de richtlijnen van het RIVM."

https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/05/01/flexibele-nza-regeling-maakt-financiele-steun-van-zorgverzekeraars-aan-zorgaanbieders-mogelijk

ne
door neodutchio - Jul 3, 2020 om 18:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Voor dat bedrag wordt ook de behandelkamer extra schoongemaakt, extra voorzorgsmaatregelen getroffen en er kunnen minder mensen geholpen worden dan normaal. Het bestaat dus uit meer dan alleen wat u merkt.

rj
door rjw - Jul 3, 2020 om 19:45
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik benieuwd wat voor kritiek je zou leveren zodra er 1 patient van de tandarts een coronabesmetting oploopt in de praktijk als deze maatregelen niet worden genomen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 3, 2020 om 20:24
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een verhoogde temperatuur had en daarom een minuut met waterstofperoxide mocht spelen voordat de tandarts u gaat behandeldelen vind ik dat het wel zou mogen wanneer u anders niet geholpen kon worden.
was het geen chloorhexidine?

gerbera
door gerbera - Jul 4, 2020 om 10:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U vergeet nog wat te vermelden, na het meten en spelen (spoelen neem ik aan) bent u behandeld en daarna vertrokken. Wat u dan niet gezien heeft is dat de tandarts de hele boel heeft moeten ontsmetten waardoor er iedere keer een patiënt minder behandeld kan worden.

Analoog
door Analoog - Jul 4, 2020 om 11:17
136 Antwoorden / Vragen

Al die ontsmettingsmiddelen die je bij de supers en andere winkels kunt gebruiken worden zo langzamerhand ook aan de klant doorberekend, dat is echt geen liefdadigheid hoor.
Tandarts hetzelfde verhaal, mensen zijn hele dagen aan het schoonmaken, daar moeten ze weer iemand voor inhuren, we zullen er allemaal een beetje aan moeten bijdragen, ontkomt niemand aan.......

mr
door mrmoto - Jul 4, 2020 om 11:45
167 Antwoorden / 4 Vragen

gewoon jouw reiskosten in rekening brengen .

Iv
door Ivo W - Jul 5, 2020 om 09:44
728 Antwoorden / Vragen

Voor de meeste tandartsbehandelingen gelden gereguleerde maximumtarieven. Wanneer uw behandeling onder de gereguleerde tarieven valt, mag de factuur niet hoger uitvallen dan het betreffende maximumtarief.

Gaat het om een behandeling met vrij tarief, dan mag de tandarts op de rekening zetten wat hij maar wil.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jul 5, 2020 om 11:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een kennis van mij is tandarts en heeft een eigen tandarts praktijk.
Heb hem deze vraag voorgelegd en zijn antwoord was, ja we mogen deze kosten nu ineens als extra kosten in rekening brengen terwijl we de maatregelen altijd al namen dus mooi wat extra inkomsten. En ja de patient is de dupe want als je een tandarts verzekering afsluit voor bijvoorbeeld een vergoeding van 200 euro en je gaat er 2 keer heen ben je al 45 euro kwijt  aan iets waar je niks extras voor krijgt en blijft er nog maar 155 euro over voor een daadwerkelijke behandeling.

Bij mijn tandarts werden voor Corona altijd al de volgende hygiënische maatregelen genomen, stoel schoonmaken na elke patiënt, een schoon papieren kapje op de hoofdsteun geplaatst, de tandarts droeg altijd al een mondkapje en handschoenen, alle gebruikte gereedschappen (boortjes, haakjes e.d.) worden altijd maar 1 keer gebruikt en daarna worden ze ontsmet en gereinigd in een speciale sterrilisatie machine (naam vergeten). Al deze handelingen worden gedeclareerd in overhead en zijn gewoon in de behandelkosten opgenomen.

Juist bij de tandarts is de kans op overdracht van schadelijke bacteriën het grootst omdat de gevaarlijkste bacteriën het vaakst via de mond binnen komen en via bijvoorbeeld bloedend tandvlees in het lichaam terecht komen.
Een tandarts moet dus altijd al extra hygiënisch te werk gaan.