mc
door mcp Sep 24, 2024 om 17:48
Voeding & gezondheid

Gaan blikjes fris en blikjes bier sneller stuk of lek dan vroeger?

Wij hebben al drie keer de laatste zes maanden een lek blikje Cola, Heineken of Amstel gehad. Tas nat en keukenvloer plakkerig.
Het lijkt alsof het staal/aluminium anders is. Dunner waarschijnlijk.
Hebben anderen dat ook ervaren?

Anecdote: vroeger maakten we er bij een feestje een sport van om een leeggedronken blikje helemaal in te knijpen. De meeste lukte het met een hand. Sommigen konden het helemaal niet maar anderen zelfs met twee vingers, dat waren ook echt de sterke jongens. Nu kan mijn kleine nichtje het ook.

208 6 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Sep 24, 2024 om 18:19
7350 Antwoorden / 3 Vragen

Denk dat de blikjes sneller stuk gaan doordat ze vaak gerecycled worden waardoor op den duur de kwaliteit achteruit gaat.

wi
door wilhelmina59 - Sep 24, 2024 om 18:32
550 Antwoorden / 0 Vragen

De kwaliteit gaat door het recyclen achteruit. Geldt overigens ook voor kleding.

rj
door rjw - Sep 24, 2024 om 18:39
3364 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb nog nooit lekkende blikjes gehad terwijl ik heel veel in blik koop.

ju
door juliomariner - Sep 24, 2024 om 19:06
1373 Antwoorden / 2 Vragen

er wordt zeer waarschijnlijk op materiaal bespaard vanwege de hoge prijs van aluminium. Dat verhaal dat door recycling de kwaliteit minder wordt geloof ik niet. Het alu wordt omgesmolten en gemengd met nieuw dus...

wi
door wilhelmina59 Sep 24, 2024 om 19:08
550 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk eerder dat de dikte van het materiaal de reden is dat je de boel zo makkelijk platknijpt. Geldt ook voor die kleine flesjes.

A van Kampen
door A van Kampen Sep 24, 2024 om 19:59
23 Antwoorden / Vragen

Metaal is een permanent materiaal, wat betekent dat het oneindig kan worden gerecycled zonder kwaliteitsverlies.

hutch
door hutch - Sep 24, 2024 om 19:43
4520 Antwoorden / 29 Vragen

Ja... inderdaad. Zelf al een keer wat blikjes op de band bij de kassa gezet en.... kreeg even later een kleine douche, dankzij een blikje dat spontaan lek was geraakt. Het spoot er uit .

mc
door mcp - Sep 24, 2024 om 20:08
6 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvulling:

Het gaat hier om Cola 0.25 l lang model en Heineken en Amstel 0.5 l. Dus niet om de gangbare 0.33l.