Ma
door Marduy Sep 24, 2024 om 10:58
Auto & vervoer
Lange leveringstijd accu 3-wielscooter, is er recht op vervangend vervoer?

Mijn dochter maakt gebruik van een electrische driewielscooter IVA T3 . Deze is iets meer dan twee jaar geleden nieuw aangschaft mbv een PGB. Helaas is de accu er mee opgehouden. Zij is afhankelijk van deze driewielscooter om naar haar dagbesteding te gaan. 6 weken geleden is de accu van haar scooter er mee opgehouden. Eerst waren er leverinsgsproblemen vanuit de importeur, daarna was de goede accu niet binnengekomen en nu staat die eindelijk in backorder. De dealer waar de scooter staat heeft het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd door de importeur. Mijn contact met de importeur levert weinig meer informatie op dan dat de accu nu in bestelling is. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar en via de mail worden mijn vragen over een mogelijke leen scooter niet beantwoord. Mijn dochter wordt nu door haar vader 3 keer in de week van en naar de dagbesteding gebracht anders kan ze geen kant op, maar dit is niet de bedoeling. Welke stappen zou ik kunnen ondernemen?

212 5 Rapporteer
sw
door swat1500 - Sep 24, 2024 om 12:41
3853 Antwoorden / 0 Vragen

Als de vervanging van de accu onder garantie plaats vindt zal de verkoper van de scooter (dus niet de importeur) aangesproken moeten worden op vervangend vervoer.
Betreft het een reparatie of vervanging die niet onder garantie plaats vindt dan kan hij niet aangesproken worden voor vervangend vervoer.
In het eerst geval zou de verkoper ook kunnen kiezen voor vergoeding van de brandstof kosten van de vader.

ro
door ronny530 - Sep 24, 2024 om 13:50
2884 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen werkt de dealer wel mee want ook die komt bij de importeur geen steek verder.
U kunt op eigen initiatief wel contact met de importeur opnemen maar het andwoord zal dezelfde zijn als die van de dealer 'de accu staat in bestelling' en meer ook niet.
De fabrikant is in dit geval de boosdoener want die heeft de accu niet op voorraad en wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Een eventuele leen driewieler kunt u met de dealer bespreken want die is degene die driewielscooter verkocht heeft en niet de importeur, als een leen driewielscooter geen optie is dan zit er niets anders op dan geduld hebben.
In dit geval is de driewielscooter niet kapot omdat een accu aan slijtage onderhevig is en er alleen een langere levertijd van toepassing is.

1paul
door 1paul - Sep 24, 2024 om 14:05
3312 Antwoorden / 0 Vragen

enigste wat u eventueel kunt is ergens anders een accu aanschaffen, bijvoorbeeld bij een motor of bromfietszaak!!

Accu is in veel gevallen uitgesloten van de garantie omdat dit een zogenaamd slijtage onderdeel is..

Thijs12
door Thijs12 - Sep 24, 2024 om 14:52
603 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen nieuwe accu nodig. Het kan veel goedkoper en vooral ook sneller.
Ik zou de accu laten reviseren bij een fiets accu revisie bedrijf. Dat zou in ca 2 weken klaar moeten kunnen zijn.