willewill
door willewill Mar 21, 2011 om 19:37
Voeding & gezondheid

Geef ons de ziekenfondsen terug!!!

Hallo allemaal,
Ik hoop hiermee een discussie op gang te krijgen die zijn weerga niet kent!

Als ik terugkijk naar vroeger, hadden wij ziekenfondsen, opgericht door de kleine man, die verzekerd was tot een bepaalde loongrens.
Dit was toen betaalbaar, hetgeen nu, met de grote 4 verzekeraars, duidelijk de pan is uitgerezen, waardoor??,deze zitten elkaar aan te kijken, en dan is de premie bepaald, zeggen hoeven ze niks, maar blikken spreken boekdelen.
De bestuurders, raad van commissarissen,haast allemaal gesjeesde medewerkers van verzekeraars,die hier hun vette buit binnenhalen,kijk maar eens op de sites, dan zul je zien, dat er ook veel politieke figuren in deze organen zitten..
De politiek heeft bewust de banen in de toekomst voor zichzelf "geregeld"
Destijds, ziekenfondsen, de bestuurders kwamen uit alle lagen van de verzekerden, deze mensen wisten wat er leefde onder de verzekerden, de huidige topbestuurders kennen alleen nog maar de HAY-norm, waar ze zich achter verschuilen als het om hun salarissen gaat, de bestuurders van weleer,deden het voor de onkostenvergoeding van de kilometers, flesje wijn op hun verjaardag en een kerstpakketje, net als het personeel van hun verzekering. Dit was een doorn in het oog van de politiek, daar zaten miljoenen, waar ze geen vinger achter konden krijgen, dus bedachten zij een list om de ziekenfondsen op te laten gaan in hun bovenbouw, voorbeeld: de ziekenfondsen van Brabant en Limburg in het label van VGZ. De topbestuurders van VGZ, Verdienen meer als de Balkelende norm, vaak 3x zoveel. de topdirecteuren zelfs 4x.
Hoe zegt men, :de zorg is onbetaalbaar?? het verdwijnt in de bodemloze zakken van schaamteloze lieden!
Als onze minister van volksgezondheid wil bezuinigen zonder de rekening bij de zieken en ouderen neer te leggen, geef ik haar de raad om ons de ziekenfondsen terug te geven, met een kruideniersmentaliteit is niks mis mee!

Groet

Willewill

6857 89 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 21, 2011 om 20:03
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een laag inkomen hebt en zorgtoeslag krijgt, en alleen basis hebt is het nog wel te doen.
Die eigen bijdrage vind ik balen, das een hap uit mijn portomonee.

willewill
door willewill - Mar 21, 2011 om 20:18
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:03]Als je een laag inkomen hebt en zorgtoeslag krijgt, en alleen basis hebt is het nog wel te doen.
Die eigen bijdrage vind ik balen, das een hap uit mijn portomonee.

Die eigen bijdrage is ook zo'n verhaal, deze was eerst een eigen risico, werd omgezet in een eigen bijdrage, verschil: eigen risico, was 150 euro terug bij geen gebruik van de zorg, na de omzetting in eigen bijdrage, moest je ineens 150 euro betalen! dat was een verhoging van 300 euro!

Willewill

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 21, 2011 om 20:22
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ja klopt, alleen kreeg ik helaas nooit iets terug dus het verschil is voor mij minder.

rj
door rjw - Mar 21, 2011 om 21:20
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=willewill schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:18][quote=sonjaatje schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:03]Als je een laag inkomen hebt en zorgtoeslag krijgt, en alleen basis hebt is het nog wel te doen.
Die eigen bijdrage vind ik balen, das een hap uit mijn portomonee.

Die eigen bijdrage is ook zo'n verhaal, deze was eerst een eigen risico, werd omgezet in een eigen bijdrage, verschil: eigen risico, was 150 euro terug bij geen gebruik van de zorg, na de omzetting in eigen bijdrage, moest je ineens 150 euro betalen! dat was een verhoging van 300 euro!

Willewill

Het grappige van deze extreme kostenverhoging is dat deze is doorgevoerd door een kabinet waarin de linkse partijen PvdA en CU deelnamen.... Net als de verhogingen van de inkomensafhankelijke bijdrage overigens (die hoger was dan de verzekeringspremie zelf).

Het kostenprobleem zit dus niet zozeer bij de verzekeraars, maar vooral bij het deel waarover de overheid gaat.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 21, 2011 om 23:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Maar met die kostenstijgingen in de zorg hadden natuurlijk ook met het ziekenfonds betaalt moeten worden, het moet dus wel ergens vandaan komen.

commonsence
door commonsence - Mar 22, 2011 om 08:15
54 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=willewill schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:18][quote=sonjaatje schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:03]Als je een laag inkomen hebt en zorgtoeslag krijgt, en alleen basis hebt is het nog wel te doen.
Die eigen bijdrage vind ik balen, das een hap uit mijn portomonee.

Die eigen bijdrage is ook zo'n verhaal, deze was eerst een eigen risico, werd omgezet in een eigen bijdrage, verschil: eigen risico, was 150 euro terug bij geen gebruik van de zorg, na de omzetting in eigen bijdrage, moest je ineens 150 euro betalen! dat was een verhoging van 300 euro!

Willewill

Ons volk van Johan de Witt heeft het massaal vechten tegen het onrecht verloren. De domme massa is gewend geraakt vanalles te slikken zonder zich nog af te vragen wát ze allemaal slikken!
Excellente topic vol waarheden!

commonsence
door commonsence - Mar 22, 2011 om 08:19
54 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 21 mrt 2011, 23:07]Maar met die kostenstijgingen in de zorg hadden natuurlijk ook met het ziekenfonds betaalt moeten worden, het moet dus wel ergens vandaan komen.

Zorgverzekeringspremie relateren aan het inkomen zou alle problemen op het financieel tekort onmiddellijk oplossen! Maar daar moeten we Rutte niet voor aan het roer hebben.

tdehond
door tdehond - Mar 22, 2011 om 09:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik deel uw mening dat het huidige verzekeringsstelsel m.b.t. de gezondheids zorg m.n. de mensen met een laag inkomen elk jaar meer kost. We zijn er destijds fraai ingeluisd.

commonsence
door commonsence - Mar 22, 2011 om 09:50
54 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 09:06]Ik deel uw mening dat het huidige verzekeringsstelsel m.b.t. de gezondheids zorg m.n. de mensen met een laag inkomen elk jaar meer kost. We zijn er destijds fraai ingeluisd.

Het blijkt weinig mensen gegeven om altijd enige stappen vooruit te kijken. Deze hele trieste ontwikkeling in de zorgkosten waren te voorzien toen dat ziekenfonds werd afgeschaft. Was niet nodig geweest wanneer ze toen de zorgpremie hadden gekoppeld aan het inkomen. Hierbij ben ik de advocaat van de duivel maar wel, eerlijkheid duurt het langst.

commonsence
door commonsence - Mar 22, 2011 om 09:57
54 Antwoorden / 13 Vragen

Jammer dat ts willewill hier kennelijk een heel klein vaste bezoekersaantal "experts" aantreft. Dat zie ik ook als het prangende nadeel van deze site.

kr
door krieno - Mar 22, 2011 om 10:17
60 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een inkomen hebt waar door je het maximale zorgtoeslag hebt, ben je niet direct extreem duurder uit als met het ziekenfonds, ja als je natuurlijk de allerduurste en uitgebreide pakketten afneemt , ja dan betaal idd een vermogen.
Zelf ben ik gaan kijken wat betaal ik nu als alleenstaande man voor een aanvullende verzekering en wat zit er eigenlijk in wat ik echt nodig heb, ben diabetes patient ook nog, nou het enige wat ik kon bedenken zou misschien ooit de fysio zijn, maar om daar nu alle maanden voor te betalen , zonder dat je weet wanneer je het nodig hebt is onzin, dus niet meer gedaan.
betaal nu bij anderzorg, met tandverzorgd erbij totaal 107, 25 minus de zorgtoeslag van 69 euro dus maa 38, 25 per maand aan de premie
En heb ook een bril, maar in de aanvullende verzekering krijg je eens in de twee jaar 200 euro vergoed, nou dat kun je dus ook makkelijk zelf uitsparen.
dus voor mensen met een smalle beurs valt alles best mee.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 22, 2011 om 11:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=krieno schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 10:17]Als je een inkomen hebt waar door je het maximale zorgtoeslag hebt, ben je niet direct extreem duurder uit als met het ziekenfonds, ja als je natuurlijk de allerduurste en uitgebreide pakketten afneemt , ja dan betaal idd een vermogen.
Zelf ben ik gaan kijken wat betaal ik nu als alleenstaande man voor een aanvullende verzekering en wat zit er eigenlijk in wat ik echt nodig heb, ben diabetes patient ook nog, nou het enige wat ik kon bedenken zou misschien ooit de fysio zijn, maar om daar nu alle maanden voor te betalen , zonder dat je weet wanneer je het nodig hebt is onzin, dus niet meer gedaan.
betaal nu bij anderzorg, met tandverzorgd erbij totaal 107, 25 minus de zorgtoeslag van 69 euro dus maa 38, 25 per maand aan de premie
En heb ook een bril, maar in de aanvullende verzekering krijg je eens in de twee jaar 200 euro vergoed, nou dat kun je dus ook makkelijk zelf uitsparen.
dus voor mensen met een smalle beurs valt alles best mee. U vergeet de inhouding op u inkomen.

kr
door krieno - Mar 22, 2011 om 11:11
60 Antwoorden / 1 Vragen

klopt maar dat betaald iedereen naar rato van verdiensten, maar dat was in het ziekenfonds ook al zo, ik had het nu alleen over de premie die aan de verzekeraars betaald moeten worden, en daar kun je keuzes in maken.

moeder56
door moeder56 - Mar 22, 2011 om 11:50
483 Antwoorden / 2 Vragen

Het is dat er nu veel en veel meer betaald wordt uit de verzekeringspot. Iedereen wil ook maar alles en dan nog alles vergoed krijgen. Neem bv. orthodontie. Kost voor een gemiddeld kind rond de € 1500,00. Dat wordt bij lange na niet aan premie betaald door de ouders. Bovendien wordt er een kapitaal aan toeslag uitbetaald. Uiteindelijk wordt dat betaald door diegenen die geen toeslag krijgen. Dan al de onverzekerden, wordt ook doorberekend. Snap nog steeds niet dat de basisverzekering niet meteen wordt ingehouden van salaris of uitkering. Scheelt heel veel tijd, geld en onvrede.

tdehond
door tdehond - Mar 22, 2011 om 12:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=krieno schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 10:17]Als je een inkomen hebt waar door je het maximale zorgtoeslag hebt, ben je niet direct extreem duurder uit als met het ziekenfonds, ja als je natuurlijk de allerduurste en uitgebreide pakketten afneemt , ja dan betaal idd een vermogen.
Zelf ben ik gaan kijken wat betaal ik nu als alleenstaande man voor een aanvullende verzekering en wat zit er eigenlijk in wat ik echt nodig heb, ben diabetes patient ook nog, nou het enige wat ik kon bedenken zou misschien ooit de fysio zijn, maar om daar nu alle maanden voor te betalen , zonder dat je weet wanneer je het nodig hebt is onzin, dus niet meer gedaan.
betaal nu bij anderzorg, met tandverzorgd erbij totaal 107, 25 minus de zorgtoeslag van 69 euro dus maa 38, 25 per maand aan de premie
En heb ook een bril, maar in de aanvullende verzekering krijg je eens in de twee jaar 200 euro vergoed, nou dat kun je dus ook makkelijk zelf uitsparen.
dus voor mensen met een smalle beurs valt alles best mee.

Heeft u ook gedacht aan de jaarlijkse verhoging van de verplichte eigen bijdrage, het aantal geneesmiddelen waarvoor bijbetaald moet worden, de plannen rond verlaging zorgbijslag, verhoging van b.v. aantal maal wat eerst zelf betaald moet worden in de basisverzekering voordat vergoeding plaats vindt voor o.a. fysiotherapie ( van 9 naar 11 x) indien het voor de verzekeringnemer te duur is om een aanvullende verzekering af te sluiten? Dit is m.i. een aanslag op de portemonnee van mensen die met een minimum inkomen moeten rond komen.

to
door ton079 - Mar 22, 2011 om 12:56
27 Antwoorden / 2 Vragen

Helemaal krom is het in dit land, dat je aan het Centraal Justitieel Incassobureau je premie moet gaan betalen, als je niet (meer) in staat bent om die hoge premie maandelijks op te hoesten. Nog belachelijker is, dat je dan wel € 35,= per maand extra moet betalen aan boete !! (Terwijl je daar dus aan betaalt, omdat je niet KON betalen).
Wat een zorgstaat....

kr
door krieno - Mar 22, 2011 om 13:03
60 Antwoorden / 1 Vragen

ja daar heb ik aan gedacht, heb zelf een uitkering, en ben diabeet, dus ben ieder jaar, het eigen risico ook kwijt, daar tegenover staat dat je in heel veel gevallen weer recht hebt op 55 euro terug betaling van het eigen risico, en ja de kosten voor fysio rezen ook de pan uit, het is en was een normaal dat je echt voor ieder klein ding naar de fysio ging, heb het zelf ook gehad, gaat u maar naar de fysio, vandaar dat iedereen in de meestal gevallen alleen daarom ook een duur aanvullend pakket neemt.
Dus het is ook zelfs voor minima een eigen keuze die men kan maken.
Trouwens veel gemeenten hebben een speciaal pakket voor minima, maar ja het is en blijft de keus, waar men voor kiets

oldyeller
door oldyeller - Mar 22, 2011 om 13:08
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe eerlijk is het, dat een miljonair met 3 kleine kinderen, net zoveel betaalt als een alleenstaande onder modaal?

Is in dit land heel normaal.
Daarbij heeft de marktwerking een zee aan zakkenvullers opgeleverd.

Het leek eerst, alsof er allerlei nieuwe zorgverzekeraars bij kwamen.
Maar dat blijken nu allemaal dochterondernemingen te zijn van de grote 4!
Heel slim.....concurreren met jezelf en dan de prijzen opvoeren.

commonsence
door commonsence - Mar 22, 2011 om 13:13
54 Antwoorden / 13 Vragen

Wanneer belastingen naar inkomen worden berekend waarom dan niet je lichaamsonderhoud naar inkomen betalen? Daar zit precies de reden om een enorme protestdemo naar Den Haag te organiseren.
Ik vind hoe het nu is zeer onrechtvaardig en heel triest voor onze onderlaag inkomens.

merryweather
door merryweather - Mar 22, 2011 om 13:14
50 Antwoorden / 0 Vragen

Het is één grote commerciele bussiness en daar zit het probleem.Net als alles wat zo nodig commercieel moest.Heeft niets dan ellende opgeleverd.Gewoon terugdraaien en verbieden vanuit winstoogmerk een dergelijk produkt te leveren!

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 13:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ook de ziekenfondspremie was wel gestegen, want de kosten zijn ook gestegen.
We hadden ons echter wel het e.e.a. kunnen besparen door niet alles te privatiseren. Top-salarissen vind je niet alleen bij de verzekeraars, maar ook bij de bestuurders van de ziekenhuizen. En ja, al die reclame moet natuurlijk ook ergens van worden betaald.

Het plafond in salaris waarboven er geen werkgeversdeel zorgpremie meer wordt afgedragen is wel erg onterecht. Dat plafond mag verdwijnen, net als alle managers waar dan ook, want je hebt er als werknemer alleen maar last van.

Ik denk dat het ziekenfonds uiteindelijk goedkoper was geweest dan wat we nu hebben. Geen top-salarissen, geen reclame en geen keuze. Als ik wat te kiezen mag hebben, dan wil ik ook kunnen kiezen voor niet verzekeren.

biancahey
door biancahey - Mar 22, 2011 om 13:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ach ik betaal bijna 300 euro per maand. MIjn man en dochter gaan nooit naar de dokter en ik slik alleen de pil.
Is wel een dure pil zo.
We betalen het niet voor onszelf maar ook voor de mensen die wel enorme kosten maken.
Ik zie geen dubbeltje terug van al die uitgaven.
Het lijkt wel een bodemloze put.

merryweather
door merryweather - Mar 22, 2011 om 13:24
50 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het niet eens dat de premie's allemaal naar inkomen moeten.Het is gebleken dat juist de laag opgeleiden veelvuldig voor alles en nog wat naar een HA gaan en ook veel vaker ziek thuis zitten dan hoger opgeleiden ,die niet eens tijd hebben naar een HA te gaan met werkweken van minimaal 60 uur of meer.Zou dus behoorlijk oneerlijk zijn om alles maar naar inkomen te gaan belasten,dan zijn de mensen die toch al meer dan helft van hun inkomen afstaan aan de belastingdienst en dan dus voor Jan Doedel hebben gestudeert en hard hebben geknokt om iets te bereiken in deze maatschappij.En dan te bedenken,waar trek je de grens ? Moeten we straks onze loonstrook laten zien bij de supermarkt om te kunnen bepalen wat wij voor de boodschappen moeten afrekenen.Nee hoor ,de dame uit de topic heeft gelijk,gewoon het ziekenfonds terug en de particuliere verzekering .Precies het systeem van vroeger,werkte perfect en men betaalde naar al inkomen

merryweather
door merryweather - Mar 22, 2011 om 13:28
50 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=moeder56 schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 11:50]Het is dat er nu veel en veel meer betaald wordt uit de verzekeringspot. Iedereen wil ook maar alles en dan nog alles vergoed krijgen. Neem bv. orthodontie. Kost voor een gemiddeld kind rond de € 1500,00. Dat wordt bij lange na niet aan premie betaald door de ouders. Bovendien wordt er een kapitaal aan toeslag uitbetaald. Uiteindelijk wordt dat betaald door diegenen die geen toeslag krijgen. Dan al de onverzekerden, wordt ook doorberekend. Snap nog steeds niet dat de basisverzekering niet meteen wordt ingehouden van salaris of uitkering. Scheelt heel veel tijd, geld en onvrede.

Spijker op de kop !

vladja
door vladja - Mar 22, 2011 om 13:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Merryweather,

Je spreekt je zelf tegen.

Kop van jouw stuk:

Ben het niet eens dat de premie's allemaal naar inkomen moeten.Het is gebleken dat juist de laag opgeleiden veelvuldig voor alles en nog wat naar een HA gaan en ook veel vaker ziek thuis zitten dan hoger opgeleiden ,die niet eens tijd hebben naar een HA te gaan met werkweken van minimaal 60 uur of meer.Zou dus behoorlijk oneerlijk zijn om alles maar naar inkomen te gaan belasten

Eind van jouw stuk:

de dame uit de topic heeft gelijk,gewoon het ziekenfonds terug en de particuliere verzekering .Precies het systeem van vroeger,werkte perfect en men betaalde naar al inkomen[/i]

En misschien gaan die lager opgeleiden vaker naar de dokter, omdat die het zware en smerige etc. werk doen en niet zitten in fraaie kamers in kantoren in schone lucht.

En een hoop van de hoger opgeleiden hebben op kosten van de belastingbetaler gestudeerd, want van het collegegeld, dat betaald moet worden, kunnen die studies niet bekostigt worden. Dus ook van het belastinggeld van die lager opgeleiden, die meteen zijn gaan werken en belasting zijn gaan afdragen. En die hoger opgeleiden, profiteren nu nog eens extra van de - voor iedereen - gelijke basispremie.

Vladja

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 13:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=moeder56 schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 11:50]Snap nog steeds niet dat de basisverzekering niet meteen wordt ingehouden van salaris of uitkering. Scheelt heel veel tijd, geld en onvrede.

Het grootste gedeelte wordt al ingehouden van je loon.
Dat je zelf ook een deel moet betalen is om mensen zich ervan bewust te maken dat de zorg niet gratis is.

commonsence
door commonsence - Mar 22, 2011 om 13:53
54 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=merryweather schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:14]Het is één grote commerciele bussiness en daar zit het probleem.Net als alles wat zo nodig commercieel moest.Heeft niets dan ellende opgeleverd.Gewoon terugdraaien en verbieden vanuit winstoogmerk een dergelijk produkt te leveren!

Het welzijn van een volk mag niet afhangen van hoe commercieel de top kan graaien. Dat gebeurt nu te vaak. Money talks bullshit walks!
Nederland was ooit een zeer sociaal land voor iedereen. Nu hebben de haantjes als het slag van Jort Kelder en zijn vrindjes alles overgenomen met hun grote bekken en die hebben precies maling aan de minderbedeelden. Het wordt tijd dat het lijdende volk zich, net als het volk in de Arabische landen, verenigd en en masse in opstand komt tegen de verderfelijke elite die het 100% achter de schermen in ons land te zeggen hebben. Het volk is sterker dan zij zich bewust zijn. Ook in ons land!

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 13:59
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=merryweather schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:24]Ben het niet eens dat de premie's allemaal naar inkomen moeten.Het is gebleken dat juist de laag opgeleiden veelvuldig voor alles en nog wat naar een HA gaan en ook veel vaker ziek thuis zitten dan hoger opgeleiden ,die niet eens tijd hebben naar een HA te gaan met werkweken van minimaal 60 uur of meer.

Gelukkig hebben ze naast die 60 uur nog een gaatje weten te vinden om hier te reageren, gelukkig maar. En nu hup snel weer aan de slag!

so
door solskin49 - Mar 22, 2011 om 14:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

En niet te vergeten de tandartskosten?

pino123
door pino123 - Mar 22, 2011 om 14:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij betalen mensen die meer verdienen, ook meer belasting. Dus dragen zij al meer aan via hun loon, dan jan modaal. Indien je in de hoogste belastingschaal zit betaal je 52% belasting, dat is meer dan de helft. Dus ook hogere inkomens dragen bij aan de ziektekosten.
Ik denk dat er betere manieren zijn om dit probleem op te lossen.

loreleigil
door loreleigil - Mar 22, 2011 om 14:05
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=krieno schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 10:17]Als je een inkomen hebt waar door je het maximale zorgtoeslag hebt, ben je niet direct extreem duurder uit als met het ziekenfonds, ja als je natuurlijk de allerduurste en uitgebreide pakketten afneemt , ja dan betaal idd een vermogen.
Zelf ben ik gaan kijken wat betaal ik nu als alleenstaande man voor een aanvullende verzekering en wat zit er eigenlijk in wat ik echt nodig heb, ben diabetes patient ook nog, nou het enige wat ik kon bedenken zou misschien ooit de fysio zijn, maar om daar nu alle maanden voor te betalen , zonder dat je weet wanneer je het nodig hebt is onzin, dus niet meer gedaan.
betaal nu bij anderzorg, met tandverzorgd erbij totaal 107, 25 minus de zorgtoeslag van 69 euro dus maa 38, 25 per maand aan de premie
En heb ook een bril, maar in de aanvullende verzekering krijg je eens in de twee jaar 200 euro vergoed, nou dat kun je dus ook makkelijk zelf uitsparen.
dus voor mensen met een smalle beurs valt alles best mee.
Mijn ziekenfonds verzekering kostte mij 65 GULDEN per maand en toen kreeg ik alles, maar dan ook alles vergoed. Nu betaal ik € 130 - € 69 = € 61,- per maand en zit elk jaar met € 165,- eigen risico wat na een halve spuit TNF remmer al drie keer op is én met spierontspanners die ik niet vergoed krijg, omdat zij verslavend werken. Helaas heb ik die krengen wel nodig om rechtop te kunnen zitten. Ik betaal dik € 8,- per doosje, waar ik 10 dagen mee doe. Reken even uit wat ik per jaar kwijt ben. Daarbij komt dat ik dus minder fysio vergoed krijg dan vroeger en voor veel behandelaars een eigen bijdrage van € 10,- per keer moet betalen. Dus alstublieft, niet zeggen dat het wel mee valt voor mensen met een kleine beurs, omdat u het wel redt. We leven inmiddels in een land waar ouders moeten kiezen, betaal ik de pillen voor mijn kind die ik niet vergoed krijg, of betaal ik zijn/haar eten? Hoe overdreven de film hier en daar ook is, kijk de film 'Sicko' van Michael Moore eens. Dan kunt u ons voorland zien.

mickie
door mickie - Mar 22, 2011 om 14:05
111 Antwoorden / 33 Vragen

Die eigen bijdrage is ook zo'n verhaal, deze was eerst een eigen risico, werd omgezet in een eigen bijdrage, verschil: eigen risico, was 150 euro terug bij geen gebruik van de zorg, na de omzetting in eigen bijdrage, moest je ineens 150 euro betalen! dat was een verhoging van 300 euro!

Willewill

Een aantal jaren geleden, niet eens zo veel, hadden wij met ons hele gezin een iegen risico van €112,-. Nu betalen wij per persoon een eigen risico van €165.,-! Of €170,-? Ik hou de vele verhogingen nog niet meer bij!

pino123
door pino123 - Mar 22, 2011 om 14:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Daarnaast, mag je vergeleken met een flink aantal 'westerse' landen blij zijn met de hoogte van de ziektekosten die je hier betaalt. Het vervelende van dit systeem is, dat mensen met een chronische beperking amper aan het werk komen in dit land, daarnaast is elke ondersteuning voor deze mensen verdwenen, hierdoor hebben zij meer kosten dan een doorsnee 'gezonde' Hollander.

tdehond
door tdehond - Mar 22, 2011 om 14:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=czar schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:44][quote=moeder56 schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 11:50]Snap nog steeds niet dat de basisverzekering niet meteen wordt ingehouden van salaris of uitkering. Scheelt heel veel tijd, geld en onvrede.

Het grootste gedeelte wordt al ingehouden van je loon.
Dat je zelf ook een deel moet betalen is om mensen zich ervan bewust te maken dat de zorg niet gratis is.

M.i. is het deel wat zelf betaald moet worden zoals b.v. de verplichte eigen bijdrage een bezuinigingsmaatregel. Iemand met diabetes, kanker, M.S. of andere chronische aandoening heeft geen andere keuze dan zich te laten behandelen voor hun aandoening.

loreleigil
door loreleigil - Mar 22, 2011 om 14:16
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=merryweather schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:24]Ben het niet eens dat de premie's allemaal naar inkomen moeten.Het is gebleken dat juist de laag opgeleiden veelvuldig voor alles en nog wat naar een HA gaan en ook veel vaker ziek thuis zitten dan hoger opgeleiden ,die niet eens tijd hebben naar een HA te gaan met werkweken van minimaal 60 uur of meer.
Sorry, maar nu schopt u mij als laagopgeleide gehandicapte tegen het toch al zere been. Ik ben wel laag opgeleid, maar niet dom. Ik heb mijn studie moeten afbreken wegens mijn beperking. Ik ren echt niet voor elk bultje of schrammetje naar mijn huisarts, maar heb vanwege mijn beperking meer zorgkosten. Dit staat los van mijn opleidingsniveau. Had ik mijn studie doorlopen, had ik HBO gehad. Daar wordt mijn beperking echter niet minder van. U doet nu net alsof iemand met alleen VMBO elke dag uren bij de huisarts zit, omdat hij/zij te dom is om te weten dat als je je teen stoot, je pijn hebt. En dat is min.
[quote=merryweather schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:24]Zou dus behoorlijk oneerlijk zijn om alles maar naar inkomen te gaan belasten,dan zijn de mensen die toch al meer dan helft van hun inkomen afstaan aan de belastingdienst en dan dus voor Jan Doedel hebben gestudeert en hard hebben geknokt om iets te bereiken in deze maatschappij. Dus ik, die elke maand minimaal 10% van mijn netto inkomen kwijt ben aan zorg door een aandoening waar ik mee geboren ben, kan dat wel betalen, omdat ik toch laag opgeleid ben en al niet zo veel belasting betaal? Vergeet ook even niet dat het inkomen wat ik heb, mij nét in staat stelt om rond te komen. Het zorgpakket wordt steeds verder uitgekleed. Er wordt steeds minder vergoed, je kunt steeds minder aftrekken van de belasting. Dit kost mij allemaal geld wat ik niet heb! Wees BLIJ dat u zo hard kunt werken en geld kánm verdienen.
[quote=merryweather schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:24]En dan te bedenken,waar trek je de grens ? Moeten we straks onze loonstrook laten zien bij de supermarkt om te kunnen bepalen wat wij voor de boodschappen moeten afrekenen.En overdrijven is een vak wat u gehad heeft tijdens uw opleiding? Mevrouw, er zijn mensen in dit land (ik gelukkig niet, maar geloof me, ze bestaan) die van € 10,- per week boodschappen moeten doen. Als zij inees een rekening voor een pilltje of doktersbezoek krijgen, kúnnen zij geen eens boodschappen doen. Denken vanuit eigen portemonnee is makkelijk, maar bekijk de andere kant ook eens.
[quote=merryweather schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:24]Nee hoor ,de dame uit de topic heeft gelijk,gewoon het ziekenfonds terug en de particuliere verzekering .Precies het systeem van vroeger,werkte perfect en men betaalde naar al inkomen Als u niet naar inkomen wilt betalen, dan bent u toch juist heel blij met het huidige systeem? Hier spreekt u zichzelf enorm tegen.

loreleigil
door loreleigil - Mar 22, 2011 om 14:21
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 14:10]M.i. is het deel wat zelf betaald moet worden zoals b.v. de verplichte eigen bijdrage een bezuinigingsmaatregel. Iemand met diabetes, kanker, M.S. of andere chronische aandoening heeft geen andere keuze dan zich te laten behandelen voor hun aandoening.
Juist! Bij mij is het wel niet levensbedreigend, maar ik zal de rest van mijn leven aan de pillen en spuiten moeten. Anders kan ik enkel huilend van de pijn in bed liggen. En ik wil héél graag nog een beetje een menswaardig bestaan leiden en voor zover dat gaat wat laagdrempelig vrijwilligerswerk doen, zodat ik mij nuttig voel en het idee heb dat ik 'werk' voor mijn uitkering. Waarom mij dat boven op de premieverdubbeling die al geweest is, ook nog eens € 165,- (and counting) per jaar moet kosten is mij een raadsel. Ziekenfonds/particulier werkte prima!

tdehond
door tdehond - Mar 22, 2011 om 14:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ loreleigil

Dit jaar is de eigen bijdrage verhoogd naar 170 euri.

Van het volgende artikel zult u ook niet vrolijk worden vrees ik: klik

loreleigil
door loreleigil - Mar 22, 2011 om 14:34
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 14:29]@ loreleigil

Dit jaar is de eigen bijdrage verhoogd naar 170 euri.

Van het volgende artikel zult u ook niet vrolijk worden vrees ik: klik Nee, inderdaad, daar word ik niet vrolijk van. Als dit soort dingen dus doorgaan en de zorgtoeslag gaat naar beneden, waar het wel naar uit ziet, zal ik mijn huisdieren dus naar het asiel moeten brengen. Dat is de enige 'uitspatting' die ik heb en dus het enige waar ik op kan bezuinigen.

audb
door audb - Mar 22, 2011 om 14:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"Ziekenfonds/particulier werkte prima!"
Helaas heb ik daar andere ervaringen mee maar oké ik vind ook dat we weer terug moeten maar dan wel op basis van wat er nu gebeurt.

Ziekenfonds & particulier maar dan wel met dezelfde rechten zodat niet de particulieren voor gaan op de ziekenfonds patiënten zoals ik te vaak heb mee gemaakt.

Even een voorbeeld,

Ik moest bij een kno arts om 13;00 uur zijn maar dat bleken nog 10 anderen te moeten maar de Particulieren mochten direct door lopen en pas om 17:00 uur ofwel zo vier uur later kon ik eindelijk eens bij de kno arts binnen lopen.

En dan nog eens nadat me moeder vroeg of de dokter soms alleen particuliere op zijn broodplank had liggen.

willewill
door willewill - Mar 22, 2011 om 14:51
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=willewill schreef op maandag 21 mrt 2011, 19:37]Hallo allemaal,
Ik hoop hiermee een discussie op gang te krijgen die zijn weerga niet kent!

Als ik terugkijk naar vroeger, hadden wij ziekenfondsen, opgericht door de kleine man, die verzekerd was tot een bepaalde loongrens.
Dit was toen betaalbaar, hetgeen nu, met de grote 4 verzekeraars, duidelijk de pan is uitgerezen, waardoor??,deze zitten elkaar aan te kijken, en dan is de premie bepaald, zeggen hoeven ze niks, maar blikken spreken boekdelen.
De bestuurders, raad van commissarissen,haast allemaal gesjeesde medewerkers van verzekeraars,die hier hun vette buit binnenhalen,kijk maar eens op de sites, dan zul je zien, dat er ook veel politieke figuren in deze organen zitten..
De politiek heeft bewust de banen in de toekomst voor zichzelf "geregeld"
Destijds, ziekenfondsen, de bestuurders kwamen uit alle lagen van de verzekerden, deze mensen wisten wat er leefde onder de verzekerden, de huidige topbestuurders kennen alleen nog maar de HAY-norm, waar ze zich achter verschuilen als het om hun salarissen gaat, de bestuurders van weleer,deden het voor de onkostenvergoeding van de kilometers, flesje wijn op hun verjaardag en een kerstpakketje, net als het personeel van hun verzekering. Dit was een doorn in het oog van de politiek, daar zaten miljoenen, waar ze geen vinger achter konden krijgen, dus bedachten zij een list om de ziekenfondsen op te laten gaan in hun bovenbouw, voorbeeld: de ziekenfondsen van Brabant en Limburg in het label van VGZ. De topbestuurders van VGZ, Verdienen meer als de Balkelende norm, vaak 3x zoveel. de topdirecteuren zelfs 4x.
Hoe zegt men, :de zorg is onbetaalbaar?? het verdwijnt in de bodemloze zakken van schaamteloze lieden!
Als onze minister van volksgezondheid wil bezuinigen zonder de rekening bij de zieken en ouderen neer te leggen, geef ik haar de raad om ons de ziekenfondsen terug te geven, met een kruideniersmentaliteit is niks mis mee!

Groet

Willewill

Het gaat er mij om dat het afgelopen moet zijn met de graaicultuur, welke door de politiek is gecreëerd, eerst alles op een hoop, dan zelf het meest betaalde baantje eruit pikken. Dat de politiek hierop "verontwaardigd" reageerd, is duidelijk, daar blijft het ook bij, ze gooien toch geen eigen ruiten in??Kijk maar naar Zalm, Hij was destijds directeur van het CPB en heeft tijdens een vergadering gezegd"OUDEREN ZIJN MISBRUIKERS VAN DE ZORG!!! Nee kijk maar om je heen naar de graaiers, terwijl de mensen die werken in de zorg, op de minuut worden afgerekend,als zij bezig zijn met de hulpverlening, terwijl de top zichzelf verrijkt.
Willewill

ro
door rodi - Mar 22, 2011 om 15:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben zeker voor betalen naar draagkracht, dat geldt voor de zorg en het onderwijs. ik vind het onzin dat iemand die veel verdient net zoveel recht heeft op studiebeurs en gratis schoolboeken. wie kan moet betalen, wie het niet heeft moet net zo veel kansen krijgen als de veelverdieners.
een goede verdeelsleutel voor al deze zaken is nodig. en ook een goed controlesysteem.
de manier waarop dit kabinet het geld en de zorg verdeeld vind ik beneden peil.

an
door ankhor - Mar 22, 2011 om 15:37
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie reclames op TV, die betaal ik dus van mijn premie.
Het is bijna zo ver dat ik ongezond moet gaan eten om die
premies nog op te brengen.
En ik ben liever wat beter verzekert, want als het mis gaat dan
lopen de kosten de pan uit.
Dus basisverzekering is leuk, maar je kan wel eens heel duur uit zijn.
Tevens heb ik geen idee waar ik nu wel en niet verzekerd voor ben.
Continue gegoochel met dit erbij dat eraf hier eigen bijdrages bij.
Man zo langzamerhand denk ik dat ik meedoe aan een balletje balletje spel.
Ik wil gewoon verzekerd zijn, en niet boekwerken doorbladeren met ingewikkelde
constructies om te achterhalen wat er nu precies verzekerd is aan mij.
Je moet tegenwloordig boekhouder en jurist zijn wil je nog kunnen leven in deze
oplicht en fraudeer maatschappij.

to
door tondijk - Mar 22, 2011 om 15:54
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet alleen de premie, maar ook hoe de artsen voorschrijven.
Ik heb nu al 3 maanden medicijnen en krijg iedere keer maar voor 10 dagen een recept, een keer heb ik het dubbele voorgeschreven gekregen omdat ik op vakantie ging.
De medicijnen voor 10 dagen kosten € 8.24 en voor 20 dagen € 9.94 !!!
Dat is voor zowel de huisarts als de apotheker zeker vullen.
Door het dubbele voor te schrijven is al bijna 50% besparing mogelijk.

j
door j eggelaar - Mar 22, 2011 om 16:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Zou het misschien helpen om alle onzin en kwakzalverij uit de verzekering te gooien?
Ik weet niet of het nu echt zoveel kost, maar het steekt mij toch wel dat kwakzalvers als homeopathen gewoon onder die verzekering vallen.
-Homeopathie is volkomen onzin, water bevat geen genezingskracht.
-Antroposofie, religieuze onzin.
-Moermantherapie, voedingssupplementen genezen kanker. gevaarlijke kwakzalverij.

Als al deze kwakzalvers, geldgraaiers en warhoofden zonder verstand van de biologie of de medicijnkunde eens uit die verzekering gedaan werden?
Misschien dat dat helpt

ch
door chrisantonis - Mar 22, 2011 om 16:15
63 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:41]Merryweather,

Je spreekt je zelf tegen.

Kop van jouw stuk:

Ben het niet eens dat de premie's allemaal naar inkomen moeten.Het is gebleken dat juist de laag opgeleiden veelvuldig voor alles en nog wat naar een HA gaan en ook veel vaker ziek thuis zitten dan hoger opgeleiden ,die niet eens tijd hebben naar een HA te gaan met werkweken van minimaal 60 uur of meer.Zou dus behoorlijk oneerlijk zijn om alles maar naar inkomen te gaan belasten

Eind van jouw stuk:

de dame uit de topic heeft gelijk,gewoon het ziekenfonds terug en de particuliere verzekering .Precies het systeem van vroeger,werkte perfect en men betaalde naar al inkomen[/i]

En misschien gaan die lager opgeleiden vaker naar de dokter, omdat die het zware en smerige etc. werk doen en niet zitten in fraaie kamers in kantoren in schone lucht.

En een hoop van de hoger opgeleiden hebben op kosten van de belastingbetaler gestudeerd, want van het collegegeld, dat betaald moet worden, kunnen die studies niet bekostigt worden. Dus ook van het belastinggeld van die lager opgeleiden, die meteen zijn gaan werken en belasting zijn gaan afdragen. En die hoger opgeleiden, profiteren nu nog eens extra van de - voor iedereen - gelijke basispremie.

Vladja

Dit zijn nog eens reacties waar je iets mee kunt doen, spijker op de kop!!!
Ikzelf vind dat we een russisch systeem zouden moeten hebben in nederland.
Gratis zorg!!!!
Er word van je inkomen een bepaald percentage ingehouden en de staat betaald de zorg!!!
Dus geen verzekeringsmaatschappijen die gigantische kantoren neerplanten en de bijbehorende gigantische salarissen opslokken.
Geen ziekenhuizen meer die gewone bedrijven zijn geworden met aandeelhouders die flinke winsten moeten maken!!!
Gewoon al die kanalen uitschakelen en de overheid aan het roer, dit scheelt kapitalen die weer terug vloeien naar de gezondheidszorg.

zi
door zijderveld - Mar 22, 2011 om 16:23
50 Antwoorden / 20 Vragen

De zorgkostenverzekeringen zijn zogenaamd in het leven geroepen om meer onderlinge concurrentie en daardoor goedkoper te worden.
Wel nog voor de consument als voor de staat is daar iets van terecht gekomen.
Het eerste grote nadeel:
Bij het ziekenfonds kon onze toen 18 jarige zoon voor slechts 32 piek bij verzekerd zijn. Onze nu 18 jarige zoon moet zichzelf verzekeren. Basis is al ruim 100 piek (als je geen hoge eigen bijdrage wilt) en dan ben je ook nog niet tandartsverzekerd. Zorgtoeslag is maximaal 75%, dus als ouders draai je op voor de extra kosten.
Het tweede grote nadeel:
Voor chronisch zieken zoals ik heb je niet genoeg aan een basisverzekering en heb je aanvullende verzekeringen nodig.
Het derde grote nadeel:
Als chronisch zieke betaal je altijd eerst de eigen bijdrage (afgelopen jaar had ik deze al in maart bereikt).
Het vierde grote nadeel:
De bijdrage die de huisarts van de zorgverzekeringen krijgt, is zo laag dat ze eigenlijk meer patiënten per dag moeten helpen om ook maar een beetje op het oude inkomensniveau te kunnen blijven.
Het vijfde grote nadeel:
Ze zijn niet goedkoper geworden. I.v.m. het niet vergoeden van een behandeling door de verzekering en het onbetaalbaar zijn van deze behandeling in Nederland zijn we uitgeweken naar België.
Niet alleen zijn ze daar echt veel goedkoper ook de wachttijd is nihil of heel erg kort. 1 voorbeeld: erfelijkheidsonderzoek bloed: kon in België direct, koste 750 piek. In Nederland kon dit pas na 3 weken, kosten 3000 piek!!!!!
Zo hebben ze de zorg zogenaamd geprivatiseerd (niet goedkoper geworden), het openbaar vervoer (niet goedkoper en niet veiliger geworden), scholen (wel groter waardoor er meer mis gaat maar goedkoper en veiliger niet).
Nu willen ze ook de ziekenhuizen gaan vercommercialiseren, welke debiel denkt nu dat als al die andere staatsinstellingen het niet gelukt is om goedkoper te werken dat dit wel bij de ziekenhuizen lukt.
Daarom verspil geen tijd aan het terugwensen van de ziekenfondsen, want dat gebeurt toch niet, maar onderneem actie om de idioterie in ieder geval van de ziekenhuizen ver te houden.

Em
door Emmap - Mar 22, 2011 om 16:37
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vind het moeilijk dat als je hoge zorgkosten en een laag inkomen hebt, je de eigen bijdrage soms al in één maand, de eerste maand van het jaar, opgebruikt. Zeker als je met meer mensen in een huishouden dat hebt, is het een enorme aanslag op je geld in januari, want dan komen ook alle rekeningen van de gemeente.
Liever zou ik de eigen bijdrage gespreid zien, per kwartaal of maand. Het lijkt me een fluitje van een cent dit in de moderne computers mogelijk te maken.

Dan nog iets: door de veranderingen in het zorgstelsel en belastingstelsel ben ik per jaar zeer veel duurder uit dan voorheen. Even uit de losse pols: 1000 - 1200 euro per jaar duurder uit?

Maakt het gevoel dat zorg nu schaars is, dat er meer gebruik van gemaakt wordt, met het gevoel 'ik heb er recht op'? Vergeleken met vroeger, er was voldoende zorg voor iedereen, dus je hoefde niet zo nodig op je recht te staan? Wie zoekt eens uit of dit verschil in gevoel voor een kostenverhoging kan zorgen (of gevoelde schaarste de vraag kan vergroten)

ne
door newton - Mar 22, 2011 om 16:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

@chrisantonis

Hoop dat je reactie ironisch bedoelt is, anders zit er iets compleets fouts in je denken.
Alles door de overheid laten doen is immers de duurste en meest ineffeciente oplossing is uit het verleden elke keer gebleken.

Overigens betaald iemand met een hoger inkomen al een veel hogere zorgpremie dan laagopgeleiden + deze personen leveren een netto bijdrage aan de samenleving waar alle sociaal zwakkeren van profiteren

1paul
door 1paul - Mar 22, 2011 om 17:20
3173 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=newton schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 16:39]@chrisantonis

Hoop dat je reactie ironisch bedoelt is, anders zit er iets compleets fouts in je denken.
Alles door de overheid laten doen is immers de duurste en meest ineffeciente oplossing is uit het verleden elke keer gebleken.

Overigens betaald iemand met een hoger inkomen al een veel hogere zorgpremie dan laagopgeleiden + deze personen leveren een netto bijdrage aan de samenleving waar alle sociaal zwakkeren van profiteren

Ik word gewoon misselijk van dit soort reacties, of de minder bedeelden hiervoor kiezen en maar blij moeten zijn dat er ook anderen zijn zo komt dit op me over...

Je hebt zeker ook zelf je schoolgeld betaald en nooit van anderen "geprofiteerd" op een of andere wijze...

Terug naar de stelling, JA veel beter voor iedereen, gewoon weer inhouden van het bruto loon klaar, niks eigen risico hier heb je alleen de sociaal zwakkeren mee en die zijn toch al de sjaak in veel gevallen...

ch
door chrisantonis - Mar 22, 2011 om 18:04
63 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=newton schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 16:39]@chrisantonis

Hoop dat je reactie ironisch bedoelt is, anders zit er iets compleets fouts in je denken.
Alles door de overheid laten doen is immers de duurste en meest ineffeciente oplossing is uit het verleden elke keer gebleken.

Overigens betaald iemand met een hoger inkomen al een veel hogere zorgpremie dan laagopgeleiden + deze personen leveren een netto bijdrage aan de samenleving waar alle sociaal zwakkeren van profiteren

Ik ben iemand met een hoger inkomen, in verhouding met kennissen van mij met een lager inkomen ben ik er fors op voorruit gegaan!!!!!!
En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!!!
Als het bij de overheid beter en economischer gereld word, is het niet meer de duurste oplossing!!
Het is toch logisch dat wanneer iedereen wat meer belasting betaald en alles uit een pot de zorg ingaat dit goedkoper kan uitpakken.
Nu moet alles verspreid worden er moet een apart kantoor komen die het kindgebonden budget uitbetaald weer een ander kantoor voor de zorgpremie etc. etc.
Er kan veel efficienter gewerkt worden als alles naar een centrale plaats heengaat, met de hightechmogelijkheden van tegenwoordig is het mogelijk om alles automatisch te koppelen zodat er het resterende inkomen gewoon gebruikt kan worden voor je gewone lasten zonder dat je na ontvangst ervan nog alles los moet gaan betalen en ontvangen, sinds alles losgekoppeld is worden er steeds meer vergissingen, lees fouten, gemaakt met vaak ernstige gevolgen voor de gedupeerden.

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 18:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 14:10]
M.i. is het deel wat zelf betaald moet worden zoals b.v. de verplichte eigen bijdrage een bezuinigingsmaatregel. Iemand met diabetes, kanker, M.S. of andere chronische aandoening heeft geen andere keuze dan zich te laten behandelen voor hun aandoening.

Dat ben ik ook wel met je eens hoor.
Eerst gaan ze het scheiden, deel meteen van het loon ingehouden en deel zelf betalen. Vervolgens wordt dat weer samengevoegd, want waarom 2 rekeningen? En als het dan weer duurder wordt, scheiden ze het weer in delen zodat de verhoging niet zo opvalt. En na verloop van tijd wordt het weer samengevoegd.
Dat spelletje heet politiek, bij ons beter bekend als Mens erger je wel.

Toch is er ook een keerzijde: mensen denken steeds vaker dat alles wel met een pilletje of een zalfje kan worden opgelost en zeker de farmaceutische industrie speelt daar flink op in, zelfs met reclames om met een probleem wat geen probleem is wel naar de huisarts te gaan. En die mensen gaan ook voor een niet bestaand probleem, want als het op de televee is dan bestaat dat probleem dus wel en moet je er wat aan laten doen. Anders krijg je misschien wel commentaar uit je sociale omgeving.
Medisch kan er ook steeds meer en ook dat maakt het duurder.
Ouders hadden vroeger een druk kind, nu kost het een behandelingstraject tegen ADHD, louter omdat het er is en er voor wordt betaald.

Geloof mij, de meeste huisartsen zijn alleen poortwachters en de meeste aandoeningen gaan vanzelf over. Het is de angst die regeert. Griepje, voedselvergiftiging, verkoudheid, spierpijn, lusteloosheid, zelfs misschien wel een long-ontsteking, je hebt er geen arts voor nodig. Dat gaat vanzelf wel weer over. Huisartsen zijn er met name omdat mensen om aandacht vragen.

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 18:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=loreleigil schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 14:05]
Mijn ziekenfonds verzekering kostte mij 65 GULDEN per maand en toen kreeg ik alles, maar dan ook alles vergoed. Nu betaal ik € 130 - € 69 = € 61,- per maand en zit elk jaar met € 165,- eigen risico wat na een halve spuit TNF

Nee hoor, je betaalt nog veel meer. Iets van 7% van je bruto inkomen gaat ook op aan ziektekosten (met een max. van rond de 31.000 per jaar).
Vergeet dat niet.
Wat de ziektekosten je vroeger kostte is moeilijk te bepalen. Je betaalde immers ook belastinggeld en daarvan werd ook een deel uitgegeven aan gezondheidszorg.
Zo eenvoudig als jij het hier nu stelt is het niet. Het gaat er niet om wat je netto aan rekening binnen krijgt, het gaat erom wat je bruto betaalt en wat je daarvoor krijgt.

Er gaat wel een steeds groter deel van ons inkomen naar gezondheidszorg en verzorging en dat heeft 3 redenen:
1. we worden gemiddeld genomen steeds ouder (vergrijzing)
2. we kunnen steeds meer kwalen verhelpen (technologische vooruitgang)
3. er valt steeds meer aan te verdienen (top-bestuur en farmaceutische bedrijven)

We kunnen i.i.g. puntje 3 een stuk inkrimpen. Ik schat een procent of 50.
Wel met de natte vinger natuurlijk :-)

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 18:47
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=loreleigil schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 14:21]
Juist! Bij mij is het wel niet levensbedreigend, maar ik zal de rest van mijn leven aan de pillen en spuiten moeten. Anders kan ik enkel huilend van de pijn in bed liggen. En ik wil héél graag nog een beetje een menswaardig bestaan leiden en voor zover dat gaat wat laagdrempelig vrijwilligerswerk doen, zodat ik mij nuttig voel en het idee heb dat ik 'werk' voor mijn uitkering. Waarom mij dat boven op de premieverdubbeling die al geweest is, ook nog eens € 165,- (and counting) per jaar moet kosten is mij een raadsel. Ziekenfonds/particulier werkte prima!

[Management modus aan]
Dus u bent ziek zwak en misselijk en kost ons alleen maar geld?
Dan hebben we liever dat u zo snel mogelijk sterft.
Dat zeggen we natuurlijk nooit, maar aan u is geen droog brood meer te verdienen. De enige hoop die we wel hebben is dat u bij een andere verzekeraar uw heil zoekt. Die zullen u misschien niet met open armen ontvangen, maar wij zijn blij als we van u af zijn. Maar dat zeggen we natuurlijk nooit, uuhhmm, nou ja, officieel niet, maar in de koffiekamer ...
We zullen alleen zeggen dat we erg blij zijn als u een betere verzekeraar gevonden hebt en zullen u in alles steunen over te stappen naar die verzekeraar. Onze directeur geeft daar zelfs bonussen voor en als we het goed doen dan krijgt hij de mega-bonus. Bakken we er niets van, dan nog krijgt hij z'n mega-bonus, want die had hij toch al bedongen bij zijn aanstelling.
[Management modus uit]

Ik heb een vervelende mededeling voor u: u bent een melkkoe!

czar
door czar - Mar 22, 2011 om 19:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=willewill schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 14:51]
Het gaat er mij om dat het afgelopen moet zijn met de graaicultuur, welke door de politiek is gecreëerd, eerst alles op een hoop, dan zelf het meest betaalde baantje eruit pikken.

Ik ben het volledig met u eens.
Ik zou zeggen, en nu citeer ik een ex-collega, allemaal bij Den Helder over de grens zetten. Gewoon onder het motto: veel plezier, we willen u niet meer.
Bij een andere, wat drogere, grens mag wat mij betreft ook wel.
Als we het massaal doen, dan kan het.

De Balkenende norm moet worden toegepast op overheid en semi-overheid.
Dat wil zeggen dat de minister-president die het land bestuurt iets van 170.000 euro verdient en alle hoge ambtenaren en semi-top-bestuurders daar flink onder zitten. Een energie-bedrijf, verzekeraar of een ziekenhuis is toch een stuk kleiner dan het hele land.

ca
door ca ter beeke - Mar 22, 2011 om 19:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

hooge vors heeft alles kapot gemaakt en een groote puin hoop van gemaakt maar ja als het niet lukt dan ben ik weg. maar ja hij hoeft het toch niet tebetalen wand hij is toch al binnen met zijn hooge salaris het is heel erg wat hij heeft klaar gemaakt .of is het de bedoeling om weer bonusen uit te delen.net asl bij ing hij wil het niet ontvangen omdat er veel mensen daar schande over spraken. nou ik geloof er niks van dat hij het niet wil hebben.
afz ca ter beeke.

sc
door scheffers - Mar 22, 2011 om 20:01
25 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=newton schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 16:39]@chrisantonis

Alles door de overheid laten doen is immers de duurste en meest ineffeciente oplossing is uit het verleden elke keer gebleken.

Overigens betaald iemand met een hoger inkomen al een veel hogere zorgpremie dan laagopgeleiden + deze personen leveren een netto bijdrage aan de samenleving waar alle sociaal zwakkeren van profiteren

Geef eens voorbeelden.

Openbaar busvervoer is geprivatiseerd, gevolg ontelbare haltes opgeheven.
Gezondheidszorg geprivatiseerd, gevolg onbetaalbaar.
Post is geprivatiseerd, gevolg dat in minder grote plaatsen geen postkantoor meer te vinden is.

U moet laagopgeleiden niet vergelijken met een lager inkomen. Een laagopgeleide kan wel miljonair zijn en een hoogopgeleide een laag inkomen.

Tevens begint een hoogopgeleide gemiddeld pas op zijn 26e een steentje bij te dragen aan de maatschappij en een laag opgeleide op zijn 18e.( Belasting, AOW premie en AWBZ premie) Openbaar vervoer tot 26e bijna gratis. Leeft ook nog eens gemiddeld 7 jaar langer gezond( geen zorgen over eigen risico) en nog eens 7 jaar langer ( vandaar verhoging van 65 jaar naar 67 jaar)
Kost de gemeenschap ook nog eens veel geld aan studiekosten.
Dus hoogopgeleiden, jullie hebben echt niet te klagen.

Sociaal zwakkeren, bedoelt u daar de top van de banken en verzekeringsmaatschappijen mee?

gerard1960
door gerard1960 - Mar 22, 2011 om 20:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het ziekenfonds systeem had men nooit moeten afschaffen. In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw was je voor een gulden of vier per maand verzekerd en het was allemaal betaalbaar. Nu betalen wij ons scheel aan premie, als je bepaalde medicijnen krijgt of naar een specialist moet dan moet je nog bijbetalen ook en voor dat alles krijg je ook nog niet eens gedaan wat je gedaan wilt hebben om zo een juiste behandeling toe te kunnen passen. De mensen die vroeger klasse patiënten waren of particulier konden dat ook betalen. Het is te zot voor woorden en het is precies zoals mijn vader dat vroeger zei; "de rijken worden rijker en de armen worden armer". Wie weet komen de armen werkhuizen in de tijd van Napoleon ook wel weer terug.

ac
door acacia20 - Mar 22, 2011 om 21:17
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:03]Als je een laag inkomen hebt en zorgtoeslag krijgt, en alleen basis hebt is het nog wel te doen.
Die eigen bijdrage vind ik balen, das een hap uit mijn portomonee.
inderdaad ik had op dat moment niet die 170 euro voor eigen bijdrage (na dat ik in het ziekenhuis bloed, reumatoloog e.d) dus boem aanmaning gebeld , maar binnen 2 weken deurwaarder en incasso kosten, of het nog niet duur genoeg is 140 e per maand. dus weg dat systeem

willewill
door willewill - Mar 22, 2011 om 21:44
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=gerard1960 schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 20:51]Het ziekenfonds systeem had men nooit moeten afschaffen. In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw was je voor een gulden of vier per maand verzekerd en het was allemaal betaalbaar. Nu betalen wij ons scheel aan premie, als je bepaalde medicijnen krijgt of naar een specialist moet dan moet je nog bijbetalen ook en voor dat alles krijg je ook nog niet eens gedaan wat je gedaan wilt hebben om zo een juiste behandeling toe te kunnen passen. De mensen die vroeger klasse patiënten waren of particulier konden dat ook betalen. Het is te zot voor woorden en het is precies zoals mijn vader dat vroeger zei; "de rijken worden rijker en de armen worden armer". Wie weet komen de armen werkhuizen in de tijd van Napoleon ook wel weer terug.ik kan jou reactie onderschrijven, dit loopt de spuigaten uit! Als je ziet in de jaarrekeningen wat in de top aan de strijkstok blijft hangen, is ongehoord, elke euro die daar verspijkerd word, komt niet aan de zorg ten goede!!

Willewill

ma
door mario47 - Mar 22, 2011 om 22:36
56 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom hier zo klagen/
straks als we op vakantie gaan en er komen allerhande toeslagen bij,dan hoor je niemand.

fr
door frankdewert - Mar 23, 2011 om 00:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik ben 'gebruiker' (geweest) van allebei de systemen, dus van het vroegere ziekenfonds en het huidige zorgverzekeringsstelsel.

Ik ben geen econoom, ik kan niet rekenen. Maar hoeveel verzekeringsmaatschapijtjes zijn er inmiddels?

Ik denk wel dat alle verzekeringsmaatschappijen met hun directies, management, kantoren, software en niet te vergeten de afdeling die de polissen bedenkt meer kosten dan 1 centraal "ziekenfonds".

Dan zijn er ook nog de protocollen in de zorg. Hoeveel levert dat op als je die eens drastisch uitdunt? Als je nu een hernia hebt moet je eerst naar de huisarts en (praktijkvoorbeeld) drie maanden en heel wat ziekenhuisbezoeken later komt de chirurg tot een afspraak omdat je geopereerd moet worden wat de huisarts ook al geconstateerd had.... maar ja, eerst wel alle protocollen volgen hé, stel dat je eens onterecht bij een specialist in een stoel terecht komt, oei, dat kost me toch een hoop geld....

En dan... de polissen... er wordt minder vergoed, er wordt van alles uit het basis ziekenfondspakket geschrapt, maar gelukkig kan U zich er wel voor bijverzekeren hahaha, wat een vondst hé... alleen... we vergoeden 75 % van de kosten anders gaan er misschien wel mensen onterecht gebruik van maken... goed argument hé moet je kijken wat ons dat voor een besparing oplevert...
O ja..... en wij gaan bepalen dat de medicijnen waar U zo'n baat bij heeft dat we die niet meer vergoeden..... want uhhhhh...... ff denken.... hebbes.... niet zeuren.... er zijn alternatieven die bijna zo goed zijn, dan heeft U er wel niet zoveel baat meer bij maar ze zijn wel goedkoper.... een rollator..... uhhh nee, er komen teveel ouderen, dat gaat ons een hoop geld kosten, moeten de premies weer omhoog..... uhhhhh.. weet je wat??? Ze mogen ze zelf betalen.... zijn wij van die kostenpost af.....

Dit is de macht van de huidig verzekeringsmaatschappijen, dit is de praktijk, hier was ik bij de invoering van het huidige zorgstelsel zo bang voor....

Het ziekenfonds was ook niet alles. Er werd geld verspild, maar dat is nu ook nog het geval. Wie kent de verhalen niet van dure nog goed bruikbare apparatuur die nutteloos in kelder staat te wachten tot ze opgehaald worden door de ijzerboer? Een verschijnsel wat zich nu weer ook voordoet....

Laten we wel wezen: het ziekenfonds was een sociaal systeem (met alle voor- en nadelen). Dit systeem is in de veranderende tijdgeest van zo'n 30 jaar geleden, waarbij privatiseren het toverwoord was en een sociaal systeem onderhand een vloek, gesneuveld. De veronderstelling dat concurrentie kostenverlagend zou werken is niet waar gemaakt en onderbouwd. Is ook niet nagerekend. Raar toch??

En ik ben zo bang voor straks met dit zorgstelsel... de macht van de "verzekerings"maatschappijen.

Waar ben ik straks nog voor verzekerd?

Voor een kostenverslindend 'vrerzekerings"apparaat dat hoge rekeningen stuurt voor .bijna geen zorg meer die nog vergoed wordt???

De tijd zal het leren, maar wat mij betreft... terug naar het sociale stelsel, met al zijn voor- en nadelen.

ta
door tangojazz - Mar 23, 2011 om 07:57
7 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de lage inkomens zou het oude ziekenfonds een zegen zijn. En komt er een einde aan het zinloos schuiven met geld. De klant betaald en de fiscus betaald de klant. Hoe kan men het bedenken. Ik met mijn AOW en klein pensioen zou het ziekenfonds een zegen zijn.

zi
door zijderveld - Mar 23, 2011 om 08:57
50 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=krieno schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 10:17]Als je een inkomen hebt waar door je het maximale zorgtoeslag hebt, ben je niet direct extreem duurder uit als met het ziekenfonds, ja als je natuurlijk de allerduurste en uitgebreide pakketten afneemt , ja dan betaal idd een vermogen.
Zelf ben ik gaan kijken wat betaal ik nu als alleenstaande man voor een aanvullende verzekering en wat zit er eigenlijk in wat ik echt nodig heb, ben diabetes patient ook nog, nou het enige wat ik kon bedenken zou misschien ooit de fysio zijn, maar om daar nu alle maanden voor te betalen , zonder dat je weet wanneer je het nodig hebt is onzin, dus niet meer gedaan.
betaal nu bij anderzorg, met tandverzorgd erbij totaal 107, 25 minus de zorgtoeslag van 69 euro dus maa 38, 25 per maand aan de premie
En heb ook een bril, maar in de aanvullende verzekering krijg je eens in de twee jaar 200 euro vergoed, nou dat kun je dus ook makkelijk zelf uitsparen.
dus voor mensen met een smalle beurs valt alles best mee.

Denk nu eens even na voordat je zulke dingen opschrijft. Weet je wel hoeveel je moet bijbetalen als je de zorg nodig hebt die de basiszorg niet vergoedt? Als jij dit jaar onverwachts fysio nodig hebt (bijv. onderuit gegaan door de sneeuw en je heup gebroken), dan kost je dat ciirca 65,- Euro per keer. Gemiddeld aantal behandelingen 15 keer. Met een laag inkomen heb je meestal geen reserves, dus waar haal je dat geld vandaan. En dan hebben we het nog niet over al die mensen wiens chronische ziekte ervoor zorgt dat ze elk jaar fysio nodig hebben.

loreleigil
door loreleigil - Mar 23, 2011 om 11:51
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mario47 schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 22:36]Waarom hier zo klagen/
straks als we op vakantie gaan en er komen allerhande toeslagen bij,dan hoor je niemand.
Toeslagen zullen worden afgebouwd, lees het regeer- en gedoogakkoord er maar op na. En gefeliciteerd dat u op vakantie kunt. Dat kan ook niet iedereen betalen. Die mensen hebben namelijk ZORGKOSTEN die niet worden vergoed.

oosterbaan
door oosterbaan - Mar 23, 2011 om 12:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het voormalige ziekenfonds had vaste afspraken over tarieven van zorgverleners. Dit hield al jaren de kosten binnen de perken. Bij particuliere verzekeringen waren deze tarieven vrij vandaar dat toen al de premies voor particuliere verzekeringen aanzienlijk hoger waren. Nu is iedereen verplicht een zorgverzekering te sluiten (dit lijkt sociaal omdat iedereen meedoet als in het verplichte ziekenfonds). Echter de verplichte tarieven voor medische hulp zijn vrij gegeven dus kon je er op wachten dat de zorgkosten de pan uit zouden rijzen. Men gooit het er steeds op dat het aantal en de kosten van behandeling toenemen maar eigenlijk is de oorzaak dat zorgverleners, maar kunnen rekenen. Bovendien maakten ziekenfondsen geen winsten er was een gelimiteerde reserve. De huidige zorgverzekeraars moeten winst maken wat dan weer aan de pot voor de zorg wordt onttrokken. Nog erger is dat het solidariteitsbeginsel, draagt elkanders lasten geheel is verdwenen. Ik zeg altijd wees blij dat je zelf gezond bent en voor een ander die (erg genoeg) ziek is mag betalen. Nu kijken we elkaar al aan als we een patatje eten. Als jij dan ziek wordt kost dat mij geld. Wat een wereld. Het verplichte ziekenfonds moet terug. En niet zeggen dat dat niet meer kan want als je het fantastische ziekenfonds kan omvormen tot een asiociaal zorgstelsel moet het ook mogelijk zijn dit terug te draaien.

birgit67
door birgit67 - Mar 23, 2011 om 13:32
83 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat als de ziekenfondsen terug zouden keren er niet veel zal veranderen qua premie.
Zorg is nu eenmaal door de vergrijzing veel duurder geworden.
Ook willen wij dat vader of moeder in een verzorgingshuis of verpleeghuis meer privacy heeft en een eigen kamer krijgt, en ja dat kost nou eenmaal meer geld dan met zijn vijven op een kamertje.
Zulke dingen maken de zorg nou eenmaal duurder.

dutch1
door dutch1 - Mar 23, 2011 om 19:10
90 Antwoorden / 46 Vragen

na alles zo eens te hebben gelezen denk ik het volgende te kunnen zeggen:
een van de oorzaken is het te dure geneesmiddel.
een onzinnige opmerking want in b.v. India kost hetzelfde medicijn een fractie. Ja roepen nu de farmaceuten, maar die rolmmel wordt niet gecontroleerd.
Ook weer onzin, want vele van deze producenten staan gewoon onder overheidscontrole.
wat betreft de ziekenhuizen het volgende: waarom niet meer geld voor de mensen aan het bed?
gewoon al diegenen die niet functioneren en waarvoor een baan wordt gecreeerd ontslaan. verder de hele middenlaa eruit en de helft van de admnitsratie overboord. zet maar eens een echte manger in het zieknhuis. maardat mag niet want oh je, stel dat ik mijn inkomen verlies van 2 ton en dan echt moet gaan werken.

met excuses voor de dosis cynisme en overdrijving.
ik kan op dez manier (gebaseerd op voorbeelden) doorgaan.

jammer we hadden zo'n goed systeem.

dutch1

czar
door czar - Mar 23, 2011 om 19:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=dutch1 schreef op woensdag 23 mrt 2011, 19:10]zet maar eens een echte manger in het zieknhuis.

Nee, alsjeblieft niet, geen managers en al helemaal geen *echte* managers.

sc
door scheffers - Mar 23, 2011 om 20:19
25 Antwoorden / 2 Vragen

Wist u dat onderstaande verslavingen
Medicijnverslaving
Alcoholverslaving
Drugsverslaving
Gokverslaving
Sexverslaving
Gameverslaving

kunnen worden ondergaan in klinieken in het buitenland, zoals curaçao, thailand, zuid-afrika, schotland en vele ander vakantiebestemmingen.
U kunt er leren paardrijden, golfen sight-seeing. enz..

En dit alles betaald uit de BASISVERZEKERING. Reiskosten zijn voor eigen rekening, maar aftrekbaar van belasting. Het laatste geldt ook voor reiskosten ziekenbezoek naaste familie.

Prachtig toch. Wat hebben we te klagen. Het ziekenfonds betaalde dat vroeger niet.

Google maar eens op afkickliniek en met name op addition, link afrika echter er zijn nog vele andere klinieken.

fr
door frankdewert - Mar 24, 2011 om 13:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Regeren is vooruitzien is de stelling.
Het zou goed zijn als regeren ook eens achterom kijken wordt. Heeft dit zorgstelsel de destijds verwachtte voordelen opgeleverd?

Voorbeeld: vroeger schreef een huisarts een recept uit. Kosten???
Voor zover ik me kan herinneren fl 0,00, zat gewoon bij je consult inbegrepen. (welke oudere huisarts geeft hierop het juiste antwoord)
kosten tegenwoordig: Meer dan € 10,--. Wat kost dat per dag, landelijk gezien?

Ziektekostenverzekeraars vergoeden (een gedeelte van) je ziektekosten WAARVOOR JE VERZEKERD BENT.

Alle andere ziektekosten worden niet vergoed Maar moet je wel betalen.

Als je alle ziektekosten die mensen betalen bij elkaar optelt, dus je premies en de ziektekosten die jezelf betaalt wat is dan in zijn totaliteit goedkoper? Een ziekenfonds of zorgverzekeringsstelsel?

Als je de inflatiecorrectie toepast en je vergelijkt de prijzen van de totale behandelingen inclusief ALLE bijkomende kosten (bijvoorbeeld een inlay, een blindedarmoperatie) van bijvoorbeeld 1980 met die van nu, wat is dan goedkoper: het ziekenfonds of het huidige ziektekostenstelsel? Ik denk dat je je doodschrikt.

loreleigil
door loreleigil - Mar 24, 2011 om 13:29
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=frankdewert schreef op donderdag 24 mrt 2011, 13:10]Regeren is vooruitzien is de stelling.
Het zou goed zijn als regeren ook eens achterom kijken wordt. Heeft dit zorgstelsel de destijds verwachtte voordelen opgeleverd?

Voorbeeld: vroeger schreef een huisarts een recept uit. Kosten???
Voor zover ik me kan herinneren fl 0,00, zat gewoon bij je consult inbegrepen. (welke oudere huisarts geeft hierop het juiste antwoord)
kosten tegenwoordig: Meer dan € 10,--. Wat kost dat per dag, landelijk gezien?

Ziektekostenverzekeraars vergoeden (een gedeelte van) je ziektekosten WAARVOOR JE VERZEKERD BENT.

Alle andere ziektekosten worden niet vergoed Maar moet je wel betalen.

Als je alle ziektekosten die mensen betalen bij elkaar optelt, dus je premies en de ziektekosten die jezelf betaalt wat is dan in zijn totaliteit goedkoper? Een ziekenfonds of zorgverzekeringsstelsel?

Als je de inflatiecorrectie toepast en je vergelijkt de prijzen van de totale behandelingen inclusief ALLE bijkomende kosten (bijvoorbeeld een inlay, een blindedarmoperatie) van bijvoorbeeld 1980 met die van nu, wat is dan goedkoper: het ziekenfonds of het huidige ziektekostenstelsel? Ik denk dat je je doodschrikt.

Ben je wel van je zorgkosten af. Is veel goedkoper, doodgaan.

willewill
door willewill - Mar 24, 2011 om 14:19
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=birgit67 schreef op woensdag 23 mrt 2011, 13:32]Ik denk dat als de ziekenfondsen terug zouden keren er niet veel zal veranderen qua premie.
Zorg is nu eenmaal door de vergrijzing veel duurder geworden.
Ook willen wij dat vader of moeder in een verzorgingshuis of verpleeghuis meer privacy heeft en een eigen kamer krijgt, en ja dat kost nou eenmaal meer geld dan met zijn vijven op een kamertje.
Zulke dingen maken de zorg nou eenmaal duurder.
In zekere zin heeft u gelijk, wij willen toch het beste voor onze ouders?, maar er mee opgescheept zitten, in een aanbouw, daar hoor je niemand over, daar zou men een premie op moeten zetten, wie zijn of haar ouders verzorgd(zij hebben ons toch ook verzorgd, toen we nog niet konden lopen??)is pas sociaal bezig!, maar velen onder ons vinden het prettiger om deze mensen weg te stoppen in een opvanginstelling, hebben ze er ook geen last van. Jammer dat de maatschappij zo verhard is....Dat de zorg duurder is geworden door de vergrijzing, ben ik niet met je eens, Waar is al dat geld gebleven wat deze grote groep heeft ingebracht??
Willewill

sc
door scheffers - Mar 24, 2011 om 17:37
25 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=willewill schreef op donderdag 24 mrt 2011, 14:19][quote=birgit67 schreef op woensdag 23 mrt 2011, 13:32]Ik denk dat als de ziekenfondsen terug zouden keren er niet veel zal veranderen qua premie.
Zorg is nu eenmaal door de vergrijzing veel duurder geworden.
Ook willen wij dat vader of moeder in een verzorgingshuis of verpleeghuis meer privacy heeft en een eigen kamer krijgt, en ja dat kost nou eenmaal meer geld dan met zijn vijven op een kamertje.
Zulke dingen maken de zorg nou eenmaal duurder.
In zekere zin heeft u gelijk, wij willen toch het beste voor onze ouders?, maar er mee opgescheept zitten, in een aanbouw, daar hoor je niemand over, daar zou men een premie op moeten zetten, wie zijn of haar ouders verzorgd(zij hebben ons toch ook verzorgd, toen we nog niet konden lopen??)is pas sociaal bezig!, maar velen onder ons vinden het prettiger om deze mensen weg te stoppen in een opvanginstelling, hebben ze er ook geen last van. Jammer dat de maatschappij zo verhard is....Dat de zorg duurder is geworden door de vergrijzing, ben ik niet met je eens, Waar is al dat geld gebleven wat deze grote groep heeft ingebracht??
Willewill

Al de bovenstaande zorg wordt betaald uit de AWBZ waarvoor iedere belastingplichtige jaarlijks 12,15 procent premie betaald over de eerste twee belasting schijven.
Dit komt dus nog boven op uw kosten aan verzekeringen en eigen bijdrage.

czar
door czar - Mar 24, 2011 om 22:38
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=frankdewert schreef op donderdag 24 mrt 2011, 13:10]Regeren is vooruitzien is de stelling.
Het zou goed zijn als regeren ook eens achterom kijken wordt. Heeft dit zorgstelsel de destijds verwachtte voordelen opgeleverd?

IK ben het helemaal met u eens en ik vind dat u het erg goed verwoord.

De kosten gaan natuurlijk wel omhoog door de vergrijzing en ook moeten we niet vergeten wat we al betalen via onze werkgever. Raden van bestuur, managers, reclames. ze maken het op alle vlakken duur, ze vullen hun zakken.
Kortom, opzouten met die lui. Je hebt ze helemaal niet nodig.

willewill
door willewill - Mar 25, 2011 om 14:05
27 Antwoorden / 6 Vragen

Beste mensen, al dat geklaag, over de geleverde zorg hier op deze site levert weinig op, wij moeten zelf actie aanzetten, anders gebeurt er niets!, zijn wij alleen maar stemvee?, de kudde die zich met een kluitje in het riet laat sturen door de volksmenners met hun mooie blauwe ogen?
WIJ moeten een signaal afgeven richting politiek, deze hebben ons de soep gekookt,en behoorlijk gezouten, niet meer te vreten!
Beloftes die ze maken tijdens het voorspel, nu ze hun orgasme hebben gehad, zijn ze klaar en draaien zich om! waar blijft het naspel????
Hier kun je nou echt ziek van worden.
Ik denk aan de volgende actie,laten wij ons in december allemaal naar 1 zorgaanbieder overschrijven, hebben de andere geen bestaansrecht meer...

Willewill.

sp
door spikkel - Mar 25, 2011 om 15:47
148 Antwoorden / 5 Vragen

Na aftrek van de zorgtoeslag ben ik 110 euro per maand kwijt aan ZORG. Dit bedrag bestaat uit premie, Eigen Bijdragen en Eigen Risico. Alles wat ik zelf moet betalen zit er nog niet eens in verwerkt. Deze 110 euro is 12 % van mijn netto inkomen. Van mijn bruto inkomen hebben ze ook al 7 % ingehouden.

Stel dat dit echt nodig is voor goede zorg dan heb ik het er voor over maar.......
Die goede zorg is ver te zoeken.
Dhr. Hommen betaald met zijn 1,35 miljoen euro per jaar hooguit 0,25 % van zijn netto inkomen aan zorg.
Over mijn hele bruto inkomen betaal ik 7 % zorgpremie. Dhr. Hommen betaalt deze 7 % alleen over de eerste 31.000 euro. Over de overige 1.319.000 euro hoeft hij niets te betalen.

Als ze van iedereen 5 % van het inkomen / uitkering vragen kan alle zorg betaald worden. De mensen met weinig geld en veel zorgkosten gaan er dan zelfs op vooruit en iemand die 1.35 miljoen euro per jaar krijgt mist die 5 % niet eens.

birgit67
door birgit67 - Mar 25, 2011 om 16:45
83 Antwoorden / 14 Vragen

@spikkel;
Dhr Hommen heeft voor zijn 1,35 miljoen waarschijnlijk wel jaren gestudeerd en veel uren gemaakt in zij leven.
U met uw 1100 euro waarschijnlijk niet.
Ik zeg niet dat het rechtvaardig is maar je kan geen appels met peren vergelijken.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 25, 2011 om 17:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:21]verzekeren.
Ik denk dat het ziekenfonds uiteindelijk goedkoper was geweest dan wat we nu hebben
Ja want de verzekerings mij wil dus een behoorlijke winst maken en dat was vroeger net het belangrijkste.
Zo gauw deze mij ingeschakelt worden gaat het alleen maar om de winst.

viejo
door viejo - Mar 26, 2011 om 12:25
63 Antwoorden / 4 Vragen

De politiek heeft bewust de banen in de toekomst voor zichzelf "geregeld" .....

Zelf heb ik de indruk dat het omgekeerde ook waar is. Grote belangengroepen parachuteren hun 'politici' in een regering. Ik verdacht in zijn tijd W. Bos ervan vanwege enkele 'anti-pvda-stemmers' maatregelen.
Een nog mooier voorbeeld is de president van .fr die betrokken is bij 2 van de 3 nationale financierings groepen van zijn land.

En ja, bij het oude ziekenfonds had je gewoon minder omkijken, nadat ze gestopt waren met het ophalen van de 'talons' van je loonstrookje.
Nu zit je met marktwerking en tegenstrijdigheden, n.l. dat je verzekerd moet zijn voor behandelingen die je vanuit marktperspectief zou moeten betalen omdat het verzekeren ervan niet rendeerd.

ch
door chrisantonis - Mar 26, 2011 om 14:59
63 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=birgit67 schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 16:45]@spikkel;
Dhr Hommen heeft voor zijn 1,35 miljoen waarschijnlijk wel jaren gestudeerd en veel uren gemaakt in zij leven.
U met uw 1100 euro waarschijnlijk niet.
Ik zeg niet dat het rechtvaardig is maar je kan geen appels met peren vergelijken.
Daar was al over gesproken in deze discussie, kijk maar eens terug;

Tevens begint een hoogopgeleide gemiddeld pas op zijn 26e een steentje bij te dragen aan de maatschappij en een laag opgeleide op zijn 18e.( Belasting, AOW premie en AWBZ premie) Openbaar vervoer tot 26e bijna gratis. Leeft ook nog eens gemiddeld 7 jaar langer gezond( geen zorgen over eigen risico) en nog eens 7 jaar langer ( vandaar verhoging van 65 jaar naar 67 jaar)
Kost de gemeenschap ook nog eens veel geld aan studiekosten.
Dus hoogopgeleiden, jullie hebben echt niet te klagen.

Je kunt dus ook stellen; als je 3 keer zolang gestudeerd hebt, 3 keer zoveel uren gemaakt hebt je dan ook 3 keer zoveel moet kunnen vedienen, zou toch eerlijk zijn, dan kom ik nog niet op deze bedragen!!!!

Als een "topman" hard werkt, "veel overuren" krijgt hij een bonus van miljoenen er gaat er flink op voorruit.
Als een fabrieksarbeider hard werkt "veel overuren"krijgt hij een extra belastingaanslag, en gaat er soms op achteruit.

sc
door scheffers - Mar 26, 2011 om 16:56
25 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=willewill schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 14:05]Beste mensen, al dat geklaag, over de geleverde zorg hier op deze site levert weinig op, wij moeten zelf actie aanzetten, anders gebeurt er niets!, zijn wij alleen maar stemvee?, de kudde die zich met een kluitje in het riet laat sturen door de volksmenners met hun mooie blauwe ogen?
WIJ moeten een signaal afgeven richting politiek, deze hebben ons de soep gekookt,en behoorlijk gezouten, niet meer te vreten!
Beloftes die ze maken tijdens het voorspel, nu ze hun orgasme hebben gehad, zijn ze klaar en draaien zich om! waar blijft het naspel????
Hier kun je nou echt ziek van worden.
Ik denk aan de volgende actie,laten wij ons in december allemaal naar 1 zorgaanbieder overschrijven, hebben de andere geen bestaansrecht meer...

Willewill.

Lijkt me goed idee. Wellicht per i januari allemaal naar Menzis

Zie onderstaand artikel.

Roger van Boxtel (Menzis) pleit voor zorgpremie naar loon

Huishoudens met meer inkomen moeten meer betalen voor de zorgpremie dan huishoudens met een lager inkomen. Dat zegt voorzitter van de raad van bestuur van Menzis, Roger van Boxtel, woensdag in De Telegraaf.

De lagere inkomens worden volgens hem onevenredig hard getroffen door de stijgende zorgkosten. “Wie nu € 10.000 bruto per maand verdient, betaalt slechts € 70 meer dan wie moet rondkomen van € 2.300.”

sp
door spikkel - Mar 26, 2011 om 22:51
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birgit67 schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 16:45]@spikkel;
Dhr Hommen heeft voor zijn 1,35 miljoen waarschijnlijk wel jaren gestudeerd en veel uren gemaakt in zij leven. U met uw 1100 euro waarschijnlijk niet. Ik zeg niet dat het rechtvaardig is maar je kan geen appels met peren vergelijken.

Dhr. Hommen heeft het geluk gehad dat hij gezond was en kon studeren. Hij heeft het geluk gehad dat hij daarna een baan heeft gekregen met een exorbitant hoog inkomen.

Ik ben geboren met een erfelijke afwijking waardoor ik met heel veel moeite de HAVO heb afgemaakt. Omdat ik niet ziek WILDE zijn ben ik, net 17 jaar oud, gaan werken. Met heel veel pijn en moeite heb ik dit 8 jaar volgehouden.

Als ik u goed begrijp hoeven mensen die het geluk hebben gezond te zijn niet te betalen voor mensen die dit geluk niet hebben ? Deze kant gaan we steeds meer op !!
Hoever moet het komen ? Zover dat alle zieke en arme mensen in een kartonnen doos wonen maar een bankrekening aan moeten houden voor het innen van de zorgpremie ?

Rogier van Boxtel werd na deze opmerking direct op de vingers getikt door de Tweede Kamer. Hij moest zich bezig houden met zijn eigen werk. Aangezien het beleid door de Tweede Kamer wordt bepaald zal het niet veel uithalen. Ik vond het wel heel fijn dat er eens zo'n hoge gast voor 'ons' opkwam. Eindelijk iemand die niet alleen aan zijn eigen hachje denkt.

sp
door spikkel - Mar 26, 2011 om 22:58
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birgit67 schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 16:45]@spikkel;
Dhr Hommen heeft voor zijn 1,35 miljoen waarschijnlijk wel jaren gestudeerd en veel uren gemaakt in zij leven. U met uw 1100 euro waarschijnlijk niet.
Ik zeg niet dat het rechtvaardig is maar je kan geen appels met peren vergelijken.

Als 110 euro 12 % is dan is 100 % bij lange na geen 1100 euro.

willewill
door willewill - Mar 28, 2011 om 22:46
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=scheffers schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 16:56][quote=willewill schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 14:05]Beste mensen, al dat geklaag, over de geleverde zorg hier op deze site levert weinig op, wij moeten zelf actie aanzetten, anders gebeurt er niets!, zijn wij alleen maar stemvee?, de kudde die zich met een kluitje in het riet laat sturen door de volksmenners met hun mooie blauwe ogen?
WIJ moeten een signaal afgeven richting politiek, deze hebben ons de soep gekookt,en behoorlijk gezouten, niet meer te vreten!
Beloftes die ze maken tijdens het voorspel, nu ze hun orgasme hebben gehad, zijn ze klaar en draaien zich om! waar blijft het naspel????
Hier kun je nou echt ziek van worden.
Ik denk aan de volgende actie,laten wij ons in december allemaal naar 1 zorgaanbieder overschrijven, hebben de andere geen bestaansrecht meer...

Willewill.

Lijkt me goed idee. Wellicht per i januari allemaal naar Menzis

Zie onderstaand artikel.

Roger van Boxtel (Menzis) pleit voor zorgpremie naar loon

Huishoudens met meer inkomen moeten meer betalen voor de zorgpremie dan huishoudens met een lager inkomen. Dat zegt voorzitter van de raad van bestuur van Menzis, Roger van Boxtel, woensdag in De Telegraaf.

De lagere inkomens worden volgens hem onevenredig hard getroffen door de stijgende zorgkosten. “Wie nu € 10.000 bruto per maand verdient, betaalt slechts € 70 meer dan wie moet rondkomen van € 2.300.”

Als ik mij niet vergis, komt Rogier van Boxtel ook uit de politiek, dus daar is het ook oppassen....
Deze mensen hebben geleerd om de woorden zo te brengen, dat het stemvee er weer intrapt...
Willewill

willewill
door willewill - Mar 28, 2011 om 22:51
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 21 mrt 2011, 23:07]Maar met die kostenstijgingen in de zorg hadden natuurlijk ook met het ziekenfonds betaalt moeten worden, het moet dus wel ergens vandaan komen.

Natuurlijk had het ziekenfonds ook kosten, ondanks de vele verhogingen, waren deze goedkoper uit geweest, deze hadden niet zo'n "zware top", daar zaten idealisten in het bestuur, en geen geldwolven....

Willewill

czar
door czar - Mar 29, 2011 om 21:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=spikkel schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 15:47]Dhr. Hommen betaald met zijn 1,35 miljoen euro per jaar hooguit 0,25 % van zijn netto inkomen aan zorg.

Juist!
Daarom ook mijn voorstel om de ziektekosten-premie lineair te laten lopen met het inkomen. Belasting betalen dit soort gasten overigens nauwelijks, die hebben allemaal een vastgoed BV-tje om het weg te sluizen.
En 3 keer raden wie die dikke miljoen uiteindelijk betalen ...

[quote=spikkel schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 15:47]
Als ze van iedereen 5 % van het inkomen / uitkering vragen kan alle zorg betaald worden.

Ik ben er eerder voor om die hele Hommen af te schaffen.
Gewoon bij Den Helder over de grens zetten.

czar
door czar - Mar 29, 2011 om 21:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 17:42][quote=czar schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 13:21]verzekeren.
Ik denk dat het ziekenfonds uiteindelijk goedkoper was geweest dan wat we nu hebben
Ja want de verzekerings mij wil dus een behoorlijke winst maken en dat was vroeger net het belangrijkste.
Zo gauw deze mij ingeschakelt worden gaat het alleen maar om de winst.

Ja, ik begrijp uw punt niet helemaal.
Leg uit, wat bedoelt u?

jpm
door jpm - Apr 1, 2011 om 11:58
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ben het met ts eens dat de verandering in het systeem van ziekenfonds naar ziektenkostenverzekering grote gevolgen heeft gehad voor mensen met een smalle beurs.
Dat steeds meer ontwikkelingen op medisch gebied tot kostenverhogingen leidt is waar, maar dat was onder het ziekenfondssysteem ook het geval. De zoektocht naar mogelijkheden om steeds meer kosten bij de patient zelf neer te leggen is verworden tot een macaber spel. De mogeljkheden lijken onbeperkt en uiteindelijk komt misschien het beeld in zicht dat je maar beter zelf alle kosten kunt dragen indien je gezond bent. Maar dat mag dan weer niet, verzekering is verplicht.
Kortom, we zijn het haasje. Vroeger was er met verplichte ziekenfonds tot een bepaalde loongrens (ca. modaal) en daarboven particuliere verzekering nog enige mate van eerlijkheid. Nu betaalt iedereen de hoofdprijs. Zorgtoeslag is maar een kleine pleister op de wonde voor hen die tegen het minimum leunen.

willewill
door willewill - Apr 1, 2011 om 15:38
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=jpm schreef op vrijdag 1 apr 2011, 11:58]Ben het met ts eens dat de verandering in het systeem van ziekenfonds naar ziektenkostenverzekering grote gevolgen heeft gehad voor mensen met een smalle beurs.
Dat steeds meer ontwikkelingen op medisch gebied tot kostenverhogingen leidt is waar, maar dat was onder het ziekenfondssysteem ook het geval. De zoektocht naar mogelijkheden om steeds meer kosten bij de patient zelf neer te leggen is verworden tot een macaber spel. De mogeljkheden lijken onbeperkt en uiteindelijk komt misschien het beeld in zicht dat je maar beter zelf alle kosten kunt dragen indien je gezond bent. Maar dat mag dan weer niet, verzekering is verplicht.
Kortom, we zijn het haasje. Vroeger was er met verplichte ziekenfonds tot een bepaalde loongrens (ca. modaal) en daarboven particuliere verzekering nog enige mate van eerlijkheid. Nu betaalt iedereen de hoofdprijs. Zorgtoeslag is maar een kleine pleister op de wonde voor hen die tegen het minimum leunen.

Ik ben het met je eens, dat hier sprake is van ongeoorloofd handelen ten opzichte van de mensen die het toch al niet breed hebben, de pech hebben dat ze ziek zijn, dat deze mensen nog zieker worden door dit systeem.Ik begin het idee te krijgen dat de zorgverzekeraars door de regering gedwongen worden om als een soort inkomensnivellering bedrijf te fungeren....
Willewill