mw
door mwi0775 Jul 13, 2010 om 10:19
Voeding & gezondheid

Geen lesbevoegdheid?!

Hallo,

Ik ga dit jaar niet over door een vak waarvoor een leraar geen lesbevoegdheid voor heeft. dit heeft hij zelf ook echter aangegeven. meerdere mensen gaan dan ook niet met dit vak over, omdat het een persoon in die totaal geen les kan geven. Hij geeft het vak Chemie en ook 25/100 leerlingen moesten dit vak HERKANSEN om over te mogen/kunnen gaan.
Ik mag niet over naar nivo 4 maar ook niet naar nivo 3, want voor nivo 3 ben ik weer te goed. je ziet het, als mentor van mij heeft die rare uitspraken want waarom zou ik dan geen nivo 4 mogen doen als ik een twijfelgeval ben. dit zou moeten besproken worden en kennende mijn mentor bespreekt hij niks en laat driekwart van zijn lessen vervallen. Is snel kwaad en kan niet meer leerlingen omgaan (kwaad op de manier van deuren gooien, en schuttingstaal). je kan al zien uit dit tekstje dat de zogenaamde ''leraar'' geen lesbevoegdheid heeft. Hij is namelijk van DSM afgeplukt. Wat kan ik hiermee en wat sta ik ook hiermee in mijn recht als een leraar mij op geen van de beide nivos wil laten overgaan en geen lesbevoegdheid heeft. Plan om te blijven zitten zit er bij mij niet in.

886 9 Rapporteer

mariegh
door mariegh - Jul 13, 2010 om 11:22
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als meneer van DSM komt, heeft hij in ieder geval wel verstand van chemie. Dus als hij vindt dat je tekort schiet in kennis voor het volgende nivo, zal dat wel zo zijn.
Er is een lerarentekort in die sector en ze zijn al blij als er iemand zo gek te krijgen is om voor een klas met niet gemotiveerde, er met de pet naar gooiende pubers te gaan staan. Ik zie in je vraag nergens staan dat je wel vreselijk je best hebt gedaan de afgelopen periode.
Ga eens rustig op school praten wat er nog wel mogelijk is en probeer je daarvoor in te zetten. De school zal je toch een voorstel moeten doen hoe nu verder. Een bevoegde leraar kun je ook niet zo uit de lucht plukken.

mw
door mwi0775 - Jul 13, 2010 om 11:34
8 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer de leraar geen les kan geven heb ik zowel mijn best gedaan door uit mezelf meer proberen te lezen. hiervan van de lessen van anderhalf uur duurde bij hem meestal maar 40 minuten. Hierbij komt nog bij dat ik aan andere leren bijles heb gevraagd en dat de 4 complete klassen een afspraak hebben gemaakt voor de proefwerken met een andere leraar die WEL kan uitleggen. Ik mag hiervan uitgaan dat een leraar met fatsoen kan uitleggen. uiteraard snap ik dat je na een vervolgopleiding zelfstandig moet zijn. Maar het KAN gewoon niet de voor dit vak DRIEKWART van de opleiding onvoldoende scoort en niet overgaat door dit vak. Hiervoor voor het vak chemie heb ik op mijn vorige opleiding nooit een tekort gehad. de uitspraken zoals boven in mijn tekst staat vind ik al HEEEL vreemd dat ik geen nivo 3 mag doen omdat ik daar te GOED voor ben en geen nivo 4 omdat ik daar te SLECHT voor ben. Dan mag ik ervan uitgaan dat ik mijn eigen keuze mag maken als ik 1 van de 2 nivos aankan. Dan komt hierbij dat er niks besproken is terwijl ik een besprekingsgeval ben.

Nou meneer wil alles telefonisch oplossen en heeft nooit tijd. komt vaak bij lessen niet opdagen en heeft geen mobiel nummer en reageert niet op de mails. hij zou terug bellen meerdere keren zojuist weer gebeld maar nog steeds niet teruggebeld.

di
door dirk2 - Jul 14, 2010 om 09:31
364 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo mwi0775,

Bel eens het Laks, misschien kunnen ze je helpen of doorverwijzen:

Heb je vragen of klachten over jouw school, medezeggenschap of onderwijs? Dan kun je terecht bij het LAKS informatiecentrum. Bellen kan van maandag t/m donderdag tussen 10:00 en 17:00 naar 020-5244060.

Ik heb vroeger ook les gehad van mensen die uit het vak kwamen, vaak zijn ze ongemotiveerd, teleurgesteld in hun vak of vaak alleen maar met dingen voor de school bezig. Heb er ook geen goede ervaringen mee.

mw
door mwi0775 - Jul 14, 2010 om 11:54
8 Antwoorden / 3 Vragen

kijk dat is nou pas een antwoord naar mijn woorden. superbedankt, zal zeker helpen :)

jscholtes
door jscholtes - Jul 15, 2010 om 21:42
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat je niet zou overgaan als je maar voor 1 vak een onvoldoende zou hebben...... Kun je aantonen wat jij er allemaal aan gedaan hebt om duidelijk te maken dat e.e.a. met die docent niet liep? Heb je je klasseleraar aangesproken? Ben jij de enige die door dit vak niet zou overgaan? Ik betwijfel oprecht je gelijk. Niet om naar te doen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een school het zover zou laten komen.

di
door dirk2 - Jul 15, 2010 om 23:03
364 Antwoorden / 21 Vragen

Dan heeft U op dit gebied niet veel meegemaakt jscholtes. In mijn klas werd een leerling uitgeschreven omdat dat beter was voor de score van de school. Zo kan ik meerdere voorbeelden geven. U bent toch ook op de hoogte van het feit dat veel leerlingen het MBO verlaten? Nu kunt U van mwi0775 horen hoe dat kan komen maar dat wilt U niet horen.
Soms heeft een leraar een zondebok nodig om zijn/haar zorgen te vergeten. Zulke leraren heb ik ook gehad. Zaten ze in een scheiding dan reageerden ze dat af op de leerlingen. Mijn leraar scheikunde was gefrustreerd omdat hij in het onderwijs was terechtgekomen, natuurlijk ver beneden zijn stand. Zo kunnen er tal van redenen zijn die niets met de leerling te maken hebben en die eigenlijk niet mee mogen spelen.
Het grootste probleem is nu dat de zomervakantie begonnen is en dat je nu niet veel kan doen.

jscholtes
door jscholtes - Jul 15, 2010 om 23:07
777 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn vraag concentreerde zich op het punt wat u gedurende het jaar had gedaan om de situatie te veranderen. Ik heb ruime ervaring met het MBO. Zie absoluut kritiek- / verbeterpunten. Wil toch weten wat u er aan de situatie gedaan heeft om voor u zelf een andere afloop te bewerkstelligen? Regeren is vooruitzien. Als u morgen dingen anders wilt laten verlopen moet u niet vandaag starten. Dat is gewoon te laat!

di
door dirk2 - Jul 16, 2010 om 08:56
364 Antwoorden / 21 Vragen

Het probleem van TS is dat hij van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Zijn vraag is: Wat kan ik hiermee en wat sta ik ook hiermee in mijn recht als een leraar mij op geen van de beide nivos wil laten overgaan en geen lesbevoegdheid heeft. Plan om te blijven zitten zit er bij mij niet in.
Maak er geen discussie van maar probeer dan een goed advies te geven als U zo`n ruime ervaring heeft.
Op scholen houden ze in zulke gevallen toch dikwijls het hand boven elkaars hoofd.

jscholtes
door jscholtes - Jul 16, 2010 om 20:08
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=dirk2 schreef op vrijdag 16 jul 2010, 08:56]Het probleem van TS is dat hij van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Zijn vraag is: Wat kan ik hiermee en wat sta ik ook hiermee in mijn recht als een leraar mij op geen van de beide nivos wil laten overgaan en geen lesbevoegdheid heeft. Plan om te blijven zitten zit er bij mij niet in.
Maak er geen discussie van maar probeer dan een goed advies te geven als U zo`n ruime ervaring heeft.
Op scholen houden ze in zulke gevallen toch dikwijls het hand boven elkaars hoofd.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand blijft zitten op uitsluitend 1 vak, de werkwijze van 1 docent als een 1-ling. Als er meedere zijn met dezelfde problemen bij die ene docent met dat ene vak dan zou ik zeggen 'verzamel u' en stap naar de directie. Hier de vraag stellen lost het issue gewoon niet op!