vu
door vuurdraak Aug 6, 2006 om 02:08
Voeding & gezondheid

Gezond kilo's aankomen

Mijn vraag is; Hoe kom ik op een gezonde manier kilo's aan???Ik ben een vrouw van 1.82 meter en weeg 54 kg.Dit is veel te weinig en hierdoor heb ik een lage bloeddruk gekregen.Ik heb nog geen medicijnen gekregen en wil deze eigenlijk ook niet.Van mijn huisarts moet ik ten minste 15 kg aankomen.Aangezien ik geen galblaas meer heb(sinds 1 jaar) kan ik ook niet al te vet eten.Doe ik dat wel dan word ik misselijk en komt het eruit,dus slagroom is voor mij taboe.Van de dieëtiste kreeg ik wel tips maar die helpen niet echt.Wie kan mij hiermee helpen?

11859 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 02:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezond aankomen

Ook voor magere mensen is een voeding met veel vet ongezond. Een zgn. ‘slagroomkuur’ is dus af te raden. Bij ondergewicht is het van belang heel regelmatig te eten, ook tussen de maaltijden door. Drie hoofdmaaltijden, een paar eetmomenten tussendoor en bijvoorbeeld nog een extraatje voor het slapen gaan, is prima.

Suggesties voor tussendoortjes

Bij mensen met ondergewicht kan snoepen tussen de maal

tijden door geen kwaad. Wat suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren: n beschuit, cracker, toost of knäckebröd, besmeerd en belegd met plakjes banaan, appel of aardbeien, brie of (smeer)kaas met tomaat en/of tuinkers, n lepel tonijnsalade, plakjes gebraden rosbief of fricandeau met wat mosterd of chutney, cervelaat- of gekookte worst met plakjes augurk. een tosti met kaas, ham en plakjes ananas of appel een mueslibol met kaas een plak ontbijtkoek, tussendoorbiscuit een glas melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk of milkshake een schaaltje vla met yoghurt, yoghurt met vruchten, een ijsje een kop soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met een stukje stokbrood

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 02:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tips om de eetlust te bevorderen:

  • Maak het eten en de tussendoortjes niet te zwaar en te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is elke paar uur iets te eten.
  • Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon of eventueel een glaasje alcohol een half uur voor de warme maaltijd, kunnen de trek op gang brengen.
  • Zorg voor variatie in smaak (zoet-hartig), in temperatuur (warm-koud), kleur en keuze van ingrediënten en bereidingsmethoden.
  • Zorg voor voldoende rust, ontspanning en lichaamsbeweging.
  • Zorg voor een goede basisvoorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 07:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens naar adviezen die mensen krijgen op af te vallen, en  doe dan lekker verkeerd!

Deze hebben veel meer adviezen en dus geen halva maar margarine.

Geen frietsaus maar majonaise...en veel koolhydraten .

Dus bekijk hoe je afval, en misbruik deze goedbedoelde regels, en je zult dan aankomen, dus net andersom.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 07:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet te snel proberen, want dan krijg je net al  vele ouderen die met 57 jaar plotseling stoppen met werken een lelijke dikke hang buik, dus langzaam, en het mag best jaren duren.

mensen die te snel afvallen komen ook weer terug, en dat zal bij jou ook zo gaan, dus rustig langzaam ietsje meer, je  hoeft geen Miss Michelin te worden met zwembandjes op de verkeerde plek!

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Er is bij de apotheek ook een speciaal produkt verkrijgbaar, net zoiets als modifast maar dan met omgekeerde werking ;-) om aan te komen dus, in sommige gevallen wordt het door zorgverzekeraar vergoedt (als je gewicht medische problemen opleverd).

Overleg eens met je huisarts of dit iets voor je is (ik weet niet zeker of het vrij verkrijgbaar is ).

Misschien kun je hier ook nog wat wijzer worden ; http://www.ondergewicht.nl/

Succes,

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn trouwens veel Forums te vinden over ondergewicht, zoek eens op google, wellicht kun je nog veel nuttige tips opdoen bij lotgenoten. Succes

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je iets letterlijk overneemt van een site kun je misschien de link er even bijzetten, te weten deze ; http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/gewicht+en+dieet/ondergewicht/aankomen.htm

Groetjes,

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

In plaats van vet zul je dan koolhydraten moeten gaan eten, de andere "dikmaker".

Maak er geen dieet van, op den duur gaat dat tegenstaan en verslapt je aandacht, pas je eetgewoonte alleen maar aan.

Ken je deze al  ik wil aankomen ?

Overigens, hoe vaak krijg jij te horen "ik wou dat ik jouw probleem had" ?. Dat helpt dus ook niks.

Succes.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie wel voor deze tips.Ik zal het opzoeken op de site en heerlijk gaan eten.Op de vraag van ik wou dat ik jouw probleem had kan ik duidelijk zijn,alle mensen die op een dieët zijn zeggen dat,of ze zeggen "hoe vaak per dag stop jij je vinger in je keel? Bah als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel.Ik zit nu op zo'n caloriedieët van 3000 khal om aan te komen.Helaas ben ik in 2 weken 300 gram aangekomen dus dat is niet veel.Ik eet 3 maaltijden per dag en dan veel tussendoortjes en dan vooral veel vlaaien in verschillende smaken,appel/citroen,kersen (heerlijk). O Ja ik heb van de arts zo'n drankje gekregen voor 10 dagen voor extra calorieën en toen moest ik normaal blijven eten en na 10 dagen terug komen.Wat bleek , ik was afgevallen ( ha ha).Ik zal mijn best doen en nogmaal bedankt voor de tips.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2006 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De WC, klink gek natuurlijk en zeker gezien mijn humor, maar als je vlak voor het wegen nog even naar WC gaat spoel je de gewichten door, en ben je lichter, niemand zal dit wegen, maar ik weet dat het soms het verschil is tussen aankomen en afvallen kan zijn.

De arts houd geen rekening met het Toilet, en dus elke ochtend eerst wegen en dan naar wc zou wel eens dat vreemde afvallen kunnen verklaren.

Het koolhydraten , dat wist ik, dus gewoon proberen en let op de verpakking, geen licht produkten maar toch veel succes...

ve
door verwijderd - Aug 7, 2006 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook te mager en kreeg het advies om naast mijn normale maaltijden, maaltijdvervangers te gebruiken b.v.b. van slimvast de maaltijdrepen en koeken. Het helpt inderdaad, ik kom iets aan. Nu 3 kilo in twee maanden. Het is ook nog gezond.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2006 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi :)

Ik ben 1.70 en weeg er 50. Ik heb een chonische darm ziekte en wanneer die actief is val ik heel snel kilo's af. Het is eten tegen de klok in wat er voor zorgt dat je alles tegen gaat eten. Ik gebruik dan nutri drink dat te koop is bij de appotheek. Het kost wel duur. Ik dacht 1,75 of 1,80 een pakje. Het is volwaardige voeding. Voor mij helpt het heel goed. Ik gebruik het naast mijn normale voeding. 1 a 2 pakjes per dag als ik ziek ben om op gewicht te blijven en als ik weer wat hersteld ben kom ik er mee aan. Ik heb gevraagt aan de mdl verpleegkundige of ik ook afslank produkten als extra voeding kon gebruiken ( is iets goedkoper) maar haar advies was dat ik dat beter niet kon doen omdat daar vaak middelen in zitten die voor een snellere verbranding zorgen. Helaas doen zorg verzekeraars wel moeilijk. Ik geloof dat je eerst op apegape moet liggen voor je het vergoed krijgt :S

Op: http://www.nutricia.nl staat meer info over nutridrank. Succes, ik hoop dat je er wat aan heb.

Groetjes mimosa :)

ve
door verwijderd - Aug 7, 2006 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb ondergewicht, en ben op dit moment net begonnen met een poging weer eens een beetje aan te komen. Mijn tactiek bestaat deze keer uit meer (gezonde!) tussendoortjes, regelmatiger eten (goed ontbijt, geen lunches overslaan als ik het druk heb) en daarnaast fitness om het gewicht aan te komen in spiermassa, en niet in vet. Later deze week zal ik hopelijk de voedingsdeskundige kunnen spreken van het fitnesscentrum. Zij zal me informeren wat en hoe vaak ik het best kan eten. Mijn arts zegt dat een lage bloeddruk niet veel kwaad kan zolang ik rustig opsta en zo.
En ja, ik ken de opmerking over hoe ideaal het moet zijn om van nature zo slank te zijn (en die achter mijn rug als mensen zich afvragen of ik anorexia heb)(het antwoord is nee) maar al te goed. Ondergewicht is net zo ongezond en lastig als overgewicht, maar met een modebeeld wat nog steeds gericht is op het Twiggy ideaal, is dat lastig uit te leggen. Veel succes ermee!

ve
door verwijderd - Aug 7, 2006 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

gezond aankomen is niet makkelijk en zal zeker niet snel gaan. Ik weet jouw leeftijd niet, maar die speelt soms wel een rol. Ik (nu 44) ben mijn hele leven dun geweest en ben sinds een paar jaar aan het aankomen. Suiker zorgt er soms voor dat mensen meer gaan verbranden. Koffie en suiker minderen heeft er bij mij toe geleid dat ik kon aankomen. Ik gebruik veel vezels, fruit en groenten. Als ik wil snoepen eet ik ook iets dat de verbranding vertraagd, donker brood met boter en vlees of kaas. Maar ook snoep ik soms na een warme maaltijd met zilvervliesrijst. Het klinkt saaier dan het is. Het is even wennen, maar werkt wel. En geen suiker in koffie doen! Eerst is het moeilijk maar dan blijkt koffie zonder suiker lekkerder. En je gewicht neemt dan wel iets toe.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2006 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vuurdraak. Toevallig zat een vriendin van mij met hetzelfde probleem. De huisarts raadde haar aan om normaal te blijven eten maarrrrrr ze moest op zijn advies boven "zat" eten, dus meer dan je normaal eet. Niet fijn als je al vol bent, maar het helpt. Zij is hierdoor gegroeid !!!

Veel succes !!

ve
door verwijderd - Aug 7, 2006 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook ondergewicht en ik kreeg nutridrink dus vergoed van de ziektekostenverzekeraar.Wel moet je dit eerst aan de huisarts vragen.

Heb je wel eens je schildklier laten checken of die niet te snel werkt?Dat was bij mij toen waarschijnlijk ook.Ik woog nog maar 47 kilo en ik ben 1.69.

Het is echt niet leuk om dun te zijn.Mensen vragen wat er is en goh wat ben jij mager!!Terwijl als je dik bent, durven ze het vaak niet te zeggen.Ook durfde ik niet meer op het strand te liggen.

succes!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2006 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef antwoordt op een paar vorige vragen.Ik ben 42 jaar.Ik ben al naar het ziekenhuis geweest voor onderzoek,ook voor de schildklier.Alles was volgens de doktoren goed . Ik ben altijd iets aan de magere/lichte kant geweest.Het zwaarste gewicht wat ik ooit had was 72kg (perfect).Ik eet of drink geen light produkten want dat vind ik niet lekker ,vooral bij cola light (bah) Ik ben altijd een lekkerbek geweest ,gebakje (kwark of vlaai)ik ben gek op bananen en elke ochtend eet ik twee sneden bruin brood met pindakaas en een banaan,voor op mijn werk neem ik 6 sneden brood mee en een pakje schocolademelk.Koffie drink ik wel met suiker,thee niet.Alleen sinds mijn galblaas eruit is blijf ik afvallen?.Sinds kort ben ik na 20.00uur extra aan het eten omdat ze zeggen dat je hier ook van aankomt.Ik eet ook erg graag lasange en spagettie.Bedankt voor jullie tips.groetjes van Vuurdraakje.