helma66
door helma66 Feb 10, 2009 om 22:03
Voeding & gezondheid

Gezouten smeerboter

Hallo beste allemaal,

Gezien ik een eiwitverrijkt dieet moet volgen, zoek ik een lekkere smeerboter met ouderwetse zoutige smaak.

Gezien alle soorten tegewoordig in de schappen, light en light etc...vindt ik niet wat ik zoek, ook de gezouten smeerboter smaakt tegenwoordig nergens naar.

Wie o wie heeft een tip waar en welke winkel in de buurt van Gouda of desnoods online ik ouderwetse lekkere gezouten smeerboter kan vinden.

Alvast hartelijk bedankt voor eventuele reacties, groetjes Helma.

9567 57 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zo graag zout wilt smeer je er toch gewoon roomboter op en strooi je er zout overheen, wat is het verschil?

Light margarines etc. zijn door het fabricageproces al helemaal niet goed voor een mens, dus snel opgelost.

Of je gebruikt gewoon oliif, of lijnzaadolie. Ik giet dat altijd lekker over overheen. Nog gezonder. Tik het maar eens in , in je zoekmachine, dan leer je vanzelf waarom.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zo graag zout wilt smeer je er toch gewoon roomboter op en strooi je er zout overheen, wat is het verschil?

Wat is het verschil? Niet te nassen, en als ik dit zo leest denk ik: ik vraag gewoon wat en zit niet te wachten op dit soort opmerkingen, helaas is het zo dat dit tegenwoordig maar al te vaak gebeurd.

Deze vraag is echt niet voor de lol ofzo.....dit is serieus bedoeld vanwege ernstige gezondheidsproblemen, maar ja is voor deze vraag niet belangrijk...

Verder reagerend op de rest van je antwoordt, alvast bedankt voor de overige tip

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ga niet naar een winkel maar naar een echte kaas boerderij. Die hebben heel vaak echte [gezouten] boter. En anders neemt u echte boter en zout u het zelf. Gaat heel goed.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo helma

misschien dat je eens bij super de boer kan kijken daar zag ik laatst gezouten echte boter misschien is dat wat voor u gewoon daar in de koeling te vinden

groetjes fred

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

AH verkoopt gezouten boter in een kuipje, onder eigen merk. Smeerbaar vanuit de koelkast. Ik heb ook lang gezocht naar lekkere zoute boter en dus deze gevonden. maar tegen 'boter van de boer' kan het niet op.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben dezelfde ervaringen, ook met andere producten. Lekkere boter kun je kopen bij een reform winkel. Iets duurder maar in vele opzichten veel lekkerder en veel beter voor de gezondheid.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

helma66, je hebt helemaal gelijk wat betreft die "stomme"opmerking van elenay, maar je hoeft je nooit te verontschuldigen of een verklarinng te geven waarom je een vraag stelt en zeker niet tegenover personen zoals elenay.

Helaas kan ik je verder niet helpen en hoop dat er toch iemand van het forum is die dat wel kan.

Succes

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je er voor naar een speciaal zaak zou moeten gaan, gek genoeg is het in Engeland de standaard, de gezoute boter en je moet grootte moeite doen om ongezoute boter te kopen. Maar gezoute boter smaakt weer niet lekker met zoetigheid op je brood. Heel vroeger kocht ik het bij de Bijenkorf in Rotterdam.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha Helma, bij mijn supermarkt kun je gewoon gezouten roomboter krijgen (van Campina) Botergoud, is goed smeerbaar en zowel gezouten als ongezouten te krijgen.

http://www.campina.nl/onze-producten/boter/verse%20roomboter.aspx

Smakelijk eten!

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Dat is dus bij dirk van den broekrok en appie hein ;-)

groet!

knolselder

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens bij een kaasboer.

De mijne verkoopt boerenlandboter en die is gemaakt door nog een echte boer en niet door een fabriek.

Soms is het zelfs mogelijk om bij een boerderij dit te krijgen net als echte melk waar nog de vette smaak aan zit maar ja in amsterdam hoef je dat niet eens meer te proberen alleen in amsterdam-noord zitten nog enkele boeren.....

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

over het hele land zijn zgn. landwinkels te vinden, waar je nog echte boter (ook gezouten), maar ook echte vla, yoghurt, room etc. etc. kan kopen.

ze hebben een site waarop je kan vinden of er misschien ook een bij jou in de buurt zit: www.landwinkel.nl

Heel veel succes ermee en ik hoop voor je dat je slaagt.

Jacqueline

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Helma,

Misschien dat je hier wat aan hebt:
http://kaasboerderij.goedbegin.com/
http://www.landwinkel.nl/site/nl/winkels/

En er zullen er wel nog meer (online boeren winkels) zijn

Succes met je dieet.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helma, als je even googled(t?) op Kaasboerderij Zuidholland, kom je een hele rits adressen tegen. Ook in de buurt van Gouda. Succes, Henk.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Jumbo verkopen ze twee soorten rollen roomboter, een gezouten en de andere niet. Helaas weet ik het merk niet uit mijn hoofd (Melkan?). Deze zijn echt lekker en smaken naar "boter van vroeger".

Botergoud en andere smeerbare roomboter vind ik zelf absoluut niet smaken naar roomboter.

Overigens heeft een van de posters wel gelijk. Margarine is erg ongezond door de transvetzuren. Transvetzuren zitten alleen in verharde plantaardige olie. Roomboter is in bepaalde opzichten dus gezonder dan margarine of alle botersoorten die plantaardig zijn! Meer daarover kun je lezen op http://www.transvetzuren.com/

Liga zegt dat transvetzuren zo goed als verdwenen zijn uit margarine, maar ja, ik geloof nooit een fabrikant!
http://www.liga.nl/consument/voeding_en_gezondheid/voedingsstof_vetten.php

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de groothandel sligro/ven kun je ouderwets gezouten brabantse boeren roomboter kopen.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je ook kan doen is: Slagroom nemen, beetje zout erbij, en dan de slagroom zo door kloppen dat het boter wordt. Mijn Oma deed dat vroeger al, omdat ze de 'gekochte' boter geen echte boter vond.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het eens op de markt. Vooral de markt van Gouda lijkt mij DE plek voor de boter die u zoekt!

En uuuhhh....   Ik geloof niet dat Elena haar opmerking boos bedoelde, meer als vraag. Ze heeft immers toch nog een paar adviezen (de diverse olieën) gegeven die zeer typerend zijn voor Elena! Ik mag haar adviezen altijd graag lezen!

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je ook kan doen is: Slagroom nemen, beetje zout erbij, en dan de slagroom zo door kloppen dat het boter wordt. Mijn Oma deed dat vroeger al, omdat ze de 'gekochte' boter geen echte boter vond.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Je moest eens weten...jullie proeven het allemaal nog...

Ik ben mijn reuk smaak verloren na een eenvoudige griep!!

Proef NIKS meer al 4 jaren..

Wees blij met wat je hebt,Reuk en smaak zijn HEEL belangrijk

Sukses met de zoektocht..

Groetjes, Nara.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helma, probeer het eens op de Goudse markt bij de kaasboer, die hebben (tenminste in Rotterdam) nog wel eens roomboter aan een stuk liggen waar ze de gewenste hoeveelheid af snijden.

Veel succes, groetjes Gerda

P.S.Trek je van al die zuurpruimen niets aan. Ik denk wel eens dat die alleen op een forum zitten om mensen af te zeiken.
Dus schroom niet als je weer eens een vraag hebt.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melkkan gezouten roomboter vind ik de lekkerste. Te koopin een rol van 500 gram . Euro 2.49.Ik koop deze boter bij JUMBO. Campina verkoopt pakjes van 250 gram o.a A.H. en Jumbo.Succes.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u nou werkelijk niet hoe slecht zout is??????????

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@citroenzx: welkom op ons forum...

...of toch maaar niet? Heb je nu speciaal een account aangemaakt om tegen Helma te schoppen? Ga ajb iets beters doen met je tijd!

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Albert Hein kun je een heel lekkere gezouten booter kopen

gr.Wim

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Smeerbare gezouten boter in kuipje van Albert Heijn ? Vergeet het maar..... ja het is gezouten maar je smeert je brood aan gort.... totaal niet smeerbaar en behoorlijk prijzig bovendien. Overal is tegenwoordig gezouten roomboter te koop. Gewoon effe chekke op de verpakking ! Succes.... en eet ze..

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig vanmorgen bij AH XXL geweest en daar is een ruime sortering boter tekoop ook de normale ouderwetse boter daar zal er zeker ee n bij zitten die u wel lekker vindt kwestie van merk voor merk uitproberen misschien?.

Heeft u dat dieet via een dieetiste dan zou die misschien kunnen zeggen welk merk in uw lijn ligt.

Suc6. hans

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger kon men in de turkse winkeltjes losse boter -zelf afsnijden- kopen. Misschien heeft men daar nog zoiets. V.K.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.vaneigenerf.nl

succes!

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel....hier had ik helaas nog niet aan gedacht. Een natuurwinkel/reform dat is inderdaad een heel goed idee, enne iets duurder is niet erg het gaat erom dat het lekker is en mag dan best wel wat kosten. Ik kreeg gelukkig ook al een tip over een kaasboerderij en ik weet er één in Bergambacht die het zelf maken ik bedoek dan kaas etc, dus zullen ze dit ook hebben.

Bedankt voor je tip kan ik ook iets mee.

groetjes helma

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt, ik ben vorige zomer voor de 2e maal in Schotland geweest en idd de kuipjes boter uit de supermarkt zijn heerlijk gezouten, en helaas de boter vergeten mee te nemen.

Als ik dit jaar weer ga neem ik zowieso een lading mee.

Heb daar hemels gegeten, echte ouderwetse gezouten smeerboter.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Je hebt gelijk ik hoef geen reactie erop te geven en al helemaal geen uitleg, misschien bedoelde ze het niet zo dat weet ik niet, maar vond het best wel lullig om te lezen, ik merk dat het de laatste tijd zo eraan toe gaat en vindt ik jammer want het forum is gewoon supergoed.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wiziwik,

Ik weet welk kuipje je bedoeld en tja ik vind het niet echt lekker en ja de boer daar kan idd (op boter uit Schotland) niet tegen op, maar bedankt voor het meedenken.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die heb ik ook al geprobeerd, maar bedankt voor je reactie, ben ik blij mee.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas geen boter op deze site gevonden, maar bedankt.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook lang op zoek geweest naar lekkere gezouten roomboter en heb die uiteindelijk gevonden bij de Spar van eigen merk.        Deze is verpakt als een rolletje in Bruin papier en gezouten met zeezout. € 1,49 per 250 gram.

Als het in de reklame is (€ 1,09) dan koop ik een extra voorraad.  Je kan de boter heel goed in de vriezer doen.

Deze smaakt veel lekkerder dan de licht gezouten roomboter van Campina of A.H.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad boter kan ingevroren bij tenminste min 18 graden tot 3 jaar bewaard worden.

hans

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helme,

Er stond recentelijk een stukje in de krant (dacht dat het De Telegraaf was?) waarin de journalist zich vertwijfeld afvroeg waar je nog ouderwetse goed smakende boter kunt vinden. Hij heeft veel tips gekregen, hij vond in Nl. de Demeter boter de beste.

 De oorspronkelijke column kon ik niet vinden, maar deze link verwijst wel naar ijn zoektocht en de tips die hij geeft.

http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/culinisten/felixwilbrink/article3066392.ece

 Succes en sterkte met je dieet!

Groet Yona

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat is rot voor u....

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

HUH..... je meent het?

Goh nooit geweten zeg..  5 minuten achter een stadsbus staan en dan de dampen snuiven das pas lekker zeker??? GET A LIVE ZEG...

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt, ik zal eens gaan kijken op deze site en wie weet...

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hall Yona

ik heb het artikel gelezen, en jaklopt allemaal als een bus, en ligt dus niet aan mij gelukkig haha..

bedankt voor deze link, de kenners vinden de boter van tegewoordig dus ook matig zal ik maar zeggen.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas hebben we in deze stad geen spar....

in de regio ook niet helaas, klinkt goed...mocht ik een spar tegenkomen onderweg in het land dan zal ik zeker even naar binnen gaan.

in ieder geval bedankt.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lieve meedenkers,

Door de meeste antwoorden en links die ik van jullie mocht ontvangen, heb ik een site gevonden die, Jawel...levert in Nederland.

De site heet www.thomasgreen.nl en zit in Den Haag...

Ik ga zo heerlijk online boter bestellen...allemaal enorm bedankt...en ik maak zeker tijd om ook eens naar de boerderij te gaan voor boter...

groetjes helma

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

zelf ga ik 1x in de maand naar duitsland (Rees) bij de real haal mijn man de gezouten boter.weet even niet hoe het heet maar er staan daar meer merken gezouten boter.je zou op internet kunnen kijken welke winkel van de real bij jouw in de buurt (duitsland) het dichte bij zit.

veel succes

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helma,

ik weet niet of je ook roomboter bedoelt maar als je deze boter zou willen proberen?

Gezouten roomboter, Botergoud van Campina, is ook goed smeerbaar, en lekker, misschien dat je het kan proberen groetjes ans

ve
door verwijderd - Feb 11, 2009 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

ik wil niet rot overkomen hoor maar

in iedere super markt licht gezoute roomboter van campina ik koop hem ook meestal voor kruidenboter en voor op brood heeeeerlijk is hij

dus je hoeft niet ver tezoeken

nou succes ermee

ve
door verwijderd - Feb 12, 2009 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Helma

Je hebt gelijk dat de echte ouderwetse boter bijna niet te vinden is, maar het is er wel. Bij de natuurvoedingswinkel zijn er verschillende soorten verkrijgbaar. (Van "waddenboter" tot het merk "Demeter"). Daarnaast hebben de kaasboer(in de winkel of op de markt) en de zuivelboerderij ook lekkere boters. En als het niet lukt om het in Nederland te vinden. Kun je altijd nog terecht in Belgie (bij Delhaize en Proxy) en anders in Frankrijk.

Groet Kaaf

ve
door verwijderd - Feb 12, 2009 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

kunt u mij uitleggen wat gezouten boter met een eiwitverrijktdieet te maken heeft? Boter bevat nauwelijks eiwit maar vnl (verzadigd) vet

ve
door verwijderd - Feb 12, 2009 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helma

Ik heb niet alle 31 antwoorden gelezen.Kan best zijn dat dit er al bij staat.Maar in de meeste supermarkten hebben ze gezouten roomboter( Dat is een rol) in goud papier in de schappen liggen.

Ik heb het zelf bij de Jumbo kunnen kopen.En het is erg lekker.Probeer het bij de supermarkt bij jou in de buurt.Succes en eet smakelijk. Groetjes van Radenmaar

ve
door verwijderd - Feb 12, 2009 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het is gewoon te koop.We zitten nu in 2009 dus die soort dingen hoeven gelukkig niet meer.En de smaak is echt anders dan boter zo gekocht.Ik heb ook wel eens de slagroom te veel geklopt en zo opgegeten.Alleen omdat ik het zonde vond om weg te gooien.Maar echt lekker NEE

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of ik dit even kan uitleggen???

NOU NEE !!!!

Ik stel een vraag en verder gaat u de andere zaken daaromtrent geen ene  bliksen aan.....

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 06:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo boterslurper...,Gebruik dit medium niet voor aandacht van jouw smaak probleem. Ik ben boterfabrikant en boter is gewoon melkvet met of zonder zout. @Elenay...Je hebt gelijk, Niet zeiken maar gewoon vreten. Als onze vraagsteller zonodig een EIWITRIJK DIEET MOET VOLGEN, ???? Duik in hetkippenhok en neem je vitaminen, rauw , gekookt of gebakken!!!!!

OPZOUTEN NU EN GEEEEEEN VERDERE LAST OP ONZE SPECIALISATIES!!!

Franz

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg Kampf007, Kan het ook een (heel) beetje minder? Voor een boterfabrikant ben je wel heel erg ruw bezig. Je zou op een nette manier eens een beetje voorlichting kunnen geven.

Ik ben blij geen klant bij je te zijn. Sorry, maar dit gaat echt te ver.

Helma, ik denk dat je het hierbij moet laten. Er zitten fijne tips bij en ga niet op genoemde fabrikant in. Dat is pas slecht voor je hart, slechter dan de slechtste boter. Misschien komt die laatste heel dicht bij...

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helma,

Je wordt op je wenken bediend. Morgenavond is er een item over roomboter in Kassa. Met Felix Wilbrink.

Groet, Yona

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

He  zoiemand hebben we net nodig om een antwoord te geven.Als je je er aan ergert wat doe je dan op deze sit?

Ben je tegen je klanten en/of personeel ook zo onbeschoft?

Zou geen kruimel van je willen afnemen.

Je bent eigenlijk niet waard om hier nog woorden aan vuil te maken.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2009 om 08:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helma,Ik herken je probleem,misschien ken je iemand die bij de Makro kopen kan,daar verkopen ze nl.Franse boter,die gezouten is met grof zeezout,deze boter heeft nog de ouderwetse smaak!Hij is goed in te vriezen,na een vakantie in Frankrijk neem ik ook altijd een heleboel mee!