q.
door q.zonneveld Jul 1, 2024 om 12:48
Elektronica & tv

Hoe zit het met terugleverkosten voor zonnenpanelen als de teruglevering regelmatig wordt geblokkeerd door overbelasting van het net?

Mijn omvormer valt regelmatig uit door overbelasting op het net. Dat scheelt wel 30% t.o.v. de situatie bij mijn vriendin die elders woonachtig is.(zonnenpanelen en installatie zijn identiek). De terugleverkosten zijn bij mij echter veel hoger dan bij haar , terwijl de opbrengst bij haar ruim 20% hoger is dan bij mij, omdat haar dak zuid-west is en bij mij zuid-oost.
,

956 6 Rapporteer
A van Kampen
door A van Kampen - Jul 1, 2024 om 14:21
23 Antwoorden / Vragen

De reden van een verminderde hoeveelheid opgewekte energie heeft geen invloed op de terugleverkosten.
Alleen de hoeveelheid terug geleverde energie t.o.v de hoeveelheid verbruikte energie uit het net.

hereistom
door hereistom Jul 1, 2024 om 15:51
747 Antwoorden / 1 Vragen

Dat maakt wel degelijk uit voor de teruglverkosten, hoe meer je teruglevert hoe meer je moet betalen.
Vaak betaal je 11,5 cent per kWh voor teruglevering ongeacht wat je saldeert.

A van Kampen
door A van Kampen Jul 1, 2024 om 23:09
23 Antwoorden / Vragen

Van de Kassa site:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/welke-energieleveranciers-rekenen-terugleverkosten-voor-zonnepanelen

(quote)

De berekening werkt als volgt. Er wordt gekeken naar de totale hoeveelheid elektriciteit (kilowattuur) die met je verbruik wordt gesaldeerd. Dan wordt bekeken wat de hoeveelheid stroom is die je als overschot hebt (oftewel stroom die je zelf niet gebruikt en netto teruglevert aan het net). Op basis daarvan wordt bepaald wat jij aan terugleverkosten moet betalen.

(/quote)

hereistom
door hereistom - Jul 1, 2024 om 15:47
747 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfde energieleverancier en contract? Dan lijkt het me sterk dat jij meer terugleverkosten betaald als je minder teruglevert.
Welke leverancier en wat voor contract hebben jullie en wat leveren jullie terug?

Iv
door Ivo W Jul 2, 2024 om 19:59
743 Antwoorden / Vragen

Dat kan wel degelijk.

De terugleverkosten worden berekend op basis van wat er daadwerkelijk terug geleverd wordt.
De ene persoon gebruikt wellicht overdag veel meer elektriciteit dan de ander. Er wordt dan dus ook relatief gezien minder teruggeleverd dan door de persoon die vooral 's avonds stroom gebruikt door middel van salderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 1, 2024 om 16:06
2152 Antwoorden / Vragen

Dat is een leuke, nou betaal je terugleverkosten per teruggeleverde kWh dus op het moment dat je geblokkeerd wordt betaal je niets. Anderzijds levert je installatie op zo'n moment ook niets op en die gederfde inkomsten lijken mij veel belangrijker, maar voor je leveranciers is het overmacht dus je doet er verder niets aan.

rj
door rjw - Jul 1, 2024 om 17:39
3309 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je een mogelijkheid om op die tijden zelf meer te gaan gebruiken? Wassen, drogen, boiler laten verwarmen, auto laden?
Dan belast je het net niet met overtollige energie.

hereistom
door hereistom - Jul 1, 2024 om 18:47
747 Antwoorden / 1 Vragen

Neem een thuisbatterij dan lever je minder terug en neem je ook minder af.

https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 1, 2024 om 19:58
2152 Antwoorden / Vragen

Werkt die dan als de converter eruit ligt vanwege een te hoge spanning?

hereistom
door hereistom Jul 1, 2024 om 22:26
747 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar kan ook de spanning verlagen en hij levert ook nog steed terug anders betaald ie geen terugleverkosten.

1paul
door 1paul - Jul 2, 2024 om 08:25
3229 Antwoorden / 0 Vragen

wel eens van overstappen gehoord??