Lo
door Lodep Jul 1, 2024 om 14:07
Huishouden & energie

Airco unit defect binnen garantie periode, onderdelen levering duurt lang

Bijna twee jaar geleden heb ik een airco set gekocht. Recentelijk is gebleken dat de buiten unit defect is. Deze heb ik terug gebracht naar waar ik heb gekocht heb, waar na twee weken de bevestiging kwam dat deze inderdaad twee defecte printplaten en een defecte compressor pomp had.
Toen kwam het slechte nieuws; de onderdelen bleken (erg) lange levertijd te hebben, weken tot waarschijnlijk maanden.
Na de nodige telefoon gesprekken komt het erop neer dat ze mij twee opties kunne bieden:
- ze repareren hem kosteloos met nieuwe onderdelen, echter ze hebben geen idee hoe lang dit kan gaan duren
- of ze leveren mij een nieuwe buitenunit, maar dan moet ik nog wel 500 euro betalen. Er zit dan wel weer vernieuwde garantie op e.d.

Uit de verschillende gesprekken is gebleken dat zij de airco's uit het buitenland halen en dus niet via één van de Nederlandse leveranciers (waar deze betreffende onderdelen trouwens wel op voorraad zijn, maar mogelijk niet passen op een in het  buitenland besteld model.

Op hun website vind ik er overigens niks over terug dat zij geen officiële garantie bieden via de Nederlandse Mitsubishi importeur.

Ik vind het zelf een nogal vreemde gang van zaken en ben daarom erg benieuwd naar andermans meningen of kennis.

Bij voorbaat dank!

1992 8 Rapporteer
sira
door sira - Jul 1, 2024 om 14:17
2427 Antwoorden / 24 Vragen

U moet even een rekensommetje maken.

Uw airco is nu bijna 2 jaar oud en ja, ze moeten langer meegaan. Maar wat kostte de buitenunit destijds en wat zou hij nu kosten?

Als dat aanzienlijk meer is dan € 500,- dan zou ik daarvoor gaan. Dan heeft u een geheel nieuwe buitenunit en misschien kunt u nog wat afdingen. Anders zult u moeten wachten tot de onderdelen er weer zijn, dan kost het u niets.

mahadma
door mahadma - Jul 1, 2024 om 14:20
11627 Antwoorden / 51 Vragen

Hangt er van af of u werkende airco wilt, nu.
Of u wacht op de onderdelen wat tijd kost, gratis. Of u betaald 500 euro en heeft snel(ler) weer airco en nieuwe garantie. U kiest.

ro
door ronny530 - Jul 1, 2024 om 15:31
2826 Antwoorden / 41 Vragen

Het staat een verkoper vrij om producten in het buitenland aan te schaffen en dat gebeurt in deze branche wel vaker.
De verkoper verleend dan de garantie op het product en bij een defect is die verkoper afhankelijk van de oorsponkelijke buitenlandse leverancier die de onderdelen uit moet gaan leveren.
Edoch van die constructie mag u niet de dupe worden want de verkoper dient de Nederlandse garantievoorwaarden te hanteren.
In uw geval komt de verkoper die verplichting ook na maar vanwege lange levertijden kan de reparatie langer gaan duren maar dat mag niet onredelijk lang duren omdat u gedurende de garantie recht heeft op een werkend product.
De aangeboden oplossing een nieuwe buitenunit met 500 euro bijbetaling en de nieuwe garantietermijn is m.i. niet correct tenzij de binnenunit mee vervangen wordt of die garantie ook mee verlengt wordt want beiden vormen het gehele airco systeem.

1paul
door 1paul - Jul 2, 2024 om 08:39
3229 Antwoorden / 0 Vragen

leverancier MOET om niet leveren, als de reperatie lang gaat duren moet men u een nieuw product leveren om niet.

reperatie's mogen niet te lang duren namelijk en als men weet dat dit langere tijd gaat duren moet men product gewoon omruilen.

redelijke termijn acm

Lo
door Lodep - Jul 2, 2024 om 09:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allen voor de reacties!
Wat voor mij met name onduidelijk blijft is wat nu een realistische reparatie termijn is voor een product als dit.
Vind zelf een wachttijd van maanden geen acceptabele wachttijd en om dan het alternatief te accepteren en €500 te moeten betalen, terwijl de importeur van mitsubishi airco's in Nederland de unit gewoon kosteloos zou omruilen in een dergelijk geval voelt dan niet eerlijk.

Al met al zit ik dus nog steeds in dubio wat te doen in dit geval.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 2, 2024 om 11:56
2152 Antwoorden / Vragen

Een maand is echt wel zo'n beetje het matje, liever binnen twee weken. Je leverancier heeft bewust het risico genomen geen reserveonderdelen in huis te hebben en laat je dus bewust in de kou [SIC] staan. Je moet beslissen hoeveel geld je er tegenaan wil gooien om je gelijk af te dwingen bij de kantonrechter, het lijkt mij een illusie te denken dat die leverancier vrijwillig gaat bewegen, het makkelijkste is natuurlijk als je er een rechtsbijstandverzekering op kunt zetten.

1paul
door 1paul Jul 3, 2024 om 09:09
3229 Antwoorden / 0 Vragen

schrijf hem aan en vertel hem dat je binnen 15 dagen een werkende airco wilt hebben zonder bijbetaling van jouw kant en zo niet dat je de koop ontbind en je je geld terug wilt, zeg erbij dat je het niet erg vind als hij onderdelen (op jouw naam besteld)  bij de officiele importeur maar dat je niet langer wilt wachten!!

wil je deze kant op meld dan ook dat je eventueel dit geschil voorlegt aan de rechterlijke macht.

ne
door neodutchio - Jul 2, 2024 om 13:13
5195 Antwoorden / 12 Vragen

Grijze import is heel normaal en scheelt ten opzichte van verkopers die een dealerschap hebben. Nadeel is dan wel weer dat bij garantie de wegen anders lopen.
Een reparatietijd van maanden is niet acceptabel. Ook het betalen hoort niet. U hoort of kosteloze reparatie te hebben binnen een acceptabele tijd, of vervanging en als laatste ontbinding.
Helaas wil recht hebben niet altijd hetzelfde betekenen als recht krijgen. Geen idee wie de verkoper is, maar in vele gevallen is het recht halen (jurist, rechter) duurder dan de praktische kant.
Het is aan u hoe u het wilt aanvliegen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 2, 2024 om 19:36
1830 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lodep,

Wat van belang is : hoeveel waren de kosten van de totale airco met inbouwen?

ne
door neodutchio Jul 2, 2024 om 19:44
5195 Antwoorden / 12 Vragen

Want die kosten bepalen wat voor garantie er is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2024 om 19:55
1830 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

De aanschafprijs bepaalt of die 500 euro bijbetaling redelijk is.

ne
door neodutchio Jul 2, 2024 om 21:40
5195 Antwoorden / 12 Vragen

Het bijbetalen is sowieso onredelijk. De wet is er heel duidelijk in.

Thijs12
door Thijs12 Jul 2, 2024 om 21:46
573 Antwoorden / Vragen

Het is niet van belang wat de totale kosten waren. Dat doet niks af aan de garantie. Fotos hiervan heeft hier ook niemand nodig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2024 om 23:35
1830 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio en Thijs12,

Ik ben het niet met jullie eens:

Als het airco-systeem € 5000,- in totaal heeft gekost , valt die € 500,- mee.

Misschien gebruikt TS de airco ook om zijn woning te verwarmen?

ne
door neodutchio Jul 3, 2024 om 08:16
5195 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dus? Dat verandert nog steeds niets aan de wettelijke garantie.
Bij garantie hoort herstel of vervanging binnen een redelijk termijn. Mocht dat beide niet lukken blijft ontbinding over. En dat allemaal kosteloos. Het is niet het probleem van de klant als de leverancier geen onderdelen heeft. Het is het risico van de ondernemer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2024 om 12:00
1830 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het gaat hier niet om een splinternieuwe airco, maar deze is al bijna 2 jaren in gebruik.

Misschien is die 500 euro bijbetaling wel een koopje?

ne
door neodutchio Jul 3, 2024 om 12:16
5195 Antwoorden / 12 Vragen

Wat snapt u niet aan wettelijke garantie?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2024 om 12:55
1830 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Wat snapt u niet van een betere deal dan wachten op de wettelijke garantie?

Kent u het spreekwoord:" Je moet het ijzer smeden als het heet is"?

ne
door neodutchio Jul 3, 2024 om 13:07
5195 Antwoorden / 12 Vragen

U snapt het dus echt niet. Het is heel simpel:
Stap 1:
De verkoper moet repareren. Dat lukt niet binnen een acceptabele tijd.
Dus gaan we naar stap 2:
De verkoper moet gaan vervangen. En dat moet gebeuren met minimaal een apparaat met dezelfde functies. Aangezien het om wettelijke garantie gaat mag hier geen geld voor gevraagd worden. Mocht de verkoper geen gelijkwaardig apparaat kunnen leveren zal deze een alternatief moeten leveren. En dat nog steeds kosteloos.

Waarom zou u €500 gaan betalen als je recht hebt op gratis?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 3, 2024 om 11:23
16895 Antwoorden / 202 Vragen

Zie onderstaand de verwijzingen naar de wettelijke rechten die u heeft , de verkoper, kennelijk een Nederlandse, is hoe dan ook wettelijk verantwoordelijk en zie dan ook het advies na de verwijzingen.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM. (en evt. BOVAG indien de verkoper daar lid van is. )