Airco unit defect binnen garantie periode, onderdelen levering duurt lang
Bijna twee jaar geleden heb ik een airco set gekocht. Recentelijk is gebleken dat de buiten unit defect is. Deze heb ik terug gebracht naar waar ik heb gekocht heb, waar na twee weken de bevestiging kwam dat deze inderdaad twee defecte printplaten en een defecte compressor pomp had.
Toen kwam het slechte nieuws; de onderdelen bleken (erg) lange levertijd te hebben, weken tot waarschijnlijk maanden.
Na de nodige telefoon gesprekken komt het erop neer dat ze mij twee opties kunne bieden:
- ze repareren hem kosteloos met nieuwe onderdelen, echter ze hebben geen idee hoe lang dit kan gaan duren
- of ze leveren mij een nieuwe buitenunit, maar dan moet ik nog wel 500 euro betalen. Er zit dan wel weer vernieuwde garantie op e.d.
Uit de verschillende gesprekken is gebleken dat zij de airco's uit het buitenland halen en dus niet via één van de Nederlandse leveranciers (waar deze betreffende onderdelen trouwens wel op voorraad zijn, maar mogelijk niet passen op een in het buitenland besteld model.
Op hun website vind ik er overigens niks over terug dat zij geen officiële garantie bieden via de Nederlandse Mitsubishi importeur.
Ik vind het zelf een nogal vreemde gang van zaken en ben daarom erg benieuwd naar andermans meningen of kennis.
Bij voorbaat dank!
![sira](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0deee38decc9a787a55c3e0f44d34fc2518801875c6c5649abb1e3f640b0f3ff.png)
U moet even een rekensommetje maken.
Uw airco is nu bijna 2 jaar oud en ja, ze moeten langer meegaan. Maar wat kostte de buitenunit destijds en wat zou hij nu kosten?
Als dat aanzienlijk meer is dan € 500,- dan zou ik daarvoor gaan. Dan heeft u een geheel nieuwe buitenunit en misschien kunt u nog wat afdingen. Anders zult u moeten wachten tot de onderdelen er weer zijn, dan kost het u niets.
![mahadma](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/549f36f863946b569a6c32f5a102ca0815222e3fcea68d8d1e313e7f94d6b1dc.png)
Hangt er van af of u werkende airco wilt, nu.
Of u wacht op de onderdelen wat tijd kost, gratis. Of u betaald 500 euro en heeft snel(ler) weer airco en nieuwe garantie. U kiest.
Het staat een verkoper vrij om producten in het buitenland aan te schaffen en dat gebeurt in deze branche wel vaker.
De verkoper verleend dan de garantie op het product en bij een defect is die verkoper afhankelijk van de oorsponkelijke buitenlandse leverancier die de onderdelen uit moet gaan leveren.
Edoch van die constructie mag u niet de dupe worden want de verkoper dient de Nederlandse garantievoorwaarden te hanteren.
In uw geval komt de verkoper die verplichting ook na maar vanwege lange levertijden kan de reparatie langer gaan duren maar dat mag niet onredelijk lang duren omdat u gedurende de garantie recht heeft op een werkend product.
De aangeboden oplossing een nieuwe buitenunit met 500 euro bijbetaling en de nieuwe garantietermijn is m.i. niet correct tenzij de binnenunit mee vervangen wordt of die garantie ook mee verlengt wordt want beiden vormen het gehele airco systeem.
![1paul](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0e8dfe82af581691ae4a6f1612fc7ad0e6be16f8a5a6c0b092e4d259e9dcaacb.png)
leverancier MOET om niet leveren, als de reperatie lang gaat duren moet men u een nieuw product leveren om niet.
reperatie's mogen niet te lang duren namelijk en als men weet dat dit langere tijd gaat duren moet men product gewoon omruilen.
redelijke termijn acm
Dank allen voor de reacties!
Wat voor mij met name onduidelijk blijft is wat nu een realistische reparatie termijn is voor een product als dit.
Vind zelf een wachttijd van maanden geen acceptabele wachttijd en om dan het alternatief te accepteren en €500 te moeten betalen, terwijl de importeur van mitsubishi airco's in Nederland de unit gewoon kosteloos zou omruilen in een dergelijk geval voelt dan niet eerlijk.
Al met al zit ik dus nog steeds in dubio wat te doen in dit geval.
![Henk De Zevende](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/ad263fb0c25a42edb7ee78adfa74dcd09ff5e618e53ae4442fe18871e4825c60.png)
Een maand is echt wel zo'n beetje het matje, liever binnen twee weken. Je leverancier heeft bewust het risico genomen geen reserveonderdelen in huis te hebben en laat je dus bewust in de kou [SIC] staan. Je moet beslissen hoeveel geld je er tegenaan wil gooien om je gelijk af te dwingen bij de kantonrechter, het lijkt mij een illusie te denken dat die leverancier vrijwillig gaat bewegen, het makkelijkste is natuurlijk als je er een rechtsbijstandverzekering op kunt zetten.
![1paul](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0e8dfe82af581691ae4a6f1612fc7ad0e6be16f8a5a6c0b092e4d259e9dcaacb.png)
schrijf hem aan en vertel hem dat je binnen 15 dagen een werkende airco wilt hebben zonder bijbetaling van jouw kant en zo niet dat je de koop ontbind en je je geld terug wilt, zeg erbij dat je het niet erg vind als hij onderdelen (op jouw naam besteld) bij de officiele importeur maar dat je niet langer wilt wachten!!
wil je deze kant op meld dan ook dat je eventueel dit geschil voorlegt aan de rechterlijke macht.
Grijze import is heel normaal en scheelt ten opzichte van verkopers die een dealerschap hebben. Nadeel is dan wel weer dat bij garantie de wegen anders lopen.
Een reparatietijd van maanden is niet acceptabel. Ook het betalen hoort niet. U hoort of kosteloze reparatie te hebben binnen een acceptabele tijd, of vervanging en als laatste ontbinding.
Helaas wil recht hebben niet altijd hetzelfde betekenen als recht krijgen. Geen idee wie de verkoper is, maar in vele gevallen is het recht halen (jurist, rechter) duurder dan de praktische kant.
Het is aan u hoe u het wilt aanvliegen.
![Geboren Amsterdammer](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8c51103cff6daeb87c514108e8dff9261eb6b035db3ca7ca85998fb1088086c9.png)
Geachte Lodep,
Wat van belang is : hoeveel waren de kosten van de totale airco met inbouwen?
Want die kosten bepalen wat voor garantie er is?
![Geboren Amsterdammer](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8c51103cff6daeb87c514108e8dff9261eb6b035db3ca7ca85998fb1088086c9.png)
@Neodutchio,
De aanschafprijs bepaalt of die 500 euro bijbetaling redelijk is.
Het bijbetalen is sowieso onredelijk. De wet is er heel duidelijk in.
![Thijs12](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/0d7e9238b26685378784c04e63c651618885ac9d0778570a16ff7328c8ab5736.png)
Het is niet van belang wat de totale kosten waren. Dat doet niks af aan de garantie. Fotos hiervan heeft hier ook niemand nodig.
![Geboren Amsterdammer](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8c51103cff6daeb87c514108e8dff9261eb6b035db3ca7ca85998fb1088086c9.png)
Geachte Neodutchio en Thijs12,
Ik ben het niet met jullie eens:
Als het airco-systeem € 5000,- in totaal heeft gekost , valt die € 500,- mee.
Misschien gebruikt TS de airco ook om zijn woning te verwarmen?
Ja, dus? Dat verandert nog steeds niets aan de wettelijke garantie.
Bij garantie hoort herstel of vervanging binnen een redelijk termijn. Mocht dat beide niet lukken blijft ontbinding over. En dat allemaal kosteloos. Het is niet het probleem van de klant als de leverancier geen onderdelen heeft. Het is het risico van de ondernemer.
![Geboren Amsterdammer](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8c51103cff6daeb87c514108e8dff9261eb6b035db3ca7ca85998fb1088086c9.png)
Geachte Neodutchio,
Het gaat hier niet om een splinternieuwe airco, maar deze is al bijna 2 jaren in gebruik.
Misschien is die 500 euro bijbetaling wel een koopje?
Wat snapt u niet aan wettelijke garantie?
![Geboren Amsterdammer](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8c51103cff6daeb87c514108e8dff9261eb6b035db3ca7ca85998fb1088086c9.png)
@Neodutchio,
Wat snapt u niet van een betere deal dan wachten op de wettelijke garantie?
Kent u het spreekwoord:" Je moet het ijzer smeden als het heet is"?
U snapt het dus echt niet. Het is heel simpel:
Stap 1:
De verkoper moet repareren. Dat lukt niet binnen een acceptabele tijd.
Dus gaan we naar stap 2:
De verkoper moet gaan vervangen. En dat moet gebeuren met minimaal een apparaat met dezelfde functies. Aangezien het om wettelijke garantie gaat mag hier geen geld voor gevraagd worden. Mocht de verkoper geen gelijkwaardig apparaat kunnen leveren zal deze een alternatief moeten leveren. En dat nog steeds kosteloos.
Waarom zou u €500 gaan betalen als je recht hebt op gratis?
![heremietkreeft](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/8bb485b83a59f81d7492eb34177ee4da1dc2c245ffa03a64d122403e376f69b8.png)
Zie onderstaand de verwijzingen naar de wettelijke rechten die u heeft , de verkoper, kennelijk een Nederlandse, is hoe dan ook wettelijk verantwoordelijk en zie dan ook het advies na de verwijzingen.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
En zie voor de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM. (en evt. BOVAG indien de verkoper daar lid van is. )
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tegoedbon en geen geld na aankoop van kapot kledingstuk mag dat
heb een blouse (€19,99)gekocht in 2e handswinkel waar men zegt dat elk stuk zorgvuldig wordt nagekeken.
Helaas is bij dit stuk een fabricagefout over het hoofd gezien. Ik heb gebeld (14/6-'24); moest foto's met toelichting per email sturen.
hierna 2x gebeld en vanochtend uitsluitsel gekregen: geld kan niet teruggegeven of overgemaakt worden; dit staat ook op de kassabon.
Bij uitz
...
Lees meer
Hoe krijg ik hinderlijke voice over weg?
Goedemorgen forumleden,
Bij het afspelen van de opgenomen programma's "the unheard tapes", uitgezonden door de EO, spreekt er een buitengewoon hinderlijke voice over mee. Niet alleen doet deze (AI?) stem zijn best om vrijwel alle klemtonen verkeerd te leggen, ook zijn er rare versprekingen zoals het uitspreken van D-Day als deedee en van zooi maakt hij 2001. Om van Franse plaatsname
...
Lees meer
Hoe zit het met terugleverkosten voor zonnenpanelen als de teruglevering regelmatig wordt geblokkeerd door overbelasting van het net?
Mijn omvormer valt regelmatig uit door overbelasting op het net. Dat scheelt wel 30% t.o.v. de situatie bij mijn vriendin die elders woonachtig is.(zonnenpanelen en installatie zijn identiek). De terugleverkosten zijn bij mij echter veel hoger dan bij haar , terwijl de opbrengst bij haar ruim 20% hoger is dan bij mij, omdat haar dak zuid-west is en bij mij zuid-oost.
,
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
![adjepatatje](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/d9d63efac98310c6900ec7bf4dc6c4fbca050f785579fb00c723165ed7964f05.png)
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer