Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 10:53
Geldzaken & recht
Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?

Toen ik in deze huurwoning kwam in 2020 zat er melk-witte folie op de ramen beneden. Mij is toen niet gemeld dat die folie een probleem zou kunnen vormen, noch is mij verzocht die verwijderen. Ik woon pal aan de straat dus ik vond het zelf wel prettig om die privacy te hebben van de folie.

Begin 2024 begon de folie los te laten, dus ik besloot op eigen kosten deze te vervangen met nieuwe raamfolie. Niks bijzonders. Echter, bij een raam in de woonkamer trof ik een thermische breuk onder de oude folie. Ik vermeldde dit direct bij de makelaar die de huurwoningen van mij huisbaas overziet. Vandaag kwamen ze langs met een glazenmaker en die vertelde dat het door de folie kwam (hij kon niet zeggen door welke twee). En nu probeert zowel de huisbaas als de makelaar de kosten op mij te verhalen. Ik heb het wel bij mijn inboedelverzekering nagevraagd maar die stuurden mij naar de eigenaar van het pand.

Kortom: Ben ik aansprakelijk voor de kosten? Of is dit iets dat de verhuurder aan mij had moeten melden? Ik heb vandaag gelijk de folie van alle ramen gehaald om andere breuken te voorkomen. Als ik dit namelijk eerder had geweten dan had ik wel andere gordijnen of iets gehaald.

931 10 Rapporteer
sira
door sira - Jul 1, 2024 om 11:02
2427 Antwoorden / 24 Vragen

Dit is een thermische breuk. In principe mag er geen folie op Hr-glas worden geplakt, maar er zijn speciale folies die wel gebruikt mogen worden. De vorige folie was waarschijnlijk wel geschikt (of gewoon geluk geweest), de folie die u heeft gebruikt was daar niet geschikt voor.

Mogelijk heeft de verhuurder een glasverzekering. Zo niet, vraag dan toch even uw eigen verzekering.
Ik weet niet hoe groot de ruit is, maar in principe is het glas niet duur, de montage is duurder.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 11:08
Antwoorden / 1 Vragen

Het is onder de folie van de verhuurder gebeurt. Ik merkte het namelijk pas op bij verwijdering. Dus dan zou hun folie niet geschikt moeten zijn? Ik weet niet wat voor soort ruiten erin zitten behalve dus dat het dubbel glas is en in de zomer onmenselijk heet wordt.

sira
door sira Jul 1, 2024 om 11:13
2427 Antwoorden / 24 Vragen

Als de folie er al op zat, dan lijkt mij dat u niet aansprakelijk bent.
Kan het zijn dat de vorige huurder de folie erop geplakt heeft?

Als u tussen het dubbelglas gaat kijken, zal ergens in de spouw staan wanneer het glas is geproduceerd, naam producent, welk type glas het is en de afmetingen. Het kan dus in 1 van de 4 zijden staan.

Als ik u was, zou ik gewoon de verhuurder even bellen.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 11:20
Antwoorden / 1 Vragen

Dat van de spouw wist ik niet! Ik zal dat zodadelijk gelijk even doen.

En dat over de vorige bewoonster: Zou best kunnen. Het heeft een halve maand leeggestaan voordat ik erin ging. Zowel mondelijk als schriftelijk is er nooit iets gemeld over die folie anders had ik het er direct afgehaald. Ik heb de huisbaas en makelaar net gesproken en de makelaar gaat contact opnemen. Maar het zijn behoorlijke 'zeurkousen' dus hopelijk met foto bewijs van de oplevering etc. draaien ze bij.

sira
door sira Jul 1, 2024 om 11:31
2427 Antwoorden / 24 Vragen

De spouw is die zilverkleurige strip die tussen de 2 ruiten zit. In uw spouw kan staan HR, HR+, HR++.

Als u ander folie gaat plakken, zoek dan naar HR-folie. Beter is zonwerende HR-folie die aan de buitenzijde wordt geplakt. Zodra warmte al door het glas is, is de warmte in huis. Je moet juist zorgen dat de warmte buiten blijft. Daarom is het systeem van raamluiken altijd goed werkend.
Hang ook geen (donkere) gordijnen tegen het glas, dat veroorzaakt ook thermische breuken.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 12:16
Antwoorden / 1 Vragen

Het blijkt HR++ veiligheidsglas te zijn. Ze gaan die nu vervangen met normaal HR++. Ik denk dat een luifel daar lastig wordt omdat het dan over de stoep zal hangen. Maar ik ga wel navragen naar de opties voor markiezen, rolluiken of dus speciaal HR++ folie. Als ik daarmee de temperatuur in de zomer omlaag krijg en wat meer privacy heb, dan is dat erg fijn. Dankjewel voor je adviezen!

sira
door sira Jul 1, 2024 om 12:18
2427 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan en succes met je zoektocht.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 1, 2024 om 11:31
11627 Antwoorden / 51 Vragen

Bij aanvang huur is u niet gemeld welk folie erop zat, ergo, de verhuurder mag betalen.

pino123
door pino123 Jul 1, 2024 om 13:37
2775 Antwoorden / 14 Vragen

.

Janzegt
door Janzegt - Jul 1, 2024 om 11:37
142 Antwoorden / Vragen

Kunt u aantonen dat dit folie al op de ramen zat, toen u de woning betrok, door bijvoorbeeld een foto in een brochure of zo? Laat dan deze foto zien. Ten tweede, kijk ook eens in uw huurcontract of er iets in staat over folie op ramen. En er komen ook scheuren in glazen waarop geen folie zit. Dus een 1 op 1 relatie tussen folie ennbreuk is niet aan te tonen. Als er niets in uw contract staat mbt tot folie, kunnen ze u niets maken. En glasschade valt onder opstal en dus voor rekening verhuurder

En als uw verhuurder dan toch in de veronderstelling is dat hij u aansprakelijk moet stellen, laat hem dat schriftelijk doen en schakel dan uw aansprakelijksverzekering in.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb fotos van de oplevering waar de folie al op de ramen zat. Ook heb ik de huurovereenkomst even doorgelezen en er wordt alleen gesproken over stickers op bijv. stucwerk. Maar niks over stickers/folie op ramen.

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - Jul 1, 2024 om 12:24
509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb fotos van de oplevering waar de folie al op de ramen zat.

In dat geval heeft de verhuurmakelaar dus een grote steek laten vallen bij de eindcontrole van de oplevering. Ten 1e had hij/zij eventuele (ruit)schade moeten checken en ten 2e had de folie verwijderd moeten worden voordat de nieuwe huurder er in kwam.

Een rekening zou ik gezien bovenstaande zeker niet betalen. Bovendien hoort de verhuurder je hierover te informeren, bijv. in een informatiebrochure.

Als ervaringsdeskundige nog even dit: als het triple A glas is, moet je zelfs opletten dat er geen zwart object pal achter het raam staat of zit, want zelfs dan kan er een thermische breuk ontstaan.

Edit: zie nu dat je ook op zoek bent naar een andere oplossing. Ik heb zelf een screen aan de buitenzijde laten plaatsen.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 13:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet ook eerlijk zeggen dat deze mensen vooral specialiseren in huizen verkopen en ze behoorlijk veel steken laten vallen onder wat ze verhuren (mijn 4 buren hebben momenteel een appeltje te schillen vanwege een lekkage die al 18 maanden speelt). Ik heb o.a. de eigenaar moeten verzoeken niet onaangekondigd binnen te komen met zijn sleutel. Ook al is het om een pakketje in de gang neer te leggen. Dit is erna gelukkig niet meer gebeurt.

Dat van zwarte objecten/zwarte gordijnen wist ik! Gelukkig heb ik voornameelijk witte spullen in huis en het enige wat op de vensterbank staat zijn wat kleine plantenpotten (met afstand van de ruit).

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 1, 2024 om 12:26
7258 Antwoorden / 3 Vragen

Uw verzekeraar dient contact op te nemen met degene die de schade bij u claimt en die zoeken het dan verder uit,
u bent niet voor niets verzekerd.

Mabelle
door Mabelle Jul 1, 2024 om 12:32
509 Antwoorden / 1 Vragen

Een verzekering betaalt niet bij thermische breuken. Niet alles wordt vergoed door een verzekering.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 13:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit nagevraagd en mijn verzekering dekt inderdaad geen thermische breuken. Zij sturen mij dus naar de eigenaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 1, 2024 om 12:27
2152 Antwoorden / Vragen

Nee, als die folie er al opzat toen u het huis betrok kunt u niet verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat er dan blijkbaar foute folie op zat. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als men stelt dat het komt folie die u er zelf op heeft geplakt maar ik snap het verhaal niet helemaal op dit punt.
Dit soort schade valt sowieso niet onder de dekking van een AVP en uw inboedel dekt vermoedelijk ook geen glas. Als u wel verantwoordelijk blijkt is het rekening man.

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 13:28
Antwoorden / 1 Vragen

Excuus voor de onduidelijkheid. Er zat eerst melkwitte folie op en onder die is het dus gebeurt. Ik heb die eraf gehaald en erna één (na checken) wel geschikt is voor HR++ glas. Maar ik wist in beginsel niet dat de breuk door de folie kwam. Desalniettemin heb ik alles eraf gehaald zodat straks de ruit vervangen kan worden en laat ik het erbij.

De oude folie kwam los eind vorig jaar. In januari ging ik het eraf halen en toen viel het op in de hoek. Ik heb dit toen direct gemeld met foto's. En pas vandaag komen ze met afspraken en proberen ze op mij te verhalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 1, 2024 om 15:58
2152 Antwoorden / Vragen

Hebben ze je al schriftelijk aansprakelijk gesteld dan?

Re
door ReneeVV Jul 2, 2024 om 10:02
Antwoorden / 1 Vragen

Hadden ze wel geprobeerd. Maar ik heb aangegeven dat ik niet weet hoe dit gebeurt is en voet bij stuk gehouden. Ze hebben toen gezegd dat de glazenmaker hun dan kan informeren hoe het komt. En die zei dat het door de folie kwam. Daarna hebben ze mij via de mail (gisteravond) aansprakelijk gesteld onder het feit dat 'het gebeurt is terwijl ik er woon'.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 2, 2024 om 11:42
2152 Antwoorden / Vragen

Ga maar juridische bijstand regelen want dit lijkt mij uitstekend aanvechtbaar. Ik zou het alleen wel uitbesteden.

Re
door ReneeVV Jul 2, 2024 om 11:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze gisteren gebeld en ze nemen deze week contact met me op. Bedankt voor je hulp en steun. Al deze comments helpen me gerust te stellen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 2, 2024 om 12:54
2152 Antwoorden / Vragen

Wat alles nog extra dom maakt is dat als ze simpelweg niks hadden aangegeven het gewoon opzicht was geweest, je bent als huurder volgens mij verantwoordelijk voor glasschade, maar omdat ze zelf aangegeven hebben dat het door de folie komt die ze zelf ook aangebracht hebben, kun je de verantwoordelijkheid afwijzen.

Mabelle
door Mabelle - Jul 1, 2024 om 12:35
509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik niet begrijp, is dat je deze fikse breuk niet zag bij oplevering, maar pas toen je zelf andere folie erop wilde doen. Hij is toch duidelijk zichtbaar?

Re
door ReneeVV Jul 1, 2024 om 13:25
Antwoorden / 1 Vragen

Misschien ben ik hier niet duidelijk over geweest, excuus ervoor.

Bij oplevering heb ik niks gezien. En ik ben alles nagelopen. De schade viel mij op januari dit jaar en heb dit toen direct gemeld. Ik heb er maanden geen reactie op gekregen tot mid april. En toen alleen dat de eigenaar wel de ruit wilde gaan vervangen. Nu is het juli en komen ze pas aan de deur voor een afspraak maken om die ook te laten vervangen. Maar vanaf 2020 tot 2024 heb ik het niet opgemerkt. Het zit dan ook wel in een hoek van het huis waar je niet vaak tegenaan kijkt.

pino123
door pino123 - Jul 1, 2024 om 13:41
2775 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp u niet geheel goed, u geeft aan dat de glazenmaker aangegeven heeft dat hij niet kon aangeven door welke (van de twee) raamfolie dit is ontstaan. Daarbij concludeer ik dat u al nieuwe folie erop geplakt had? U heeft toen toch al deze breuk aangetroffen? Heeft u er dan weer nieuw folie overheen geplakt?

pino123
door pino123 Jul 1, 2024 om 13:44
2775 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry ik zie nu je reactie. In dit geval is de verhuurder aansprakelijk.

Mabelle
door Mabelle - Jul 1, 2024 om 14:01
509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb o.a. de eigenaar moeten verzoeken niet onaangekondigd binnen te komen met zijn sleutel.

Wauw, dit is/was regelrechte huisvredebreuk, daarvan had je aangifte kunnen doen. Zegt wel wat van de onprofessionaliteit van de eigenaar/verhuurder. Zou zelf voor alle zekerheid een extra pinslot op mijn deur laten zetten. Dat je het niet merkt, betekent niet dat het niet meer gebeurd.

Anyway, NIET betalen, jij bent niet aansprakelijk.

sira
door sira Jul 1, 2024 om 15:52
2427 Antwoorden / 24 Vragen

Dat zou mij een naar gevoel geven.

Re
door ReneeVV Jul 2, 2024 om 10:08
Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder is een oudere man die volgens mij de regeltjes gewoon niet weet. De beheerder voor de verhuurder... die is wel naar. Hij komt ook wel eens onaangekondigd langs en heb hem erop gewezen dat ik de volgende keer de deur niet open doe en alles schriftelijk wil ontvangen. De gesprekken met hem zijn ook vaak enorm passief aggressief en dreigend. Met zeggen dat ik dan maar een andere woning moet zoeken, maar ik woon hier verder super.

1paul
door 1paul - Jul 2, 2024 om 08:28
3229 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u een overnamelijst gehad waar deze folie opstond? zo niet, niet uw probleem..

bel ook even met juridische loket of de woonbond!!

Re
door ReneeVV Jul 2, 2024 om 09:59
Antwoorden / 1 Vragen

Goede tip! Nee die was er niet. Dus ik had werkelijk geen idee of de vloer, raamfolie of zelfs badkamerspiegel orgineel van de vorige bewoonster of verhuurder was. Ik heb gisteren contact gezocht met het juridisch loket en die bellen mij deze week.

Al deze berichten stellen mij wel gerust. Ik denk dat ze proberen bij mij geld te halen omdat, na meer dan een jaar, nu ook eindelijk het dak in onze rij gemaakt wordt wat lekkage had veroorzaakt in de badkamer van mijn buurvrouw. En dat is natuurlijk ook duur.

Nu is gemaild dat het 'mij' 650 euro gaat kosten en ze het raam na de zomervakantie zullen laten maken. Kortom, begin januari gemeld en ergens in augustus staat herstel gepland. Ik heb ook geen factuur o.i.d. ontvangen.

1paul
door 1paul Jul 2, 2024 om 11:45
3229 Antwoorden / 0 Vragen

zelfs als je factuur krijgt niet betalen, ook niet na incasso traject, laat ze je maar voor de rechter slepen, met jouw verhaal en je stukken ben ik er vrij zeker van dat jij heel sterk staat en de verhuurder in dit geval de rekening mag betalen!!

Re
door ReneeVV Jul 2, 2024 om 11:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel paul. Al deze woorden geven mij goede moed. Ik heb ook het huurcontract nog een keer doorgelezen en daar wordt ook gemeld dat ik ruiten moet betalen mits de kosten gering zijn. En sorry... maar € 650,00 euro lijkt mij geen gering bedrag. Ik ga samen met het juridisch loket een strak antwoord terug kaatsen en dan laat ik het erbij. Ervaring laat weten dat deze mensen graag een discussie aangaan ook al staan ze niet in hun recht.

sira
door sira Jul 2, 2024 om 14:20
2427 Antwoorden / 24 Vragen

€ 650,-???? Hoe groot is die ruit wel niet? Hier heeft de verhuurder ook nog marge op gezet en mogelijk btw en hij stuurt de factuur naar de verzekering, omdat er zogenaamd een bal tegen de ruit is gekomen.
Niet betalen, want het is uw schuld niet.

U weet de maten van het glas (in de spouw), bel 1 of 2 glaszetters en vraag wat het glas inclusief montage kost. Dan heeft u straks ook een goed weerwoord, Dit noemen ze bij iemand een poot uittrekken.

Ja
door JannyBoe Jul 2, 2024 om 15:55
540 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad van belang om te weten wat de maten van het glas zijn en wat de materiaalkosten en personeelskosten zijn.
Zonder die kennis is er geen conclusie te trekken rond een onterechte marge of iemand een poot uittrekken.

1paul
door 1paul Jul 3, 2024 om 09:02
3229 Antwoorden / 0 Vragen

wat hier boven gesuggereerd word is ook een goede om nog even sterker te staan, laat een offerte uitbrengen door een klusjesman en je weet de redelijke prijs..