sc
door scholierepd Jun 10, 2011 om 12:06
Voeding & gezondheid

Het is eerlijk om als solicitant afgewezen te worden door het epd.

Wij als scholieren, hebben een stelling bedacht over het EPD. We horen graat wat jullie van onze stelling vinden.

1919 21 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 10, 2011 om 12:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bedoel je met het EPD het elektronisch patientendossier?

De Eerste Kamer heeft in april 2011 tegen de wet gestemd die verplichte aansluiting op het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD) regelt.

Vladja

mi
door miepje1 - Jun 10, 2011 om 14:39
15 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe oud zijn jullie, beste scholieren? Toch niet ouder dan 12, hoop ik, gezien het aantal taalfouten. Verder vind ik de stelling nergens op slaan. Volgens mij hebben jullie hier niet goed over nagedacht.

dc
door dcz - Jun 10, 2011 om 16:21
439 Antwoorden / 1 Vragen

Ik mis de onderbouwing van de stelling.

abarth
door abarth - Jun 10, 2011 om 22:09
845 Antwoorden / 19 Vragen

Normaal gesproken kan een werkgever nier bij het EPD van een sollicitant.
Tenzij je gaat solliciteren bij een werkgever die inzage heeft in je EPD.

Wil je een discussie hebben rondom het EPD kijk dan liever naar:

-Privacy overwegingen (wie heeft waar toegang toe?)
-Efficienter maken van zorgverlening
-toegang en afschermfunctie via digiD?
-koppelen van donorgegevens aan EPD (verplicht kiezen?)

pino123
door pino123 - Jun 10, 2011 om 22:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Abarth,

En wie geeft de werkgever het recht om in mijn EPD te kijken?

Verder sluit ik mij aan bij Vladja, gaat toch niet door...

nb
door nbw - Jun 11, 2011 om 03:11
521 Antwoorden / 24 Vragen

Allereerst 1 ding. Ben heel blij als deelnemer hier dat jullie gewoon eerlijk zeggen dat het een schoolproject is. En over de stelling kan ik heel lang of heel kort reageren met wedervragen. Denk eens andersom. Zou jij willen werken bij een bedrijf als je kon kijken naar het EPD van de directeur-trice. Antwoord is simpel. Is er een tekort aan werknemers maakt het EPD niet uit. Zijn er teveel dan selecteerd men de besten. En het liefst met EPD terwijl dit niet mag.

wendy de jong
door wendy de jong - Jun 11, 2011 om 14:17
11 Antwoorden / 6 Vragen

Het idee achter de epd kan toch nooit geweest dat men er op deze manier misbruik van zou gaan maken. Mensen kunnen om wat voor reden dan ook een medisch probleem hebben, dit wil toch niet zeggen dat ze daardoor hun werk niet meer kunnen doen? En mensen aan de hand van een medisch dossier en dus hun verleden bij voorbaat al afschrijven lijkt me zo en zo niet de bedoeling.

druifje01
door druifje01 - Jun 12, 2011 om 23:38
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Nou, het kan wel een beetje duidelijker vind ik.

Ik zou zeggen het is niet eerlijk om als sollicitant afgewezen te worden op grond van informatie van de werkgever uit het EPD.

Waar wil je heen?( Ik hoop toch wel dat een werkgever niet bij het EPD kan).

sc
door scholierepd - Jun 13, 2011 om 18:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miepje1 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 14:39]Hoe oud zijn jullie, beste scholieren? Toch niet ouder dan 12, hoop ik, gezien het aantal taalfouten. Verder vind ik de stelling nergens op slaan. Volgens mij hebben jullie hier niet goed over nagedacht.

Get a life, reageer alsjeblieft inhoudelijk en niet om mensen af te kraken

sc
door scholierepd - Jun 13, 2011 om 18:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat erom, dat het Elektronisch patienten dossier gekraakt kan worden. Dat zie je bij het voorbeeld van Playstation. Hierdoor zouden werkgevers ook aan informatie kunnen komen gaande je gezondheid. Wij zijn van mening dat je openkaart moet spelen met je werkgever en dat je niet iets noodzakelijks achterhoud. Daarom vinden wij ook dat het EPD wel ingevoerd had moeten worden

pino123
door pino123 - Jun 13, 2011 om 22:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=scholierepd schreef op maandag 13 jun 2011, 18:59]Het gaat erom, dat het Elektronisch patienten dossier gekraakt kan worden. Dat zie je bij het voorbeeld van Playstation. Hierdoor zouden werkgevers ook aan informatie kunnen komen gaande je gezondheid. Wij zijn van mening dat je openkaart moet spelen met je werkgever en dat je niet iets noodzakelijks achterhoud. Daarom vinden wij ook dat het EPD wel ingevoerd had moeten worden

Alles kan gekraakt worden, zelf denk ik niet dat werkgevers daar toe over zullen gaan...

Als de reden niet iets achterhouden bij je werkgever anders EPD invoeren, ben je niet echt op de hoogte waarom het EPD ingevoerd moest worden. Wat je nu beweert is dat mensen niet eerlijk zijn en voor de werkgever hierdoor het EPD beschikbaar moet zijn, om te kijken of de waarheid wel verteld. Als dat je stelling is, zit ik mij inderdaad af te vragen op wat voor school je zit....

sc
door scholierepd - Jun 13, 2011 om 22:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 13 jun 2011, 22:03][quote=scholierepd schreef op maandag 13 jun 2011, 18:59]Het gaat erom, dat het Elektronisch patienten dossier gekraakt kan worden. Dat zie je bij het voorbeeld van Playstation. Hierdoor zouden werkgevers ook aan informatie kunnen komen gaande je gezondheid. Wij zijn van mening dat je openkaart moet spelen met je werkgever en dat je niet iets noodzakelijks achterhoud. Daarom vinden wij ook dat het EPD wel ingevoerd had moeten worden

Alles kan gekraakt worden, zelf denk ik niet dat werkgevers daar toe over zullen gaan...

Als de reden niet iets achterhouden bij je werkgever anders EPD invoeren, ben je niet echt op de hoogte waarom het EPD ingevoerd moest worden. Wat je nu beweert is dat mensen niet eerlijk zijn en voor de werkgever hierdoor het EPD beschikbaar moet zijn, om te kijken of de waarheid wel verteld. Als dat je stelling is, zit ik mij inderdaad af te vragen op wat voor school je zit....

Wij denken wel degelijk dat werkgevers daar toe over zullen gaan. Als jij een werkgever bent en jij krijgt zo dossiers voorgeschoteld zou jij dan niet willen weten wat voor een vlees je in de kuip hebt? Wij denken dat de meeste werkgevers dit wel zullen willen weten. Wij zijn wel op de hoogte waarom het EPD ingevoerd moest worden, alleen denken wij stappen verder. Het EPD werd niet ingevoerd omdat de overheid bang was voor privacyschending en voor hacken. Ook beweren wij niet dat 'alle' mensen iets achterhouden voor hun werkgevers. Alleen is de kans dat mensen dat doen, we generaliseren niet.

nb
door nbw - Jun 14, 2011 om 03:14
521 Antwoorden / 24 Vragen

Blijkbaar ben ik te vriendelijk geweest en te eerlijk en niet op waarde geschat. Dat is jammer. Bedank je opdrachtgever maar want deze discussie is verleden tijd en van generlei waarde.

birdies
door birdies - Jun 14, 2011 om 04:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Als jij een werkgever bent en jij krijgt zo dossiers voorgeschoteld zou jij dan niet willen weten wat voor een vlees je in de kuip hebt? Wij denken dat de meeste werkgevers dit wel zullen willen weten..........

..........Wij zijn van mening dat je open kaart moet spelen met je werkgever en dat je niet iets noodzakelijks achterhoud. Daarom vinden wij ook dat het EPD wel ingevoerd had moeten worden.............

Ik mag toch hopen dat bovenstaande kortzichtige, onnozele redeneringen afkomstig zijn van basisschool scholieren.

birdies
door birdies - Jun 14, 2011 om 05:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........We horen graat wat jullie van onze stelling vinden............

Oké dan:

1. De stelling slaat nergens op, want het EPD is/was niet bestemd voor werkgevers.
2. Hebben werkgevers zich aan de (privacy)wetgeving te houden.

pino123
door pino123 - Jun 15, 2011 om 11:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als jij een werkgever bent en jij krijgt zo dossiers voorgeschoteld zou jij dan niet willen weten wat voor een vlees je in de kuip hebt?

Hoe krijgt de werkgever dan deze dossiers voorgeschoteld? Opvragen mag niet (medisch geheim), hacken mag ook niet is illegaal. Dus pleegt de werkgever altijd een strafbaar feit.

Daarnaast is er een verschil tussen achterhouden en niet benoemen. Ik benoem ook niet alles in een sollicitatiegesprek, pas indien er specifiek naar gevraagd wordt geef ik daar antwoord op!

Dus, inderdaad je stelling slaat nergens op.... Gebakken lucht, een duidelijke als, dan stelling.

Als me tante een ..... had, was het mijn oom...

mi
door miepje1 - Jun 16, 2011 om 12:13
15 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=scholierepd schreef op maandag 13 jun 2011, 18:53][quote=miepje1 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 14:39]Hoe oud zijn jullie, beste scholieren? Toch niet ouder dan 12, hoop ik, gezien het aantal taalfouten. Verder vind ik de stelling nergens op slaan. Volgens mij hebben jullie hier niet goed over nagedacht.

Get a life, reageer alsjeblieft inhoudelijk en niet om mensen af te kraken

Dit is inhoudelijk. Het gaat over de inhoud van de boodschap. En ik heb al 'a life', mede omdat ik zo mijn best heb gedaan op school. Als jullie de overige reacties goed lezen zie je dat er heel veel vragen worden opgeroepen door jullie manier van het stellen van de 'vraag' of 'stelling'.
Tip: er is meer in het leven dan mensen afzeiken als ze iets niet begrijpen. Jij zit nog op school en hebt duidelijk nog héél veel te leren.

joyce1962
door joyce1962 - Jul 29, 2011 om 16:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

een werkgever hoort je aan te nemen op je kwaliteiten niet op gegevens vanuit een EPD dat is prive
In het EPD staan ook heel veel vertrouwelijke gegevens in waardoor je al afgewezen kan worden zonder dat je hebt laten zien wie je bent en wat je kan

tdehond
door tdehond - Jul 29, 2011 om 16:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=joyce1962 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 16:50]een werkgever hoort je aan te nemen op je kwaliteiten niet op gegevens vanuit een EPD dat is prive
In het EPD staan ook heel veel vertrouwelijke gegevens in waardoor je al afgewezen kan worden zonder dat je hebt laten zien wie je bent en wat je kan

EPD is niet ingevoerd.
Het is in April dit jaar verworpen.
klik hier

vladja
door vladja - Jul 29, 2011 om 17:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 29 jul 2011, 16:54]

EPD is niet ingevoerd.
Het is in April dit jaar verworpen.
klik hier
tdehond,

De allereerste reactie op deze stelling:

vladja vrijdag 10 jun 2011, 12:33

Bedoel je met het EPD het elektronisch patientendossier?

De Eerste Kamer heeft in april 2011 tegen de wet gestemd die verplichte aansluiting op het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD) regelt.

Vladja

6 weken geleden al gezegd.

tdehond
door tdehond - Jul 29, 2011 om 17:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ vladja
De reactie die voor mij geplaatst werd suggereert IMHO dat zij deze reactie mogelijk over het hoofd gezien heeft.

Nu u deze eerste reactie nog eens herhaald heeft zal het for the time being duidelijk zijn dat de EPD niet ingevoerd is. :)