f1
door f16 Apr 6, 2011 om 12:06
Voeding & gezondheid

Hoe kom ik van condens in vershouddozen in koelkast af?

Wie weet een oplossing om van condens in vershouddozen in koelkast af te komen/ Er staat regelmatig een heel klein laagje water onderin de doos.Wat ik ook probeer,bovenin,onderin of midden van de koelkast,het probleem blijft zich voordoen. Wie weet de oplossing van dit probleem?

33921 33 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Apr 6, 2011 om 12:29
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik leg altijd een dubbel velletje keukenrol onder in het bakje. Helpt wel goed, maar ook ik hoop op een betere oplossing. Ben benieuwd of de gouden tip gegeven wordt!

duif2
door duif2 - Apr 6, 2011 om 12:40
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik heb helaas geen antwoord, heb ook dat probleem.
Dus ik hoop hier de gouden tip te krijgen.

vladja
door vladja - Apr 6, 2011 om 12:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

"Warme" lucht (kamertemperatuur) kan veel meer waterdamp bevatten (speciaal in de keuken, kookdampen) dan de lucht op koelkasttemperatuur. Koelt die warme lucht af, dan slaat die (meer) waterdamp neer in de vorm van water.

Alleen spullen in de koelkast zetten, die volledig zijn afgekoeld nadat deze nog (gedeeltelijk) open staan te wachten. De warmere lucht kan dan ontsnappen. In de koelkast zetten met nog een randje open, zodat er nog lucht kan ontsnappen en later volledig afsluiten.

Vladja

tdehond
door tdehond - Apr 6, 2011 om 12:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als datgene wat je in vershouddozen doet op koelkast temperatuur is voordat je het in deze dozen doet, zal er m.i. minder condens vormen. Condens vormt immers door temperatuur verschillen.

de motormuis
door de motormuis - Apr 6, 2011 om 12:45
598 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn vrouw doet nu ook altijd keukenrol in de doosjes,en moet die dan zo mee en dan vervangen voor een nieuw stuk want dan is het stuk dat er in zit nat geworden.
Maar ik denk dat Vladja de gouden tip geeft.Lijkt mij heel logisch wat zij verteld,
zal het zo eens door geven aan mijn vrouw en kijken ofdat het werkt.Maar ik heb er wel vertrouwen in.
Groeten.

loreleigil
door loreleigil - Apr 6, 2011 om 13:11
678 Antwoorden / 3 Vragen

Een suikerklontje kan nog wel eens helpen.

duif2
door duif2 - Apr 6, 2011 om 13:34
371 Antwoorden / 116 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 6 apr 2011, 12:40]"Warme" lucht (kamertemperatuur) kan veel meer waterdamp bevatten (speciaal in de keuken, kookdampen) dan de lucht op koelkasttemperatuur. Koelt die warme lucht af, dan slaat die (meer) waterdamp neer in de vorm van water.

Alleen spullen in de koelkast zetten, die volledig zijn afgekoeld nadat deze nog (gedeeltelijk) open staan te wachten. De warmere lucht kan dan ontsnappen. In de koelkast zetten met nog een randje open, zodat er nog lucht kan ontsnappen en later volledig afsluiten.

Vladja

Maar ik heb bijv. kaas in de koelkast, in verpakking van appie.
Ik doe het over in een koelkastdoos, dan komt er toch condens in.
Oké, kaas is koel maar doosje is misschien te warm.
Maar als ik de volgende ochtend er 1 plakje uithaal, doosje afdroog en direct weer terugzet, is het allemaal nog op koelkasttemperatuur.
Hoe kan het dan dat de volgende ochtend toch weer condens in het doosje zit?

loreleigil
door loreleigil - Apr 6, 2011 om 13:47
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=duif2 schreef op woensdag 6 apr 2011, 13:34][quote=vladja schreef op woensdag 6 apr 2011, 12:40]"Warme" lucht (kamertemperatuur) kan veel meer waterdamp bevatten (speciaal in de keuken, kookdampen) dan de lucht op koelkasttemperatuur. Koelt die warme lucht af, dan slaat die (meer) waterdamp neer in de vorm van water.

Alleen spullen in de koelkast zetten, die volledig zijn afgekoeld nadat deze nog (gedeeltelijk) open staan te wachten. De warmere lucht kan dan ontsnappen. In de koelkast zetten met nog een randje open, zodat er nog lucht kan ontsnappen en later volledig afsluiten.

Vladja

Maar ik heb bijv. kaas in de koelkast, in verpakking van appie.
Ik doe het over in een koelkastdoos, dan komt er toch condens in.
Oké, kaas is koel maar doosje is misschien te warm.
Maar als ik de volgende ochtend er 1 plakje uithaal, doosje afdroog en direct weer terugzet, is het allemaal nog op koelkasttemperatuur.
Hoe kan het dan dat de volgende ochtend toch weer condens in het doosje zit?
Gewoon een los suikerklontje bij de kaas in de vershouddoos. Probleem opgelost.

f.weele
door f.weele - Apr 7, 2011 om 10:14
1085 Antwoorden / 27 Vragen

kijk ook eens even op deze site: klik hier .
m.vr.gr.

duif2
door duif2 - Apr 7, 2011 om 16:25
371 Antwoorden / 116 Vragen

[quote=loreleigil schreef op woensdag 6 apr 2011, 13:47][quote=duif2 schreef op woensdag 6 apr 2011, 13:34][quote=vladja schreef op woensdag 6 apr 2011, 12:40]"Warme" lucht (kamertemperatuur) kan veel meer waterdamp bevatten (speciaal in de keuken, kookdampen) dan de lucht op koelkasttemperatuur. Koelt die warme lucht af, dan slaat die (meer) waterdamp neer in de vorm van water.

Alleen spullen in de koelkast zetten, die volledig zijn afgekoeld nadat deze nog (gedeeltelijk) open staan te wachten. De warmere lucht kan dan ontsnappen. In de koelkast zetten met nog een randje open, zodat er nog lucht kan ontsnappen en later volledig afsluiten.

Vladja

Maar ik heb bijv. kaas in de koelkast, in verpakking van appie.
Ik doe het over in een koelkastdoos, dan komt er toch condens in.
Oké, kaas is koel maar doosje is misschien te warm.
Maar als ik de volgende ochtend er 1 plakje uithaal, doosje afdroog en direct weer terugzet, is het allemaal nog op koelkasttemperatuur.
Hoe kan het dan dat de volgende ochtend toch weer condens in het doosje zit?
Gewoon een los suikerklontje bij de kaas in de vershouddoos. Probleem opgelost.

@loreleigil, dat had ik al gelezen.
ik vraag mij alleen af hoe het kan dat iets toch op koelkasttemperatuur is en dan nog condens bevat.
Wel opletten hoor!

welcome
door welcome - Apr 8, 2011 om 13:01
39 Antwoorden / 2 Vragen

Het belangrijkste wat ik mis is de temperatuur in de koelkast, die van mij staat op +2° afgesteld. Wat ik gebruik voor kaas is plakplaistic, dus geen condens. Verder gebruik ik oude haringpotten voor het opslaan van eten. Hier doe ik bv warme soep in en zet dit in de koelkast. Doordat de deksel een plastic laagje heeft werkt het als een oude wekfles en krimpt de inhoud en onstaat een er vacuum, wat maakt het product ook langer houdbaar. Doe je bv knoflook in de pot, dan komt er geen geur vrij in de koelkast. Wel de glazen potten en deksel eerst in de vaatwasser doen om er zeker van te zijn dat er geen voedsel resten in zitten. Verder hebben de glazen potten het voordeel dat je kan zien wat er in zit, zonder het te openen. Voor een broodbeleg gebruik ik plakplaitic en dan krijg je geen condens en het vocht blijft in het product.

ka
door kassakanjer - Apr 8, 2011 om 13:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

leg een suikerklontje in het bakje, deze zal het al vocht absorberen.
waardoor je condens geheel verdwenen is. Wel regelmatig vervangen als het suikerklontje vol gezogen zit. Probeer het maar.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 8, 2011 om 13:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een raar advies:

hoe breng je iets op koelkast temperatuur VOORDAT je het in de koelkast zet ?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=tdehond schreef op woensdag 6 apr 2011, 12:41: Als datgene wat je in vershouddozen doet op koelkast temperatuur is voordat je het in deze dozen doet, zal er m.i. minder condens vormen. Condens vormt immers door temperatuur verschillen.

mi
door miertje.s - Apr 8, 2011 om 13:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mijn moeder altijd doet is idd ook een dubbel stukje keukenrol met wat zout er tussen. Werkt prima!

keesstada
door keesstada - Apr 8, 2011 om 13:29
54 Antwoorden / 6 Vragen

De tip over eerst afkoelen en dan pas deksel dicht is prima. Maar... eigenlijk hoort kaas voor de smaak niet in de koelkast. Ik doe ondanks dat toch, en wind er altijd een velletje van de keukenrol om en na een keer of drie ververs ik het. Het werk goed en ik heb nooit schimmel. Wat hete soep betreft, eigenlijk hoor je dat niet zo in de koelkast te zetten. Slecht voor het milieu. Is het koud buiten dan eerst buiten zetten. Soep moet wel snel worden afgekoeld anders krijg je bederf. Ook snel weer verwarmen. Welcome, maar je tip is wel ok.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 8, 2011 om 13:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben bang dat wat ik schrijf de vraag niet beantwoord.
Ik heb nog nooit last gehad van vocht of condens in de bewaardozen in mijn koelkast.
Voedsel wordt wel eerst afgekoeld voordat een bakje in de koelkast gaat.
De temperatuur in mijn koelkast is 6 graden.

vladja
door vladja - Apr 8, 2011 om 14:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kan ik weet niet hoeveel suikerklontjes in de koelkast leggen om vocht (condens) af te vangen. Een vershouddoos zit dicht en de condens, die daar inzit vang je dus niet.

Vladja

mimi40
door mimi40 - Apr 8, 2011 om 15:15
11 Antwoorden / 2 Vragen

]Er zijn koelkastdozen te koop met een roostertje om het vocht onderin de doos op te vangen en het eten droog te houden. Werkt net als een fruittestje maar dan met deksel. Kijk eens bij Blokker, of op wwwtempsl.nl in hun boekje stonden ze.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 8, 2011 om 15:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 8 apr 2011, 13:33]Ik ben bang dat wat ik schrijf de vraag niet beantwoord.
Ik heb nog nooit last gehad van vocht of condens in de bewaardozen in mijn koelkast.
Voedsel wordt wel eerst afgekoeld voordat een bakje in de koelkast gaat.
De temperatuur in mijn koelkast is 6 graden.

Ook nog nooit last van gehad, is je koelkast wel goed afgesloten en de afwatering niet dicht geslibt zi achterin, in een gootje die wil noch wel een dicht slibpen, ik daar nl een stukje kabel in gedaan die ik geregeld dus even heen en weer haalt anders loopt de condensbij in de groente bak.en ijsaanslag op de achterwant binnen de koelkast.

ar
door artenan - Apr 8, 2011 om 15:24
13 Antwoorden / 4 Vragen

Hebben hetzelfde vocht probleem, maar dan in de groente-lades.
Keer op keer staat er een laagje water in. Hadden gehoopt dat het probleem bij de nieuwe koelkast over zou zijn. Maar helaas. Groentes, welke verpakt zijn in papier of plastic, kampen dus steeds met het vocht probleem.
Wanneer ik aan de slag ga met suikerklontjes, gaan dit heel veel klontjes kosten.
Ben evenals u, op zoek naar DE oplossing.

hmpf
door hmpf - Apr 8, 2011 om 15:29
122 Antwoorden / 60 Vragen

Beste kaasliefhebber,

@Vladja: ik denk dat er bedoeld wordt: suikerklontje mee IN de doos ; )

In onze koelkast staat een klein schaaltje kattenbakkorrels, goed tegen condens (én eventuele luchtjes) en de kaas wordt in een doos opgeborgen met een bodem van een ouderwets papieren boterhamzakje. Geen condens.

Helen

so
door softwarehell - Apr 8, 2011 om 17:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Waarschijnlijk sluit de koelkast niet goed af, waardoor er warme lucht de koelkast in kan komen en zo condens vormt.
Dit komt vaak doordat de rubbere rand aan de binnenkant van de koelkastdeur versleten is of niet goed is bevestigd.

ar
door artenan - Apr 8, 2011 om 17:21
13 Antwoorden / 4 Vragen

softwarehell,
Dat van die rubbers klinkt niet onredelijk, maar gaat toch echt niet op voor een nieuwe koelkast. Dus daar zit het hem niet helemaal in.

vladja
door vladja - Apr 8, 2011 om 17:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=softwarehell schreef op vrijdag 8 apr 2011, 17:14]Hallo,

Waarschijnlijk sluit de koelkast niet goed af, waardoor er warme lucht de koelkast in kan komen en zo condens vormt.
Dit komt vaak doordat de rubbere rand aan de binnenkant van de koelkastdeur versleten is of niet goed is bevestigd.

Dat geldt voor de inhoud van de koelkast, niet voor een gesloten doos. Daar gaat de vraag over.

Dan zou de doos dus geen last van condens moeten krijgen, omdat de temperatuur in de doos warmer blijft.

Vladja

tdehond
door tdehond - Apr 8, 2011 om 17:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 8 apr 2011, 17:25][quote=softwarehell schreef op vrijdag 8 apr 2011, 17:14]Hallo,

Waarschijnlijk sluit de koelkast niet goed af, waardoor er warme lucht de koelkast in kan komen en zo condens vormt.
Dit komt vaak doordat de rubbere rand aan de binnenkant van de koelkastdeur versleten is of niet goed is bevestigd.

Dat geldt voor de inhoud van de koelkast, niet voor een gesloten doos. Daar gaat de vraag over.

Dan zou de doos dus geen last van condens moeten krijgen, omdat de temperatuur in de doos warmer blijft.

Vladja

M.i. ontstaat doordat de temperatuur in de doos warmer is als in de koelkast juist condens in de doos.
Net als in mijn slaapkamer condens aan de binnenkant van het raam is in de winter.

loreleigil
door loreleigil - Apr 8, 2011 om 18:21
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 8 apr 2011, 14:05]Je kan ik weet niet hoeveel suikerklontjes in de koelkast leggen om vocht (condens) af te vangen. Een vershouddoos zit dicht en de condens, die daar inzit vang je dus niet.

Vladja

Daarom staat er ook letterlijk suikerklontje bij de kaas IN de vershouddoos.

ni
door ninoque - Apr 8, 2011 om 18:23
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet waarom maar in mijn 9 jaar oude Samsung Amerikaanse koelkast nog nooit condens gehad. Niet in de groente lades maar ook niet in de plastic bakjes waarin ik de kaas en vleeswaren bewaar. Temperatuur in het koel gedeelte staat op 5 gr. en in het vries gedeelte -20 Zou het komen omdat er 2 aparte thermostaten zijn? misschien een oplossing om een bakje kattengrit in de koeling te zetten?

ja
door janet54 - Apr 8, 2011 om 20:35
22 Antwoorden / 10 Vragen

Om het zout droog te houden deed mijn moeder vroeger een handje rijst in het zoutbakje, je zou dit ook eens kunen proberen in je kaasbakje.

Ik weet niet of het helpt maar het is het proberen waard, zelf heb ik dit probleem niet.

toolboy
door toolboy - Apr 8, 2011 om 22:38
965 Antwoorden / 40 Vragen

condens komt door warmte verschil!! Warm verpakt in de koeling veroorzaakt condens.
Denk aan warmte verschil!!
Tevens kan er door een verstopte afvoer van de koeler (lekgootje) het vocht(condens) overslaan naar niet goed/ sluitende/lekkende verpakkingen.

snah
door snah - Apr 8, 2011 om 23:01
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,

Condens hoort niet voor te komen als het geplaatste produkt flink is afgekoeld !

Vraag ? Stinkt ( ruikt ) de kast ?

Maak de kast eens flink schoon inclusief eventuele lekbakjes en de doorvoer naar deze bakjes ( met een sodasopje en naspoelen met een azijnoplossing ) Daarna goed droogmaken en de deur een paar uur open laten staan .

Hopelijk is jouw probleem dan opgelost .

Hans

mi
door misselly1 - Apr 9, 2011 om 19:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

I.p.v. suikerklontjes kun je een beschuit in de kaasdoos leggen. Het vocht trekt dan in het beschuitje!

be
door benbart248 - Apr 10, 2011 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f16 schreef op woensdag 6 apr 2011, 12:06]Wie weet een oplossing om van condens in vershouddozen in koelkast af te komen/ Er staat regelmatig een heel klein laagje water onderin de doos.Wat ik ook probeer,bovenin,onderin of midden van de koelkast,het probleem blijft zich voordoen. Wie weet de oplossing van dit probleem?

Antwoord benbart, de koelkast meer laten koelen zodat er geen condens meer ontstaat.
De koelkast deur goed en sneller sluiten sluiten.

vladja
door vladja - Apr 10, 2011 om 13:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=benbart248 schreef op zondag 10 apr 2011, 13:16][quote=f16 schreef op woensdag 6 apr 2011, 12:06]Wie weet een oplossing om van condens in vershouddozen in koelkast af te komen/ Er staat regelmatig een heel klein laagje water onderin de doos.Wat ik ook probeer,bovenin,onderin of midden van de koelkast,het probleem blijft zich voordoen. Wie weet de oplossing van dit probleem?

Antwoord benbart, de koelkast meer laten koelen zodat er geen condens meer ontstaat.
De koelkast deur goed en sneller sluiten sluiten.

Condens ontstaat doordat lucht afkoelt en minder waterdamp kan bevatten. Waardoor denk je dat deze natuurwet verdwijnt als je meer gaat koelen (lager temperatuur, kan nog minder waterdamp bevatten, dus nog meer condensvorming)?

Vladja